Oavsett det är ju bra ni är nöjda med själva arbetet. Plus har ekonomin.
Annars hade det varit värre.
Gå halva var är min magkänsla. Men det är jag.

V Niclas Binnquist skrev:
Hallå forumet,

Vi har hamnat i en högst otrevlig situation, en lång historia kort:

Framsida på vår villa ska göras (nybygge), plattsättning parkering + gång till entrén, resten förberedas
för gräs (vi lägger ut och fixar gräset själva). Vi får en rekommendation av en bekants släkting som är
en större aktör (släktingen).

De kommer ut och kikar och fråga mig inte vem som hittar på hur stor ytan är men kontentan är iaf 70 kvadrat (stenläggningen). Vi får ett offererat pris per sms på 70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare + MATERIAL.

Hantverkaren lägger till att han hoppas att vi förstod att det tillkommer moms, min fru frågar om totalpriset, vi får då svaret 87 500kr. Vad bra säger hon (det är svärmor som ska betala kalaset) jag har sagt till henne att det nog blir strax över 100 000kr! (så positivt besked). Vi kör på det! Toppen säger han jag skriver ihop en riktig offert...

Här någonstans skickar MrX kan vi kalla honom för ett mail/mess till min svärmor och frågar om hon kan sätta in drygt 40 000kr på hans konto, vi svarar att vi inte betalar i förväg. Ok får vi till svar.

Några veckor senare kör de igång (en vecka försenade), arbetet rullar på några dagar men sen en torsdag dyker den inhyrda grävmaskinskillen upp efter lunch och vill ha min uppmärksamhet: "Jo du Mr X ringde mig igår kväll och var lite hysterisk han har tydligen lovat att han skulle va med familjen tors-fre".

Okej säger vi, inte så mycket att göra åt saken men vi tyckte kanske att det var lite märkligt att MrX inte kunde dra iväg ett sms eller ett telefonsamtal själv och informera om detta. Jaja inget mer med det.
Det kommer dock ett sms dagen efter där MrX frågar om vi kan betala för stenen nu, vi svarar att nej vi
betalar inget förrän jobbet är klart. Okej ingen fara får vi till svar. (men vi börjar få lite märkliga vibbar).

Jag kommer inte ihåg exakt i kronologisk ordning när vissa saker dök upp, men här ungefär kommer de på att det inte är 70kvm, och "skyller" på antingen oss eller den större aktören som MrX hyr alla maskiner ifrån.
De säger att de kommer behöva beställa mer sten, okej säger vi hur mycket eftersom vi behöver förankra alla moment hos svärmor som ska betala. Jag och min fru är rörande överens om att vi uppfattar det som "några tusenlappar", å ja men okej inga problem säger vi. Vi får också info om att vi förmodligen kan kvitta en del av stenen som nu inte behövs pga muren, kantsten etc. Ska dock också nämnas att det tillkommit vissa saker under projektets gång som en låg stödmur(15 000kr) för att det inte ska ramla ner jord på parkeringen, och drygt 3000 kr extra för sten som ska vara framför entrén som vi muntligt okejat på plats.

Anyhow, arbetet flyter väl på även om de utlovade "några dagars jobb" flyter iväg, de jobbar några timmar här och några timmar där och hänvisar till att det regnar mycket (och säger till den större aktören att de visst har varit där och jobbar, när de uppenbarligen inte har det)... Men till slut är de iaf klara och allt som allt tog arbetet fyra veckor att utföra. Ska även tilläggas ytterligare en smått märklig situation: Förmodligen tog jobbet för lång tid och andra jobb blev lidande för en vacker dag står en tredje kille utanför och bygger mur (vi vet inte vem det är och ingen har informerat). Han verkar smått folkskygg och säger knappt hej, men vi fattar till slut att det är MrX's brorsa.

Såå trumvirvel, fakturan dyker upp...

Vår förväntning: 87 500 + 15 000 + 5000-ish = 107 500kr

Fakturan är alltså på 142 000kr!

Okej what to do now?! Ber frugan att ringa den större aktören och fråga om råd, han tycker generellt att MrX betett sig märkligt och ger oss rådet att bestrida fakturan.

Här ungefär börjar det bli jobbigt, jag låter det gå en dag sen skickar jag ett sms då det känns som den enklaste vägen just då att: "jag kommer ringa dig i morgon ang fakturan och reda ut vharför 87 + 15 + 5 blir
142 000 för? Men tillsvidare bestrider vi fakturan" inte exakt men med det budskapet. Han börjar messa och ringa till både mig och min fru ganska sent på kvällen men vi svarar inte.

Under samma tidsperiod har han försökt kringå oss och skickat fakturan direkt till min svärmor...

