Det du kan kräva är värdeskillnaden på huset om det har 3-glas vs 2-glas. Inte byte, driftkostnader eller liknande. Det som också kan vara intressant är hur stor skillnad det blir på energideklarationen. Har de gjort en teortisk bedömning eller har de tagit faktiska siffror på energiåtgången?

/N
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
13900:- för en besiktning? :surprised: Det är väl typ tre hela arbetsdagar för 600:- i timmen? Fick du ROT-avdrag så hoppas jag besiktningsmannen jobbade en hel arbetsvecka på heltid åt dig.

Men oavsett vilket så tror jag inte du kan få tillbaks pengarna. I så fall skulle det vara grava fel på hela besiktningen, men jag gissar att resterande 90% av innehållet stämmer.
Jag menar, om han missade något så lätt som fönster. Vad kan han ha missat mer?

Den besiktningen går ju inte att lita på överhuvudtaget.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Det du kan kräva är värdeskillnaden på huset om det har 3-glas vs 2-glas. Inte byte, driftkostnader eller liknande. Det som också kan vara intressant är hur stor skillnad det blir på energideklarationen. Har de gjort en teortisk bedömning eller har de tagit faktiska siffror på energiåtgången?

/N
Det är väl kanske det som är det rimligaste.

Dom har kollat upp energiåtgången de senaste 10 åren. Men å andra sidan så är det på andras levnadssätt.

Vi kanske använder mer eller mindre, då ska jag kunna räkna ut hur mycket mina fönster kommer hjälpa mig. Jag räknade med 3- glas och nu blir det sämre.
Det handlar om en fönsteryta på 33,6m x 21,8m ...
 
  • Gilla
MoggePogge och 1 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Jag menar, om han missade något så lätt som fönster. Vad kan han ha missat mer?

Den besiktningen går ju inte att lita på överhuvudtaget.
Ingår fönster i besiktningen då? Det finns ju en massa annat i en normal besiktningen som inte ingår, VVS, ventilation och el t.ex.

/N
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
N niblom skrev:
Ingår fönster i besiktningen då? Det finns ju en massa annat i en normal besiktningen som inte ingår, VVS, ventilation och el t.ex.

/N
Om det inte ingår så ska han inte skriva upp det i den okulära besiktningen tänker jag..

Men vi tittade på alla fönster, öppnade, kollade om de var säkra osv. Tycker han borde lagt märke till det.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
T
Ska bli intressant att höra hur detta löser sig, känns som att dom flesta som köper hus och går på en nit alltid ligger i underläge mot säljaren. Kan tydligen vara vilket jävla fel som helst, alltid köparens fel.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
H
J
T Thomas' skrev:
Ska bli intressant att höra hur detta löser sig, känns som att dom flesta som köper hus och går på en nit alltid ligger i underläge mot säljaren. Kan tydligen vara vilket jävla fel som helst, alltid köparens fel.
Ja det ska bli kul.
För normalt är det en lätt sak att se om det är 2 eller 3 glas.
Men folk som har massa centermonterade tummar och dårlig kunskap måste ju få lov att köpa hus med och då ska dom ju förlita sig på en besiktningsman, och att dom kan sin sak bättre än köpare. ( betyder inte detta att TS kanske inte har kunskapen var mer generellt menat ).
Därför man tar in en som ska vara kunnig.
 
  • Gilla
Coffey och 6 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Ska bli intressant att höra hur detta löser sig, känns som att dom flesta som köper hus och går på en nit alltid ligger i underläge mot säljaren. Kan tydligen vara vilket jävla fel som helst, alltid köparens fel.
Lagarna lägger tyvärr mycket ansvar på den som köper och väldigt lite på den som säljer. Jag skulle tycka att mäklaren borde ha mer ansvar att saker i prospektet är rätt och att informera mer till köparen om hur viktigt det är att genomföra sin undersökningsplikt och att en "vanlig" jordabalksbeskiktning inte täcker stora del av det som en förstagångs köpare tror att den täcker.

Sen är det svårt när marknaden är överhettad och det blir budgivning om allt, den som blir jobbig riskerar att förlora affären på det.

/N
 
  • Gilla
Blivit med sommarhus och 2 till
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Om det inte ingår så ska han inte skriva upp det i den okulära besiktningen tänker jag..
Det är väl mer en lista på vilka förutsättningar det är? Tex anges väder och andra fakta.
 
