201 282 läst · 670 svar
201k läst
670 svar
Anlitat stensättare för att göra framsidan, förvandlats till en mardröm!
Jag är hantverkare och håller med dig till 100%. Jag är proffs, kunden är lekman. Ibland kommer kunden tom. med galna förslag, då är det min uppgift att räkna ut kostnaden så gott det går och om det är för galet så får man komma överens om löpande kostnad i steg.M MiTi skrev:
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 178 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 178 inlägg
Eller också faktiskt säga till kunden att det där är ett galet förslag (kanske inte ordagrant). En av de viktigaste bitarna som hantverkare borde ha i sin yrkesroll är väl att kunna förklara för en kund vad som är standard, vad som är görbart mot extra kostnad och vad som är att avråda. Att göra som kunden vill när kunden är lekman utan att informera om att det är en dålig idé borde väl vara något slags tjänstefel...D DrDeath100 skrev:
Vilket gör det hela mer förvånande då det i detta fall inte verkar som om entreprenören kan påvisa att kunden önskat köpa stene genom denne. För då hade väl entreprenören säkerställt att kunden hade likviditet att detala även för stenen genom att inkludera även stenen i det totalpris som kommunicerats. En entreprenör som säger att han tror att kunden uppfattar begreppet Totalpris som utan sten eller utan moms, är uppenbarligen uppsåtligt bedräglig.T ta.markteknik skrev:1000 kr/kvm gängse pris för en okomplicerad stenläggning i mina trakter. Då inkluderar det moms, material och en ordinär sten exv labyrint. Oavsett ant maskiner eller gubbar. Mäter tillsammans m kund upp ytan och beställer därefter stenen. Skulle det skilja ngt så är det oftast struntsumma det rör sig om..
Utryckte mig dåligt men håller med till 100%, kunden kan ha galna önskemål och då är det min uppgift att förklara att det inte funkar, om sen kunden vägrar lyssna så måste man tacka nej till jobbet.GreenYoda skrev:Eller också faktiskt säga till kunden att det där är ett galet förslag (kanske inte ordagrant). En av de viktigaste bitarna som hantverkare borde ha i sin yrkesroll är väl att kunna förklara för en kund vad som är standard, vad som är görbart mot extra kostnad och vad som är att avråda. Att göra som kunden vill när kunden är lekman utan att informera om att det är en dålig idé borde väl vara något slags tjänstefel...
Men samtidigt är det väldigt roligt med ”galna” förslag och önskemål, men självklart bara om det fyller bygnadsnormer/är godkänt samt att kunden kan betala.GreenYoda skrev:Eller också faktiskt säga till kunden att det där är ett galet förslag (kanske inte ordagrant). En av de viktigaste bitarna som hantverkare borde ha i sin yrkesroll är väl att kunna förklara för en kund vad som är standard, vad som är görbart mot extra kostnad och vad som är att avråda. Att göra som kunden vill när kunden är lekman utan att informera om att det är en dålig idé borde väl vara något slags tjänstefel...
Gärna 20% i förskott om det är ”galet”.
Och det med rätta.B Konsumenten84 skrev:
Konsumenttjänstlagen:
4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.
Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material.
Redigerat:
Och vad ska företagaren göra när han upptäcker att det är mer än 70 m²?B Konsumenten84 skrev:
Är det bästa att bara fortsätta att jobba och sen fakturera för extraarbetet eller är det bästa att berätta för beställaren att ytan är större och fråga vad som bör göras?
Helt rätt....P pmd skrev:
Enligt institutet för språk:
material betyder 'råämne för bearbetning, substans', medan grundbetydelsen av materiel är 'hjälpmedel, redskap'. Material har också bibetydelsen 'hjälpmedel, redskap', och i praktiken kan det vara svårt att avgöra om något är material eller materiel.
Skulle säga att grunden till hela problemet är att de har olika tolkningar kring ordet ”material” och dess betydelse i det skickade smset.
Hantverkaren har troligtvis lagen på sin sida men har skapat en riktigt stökig situation mot kunden pga användningen av ”fackspråk”.
När han slänger sig med ordet material så betyder det säkerligen redskap 100 av 100ggr.
För en privatperson betyder det sten, papper, färg etc
Man kan tänkta att hantverkaren aldrig ens har reflekterat över ordets dubbla betydelser i sammanhanget.
Det är helt klart en fördel att vara tydlig och enkel i sin kommunikation om man väljer att jobba mot privatpersoner...som ju inte kan förväntas känna till branschsnacket.
Företagaren ska givetvis informera kund och lämna prisuppgift för det extraarbetet. Om de kommer överens om nytt arbete bör detta formuleras skriftligt som ett tillägg till grundarbetet.P pmd skrev:
Är själv hantverkare inom smidesbranchen. Räknat på offerter och utfört mängder av jobb i 18 års tid. Räknat bort mig ett otal gånger men aldrig låtit kunden ta smällen.
Sedan en tid tillbaka använder jag allt som oftast ÄTA-upplägget. Ändring Tillägg Avdrag. Man får betala mer om det blir tillägg eller mindre om det blir mindre att utföra. Man ger en offert på jobbet som man är hyfsat säker på vad det kostar. Allt som är osäkert går på löpande räkning med, mycket viktigt, tät kommunikation hur arbetet fortlöper. Brukar dock uppskatta ett ungefärligt pris. Med osäkert arbete kan t.ex vara grävjobb där man kan stöta på berg direkt under marken. Detta är ett schysst upplägg för både kund och hantverkare där ingen blir blåst. Det viktiga är att kommunicera om avvikelser så fort de uppstår. Inte vänta tills allt är klart.
Sedan en tid tillbaka använder jag allt som oftast ÄTA-upplägget. Ändring Tillägg Avdrag. Man får betala mer om det blir tillägg eller mindre om det blir mindre att utföra. Man ger en offert på jobbet som man är hyfsat säker på vad det kostar. Allt som är osäkert går på löpande räkning med, mycket viktigt, tät kommunikation hur arbetet fortlöper. Brukar dock uppskatta ett ungefärligt pris. Med osäkert arbete kan t.ex vara grävjobb där man kan stöta på berg direkt under marken. Detta är ett schysst upplägg för både kund och hantverkare där ingen blir blåst. Det viktiga är att kommunicera om avvikelser så fort de uppstår. Inte vänta tills allt är klart.
Om alla kunde resonera som du hade världen varit en bättre platsS Stefan Modigh skrev:Är själv hantverkare inom smidesbranchen. Räknat på offerter och utfört mängder av jobb i 18 års tid. Räknat bort mig ett otal gånger men aldrig låtit kunden ta smällen.
Sedan en tid tillbaka använder jag allt som oftast ÄTA-upplägget. Ändring Tillägg Avdrag. Man får betala mer om det blir tillägg eller mindre om det blir mindre att utföra. Man ger en offert på jobbet som man är hyfsat säker på vad det kostar. Allt som är osäkert går på löpande räkning med, mycket viktigt, tät kommunikation hur arbetet fortlöper. Brukar dock uppskatta ett ungefärligt pris. Med osäkert arbete kan t.ex vara grävjobb där man kan stöta på berg direkt under marken. Detta är ett schysst upplägg för både kund och hantverkare där ingen blir blåst. Det viktiga är att kommunicera om avvikelser så fort de uppstår. Inte vänta tills allt är klart.
Många hantverkare verkar hata sitt jobb egentligen, eller ifall den del som innebär jobb och kommunikation.