På eftermiddagen dagen efter tar jag mod till mig och ringer upp:

Lugnt och metodiskt och så diplomatiskt jag kan att vi behöver reda ut fakturan och skulle du kunna beskriva vad som är vad och varför typ så.

Diskussionen tar en dryg timmen och vi kommer väl egentligen ingenstans men det vi kan ta med oss från det här samtalet är att:

87 500 kr har hela tiden varit ENBART jobbet och stenen ingår såklart inte?!
Ingen under hela processens gång har nämt det här för oss, inte EN enda gång.

Sen har ni ju räknat fel det var 70 från början men det blev ju 100 och då blir det ju massa mer sten.
Nej vi har inte angett något mått vi är vanliga svenssons och äger knappt en tumstock. Och det här är dessutom första gången vi hör siffran 100kvm.

Det han trycker på är att han har ju skickat fakturor på stenen ju?!!
Ja delfakturor är vi inte särskilt intresserade det enda som är intressant för oss är vad TOTALPRISET blir, han hävdar alltså att han visst har kommunicerat hur mycket dyrare stenen kommer bli eftersom det helt och fullt ligger på vårt ansvar att jämföra olika delfakturor mot varann?!! Really...

Sen står det tydligen längst ner i en fotnot på delfakturorna att stenen ingår inte.

Det är vad det nu kretsar kring, enligt oss så har vi enkom sagt OK kör till det TOTALPRISET vi fick offererat till oss i början dvs 87 500kr och även muntligt gått med på murens kostnad och "extra sten" 5 000 kr cirka.
Att han skickar delfakturor till oss som vi inte sagt ok till på något vis, varken muntligt eller i skrift (där det går att utlösa att stenen alltså inte ingår) är hans sätt att "kommunicera" projektets ökade pris?!

Vi fortsätter disskutera och han blir affekt och drar till med att "ja vill du att jag kommer ut till dig och tar det direkt eller?!" ej ordagrannt för att senare när inte det här första hotet biter dra till med:
"Okej men stenen är min så jag kommer komma ut med min grävare och gräva upp all stenen!!" jag svarar något i stil med "ja gör du det jag ringer polisen och ber den större aktören komma hit så kan vi titta på" typ.

Vi börjar skrika på varann och han känner att han inte kommer vidare så han säger typ ja men bara betala fakturan, nu ska jag ringa till den större aktören, klick...

Värt att nämna här är att när jag fortfarande var diplomatisk flera ggr berättade för honom hur nöjda vi är med själva jobbet att det blev super, och jag tryckte även på att du kommer få betalt det är inte det som är problemet men du behöver inte oroa dig. Pengar finns

Under helgen lägger svärmor in en betalning på 87 500kr, som en "första betalning", jag messar en skärmdump till honom och skriver just att det är en första betalning, att vi får försöka reda ut detta men att jag inte vill ha en disussion över helgen.

Nu snabbspolar vi lite, hans sambo ringer upp mig på måndagen eller tisdagen (fakturaansvarig) hon märker att jag verkar irriterad och jag förklarar varför, återigen trycker hon på att "men det står ju på fakturan". Jag drar parallellen (vilket jag även försökt för MrX) att men ponera att när vi byggde det här huset fick en offert på att bygga huset på 4 miljoner kronor, att vi skriit på detta men att sedan när huset är klart få en extra faktura på säg 2 miljoner för virke och material för 4 miljoner var ju bara byggkostnaden förstod ni inte det?!. Ingen av dem vill medge att de har något som helst skuld till att vi nu står här, att det ska vi förstå av oss själva?

Ett kort inflik här är att jag lämnar över telefonen till min fru när adrenalinet börjar bli för påträngande, och hon lyckas lugna ner situtionen och prata om "män" hit och "män" dit. Och till slut så verkar faktiskt den här kvinnan förstå var kommunikationen har brustit totalt, och det verkar även som hon stått bredvid när MrX hotat med att först ta det face-to-face och sen gräva upp all sten och verkar förstå att hon inte kan låta MrX har kundkontakt, det är inte bra för business.

Hon som vi uppfattar säger att hon ska kolla igenom och försöka ta tillbaka sten (det står fortfarande en oöppnad här utanför), och dra av lite fraktkostnader etc. Dvs vi uppfattar det som att vi kanske kan mötas halvägs typ?

Men igår dyker det upp ett nytt mail från henne som säger ungefär samma sak igen:
Kostnader för sten bla bla, det står på fakturorna bla bla ni har godkänt...

Här kommer slutklämmen, det handlar egentligen inte om pengar, det finns pengar både här och hos svärmor, och här kommer kanske det viktigaste: om MrX sagt, stopp och belägg! När han upptäckte att projektet skulle bli antal tiotusentals-kronor dyrare när det plötsligt behövdes ganska mycket mer sten, då hade det förmodligen inte ens ha blivit en GREJ! Då hade vi kunnat förankra det hos svärmor och förmodligen hade hon suckat lite och betalat ändå (det vet vi att hon hade gjort). Och även detta har vi försökt trycka på för både MrX och hans faktura-ansvarige, men vad vi känner finns det NOLL förståelse för oss i den här situationen.

