201 281 läst · 670 svar
201k läst
670 svar
Anlitat stensättare för att göra framsidan, förvandlats till en mardröm!
Beställaren har skrivit att han inte blev tillfrågad om vilken sten han ville ha.D DrDeath100 skrev:
Och då har du världens chans att berätta och beskriva hur du tänker göra så blir det inte fel. Känns dig lyckligt lottad som får den chansen.D Dodger skrev:Som hantverkare kan jag enkelt vända på det där. Jag kommunicerar väldigt mycket med mina kunder och de vanligaste svaren jag får när jag ställer frågor eller ger alternativ är ”-hur brukar folk göra?” , ”-du som jobbar med det här vet säkert vilket som är bäst”, ”-gör så att det blir bra” eller ”-jag litar på dig”...
Låter precis som ett företag jag har haft att göra med i Floda trakten... Betala inte en krona mer än vad ni kommit överens om.V Niclas Binnquist skrev:Hallå forumet,
Vi har hamnat i en högst otrevlig situation, en lång historia kort:
Framsida på vår villa ska göras (nybygge), plattsättning parkering + gång till entrén, resten förberedas
för gräs (vi lägger ut och fixar gräset själva). Vi får en rekommendation av en bekants släkting som är
en större aktör (släktingen).
De kommer ut och kikar och fråga mig inte vem som hittar på hur stor ytan är men kontentan är iaf 70 kvadrat (stenläggningen). Vi får ett offererat pris per sms på 70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare + MATERIAL.
Hantverkaren lägger till att han hoppas att vi förstod att det tillkommer moms, min fru frågar om totalpriset, vi får då svaret 87 500kr. Vad bra säger hon (det är svärmor som ska betala kalaset) jag har sagt till henne att det nog blir strax över 100 000kr! (så positivt besked). Vi kör på det! Toppen säger han jag skriver ihop en riktig offert...
Här någonstans skickar MrX kan vi kalla honom för ett mail/mess till min svärmor och frågar om hon kan sätta in drygt 40 000kr på hans konto, vi svarar att vi inte betalar i förväg. Ok får vi till svar.
Några veckor senare kör de igång (en vecka försenade), arbetet rullar på några dagar men sen en torsdag dyker den inhyrda grävmaskinskillen upp efter lunch och vill ha min uppmärksamhet: "Jo du Mr X ringde mig igår kväll och var lite hysterisk han har tydligen lovat att han skulle va med familjen tors-fre".
Okej säger vi, inte så mycket att göra åt saken men vi tyckte kanske att det var lite märkligt att MrX inte kunde dra iväg ett sms eller ett telefonsamtal själv och informera om detta. Jaja inget mer med det.
Det kommer dock ett sms dagen efter där MrX frågar om vi kan betala för stenen nu, vi svarar att nej vi
betalar inget förrän jobbet är klart. Okej ingen fara får vi till svar. (men vi börjar få lite märkliga vibbar).
Jag kommer inte ihåg exakt i kronologisk ordning när vissa saker dök upp, men här ungefär kommer de på att det inte är 70kvm, och "skyller" på antingen oss eller den större aktören som MrX hyr alla maskiner ifrån.
De säger att de kommer behöva beställa mer sten, okej säger vi hur mycket eftersom vi behöver förankra alla moment hos svärmor som ska betala. Jag och min fru är rörande överens om att vi uppfattar det som "några tusenlappar", å ja men okej inga problem säger vi. Vi får också info om att vi förmodligen kan kvitta en del av stenen som nu inte behövs pga muren, kantsten etc. Ska dock också nämnas att det tillkommit vissa saker under projektets gång som en låg stödmur(15 000kr) för att det inte ska ramla ner jord på parkeringen, och drygt 3000 kr extra för sten som ska vara framför entrén som vi muntligt okejat på plats.
Anyhow, arbetet flyter väl på även om de utlovade "några dagars jobb" flyter iväg, de jobbar några timmar här och några timmar där och hänvisar till att det regnar mycket (och säger till den större aktören att de visst har varit där och jobbar, när de uppenbarligen inte har det)... Men till slut är de iaf klara och allt som allt tog arbetet fyra veckor att utföra. Ska även tilläggas ytterligare en smått märklig situation: Förmodligen tog jobbet för lång tid och andra jobb blev lidande för en vacker dag står en tredje kille utanför och bygger mur (vi vet inte vem det är och ingen har informerat). Han verkar smått folkskygg och säger knappt hej, men vi fattar till slut att det är MrX's brorsa.
