M MiTi skrev:
du är garanterat en ”hantverkare” med tanke på dina värdelösa svar.
Jag är hantverkare och håller med dig till 100%. Jag är proffs, kunden är lekman. Ibland kommer kunden tom. med galna förslag, då är det min uppgift att räkna ut kostnaden så gott det går och om det är för galet så får man komma överens om löpande kostnad i steg.

• Gilla
  • Älska
Fartland och 9 till
  • Laddar…
GreenYoda
D DrDeath100 skrev:
Jag är hantverkare och håller med dig till 100%. Jag är proffs, kunden är lekman. Ibland kommer kunden tom. med galna förslag, då är det min uppgift att räkna ut kostnaden så gott det går och om det är för galet så får man komma överens om löpande kostnad i steg.
Eller också faktiskt säga till kunden att det där är ett galet förslag (kanske inte ordagrant). En av de viktigaste bitarna som hantverkare borde ha i sin yrkesroll är väl att kunna förklara för en kund vad som är standard, vad som är görbart mot extra kostnad och vad som är att avråda. Att göra som kunden vill när kunden är lekman utan att informera om att det är en dålig idé borde väl vara något slags tjänstefel...

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
T ta.markteknik skrev:
1000 kr/kvm gängse pris för en okomplicerad stenläggning i mina trakter. Då inkluderar det moms, material och en ordinär sten exv labyrint. Oavsett ant maskiner eller gubbar. Mäter tillsammans m kund upp ytan och beställer därefter stenen. Skulle det skilja ngt så är det oftast struntsumma det rör sig om..
Vilket gör det hela mer förvånande då det i detta fall inte verkar som om entreprenören kan påvisa att kunden önskat köpa stene genom denne. För då hade väl entreprenören säkerställt att kunden hade likviditet att detala även för stenen genom att inkludera även stenen i det totalpris som kommunicerats. En entreprenör som säger att han tror att kunden uppfattar begreppet Totalpris som utan sten eller utan moms, är uppenbarligen uppsåtligt bedräglig.

• Gilla
Heidina och 3 till
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Eller också faktiskt säga till kunden att det där är ett galet förslag (kanske inte ordagrant). En av de viktigaste bitarna som hantverkare borde ha i sin yrkesroll är väl att kunna förklara för en kund vad som är standard, vad som är görbart mot extra kostnad och vad som är att avråda. Att göra som kunden vill när kunden är lekman utan att informera om att det är en dålig idé borde väl vara något slags tjänstefel...
Utryckte mig dåligt men håller med till 100%, kunden kan ha galna önskemål och då är det min uppgift att förklara att det inte funkar, om sen kunden vägrar lyssna så måste man tacka nej till jobbet.

• Gilla
  • Älska
MiTi och 3 till
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Men samtidigt är det väldigt roligt med ”galna” förslag och önskemål, men självklart bara om det fyller bygnadsnormer/är godkänt samt att kunden kan betala.
Gärna 20% i förskott om det är ”galet”.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P
B Konsumenten84 skrev:
Lekman: är de en person som inte kan och vill försöka förstå själv utan lägger all skuld på hantverkare
Och det med rätta.

Konsumenttjänstlagen:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.

Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Material = ämnen alltså ex sten vad skulle det annars vara? Spade?
Nej, en spade är materiel. (Jag skämtar inte).

• Gilla
dicliff och 2 till
  • Laddar…
P
B Konsumenten84 skrev:
Men de betyder ju inte att man behöver spels idiot.

I det här fallet verkar de ju vara ts som kommit fram till 70, då finns de ingen anledning för företagaren att kontrollera.

Uppger ts 70 och ber om pris på 70, då kan företagaren gott och väl räkna på 70.
Och vad ska företagaren göra när han upptäcker att det är mer än 70 m²?
Är det bästa att bara fortsätta att jobba och sen fakturera för extraarbetet eller är det bästa att berätta för beställaren att ytan är större och fråga vad som bör göras?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
TRJBerg
B Konsumenten84 skrev:
Men de betyder ju inte att man behöver spels idiot.

I det här fallet verkar de ju vara ts som kommit fram till 70, då finns de ingen anledning för företagaren att kontrollera.