Säkert tusen stavfel etc men kände ändå att jag var tvungen att skriva av mig, hur hade ni agerat om ni vore i vår situation just nu? Ringa konsumentverket?

Mvh

//N
 
  • Gilla
DrDeath100
  • Laddar…
F
P Peter_Ker skrev:
Om jag skulle beställa ett sådant här jobb skulle jag först och främst bestämma vilken typ av sten jag ska ha. Storlek, tjocklek, färg, mönster, murens utseende och höjd. Att vara helt ignorant till sådana självklara saker verkar märkligt. Om TS anlitar en målare, skulle du då låta målaren välja färg själv?
Man kan inte vara så curlad så man inte kan förstå sånt.
Håller med till 27000%
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
Har ni innan offerten diskuterat och kommit överens om vilken typ av sten som ska användas? Annars verkar det ju osannolikt att stenen ska ingå i offerten.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Min erfarenhet av diverse hantverkare är att de har enormt svårt att kommunicera. Det är inte deras starka sida. Och frågar man för mycket uppfattas man som jobbig kund.
Det är nästan så att jag som kund måste veta exakt hur jag vill ha jobbet utfört, måste vara oerhört påläst själv om material eller möjligheter. Helst inte vara äldre kvinna.
Ha mätt ut nästan exakt. Fråga under arbetets gång mm.
Har inte själv lust att hänga hantverkare över axeln eftersom jag anser att det är de som är proffs.
Men har jag inte gjort det blir det blir det massa missuppfattningar och det är ju inte så att någon då frågar ” Vad det så här du menade? eller ”så här tänker jag göra för att...” kommunikation, kommunikation är a och o.

Du som kund måste tyvärr ha stenkoll på allt.
Material av olika slag brukar som regel inte ingå när man frågar om ett jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
Sbsten och 8 till
  • Laddar…
Jag gissar som andra att när han sa material så syftade han på allt utom själva stenarna. En marksten kan ju kosta alltifrån 100 kr m2 till 1000 kr m2 ibland mycket mer :)

Visst är det klantigt att göra som han gjort men vill man göra rätt för sig kan man ju be dom skicka en detaljerad faktura X timmar * Y kr för arbete sen kopior på grävaren och markstenen.
 
  • Gilla
Ugglan25 och 3 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Min erfarenhet av diverse hantverkare är att de har enormt svårt att kommunicera. Det är inte deras starka sida. Och frågar man för mycket uppfattas man som jobbig kund.
Det är nästan så att jag som kund måste veta exakt hur jag vill ha jobbet utfört, måste vara oerhört påläst själv om material eller möjligheter. Helst inte vara äldre kvinna.
Ha mätt ut nästan exakt. Fråga under arbetets gång mm.
Har inte själv lust att hänga hantverkare över axeln eftersom jag anser att det är de som är proffs.
Men har jag inte gjort det blir det blir det massa missuppfattningar och det är ju inte så att någon då frågar ” Vad det så här du menade? eller ”så här tänker jag göra för att...” kommunikation, kommunikation är a och o.

Du som kund måste tyvärr ha stenkoll på allt.
Material av olika slag brukar som regel inte ingå när man frågar om ett jobb.
Har av egen erfarenhet samma uppfattning. Men en annan aspekt är ju också att hantverkare för att kunna korrekt uppskatta jobbet behöver utförlig information antingen i form av tydliga ritningar eller en extremt kunnig beställare. Det känns som detta ofta uteblir när "vanlig Svensson" som ts uttryckte det anlitar mindre seriös (läs billigare, vid första anblick) utan konstruktör som mellanhand eller att själv upprätta ritningar.

Det är väl det överlägset enklaste sättet att eliminera risken för bristande kommunikation. Men det kostar ju också pengar. Eller tid. Varför det ofta skippas.

Tycker absolut inte att ts har sig själv att skylla enkomt men jag hade aldrig ens ringt någon utan att mäta upp yta själv och hade uppgivit artikelnummer hos någon mer eller mindre professionell återförsäljare på material jag önskar. Och det tycker jag att en "vanlig Svensson" i allra minsta mån borde kunna utföra. Mäta en yta är högstadiematte om inte mellanstadiet.
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
M Marijairena skrev:
Min erfarenhet av diverse hantverkare är att de har enormt svårt att kommunicera. Det är inte deras starka sida. Och frågar man för mycket uppfattas man som jobbig kund.
Det är nästan så att jag som kund måste veta exakt hur jag vill ha jobbet utfört, måste vara oerhört påläst själv om material eller möjligheter. Helst inte vara äldre kvinna.
Ha mätt ut nästan exakt. Fråga under arbetets gång mm.
Har inte själv lust att hänga hantverkare över axeln eftersom jag anser att det är de som är proffs.
Men har jag inte gjort det blir det blir det massa missuppfattningar och det är ju inte så att någon då frågar ” Vad det så här du menade? eller ”så här tänker jag göra för att...” kommunikation, kommunikation är a och o.

