Efter ett antal mail som möttes av kompakt tysthet klagade jag lite i det tyska forumet. Jag får då veta att rätt del ska vara på väg i posten redan och att jag minsann fått veta det för en vecka sedan.

Kort därefter kommer också ett mail som inleds med SORRY! (i gemener). De hade visst glömt att faktiskt skicka bekräftelsen.

Nåja, nu är vi på väg igen.

Eller, vi var det tills jag fick för mig att testa ironing på 3dskrivaren.
3D-utskriven svart platta med slät yta och synliga utskriftslinjer, några repor och fyra hörnhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grym yta, men den kloggade också igen extrudern så att utskriften misslyckades och jag nu står utan fungerande skrivare. Rensnålen ligger hemma i vanliga huset.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jag försöker migrera bort från fusion360 pga de nya helt orimliga licensvillkoren. Det här är det första icke-triviala jag åstadkommit i freecad. Det är inte speciellt smidigt, men för den här typen av enkla konstruktioner fungerade det.
En metallhölje med röd botten designed i FreeCAD, exempel på enkel konstruktion.
Skapa konto
Elektronisk konstruktion i en 3D-printad låda med varningslapp och anslutna kablar.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Kör lite solid edge "community edition" själv, gratis för privatpersoner och offline så du slipper tvingade uppdateringar med överraskningar! Tycker det är rätt skönt att CAD'a i :)
Annars kan jag bara säga, kör på, läser mer än jag skriver i den här tråden

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Jag är naturligt skeptisk till crimpade kontakter (skadad av dåliga bil-el-skarvar tror jag) men de här verkar riktigt bra.
Närbild av en crimpverktyg som pressar en kontakt med färgade elektriska kablar i bakgrunden.
Skapa konto

Om rätt verktyg funnits i lager när jag beställde kontakterna hade jag naturligtvis köpt det redan då, men bättre sent än aldrig.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Provkörning med minimal elektronik inkopplad.

Lämpliga statuslampor lyser. Öppet elektronikprojekt med kopplingskort och batteri på tegelgolv, statuslampor synliga, skiftnyckel framme.
Skapa konto
Elektronikmodul med lysdioder och kablar på en röd bobbleplastbakgrund under test.
Skapa konto

• Gilla
Garderobssnickarn och 4 till
  • Laddar…
Jäklar va spännande! Jag har läst mycket om klipparen och det ska bli spännande att höra vad du tycker!

Det sitter förvisso (ytmonterade så jag hoppas att jag aldrig behöver byta dem) säkringar på kretskortet, men det kändes rimligt med ett batteri redan i batteriinkaplsingen ifall det blir kortis någonstans. Jag har plats över, så varför inte.
Visa bilaga 536459

I övrigt drar jag benen efter mig. Jag är nervös inför mötet mellan all elektronik och ström. Nu har jag laddat upp kortet med både Ardouino och motordrivers samt anslutit bumper, 3x ultraljudare och alla motorer. Wifikortet är en sladd bort. Jag behöver bara ta mod till mig.

• Glasrörsäkring som ligger på ett vitt bord med förpackning i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag installerat mjukvara på wifimodulen. Eftersom den nyaste versionen (1.6) ”inte fungerar” rekommenderas istället 1.4. Den fungerar istället inte på big sur. Lyckligtvis lämnar det en version (1.5) som faktiskt fungerade. Nu kan jag telneta in på wifimodulen. Tyvärr har jag inte ännu lyckats få den att prata med klipparen.

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
Kommunikation mellan klipparen och esp32 visade sig vara problematisk. Jag har lyckats kommunicera hjälpligt i riktningen klippare till wifimodul, men inte alls tillbaka.

Nåja, skam den som ger sig. Jag har beställt ett oscilloskop för att förhoppningsvis förstå vad som händer på linan. Just nu känns det som att jag orsakat glapp eller kortis någonstans i signalvägen och mest ser brus. Men som sagt, messen ist wissen. Vi får se.

• Gilla
SSo och 1 till
  • Laddar…
Jag hittade felet. En av de ytmonterade komponenterna är pålödd helt snett (inte av mig alltså). När jag försökte löda loss den (med pincett och förstoringsglas) gick ett ben av. Nu är jag rädd att bygget står still tills tyskarna svarar på mail eller nya komponenter hinner hit från kina. I vilket fall ser det mörkt ut för innevarande klipparsäsong.

Non stop for scale
En Non Stop-godis och en liten elektronisk komponent på ett träbord för att visa storleksskillnaden.
Skapa konto

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Det ser ut som en dubbel-matningsspänningsbuffer för att hantera signaler som korsar en matningsspänningsgräns.
Blockdiagram över en dubbel-matningsspänningsbuffer för signalomvandling.
Skapa konto

Datablad finns här:
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/sn74lvc1t45.pdf

Elfa/farnell/whatever borde ha den på lager, eller en ekvivalent.
Hur var det, hade du schemat?

Hm, min gissning verkar rätt. Hittade schemat. Vilken instans är det som är trasig?
Elektriskt schema för kretskort med flera integrerade kretsar och anslutningar.
Skapa konto

Det verkar ju inte som om att man utnyttjar att man kan byta riktning på den under drift, så man kan nog enklet ersätta den med något enklare, bara man vet vilken det är.

PS. Jag kikade i denna PDFen:
https://raw.githubusercontent.com/A...altplan/Ardumower Platine V1.4 Schaltplan.pdf

Redigerat:
U15, men jag har en annan idé. Jag tror (hoppas?) att det är samma kretsar i signalvägen för Wi-Fi (som jag inte använder).

Jag borde kunna hooka in mig där istället och byta interface i mjukvara.

tada!
Datorskärm med text som indikerar upptäckt av Bluetooth 4.0/BLE-modul och firmware-version.

• Gilla
bf402 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.