Uppger ts 70 och ber om pris på 70, då kan företagaren gott och väl räkna på 70.
Nu ljuger du.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
P pmd skrev:
Spade är handverktyg och kostnaden för att gubben har en spade ska ingå i timarvodet.

• Gilla
Martin.M
  • Laddar…
P pmd skrev:
Helt rätt....

Enligt institutet för språk:
material betyder 'råämne för bearbetning, substans', medan grundbetydelsen av materiel är 'hjälpmedel, redskap'. Material har också bibetydelsen 'hjälpmedel, redskap', och i praktiken kan det vara svårt att avgöra om något är material eller materiel.

Skulle säga att grunden till hela problemet är att de har olika tolkningar kring ordet ”material” och dess betydelse i det skickade smset.
Hantverkaren har troligtvis lagen på sin sida men har skapat en riktigt stökig situation mot kunden pga användningen av ”fackspråk”.
När han slänger sig med ordet material så betyder det säkerligen redskap 100 av 100ggr.
För en privatperson betyder det sten, papper, färg etc
Man kan tänkta att hantverkaren aldrig ens har reflekterat över ordets dubbla betydelser i sammanhanget.
Det är helt klart en fördel att vara tydlig och enkel i sin kommunikation om man väljer att jobba mot privatpersoner...som ju inte kan förväntas känna till branschsnacket.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
P pmd skrev:
Och vad ska företagaren göra när han upptäcker att det är mer än 70 m²?
Är det bästa att bara fortsätta att jobba och sen fakturera för extraarbetet eller är det bästa att berätta för beställaren att ytan är större och fråga vad som bör göras?
Företagaren ska givetvis informera kund och lämna prisuppgift för det extraarbetet. Om de kommer överens om nytt arbete bör detta formuleras skriftligt som ett tillägg till grundarbetet.

A
Och TS slutade läsa detta i inlägg37...

• Haha
  • Gilla
Thomas' och 7 till
  • Laddar…
Är själv hantverkare inom smidesbranchen. Räknat på offerter och utfört mängder av jobb i 18 års tid. Räknat bort mig ett otal gånger men aldrig låtit kunden ta smällen.
Sedan en tid tillbaka använder jag allt som oftast ÄTA-upplägget. Ändring Tillägg Avdrag. Man får betala mer om det blir tillägg eller mindre om det blir mindre att utföra. Man ger en offert på jobbet som man är hyfsat säker på vad det kostar. Allt som är osäkert går på löpande räkning med, mycket viktigt, tät kommunikation hur arbetet fortlöper. Brukar dock uppskatta ett ungefärligt pris. Med osäkert arbete kan t.ex vara grävjobb där man kan stöta på berg direkt under marken. Detta är ett schysst upplägg för både kund och hantverkare där ingen blir blåst. Det viktiga är att kommunicera om avvikelser så fort de uppstår. Inte vänta tills allt är klart.

• Gilla
Bangan och 16 till
  • Laddar…
Sittställning
S Stefan Modigh skrev:
Är själv hantverkare inom smidesbranchen. Räknat på offerter och utfört mängder av jobb i 18 års tid. Räknat bort mig ett otal gånger men aldrig låtit kunden ta smällen.
Sedan en tid tillbaka använder jag allt som oftast ÄTA-upplägget. Ändring Tillägg Avdrag. Man får betala mer om det blir tillägg eller mindre om det blir mindre att utföra. Man ger en offert på jobbet som man är hyfsat säker på vad det kostar. Allt som är osäkert går på löpande räkning med, mycket viktigt, tät kommunikation hur arbetet fortlöper. Brukar dock uppskatta ett ungefärligt pris. Med osäkert arbete kan t.ex vara grävjobb där man kan stöta på berg direkt under marken. Detta är ett schysst upplägg för både kund och hantverkare där ingen blir blåst. Det viktiga är att kommunicera om avvikelser så fort de uppstår. Inte vänta tills allt är klart.
Om alla kunde resonera som du hade världen varit en bättre plats :)

Många hantverkare verkar hata sitt jobb egentligen, eller ifall den del som innebär jobb och kommunikation.

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.