H Hans G2 skrev:
Nu vet jag inte vad TS har för fönstertillverkare eller fönsterprestanda men Ekstrands träfönster har tvåglas 1,2 i u-värde vilket är deras standard i offerter men även treglas med 1,1 i u-värde om man vill.

Ekstrands har även låtit Arne Roos på Uppsala universitet göra beräkningar baserade på Svenska klimatförhållande. Resultatet visar att att en 2-glasruta med Uf-1,3w/(m2K) inte är sämre än än en 3-glasruta med Uf-1,2w/(m2K). Snarare tvärtom. Eftersom parametrar som glasens totala yta av huset påverkar så kan en 2-glasruta vara bättre än en 3-glasruta ner till Uf-1,0w/(m2K), först när u-värdet går under 1,0 är det entydigt att 3-glasrutan med lägre u-värde är mer energieffektiv. Orsaken till detta ska vara att tvåglasfönster har högre G-värde vilket gör att huset vinner mer solenergi jämfört med ett lägre G-värde vilket treglas har. Ca 30% av husets totala energi kommer från solenergin, resterande från husets energikälla.

Källa: [länk]

Nu verkar TS inte ha gått in i köpet med annan kännedom om prestandan än att det utgavs vara treglas. Då ett modernt tvåglasfönster kan ha snarlik prestanda som ett treglasfönster har jag svårt att se att det skulle göra någon större påverkan på marknadspriset.

Jag skulle ha tagit 20 tkr av säljaren och försökt få en slant tillbaka av klant-besiktningsmannen och gått vidare med livet.

Tabell med termiska värden för byggelement, inklusive "Fönster & fönsterdörr" med U-värde 1,400. Du kanske förstår dig på detta bättre än mig?
Antar att 1.400 betyder att det är 1.4 u värde.
Dörren är också av fönster.
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
Ta 20 000 kr och spring!
 
  • Gilla
Ubbe71 och 12 till
  • Laddar…
harry73
Ser ut att vara fina träfönster med äkta spröjs. Går det att ha 3glas med äkta spröjs?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
[bild]Du kanske förstår dig på detta bättre än mig?
Antar att 1.400 betyder att det är 1.4 u värde.
Dörren är också av fönster.
Tyvärr inte :)
 
  • Gilla
Merg93
  • Laddar…
Fairlane
M Merg93 skrev:
Hela besiktningen gick på 1 timma.... sjukt
Sen är det såklart pappersjobb, så a kanske 1 dag
1 timma? Oj, ja då förstår jag att han missade ett och annat. Jag har varit med om några besiktningar och ingen har ens varit nära den tiden. 4-6 timmar ungefär har det nog varit på plats.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Är det bara jag som tycker att det svaret tyder på att säljarna fullt medvetet gjorde en fuling och hade räknat med att köparen ev. skulle upptäcka deras lögn?
Eller så tycker säljaren detta känns löjligt och vill bli av med TS....Om det stod blå träfasad i protokollet men det visade sig vara en röd fasad, hade TS dragit det lika långt då också tro? Det är nog inte pga. Fönstren huset köptes får man anta
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Lilak och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas' skrev:
Snart får man väl mäta exakt boyta också, för det kan man väl inte heller lita på.
Snart?
Det brukar stå i kontrakt för bostadsrätter något i stil med "Ytan är av föreningen uppgivet yta. Om det är viktigt för köparen bör denne kontrollera värdet". Vi försäljning av hus brukar det anges var måttet kommer ifrån, exempelvis Skatteverket, vilket innebär att två identiska hus kan ha väldigt olika mått. Förr var skatten högre för boyta än för biyta vilket gjorde att en del ändrade värdena. Exempelvis är vardagsrummet i mina föräldrars hus så djupt så den innersta metern eller två kan räknas som biyta, vilket en del då valde att definiera det som.
T Thomas' skrev:
Ja, det är snedvridet, det borde jämnas ut så man hamnar någonstans mitt i mellan.
Jag undrar om det verkligen blir bättre. Oftast är det bättre om en part har ansvaret. Delat ansvar kan lätt bli oklart och en källa till problem.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J
Jag tycker det verkar genomskinligt att säljaren inte vill låta affären gå i kras, och hoppas att köparen lägger sig platt. Besiktningsmannen har fyllt i fel ruta helt enkelt. Om TS inte är för fyrkantig tror jag svaret är glasklart. Spricker det trots allt ser det inte bra ut för någon inblandad.
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Ifall TS får 20000 av säljaren och kanske hela eller en del av besiktningskostnaden tillbaka så är det förmodligen långt bättre än i de allra flesta liknande fall.
 
