Dokument med rubriken "OKULÄR BESIKTNING", innehåller en checklista över ett hus med detaljerad information om dess skick och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu var dit foto inte helt klart vad det var för fönsteryta, är det ett fönster eller sidoglas på dörr eller liknande, där kan det mycket väl vara 2 glas…. Är det lika på alla fönsterytor ? …. Låter konstigt med 2 glas från 2007, vad säger energideklaration?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S swedjeep skrev:
Nu var dit foto inte helt klart vad det var för fönsteryta, är det ett fönster eller sidoglas på dörr eller liknande, där kan det mycket väl vara 2 glas…. Är det lika på alla fönsterytor ? …. Låter konstigt med 2 glas från 2007, vad säger energideklaration?
Ett vitmålat fönster med flera rutor som visar en trädgård och takpannor, i ett hus med ljusa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vitt fönster med gardiner i ett ljust inrett rum, dimmighet synlig på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är så på alla fönster i hela huset.
 
A Argastesnickaren skrev:
Vad är det för fönster.
Trä, plast?
Trä!
 
M Merg93 skrev:
Trä!
Ännu mer obegripligt!!!
Plast är ju inte helt ovanligt fortfarande som två glas men nya träfönster.
Den som bygger nytt hus så den besparingen måste ju varit försumbar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker gott att du kan lyfta det med besiktningsföretaget du anlitat och höra vad de säger.
 
  • Gilla
Coffey och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker gott att du kan lyfta det med besiktningsföretaget du anlitat och höra vad de säger.
Jag har precis pratat med besiktningsmannen.
Han guida mig till deras hemsida där jag ska fylla i en reklamataion.

Försöker dock undersöka hur mycket jag kan kräva i skadestånd. Antar att det är priset för 3-glasfönster...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Börja med det så får du se vad som säger.
 
Den du ev. skulle kunna kräva på ersättning är bes. mannen. Protokollet stämmer inte.

uppgiften om 3 glas. Står den i ngn del av protokollet som är ngt i stil med ”säljarens uppgifter”?

Jag har för mig att det finns, eller har funnits tvåglasfönster med speciella isolerglas som skall vara lika bra som treglas.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den du ev. skulle kunna kräva på ersättning är bes. mannen. Protokollet stämmer inte.

uppgiften om 3 glas. Står den i ngn del av protokollet som är ngt i stil med ”säljarens uppgifter”?

Jag har för mig att det finns, eller har funnits tvåglasfönster med speciella isolerglas som skall vara lika bra som treglas.
Sida från rapport om okulär besiktning visar information om ett hus, inklusive temperatur och byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Står under okulär besiktning! Jag kollade byggpapprena och där står uvärde 1.4 vilket inte är lika bra om jag läst rätt de senaste 24h...
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Försöker dock undersöka hur mycket jag kan kräva i skadestånd. Antar att det är priset för 3-glasfönster...
Normalt är väl skillnaden i pris för huset med det ena eller andra alternativet (dvs 2- eller 3-glasfönster i detta fall)? Hade huset verkligen blivit billigare om det hade stått rätt i beskrivningen?
 
K Kane skrev:
Normalt är väl skillnaden i pris för huset med det ena eller andra alternativet
Det är när man via säljaren åberopar 'dolt fel' enligt Jordabalken. Nu är det en 'vanlig' civilrättslig stämning av besiktningsmannen och då borde det vara den skada man lidit som bestämmer beloppet.
Huruvida skadan är kostanden för att byta fönster, den extra energikostnaden man tvingas betala de kommande 20 åren eller nåt annat kan jag inte svara på. Men som vanligt är det väl bara att ta i från tårna och hoppas man möts på halva vägen...
 
  • Gilla
Merg93
  • Laddar…
K Kane skrev:
Normalt är väl skillnaden i pris för huset med det ena eller andra alternativet (dvs 2- eller 3-glasfönster i detta fall)? Hade huset verkligen blivit billigare om det hade stått rätt i beskrivningen?
Jag tänker samma som du, har en vän som jobbar med fönster som ska ta fram mellanskillnaden.
 
  • Gilla
ragero
  • Laddar…
M Merg93 skrev:
Jag tänker samma som du, har en vän som jobbar med fönster som ska ta fram mellanskillnaden.
Glöm inte att dra av åldern också. Fönsterna är ändå 13-14 år gamla och teknisk livslängd är nog svår att hävda är längre än 20-25 år. Även om den reella livslängden kan vara mera. Detta ska väl sedan också ställas i relation till husets pris för att kunna göra en bedömning huruvida det påverkat priset.
 
  • Gilla
AndemoreSchelin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.