Jag har haft en idé om att man borde kunna klippa slänterna om klipparen bara går i utförsbacke. Tyvärr har mjukvaran (som inte är så bra) stöd för sånt här så jag satte mig och ritade en klippbana för hand istället.
Handritad klippbana på en gräsklipparkarta med zoner och lutningar markerade i färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klipparen ville gärna tippa framåt och då grävde den ner sig i ett försök att gå runt ”hindret” så jag viktade ner bakdelen på enklast möjliga sätt (här med en tving) eftersom det är ett test.
Robotgräsklippare i slänt med extra vikt bak, test av handritad klippbana.
Skapa konto

Jag skulle kalla resultaten lovande.

• Gilla
HKJ och 1 till
  • Laddar…
En nackdel med att rita för hand är att det blev lite huller om buller de delarna av slingan som inte var den som skulle klippas. Ett av varven spretade lite för lång ut och hittade några innebandybollar och ett kattnät. Det blev inte så bra.

Delar av en knivskiva med två fästa knivar, en borttappad knivplats, och en penna bredvid.
Skapa konto

Jag hittade bara två av tre knivar så en kan ha förlorats tidigare. Det är inte möjligt att beställa en ny knivskiva nu (slut i lager) och konstruktionen medger bevisligen inte att man kör på saker så här blir det till att hitta på någonting annat.

Lite fusion senare gör jag en testutskrift.
3D-utskrift av en vit del med kurvade linjer och en metallskruv på en träyta.
Skapa konto

Måtten verkar ok. Men vilket håll snurrar klippskrevan åt? Ett snabbt öga i mjukvaran visar att den skiftar håll varje gång klippmotorn startar vilket innebär en återgång till (cad) ritbordet eller omkonfiguration av roboten. Jag går på det senare.

Naturligtvis kan jag inte längre prata med klipparen från min Mac. Jag tror inte att det här är tyskarnas fel utan en kombination av Apple och Ardouin.

• Gilla
HKJ och 2 till
  • Laddar…
Följer detta med spänning!

Jag med! Håll oss uppdaterade!

Den blev nog för tung. Det tar tid att spinna upp och låter inte helt bra så kanske lite obalans. Även om jag gillar designen blir det en mer slimmad skiva nu.

Två vita, runda skivor med fästbeslag och tecken på användning. En skiva är mer komplex och ser tyngre ut.
Skapa konto

• Gilla
sebastiansson och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar det bli dags att dra igång gräsklipparsäsongen men jag hittar inte transformatorn. :(

På todolistan för i år står annars: laddstation
På önskelistan: ny app (men det är nog ganska osannolikt)

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Nu börjar det bli dags att dra igång gräsklipparsäsongen men jag hittar inte transformatorn. :(

Ja, appen lämnar en del på önskelistan, men ganska liten risk att den skulle bytas ut. Vi kan ju hoppas att Alfred-projektet inspirerar till en ordentlig uppdatering!

H HKJ skrev:
Ja, appen lämnar en del på önskelistan, men ganska liten risk att den skulle bytas ut. Vi kan ju hoppas att Alfred-projektet inspirerar till en ordentlig uppdatering!
Jag utgick ifrån att jag skulle få skriva den själv.

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag utgick ifrån att jag skulle få skriva den själv.
Tanken har slagit mig också! Ska först bli klar med själva maskinen (den är snart klar), sen tänkte jag börja forska i hur det skulle göras... Har kikat i maps.h, och den biten verkar ganska trivial iaf...

F fiskbuggaren skrev:

Jag har kört ardumower men byggde den i gammat robotchassi och hade riktiga specialdäck då min tomt lutar mycket. De funkade bra men tillslut gick hjulupphängningen. Bara metall som trycker mot motorns metallpinne. Blev tillslut bara att de snurrade. Jag försökte svetsa fast etc men de gick inte bra. Jag ska nu testa flytta över allt till originalchassit (samma som ditt). Tror dock jag behöver nya hjul, hittade dessa men har ingen 3d skrivare så vi får se om han som lagt upp ritningen svarar: https://www.printables.com/model/481043-ardumower-robotic-lawnmower-25cm-wheel

För min modell har jag gjort så att motordriverna (de gröna chippen) klarar mer tryck utan att de brinner upp eller att säkringen går när den måste jobba brant eller i riktigt tungt gräs.

förra året stod allt i garaget men ska nu sätta ihop en fungerande version igen hoppas jag.

• Gilla
fiskbuggaren och 2 till
  • Laddar…
C codesid skrev:
Tror dock jag behöver nya hjul, hittade dessa men har ingen 3d skrivare så vi får se om han som lagt upp ritningen svarar: [länk]
3d printer har jag, men tyvärr inte så stor. Om du inte löser det på annat sätt så har fablab Halmstad en printer som printar stort (ca metern på långa axeln). Jag är inte där varje dag direkt, men kniper det så kan jag kanske hjälpa till...

Jag skulle vilja prova skruvdubb men jag har tappat bort mina och det känns inte egentligen som att jag behöver fler, bara hitta de jag har.

Hur har det gått? Håller på och ”dammsuger” nätet efter info om diy RTK gräsklippare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.