  • Gilla
Coffey och 6 till
  • Laddar…
Jag hade tagit de 20 000 kronorna och varit lycklig och glad. Så mycket sämre är inte två glas och jag tror det är svårt att få någon siffra på skillnad i pris för huset med två- eller treglas.

Sedan förstås också reklamerat besiktningen. Det verkar finnas många som inte för ett bra jobb i den branschen.
 
  • Gilla
Newgolds och 7 till
  • Laddar…
Då vi bytte fönster 2009 tog vi 2-glas kassetter 4mm glas argon mellan och belagda för motverka värmeutstrålning, rostfritt i kanterna. U- värden var 1.0 för 2-glasen och 0.87 för 3-glasen.

3-glasen var väsentligt mycket dyrare + att de var mycket mörkare. U-värdena beräknade enligt EU norm där man specar allt, glastyp, tjocklek, gas, kanttyp, storlek mm. Svenska U-värden som standard avser bara en viss storlek på fönstret, så värdet kan variera kraftigt beroende ex.vis storleken.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Eller så tycker säljaren detta känns löjligt och vill bli av med TS....Om det stod blå träfasad i protokollet men det visade sig vara en röd fasad, hade TS dragit det lika långt då också tro? Det är nog inte pga. Fönstren huset köptes får man anta
Det handlar om vad som är rätt och fel.

Men du verkar inte bry dig om du får det du betalar för.
Ge mig ditt nummer så ska du få köpa min 4k TV.
Men klaga inte när du går hem och ser att det är 1080p HD
 
  • Gilla
ClasseClas och 6 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Eller så tycker säljaren detta känns löjligt och vill bli av med TS....Om det stod blå träfasad i protokollet men det visade sig vara en röd fasad, hade TS dragit det lika långt då också tro? Det är nog inte pga. Fönstren huset köptes får man anta
Om man tycker att det är en skitsak så får man ju tycka det.

Det som slår mig är att i princip alla liknande trådar, trådar där (inte sällan ovana) köpare har upptäckt "fel" efter tillträde etc. och efterfrågar råd, synpunkter etc. får köparna en massa ovett och blir kallade löjliga etc.

Du får förstås tycka det är hur löjligt som helst. Jag tycker att det är betydligt löjligare att bli så till sig över att någon är besviken på att dom inte fått vad dom betalt för så man måste såga denna någon. Tycker du att det är samma lika oavsett vad du köper eller är det bara vid husköp som det är löjligt att reagera på att inte få vad man betalt för?
 
  • Gilla
ByggAddo och 3 till
  • Laddar…
Men visst, tycker väl också att det verkar rimligt att ta dom 20.000 av rövhatten och förstås gå efter besiktningsmannen. Men allt är ju en förhandling så jag tycker nog att det är värt att försöka klämma ut lite mer, om inte annat bara för att det är så jävla fult gjort av säljaren.
 
B Bästerortarn skrev:
Men visst, tycker väl också att det verkar rimligt att ta dom 20.000 av rövhatten och förstås gå efter besiktningsmannen. Men allt är ju en förhandling så jag tycker nog att det är värt att försöka klämma ut lite mer, om inte annat bara för att det är så jävla fult gjort av säljaren.
Har säljare erkänt att dom lurat ts?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.