Såå trumvirvel, fakturan dyker upp...
Vår förväntning: 87 500 + 15 000 + 5000-ish = 107 500kr
Fakturan är alltså på 142 000kr!
Okej what to do now?! Ber frugan att ringa den större aktören och fråga om råd, han tycker generellt att MrX betett sig märkligt och ger oss rådet att bestrida fakturan.
Här ungefär börjar det bli jobbigt, jag låter det gå en dag sen skickar jag ett sms då det känns som den enklaste vägen just då att: "jag kommer ringa dig i morgon ang fakturan och reda ut vharför 87 + 15 + 5 blir
142 000 för? Men tillsvidare bestrider vi fakturan" inte exakt men med det budskapet. Han börjar messa och ringa till både mig och min fru ganska sent på kvällen men vi svarar inte.
Under samma tidsperiod har han försökt kringå oss och skickat fakturan direkt till min svärmor...
På eftermiddagen dagen efter tar jag mod till mig och ringer upp:
Lugnt och metodiskt och så diplomatiskt jag kan att vi behöver reda ut fakturan och skulle du kunna beskriva vad som är vad och varför typ så.
Diskussionen tar en dryg timmen och vi kommer väl egentligen ingenstans men det vi kan ta med oss från det här samtalet är att:
87 500 kr har hela tiden varit ENBART jobbet och stenen ingår såklart inte?!
Ingen under hela processens gång har nämt det här för oss, inte EN enda gång.
Sen har ni ju räknat fel det var 70 från början men det blev ju 100 och då blir det ju massa mer sten.
Nej vi har inte angett något mått vi är vanliga svenssons och äger knappt en tumstock. Och det här är dessutom första gången vi hör siffran 100kvm.
Det han trycker på är att han har ju skickat fakturor på stenen ju?!!
Ja delfakturor är vi inte särskilt intresserade det enda som är intressant för oss är vad TOTALPRISET blir, han hävdar alltså att han visst har kommunicerat hur mycket dyrare stenen kommer bli eftersom det helt och fullt ligger på vårt ansvar att jämföra olika delfakturor mot varann?!! Really...
Sen står det tydligen längst ner i en fotnot på delfakturorna att stenen ingår inte.
Det är vad det nu kretsar kring, enligt oss så har vi enkom sagt OK kör till det TOTALPRISET vi fick offererat till oss i början dvs 87 500kr och även muntligt gått med på murens kostnad och "extra sten" 5 000 kr cirka.
Att han skickar delfakturor till oss som vi inte sagt ok till på något vis, varken muntligt eller i skrift (där det går att utlösa att stenen alltså inte ingår) är hans sätt att "kommunicera" projektets ökade pris?!
Vi fortsätter disskutera och han blir affekt och drar till med att "ja vill du att jag kommer ut till dig och tar det direkt eller?!" ej ordagrannt för att senare när inte det här första hotet biter dra till med:
"Okej men stenen är min så jag kommer komma ut med min grävare och gräva upp all stenen!!" jag svarar något i stil med "ja gör du det jag ringer polisen och ber den större aktören komma hit så kan vi titta på" typ.
Vi börjar skrika på varann och han känner att han inte kommer vidare så han säger typ ja men bara betala fakturan, nu ska jag ringa till den större aktören, klick...
Värt att nämna här är att när jag fortfarande var diplomatisk flera ggr berättade för honom hur nöjda vi är med själva jobbet att det blev super, och jag tryckte även på att du kommer få betalt det är inte det som är problemet men du behöver inte oroa dig. Pengar finns
Under helgen lägger svärmor in en betalning på 87 500kr, som en "första betalning", jag messar en skärmdump till honom och skriver just att det är en första betalning, att vi får försöka reda ut detta men att jag inte vill ha en disussion över helgen.