T
H Hallerudsbo skrev:
J


Ja det ska bli kul.
För normalt är det en lätt sak att se om det är 2 eller 3 glas.
Men folk som har massa centermonterade tummar och dårlig kunskap måste ju få lov att köpa hus med och då ska dom ju förlita sig på en besiktningsman, och att dom kan sin sak bättre än köpare. ( betyder inte detta att TS kanske inte har kunskapen var mer generellt menat ).
Därför man tar in en som ska vara kunnig.
Tydligen fler än köparen som har "tummen mitt i hand", eller så kan man förvänta sig att mäklaren skriver korrekt i annonsen! Snart får man väl mäta exakt boyta också, för det kan man väl inte heller lita på.
 
  • Gilla
Kalle77 och 2 till
  • Laddar…
T
N niblom skrev:
Lagarna lägger tyvärr mycket ansvar på den som köper och väldigt lite på den som säljer. Jag skulle tycka att mäklaren borde ha mer ansvar att saker i prospektet är rätt och att informera mer till köparen om hur viktigt det är att genomföra sin undersökningsplikt och att en "vanlig" jordabalksbeskiktning inte täcker stora del av det som en förstagångs köpare tror att den täcker.

Sen är det svårt när marknaden är överhettad och det blir budgivning om allt, den som blir jobbig riskerar att förlora affären på det.

/N
Ja, det är snedvridet, det borde jämnas ut så man hamnar någonstans mitt i mellan.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Varför skulle de va de
Om dom inte visste om det så hade dom sannolikt blivit förvånade och bett att få återkomma. Dom hade pratat med mäklaren, kollat försäkringar etc. och sen återkommit till köparen.
 
  • Gilla
Merg93
  • Laddar…
Värt att nämna är att det nyligen var uppe ett rättsfall där något som stod i prospektet inte alls stämde och köparen fick rätt trots detta kunde upptäckas vid en okulärbesiktning. Därför bör man som säljare var väldigt försiktig med vad man skriver i prospekt.

Därav tror jag att TS har ett solklart fall ... Som sedan kommer falla helt och hållet på att hur stor skillnad gör det faktiskt på husets värde?
 
  • Gilla
Coffey och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Värt att nämna är att det nyligen var uppe ett rättsfall där något som stod i prospektet inte alls stämde och köparen fick rätt trots detta kunde upptäckas vid en okulärbesiktning. Därför bör man som säljare var väldigt försiktig med vad man skriver i prospekt.

Därav tror jag att TS har ett solklart fall ... Som sedan kommer falla helt och hållet på att hur stor skillnad gör det faktiskt på husets värde?

Spännande. Har du nån länk till domen eller liknande? :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad TS har för fönstertillverkare eller fönsterprestanda men Ekstrands träfönster har tvåglas 1,2 i u-värde vilket är deras standard i offerter men även treglas med 1,1 i u-värde om man vill.

Ekstrands har även låtit Arne Roos på Uppsala universitet göra beräkningar baserade på Svenska klimatförhållande. Resultatet visar att att en 2-glasruta med Uf-1,3w/(m2K) inte är sämre än än en 3-glasruta med Uf-1,2w/(m2K). Snarare tvärtom. Eftersom parametrar som glasens totala yta av huset påverkar så kan en 2-glasruta vara bättre än en 3-glasruta ner till Uf-1,0w/(m2K), först när u-värdet går under 1,0 är det entydigt att 3-glasrutan med lägre u-värde är mer energieffektiv. Orsaken till detta ska vara att tvåglasfönster har högre G-värde vilket gör att huset vinner mer solenergi jämfört med ett lägre G-värde vilket treglas har. Ca 30% av husets totala energi kommer från solenergin, resterande från husets energikälla.

Källa: https://ekstrands-cms.azurewebsites.net/media/jj0nwpgm/valj-ratt-prestanda-pa-ditt-fonster-2014.pdf

Nu verkar TS inte ha gått in i köpet med annan kännedom om prestandan än att det utgavs vara treglas. Då ett modernt tvåglasfönster kan ha snarlik prestanda som ett treglasfönster har jag svårt att se att det skulle göra någon större påverkan på marknadspriset.

Jag skulle ha tagit 20 tkr av säljaren och försökt få en slant tillbaka av klant-besiktningsmannen och gått vidare med livet.
 
  • Gilla
JSten och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.