useless useless skrev:
Du menar som på de här två fönstren? Jag skulle inte säga att "två metallramar som åtskiljs av en svart isoleringsremsa" är ett solklart tecken på att det är treglas. Tittar man genom fönstret är det inte helt enkelt att se om det är två eller tre glas.

[bild]
Ja du har rätt att det svårt att se på de vanliga fönstren men i dörren är mittenrutan av vattrat glas så där är det rätt tydligt att man kan se en metallram innanför och en annan utanför just det mittenglaset. Av den anledningen har jag förutsatt att de andra rutorna är uppbyggda på samma sätt. Men jag skulle kanske inte svära på att jag har rätt!
Men om man då tittar på din bild. Är det så att det större avståndet mellan rutorna ger att man får samma isolering som om det vore tre glas?
 
Som sagts tidigare - tvåglas behöver inte vara sämre än treglas när rätt gas och beläggningar används. Problemet är att "treglas" blivit ett begrepp, och många menar på samma vis "tvåglas" om kopplade fönster.

I vissa fall kan man behöva sätta in avancerade tvåglas (isolerglas alltså) i riktigt stora partier pga tyngden, medan enklare treglas används i mer normala fönsterstorlekar. Man bör dock inte blanda fönstren karm mort karm/intill varandra då treglas gärna blir mörkare och/eller får en annan färgton.

Dagens standardfönster av lite bättre fabrikat och kvalitet har ca 1,2 i u-värde - och då med två glas. För 10-20 år sedan var ett fönster med u-värde under 1,1-1,2 ohemult dyrt, tungt och mörkt. Och med tanke på TS spröjs i fönstren kan man föredra tvåglas isolerruta med distans mellan glasen för utseendets skull. Treglas med lösspröjs är inte lika muntert. För det är väl inte genomgående spröjs med lösa isolerglas i varje "ruta"?

Om besiktningsmän/säljare tar för vana att säga "isolerglas" så uppstår inte sådana här missförstånd. I synnerhet om det är blandade typer inom huset. Kanske har ett stort skjutparti tvåglas pga tyngden? Ett stort parti upp till nock på gaveln har tvåglas mot utsikten men treglas i de mindre fönstren på sidorna? Osv.
 
kvirre kvirre skrev:
Hej
Även om nu grundfrågan handlade om rätt eller fel i angiven typ av fönster är jag lite nyfiken på om någon känner igen modellen och vet mera om dess prestanda?
Mitt hus byggdes -99 och har då "treglas", vilket syns tydligt genom att det finns två metallramar som åtskiljs av en svart isoleringsremsa (till skillnad mot den visade bilden med en metallram. Men jag tror mig se en skillnad. Mina metallramar känns mycket smalare, dvs att mina två ser ut att motsvara den i bilden i bredd. Alltså att det visade fönstret har en insatt kasset med två glas som är lika bred som min med tre! Alltså mera avstånd mellan glasen. Kan det påverka isoleringsvärdet så det blir motsvarande som treglas?
På förseglade fönster brukar det alltid finnas en märkning i hörnet på aluminiumlisten med fabrikat och typ. Där kan du få koll på u-värdet
 
M Merg93 skrev:
Hej!

Jag har köpt en villa som var annonserad med 3-glasfönster.
Betalade 14.000 för besiktning & i protokollet står det skrivet att huset har 3-glasfönster.

Jag har en byggfirma som byter golv & kök och fick veta att huset bara har 2-glasfönster.

Min fråga är, vems fel är detta?
Borde jag ha vetat skillnaden mellan 2-glas & 3-glas?

I min värld så tycker jag att genom att betala en kunnig besiktningsfirma så har jag uppfyllt min undersökningplikt.
Du ska reklamera besiktningen som du verkar hålla på med. För en besiktningsman så borde det vara enkelt att bedöma ett 2-glas vs ett 3-glasfönster. Frågan är vad som stod i säljannonsen? Har besiktningsmannen bara plankat uppgifter därifrån? Frågan är vilken skada som du har lidit. 2-glasfönster kan ha likvärdiga u-värden som 3-glas. Sedan fanns det väl en energideklaration som gav dig underlag vilket energibehov huset har med befintliga 2-glasfönster osv.
Edit: Du skrev att den var annonserad med 3glasfönster. Då är det en annan fråga som du dessutom ska ta med säljaren. Det är en större fråga definitivt. Den är nog värd mer är 20000 kr.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Jag har nu fått en offert på 2-glas & 3-glas ifrån Ryds glas.

Pris per kvm
2-Glas 3035kr
3-Glas 4417,5kr
Mellanskillnad 1382,5kr

Total kvm i huset 30,6

Mellanskillnaden landar på 42 304,5kr.