Nu snabbspolar vi lite, hans sambo ringer upp mig på måndagen eller tisdagen (fakturaansvarig) hon märker att jag verkar irriterad och jag förklarar varför, återigen trycker hon på att "men det står ju på fakturan". Jag drar parallellen (vilket jag även försökt för MrX) att men ponera att när vi byggde det här huset fick en offert på att bygga huset på 4 miljoner kronor, att vi skriit på detta men att sedan när huset är klart få en extra faktura på säg 2 miljoner för virke och material för 4 miljoner var ju bara byggkostnaden förstod ni inte det?!. Ingen av dem vill medge att de har något som helst skuld till att vi nu står här, att det ska vi förstå av oss själva?
Ett kort inflik här är att jag lämnar över telefonen till min fru när adrenalinet börjar bli för påträngande, och hon lyckas lugna ner situtionen och prata om "män" hit och "män" dit. Och till slut så verkar faktiskt den här kvinnan förstå var kommunikationen har brustit totalt, och det verkar även som hon stått bredvid när MrX hotat med att först ta det face-to-face och sen gräva upp all sten och verkar förstå att hon inte kan låta MrX har kundkontakt, det är inte bra för business.
Hon som vi uppfattar säger att hon ska kolla igenom och försöka ta tillbaka sten (det står fortfarande en oöppnad här utanför), och dra av lite fraktkostnader etc. Dvs vi uppfattar det som att vi kanske kan mötas halvägs typ?
Men igår dyker det upp ett nytt mail från henne som säger ungefär samma sak igen:
Kostnader för sten bla bla, det står på fakturorna bla bla ni har godkänt...
Här kommer slutklämmen, det handlar egentligen inte om pengar, det finns pengar både här och hos svärmor, och här kommer kanske det viktigaste: om MrX sagt, stopp och belägg! När han upptäckte att projektet skulle bli antal tiotusentals-kronor dyrare när det plötsligt behövdes ganska mycket mer sten, då hade det förmodligen inte ens ha blivit en GREJ! Då hade vi kunnat förankra det hos svärmor och förmodligen hade hon suckat lite och betalat ändå (det vet vi att hon hade gjort). Och även detta har vi försökt trycka på för både MrX och hans faktura-ansvarige, men vad vi känner finns det NOLL förståelse för oss i den här situationen.
Säkert tusen stavfel etc men kände ändå att jag var tvungen att skriva av mig, hur hade ni agerat om ni vore i vår situation just nu? Ringa konsumentverket?
Mvh
//N
Att folk verkar ha stenkoll på det juridiska är för att det gäller det mesta, kallas för konsumentköplagen, sen finns det även en hel del tv program som skolar folk om deras rättigheter i fall när dom råkar ut för oseriösa handlare/hantverkare.S Stefan Modigh skrev:
Inget fel i det, snarare tvärtom.
Dock så verkar det som sagt inte vara nån av parterna som försöker blåsa den andra, dela på kostnaden och båda men framför allt entreprenören lär sig läxan att vara väldigt tydlig med kostnader.
Det är inte prissättningen som är i fråga här, det är avtalet.Eriklille skrev:
Man måste ju kunna veta vad det kostar innan man beställer, blir det dyrare så måste det bli godkänt innan jobbet är gjort.
Jag är hantverkare i en annan bransch, jag sätter hellre ett lite för högt pris som jag får godkänt och sen räknar om det när jobbet är klart.
På det sättet blir det aldrig dyrare men ofta billigare än avtalat, gissa vad som ger mest nöjda kunder?
Handlar som sagt inte om pengarna i de flesta fall.
Tex. om du tänker 50-60.000kr, säg 70.000kr, berätta också att det är absolut max, men ev. blir det lite billigare.
Så här hade mitt sms sett ut på ett ungefär.
Sen självklart få en riktigt offert på det.
Självklart med en rad bilder på hur muren ska se ut och ev. div. andra små detaljer som kanske inte påverkar priset, gör det det så kommer det i svaret.
Sen självklart få en riktigt offert på det.
Självklart med en rad bilder på hur muren ska se ut och ev. div. andra små detaljer som kanske inte påverkar priset, gör det det så kommer det i svaret.
