Följer med spänning! Jag är till- och från inne på att beställa ett elektronikkit, men har hittills funnit att dokumentation och community inte känns tillräckligt uppstyrt/aktivt för att vara betryggande.
Coolt att du vågade ändå :cool:

• Gilla
Karsten Husberg
  • Laddar…
Dagens ett steg framåt, fyra steg tillbaka:

Jag hittar inte usbkabeln, men klipparen lyckas boota utan att ha en dator ansluten för en gångs skull.

Jag lägger ut basstationen på balkongen och går ut på gräsmattan med klipparen. Den går att styra med telefonen men har inte hunnit få gpsfix ännu. Sedan tvärdör klipparen.

Plockar isär och felsöker. Batteriet ger plötsligt bara 2.4V
Plockar isär batteriet. Sluter mig till slut till att det nog är underspänningsskyddet i bms som slagit ifrån.
Laddning i klipparen kräver att den går att starta så jag ful-laddar lite med labbaggregat.
Sedan var det dags att försöka lista ut varför det inte går att ladda klipparen på vanligt sätt.
Eftersom allt ändå är isärplockat nu har jag en usbkabel som passar och jag lyckas ansluta mig. Klipparen känner inte av när jag kopplar i och ur laddaren.
Trots att laddaren ger en tomgångsspänning på 29.4V kan jag bara mäta upp strax under en halv volt när den är ansluten till klipparen. Ska det vara så? Ingen aning, men mjukvaran är satt till att bara känna igen laddaren om den ger minst 5V. Jag skriver om den till att trigga på 0.2V istället. Kompilerar. Laddar upp...halva programmet. Det här är tyvärr lite ett återkommande tema. Uppladdning till arduinon misslyckas jätteofta och resetknappen är monterad på fel sida av kortet och därför svårt att komma åt när det är monterat i klipparen. Datorn vill inte längre kännas vid att det sitter en arduino på andra sidan kabeln. Startar om IDEn och klipparen några gånger.
Plötsligt kompilerar det inte längre.

"undefined reference to `attachInterrupt'"
Wtf? Jag har ju inte rört den delen av koden. Provar att nedgradera paketet med adafruiten. Plötsligt har IDEn tappat path till paketen.

Suck.

Hela toolchainen är så enormt bräcklig och det förstör verkligen för att försöka få någonting gjort på själva gräsklipparprojektet.

• Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Ominstallerade paket senare och en ätpinne för att trycka på resetknappen senare lyckas jag utläsa att spänningen bara går upp till som högst 0.44V. Det räcker ju inte. Någonting är bevisligen fel.

• Ledsen
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Hela toolchainen är så enormt bräcklig och det förstör verkligen för att försöka få någonting gjort på själva gräsklipparprojektet.
Segt :(

Hoppas du får ihop det, hade verkligen velat testa en själv men är inte bra nog på att koda än

Vi fortsätter på temat ett steg hit, ett steg dit:

Laddporten har tre lödanslutningar på insidan. Jag verifierade att en av dem är förbunden med mittenstiftet och två med den andra polen. Naturligtvis betyder det att de även är elektriskt förbundna med varandra.

Plot-twist: när man faktiskt ansluter laddsladden tycks en av lödanslutningarna inte längre vara i kontakt med den andra eller med laddkabeln. Gissa vilken jag hade lött in mig på.

Så nu slår laddreläet till när jag ansluter laddaren. :)
Tyvärr slutar klipparen omgående att skriva saker på seriemonitorn så fort laddning startar. :(

• Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Kan det vara ett "jordfel" av något slag? Datorns/monitorns jord kopplas samman med laddarens jordslinga?

Ibland kan det vara fördel att frikoppla datorn (om den är bärbar med batteri) från övrigt och ha den potentialmässigt "svävande" ibland kan det vara fördel att förbinda jordarna starkare än signaljord med en extra anslutning från någon jordad metall på datorn.

Fördelen med att tvingas avbryta hela tiden för att gör annat (äta, sova, jobba) är att man kommer på saker. Naturligtvis borde jag provat att vara ansluten till klipparen med telefonen när jag aktiverade laddaren. Det är bara seriemonitorn som går ner. Klipparen lever på.

Efter lite snabb laddning gick jag ut för provkörning. Tyvärr fick jag GPS-fix bara någon gång ibland. Jag hoppas att det beror på att basstationen inte stod luftigt nog nu där den låg på balkongen men det hade känts bättre med ett bättre resultat på en gång.

Nåja, små steg framåt är också framåt.

• Gilla
SSo och 9 till
  • Laddar…
Säsongen börjar komma igång igen. Hur har det gått med projektet?

Själv har jag precis monterat alla komponenter på kortet och ska snart testa att starta upp så försiktigt...

Vad fick dig att gå på detta istället för det svenska ”Liam”? Är det slippa begränsningslinjerna som lockar?

O olofh skrev:
Vad fick dig att gå på detta istället för det svenska ”Liam”? Är det slippa begränsningslinjerna som lockar?
För min del var det gnss ja.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
H HKJ skrev:
Säsongen börjar komma igång igen. Hur har det gått med projektet?

Själv har jag precis monterat alla komponenter på kortet och ska snart testa att starta upp så försiktigt...
Jag har försökt montera gpsstationen på taket men först var sladden för kort och sedan lyckades jag inte ta mig genom väggen på rätt ställe. Nu är min nya plan att ha en kapsling på taket och bara mata den med ström, men då började min 3dskrivare krångla och jag kom av mig.

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har försökt montera gpsstationen på taket men först var sladden för kort och sedan lyckades jag inte ta mig genom väggen på rätt ställe. Nu är min nya plan att ha en kapsling på taket och bara mata den med ström, men då började min 3dskrivare krångla och jag kom av mig.
Ok, ja sånt kan ju bromsa inspirationen ibland... Har du provkört maskinen?

• Gilla
Staggelito
  • Laddar…
H HKJ skrev:
Ok, ja sånt kan ju bromsa inspirationen ibland... Har du provkört maskinen?
Ja, förra året. Då hade jag problem med GPS och jag hoppades att det skulle bli bättre med bättre antennplacering

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
Går fortfarande i tankar att köpa, så kommer följa era framsteg, har en enklare robot modell idag och kollar på alternativ lösning med lidar och ai lösning, men ardumower skulle nog bli en mer funktionell lösning dock vore det kul att ha mestadels original hårdvara men fler/bättre funktioner. Ska bli kul att se era framsteg :)

• Gilla
HKJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.