Viktor.J Viktor.J skrev:
Glöm inte att dra av åldern också. Fönsterna är ändå 13-14 år gamla och teknisk livslängd är nog svår att hävda är längre än 20-25 år. Även om den reella livslängden kan vara mera. Detta ska väl sedan också ställas i relation till husets pris för att kunna göra en bedömning huruvida det påverkat priset.
useless useless skrev:
Det är när man via säljaren åberopar 'dolt fel' enligt Jordabalken. Nu är det en 'vanlig' civilrättslig stämning av besiktningsmannen och då borde det vara den skada man lidit som bestämmer beloppet.
Huruvida skadan är kostanden för att byta fönster, den extra energikostnaden man tvingas betala de kommande 20 åren eller nåt annat kan jag inte svara på. Men som vanligt är det väl bara att ta i från tårna och hoppas man möts på halva vägen...
Jag tänker att jag skriver den summan och sen får dem kontra med sina uträkningar...
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Dom har ju en försäkring så jag antar att för deras del är det mer om försäkringen kommer gå in eller inte. Jag antar att de bara för ditt anspråk vidare till försäkringsbolaget så så länge den är motiverad (med offert från fönsterföretag för att byta till treglas) så kan det säkert gå igenom. Installationskostnaden är ju den samma så även om de vill göra avdrag för 40% av priset för nya fönster så lär minst 3/4 av kostnaden vara kvar. Skicka bilder till din polare också så han kan hitta pris för motsvarande glas i 3-glas, kan ju vara model bättre och då vill du ju inte ha mellanskillnad mot model budget.

Det kanske redan framgår men vad säger säljarna om detta?
 
T TypRätt skrev:
Dom har ju en försäkring så jag antar att för deras del är det mer om försäkringen kommer gå in eller inte. Jag antar att de bara för ditt anspråk vidare till försäkringsbolaget så så länge den är motiverad (med offert från fönsterföretag för att byta till treglas) så kan det säkert gå igenom. Installationskostnaden är ju den samma så även om de vill göra avdrag för 40% av priset för nya fönster så lär minst 3/4 av kostnaden vara kvar. Skicka bilder till din polare också så han kan hitta pris för motsvarande glas i 3-glas, kan ju vara model bättre och då vill du ju inte ha mellanskillnad mot model budget.

Det kanske redan framgår men vad säger säljarna om detta?

Citat från säljare " jag ger dig 20.000 eller så löser vi det juridiskt"

Sa att jag ej vill ha en slumpvis summa utan det jag har rätt till. Är det 5000, så tar jag det och inte 20'.

Så jag ska i första hand ta reda på hur mycket högre driftkostnaden är x20år jämfört med 2 glas.
Sedan Kolla upp prisskillnaden på själva glasen.
Plus tillbaka pengarna från besiktningen 13.900kr....

Får se vem som tar vilken summa..
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
13900:- för en besiktning? :surprised: Det är väl typ tre hela arbetsdagar för 600:- i timmen? Fick du ROT-avdrag så hoppas jag besiktningsmannen jobbade en hel arbetsvecka på heltid åt dig.

Men oavsett vilket så tror jag inte du kan få tillbaks pengarna. I så fall skulle det vara grava fel på hela besiktningen, men jag gissar att resterande 90% av innehållet stämmer.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Citat från säljare " jag ger dig 20.000 eller så löser vi det juridiskt"

Sa att jag ej vill ha en slumpvis summa utan det jag har rätt till. Är det 5000, så tar jag det och inte 20'.

Så jag ska i första hand ta reda på hur mycket högre driftkostnaden är x20år jämfört med 2 glas.
Sedan Kolla upp prisskillnaden på själva glasen.
Plus tillbaka pengarna från besiktningen 13.900kr....

Får se vem som tar vilken summa..
Är det bara jag som tycker att det svaret tyder på att säljarna fullt medvetet gjorde en fuling och hade räknat med att köparen ev. skulle upptäcka deras lögn?
 
  • Gilla
Coffey och 7 till
  • Laddar…
H
M Merg93 skrev:
Citat från säljare " jag ger dig 20.000 eller så löser vi det juridiskt"

Sa att jag ej vill ha en slumpvis summa utan det jag har rätt till. Är det 5000, så tar jag det och inte 20'.

Så jag ska i första hand ta reda på hur mycket högre driftkostnaden är x20år jämfört med 2 glas.
Sedan Kolla upp prisskillnaden på själva glasen.
Plus tillbaka pengarna från besiktningen 13.900kr....

Får se vem som tar vilken summa..
vad var u värde på 3 glas 2007 kontra 2 glas 2007?
 
V
M Merg93 skrev:
Citat från säljare " jag ger dig 20.000 eller så löser vi det juridiskt"

Sa att jag ej vill ha en slumpvis summa utan det jag har rätt till. Är det 5000, så tar jag det och inte 20'.

Så jag ska i första hand ta reda på hur mycket högre driftkostnaden är x20år jämfört med 2 glas.
Sedan Kolla upp prisskillnaden på själva glasen.
Plus tillbaka pengarna från besiktningen 13.900kr....

Får se vem som tar vilken summa..
Ska du inte sikta på att få mer utbytt än bara fönster ?
 
V
B Bästerortarn skrev:
Är det bara jag som tycker att det svaret tyder på att säljarna fullt medvetet gjorde en fuling och hade räknat med att köparen ev. skulle upptäcka deras lögn?
Varför skulle de va de
 
B Bästerortarn skrev:
Är det bara jag som tycker att det svaret tyder på att säljarna fullt medvetet gjorde en fuling och hade räknat med att köparen ev. skulle upptäcka deras lögn?
B Bästerortarn skrev:
Är det bara jag som tycker att det svaret tyder på att säljarna fullt medvetet gjorde en fuling och hade räknat med att köparen ev. skulle upptäcka deras lögn?
Tänker så att, vet man att man inte gjort något fel så erbjuder man inga pengar överhuvudtaget...
 
  • Gilla
Coffey och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Ska du inte sikta på att få mer utbytt än bara fönster ?
Vad menar du?
Jag vill bara ha det jag har rätt till inget annat.
 
H Hallerudsbo skrev:
vad var u värde på 3 glas 2007 kontra 2 glas 2007?

Dom jag har nu ligger på 1.4
Försöker leta fram fönster från 2007, ingen tur änsålänge..
 
Fairlane
useless useless skrev:
13900:- för en besiktning? :surprised: Det är väl typ tre hela arbetsdagar för 600:- i timmen? Fick du ROT-avdrag så hoppas jag besiktningsmannen jobbade en hel arbetsvecka på heltid åt dig.

Men oavsett vilket så tror jag inte du kan få tillbaks pengarna. I så fall skulle det vara grava fel på hela besiktningen, men jag gissar att resterande 90% av innehållet stämmer.
Det är nog rätt vanligt pris skulle jag tro. Rotavdrag får man inte på den tjänsten.
600 kr inklusive moms är nog lågt räknat också. 3 dagars jobb är det inte frågan om, kanske snarare 1, beroende på vad man valt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog rätt vanligt pris skulle jag tro. Rotavdrag får man inte på den tjänsten.
600 kr inklusive moms är nog lågt räknat också. 3 dagars jobb är det inte frågan om, kanske snarare 1, beroende på vad man valt.
Hela besiktningen gick på 1 timma.... sjukt
Sen är det såklart pappersjobb, så a kanske 1 dag
 
  • Gilla
cersch
  • Laddar…
H
Betala 6500 för min besiktning, han var hos mig i 4-5 timmar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Man verkar vara i fel bransch...
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.