B Konsumenten84 skrev:Det märkliga är ju att konsumwnter verkar ha stenkoll på de juridiska och hur extremt ovetandes man kan vara. Hur oinsatt oxh inte ha något som helst ansvar.
Men när de kommer till en så enkel sak som just vad man vill ha offert på eller vad som skall göras hemma hos sig självt m.m. DÅ behöver man inte ha någon som helst koll och DÅ är de hantverkarens ansvar och denne ska ta den ekonomiska smällen.
Ibland funderar man på om folk verkligen är såhär eller om de är ett spel för att blåsa hantverkaren.
De kanske är just de "spelet" från konsumenters sida som gör att hantverkaren måste ta sån inihelvetes "höjd" hela tiden och därför dyker dessa trådar upp om priser.
S Stefan Modigh skrev:
Om hantverkaren klabbar till det, vem ska ta smällen då ?
På tok för vagt skrivet för att ta ställning om vem som bör ta smällen. Men kort är kund dum i huvudet ? Kunden betalar.
Är hantverkaren dum i huvudet ? Hantverkaren betalar.
Har båda en del ? Möts en rimlig väg för båda.
Sen kan man diskutera enskilda händelser så klart... Men så klart att proffs ska bära ett större ansvar. Specialkompetens är väldigt viktigt.
Men som proffs så ingår det att se till att kunden fattar ALLT och är ombord, sen se till att få underskrivet på det, UTAN en massa småtext, hur svårt ska det vara att vara seriös?Forlowt skrev:Om hantverkaren klabbar till det, vem ska ta smällen då ?
På tok för vagt skrivet för att ta ställning om vem som bör ta smällen. Men kort är kund dum i huvudet ? Kunden betalar.
Är hantverkaren dum i huvudet ? Hantverkaren betalar.
Har båda en del ? Möts en rimlig väg för båda.
Sen kan man diskutera enskilda händelser så klart... Men så klart att proffs ska bära ett större ansvar. Specialkompetens är väldigt viktigt.
Misstänker man att kunden missuppfattat något så ser man till att uppmärksamma dom om detta, inte utnyttja detta till sin fördel?
Måste detta verkligen bli sagt?! :-o
Och självklart ska hantverkaren ta smällen om det ligger på honom, läropeng, gör om och gör rätt.
Det kommer garanterat vara en billig investering i längden om man är seriös.
Har själv både råkat ut för och själv gjort fel (i mitt yrke) och erfarenheten säger att kunden kommer tillbaka om man klarar av att erkänna fel och rätta till kostnadsfritt utan bråk.
Redigerat:
D DrDeath100 skrev:Men som proffs så ingår det att se till att kunden fattar ALLT och är ombord, sen se till att få underskrivet på det, UTAN en massa småtext, hur svårt ska det vara att vara seriös?
Misstänker man att kunden missuppfattat något så ser man till att uppmärksamma dom om detta, inte utnyttja detta till sin fördel?
Måste detta verkligen bli sagt?! :-o
Jag tror att du tror du argumenterar emot mig ?
Min ståndpunkt är att hantverkaren har större ansvar än beställaren.
Jag tolkade som du. + Material betyder att det inte är med i de 70k som var före moms.M Mortsken skrev:Vet inte
Jag läste denna meningen "70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare + MATERIAL" som 70 000 + material när jag läste den först.
Antar jag först tolkade det så, för jag hade skrivit " 70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare OCH material" om materialet skulle ingå. Så hjärnan trollade väl mig.
Sen undrar man ju hur den riktiga offerten såg ut, som skulle skrivas enligt sms.
Självklart. Förstår inte hur andra menar. Fakturan skulle då vara "arbete+material+stenar fast det skriver jag inte" eller? Nej.J Johan.Andersson.81 skrev:
Kan helt klart också tolka det så som företagare, men man måste även som företagare kunna se hur slutkonsument ser på det, dom vill ha TOTAL kostnad inkl. moms.Skumpe skrev:
Helt enkelt, hur mycket kommer min plånbok minska i den totala slutändan…
Sen kan man tycka vad man vill om det, men om man vill ha nöjda kunder så är det bara att acceptera och utforma sin offert/faktura efter det?