Kommer skriva till säljaren och se om han är villig att närma sig detta pris.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Jag har nu fått en offert på 2-glas & 3-glas ifrån Ryds glas.

Pris per kvm
2-Glas 3035kr
3-Glas 4417,5kr
Mellanskillnad 1382,5kr

Total kvm i huset 30,6

Mellanskillnaden landar på 42 304,5kr.

Kommer skriva till säljaren och se om han är villig att närma sig detta pris.
Om rättvisa är det viktiga ska du inte glömma åldersavdrag. För isolerglas brukar man prata om 25 år innan de blir otäta och dina är väl redan 15 år så erbjudandet om 20 tkr känns inte orimligt om än godtyckligt.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Jag har nu fått en offert på 2-glas & 3-glas ifrån Ryds glas.

Pris per kvm
2-Glas 3035kr
3-Glas 4417,5kr
Mellanskillnad 1382,5kr

Total kvm i huset 30,6

Mellanskillnaden landar på 42 304,5kr.

Kommer skriva till säljaren och se om han är villig att närma sig detta pris.
Andra tillverkare skiljer de 100kr. Så 4000kr borde vara mer rimligt.
 
  • Isolerglas och glaskassetter som 2-glas eller 3-glas med priser och u-värden listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Merg93
  • Laddar…
Men i ärlighetens namn så begär du full ersättning för gamla fönster, du bör väl ta med åldersavskrivningen i kalkylen. Du skriver ju att det inte är pengarna som skaver utan ärligheten.
 
  • Gilla
Merg93
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men i ärlighetens namn så begär du full ersättning för gamla fönster, du bör väl ta med åldersavskrivningen i kalkylen. Du skriver ju att det inte är pengarna som skaver utan ärligheten.
B larry78 skrev:
Andra tillverkare skiljer de 100kr. Så 4000kr borde vara mer rimligt.
H Hans G2 skrev:
Om rättvisa är det viktiga ska du inte glömma åldersavdrag. För isolerglas brukar man prata om 25 år innan de blir otäta och dina är väl redan 15 år så erbjudandet om 20 tkr känns inte orimligt om än godtyckligt.
Tack för era input. Ni har säkerligen rätt.
Jag drog bort 7.2k och skrev 35k.
Försöker göra rätt ifrån mig men det kan bli lätt fel hur jag än vänder det.

Hade jag haft en person som berättade exakt hur mycket jag har rätt till hade detta varit superenkelt.
 
harry73
Problemet jag har är att TS inte verkar vara intresserat i U-värde eller vikt i kombination med dörrar mm.
TS enda problem är att säljaren och besiktningsman sa att det var 3-glas och att det är 2-glas.
Då är det väldigt svårt att tro att fönstren egentligen spelar någon roll, och de hade absolut inte påverkat TS vilja att betala det han betalade nu.

Så hela beräkningen av skadeståndet är väldigt hypotetiskt och inte rättvist på något sätt.
Ta den 20tkr som säljaren är beredd att betala och klaga hos besiktningsmannen. För den summa du betalade, får man förvänta sig lite mer kvalitet. Skulle t ex satsa på 50% prisavdrag för besiktningen. Inte bara för fel utlåtande om fönstren, men för att det absolut är den kvalitet man kan förvänta sig för så mycket pengar.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Tack för era input. Ni har säkerligen rätt.
Jag drog bort 7.2k och skrev 35k.
Försöker göra rätt ifrån mig men det kan bli lätt fel hur jag än vänder det.

Hade jag haft en person som berättade exakt hur mycket jag har rätt till hade detta varit superenkelt.
Hur kom du fram till det avdraget? Åldersavdraget borde väl vara betydligt större?
 
M Merg93 skrev:
[bild]
Är detta en bild på de omstridda fönstren? Kan det inte vara 2-glas fönster som har energiförbättrats genom en tredje ruta sv energiglas. Kolla upp Grundels energiglas. Mina föräldrar gjorde detta på sin 50-talsvilla och var mycket nöjda. När vi säljer kommer vi hävda att det är 3-glas fönster eftersom det är med sanningen överensstämmande.
 
  • Gilla
Merg93
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Hur kom du fram till det avdraget? Åldersavdraget borde väl vara betydligt större?
Vad tänker du att avdraget ska vara?
 
M Merg93 skrev:
Vad tänker du att avdraget ska vara?
Någon skrev i ett tidigare inlägg om detta och hur lång den tekniska livslängden beräknas vara.
 
B larry78 skrev:
Andra tillverkare skiljer de 100kr. Så 4000kr borde vara mer rimligt.
Nyfiken, vad detta är för bolag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.