Du som kund måste tyvärr ha stenkoll på allt.
Material av olika slag brukar som regel inte ingå när man frågar om ett jobb.
Som hantverkare kan jag enkelt vända på det där. Jag kommunicerar väldigt mycket med mina kunder och de vanligaste svaren jag får när jag ställer frågor eller ger alternativ är ”-hur brukar folk göra?” , ”-du som jobbar med det här vet säkert vilket som är bäst”, ”-gör så att det blir bra” eller ”-jag litar på dig”...
 
  • Gilla
Nafs nafs och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tolkar inte detta som att markstenen ingår tyvärr, skulle inte kalla det material.
Jag tokkar det inte heller som att marksten ingår. Står ju jobbet plus material vikket jag tolkar som allt utöver marksten. Men vore ju intressant att se vad som står i offerten, det borde ju räta ut eventuella frågetecken.
 
V Niclas Binnquist skrev:
Hallå forumet,

Vi har hamnat i en högst otrevlig situation, en lång historia kort:

Framsida på vår villa ska göras (nybygge), plattsättning parkering + gång till entrén, resten förberedas
för gräs (vi lägger ut och fixar gräset själva). Vi får en rekommendation av en bekants släkting som är
en större aktör (släktingen).

De kommer ut och kikar och fråga mig inte vem som hittar på hur stor ytan är men kontentan är iaf 70 kvadrat (stenläggningen). Vi får ett offererat pris per sms på 70 000 kr ex moms men inkluderar 2 man, grävare + MATERIAL.

Hantverkaren lägger till att han hoppas att vi förstod att det tillkommer moms, min fru frågar om totalpriset, vi får då svaret 87 500kr. Vad bra säger hon (det är svärmor som ska betala kalaset) jag har sagt till henne att det nog blir strax över 100 000kr! (så positivt besked). Vi kör på det! Toppen säger han jag skriver ihop en riktig offert...

Här någonstans skickar MrX kan vi kalla honom för ett mail/mess till min svärmor och frågar om hon kan sätta in drygt 40 000kr på hans konto, vi svarar att vi inte betalar i förväg. Ok får vi till svar.

Några veckor senare kör de igång (en vecka försenade), arbetet rullar på några dagar men sen en torsdag dyker den inhyrda grävmaskinskillen upp efter lunch och vill ha min uppmärksamhet: "Jo du Mr X ringde mig igår kväll och var lite hysterisk han har tydligen lovat att han skulle va med familjen tors-fre".

Okej säger vi, inte så mycket att göra åt saken men vi tyckte kanske att det var lite märkligt att MrX inte kunde dra iväg ett sms eller ett telefonsamtal själv och informera om detta. Jaja inget mer med det.
Det kommer dock ett sms dagen efter där MrX frågar om vi kan betala för stenen nu, vi svarar att nej vi
betalar inget förrän jobbet är klart. Okej ingen fara får vi till svar. (men vi börjar få lite märkliga vibbar).

Jag kommer inte ihåg exakt i kronologisk ordning när vissa saker dök upp, men här ungefär kommer de på att det inte är 70kvm, och "skyller" på antingen oss eller den större aktören som MrX hyr alla maskiner ifrån.
De säger att de kommer behöva beställa mer sten, okej säger vi hur mycket eftersom vi behöver förankra alla moment hos svärmor som ska betala. Jag och min fru är rörande överens om att vi uppfattar det som "några tusenlappar", å ja men okej inga problem säger vi. Vi får också info om att vi förmodligen kan kvitta en del av stenen som nu inte behövs pga muren, kantsten etc. Ska dock också nämnas att det tillkommit vissa saker under projektets gång som en låg stödmur(15 000kr) för att det inte ska ramla ner jord på parkeringen, och drygt 3000 kr extra för sten som ska vara framför entrén som vi muntligt okejat på plats.

Anyhow, arbetet flyter väl på även om de utlovade "några dagars jobb" flyter iväg, de jobbar några timmar här och några timmar där och hänvisar till att det regnar mycket (och säger till den större aktören att de visst har varit där och jobbar, när de uppenbarligen inte har det)... Men till slut är de iaf klara och allt som allt tog arbetet fyra veckor att utföra. Ska även tilläggas ytterligare en smått märklig situation: Förmodligen tog jobbet för lång tid och andra jobb blev lidande för en vacker dag står en tredje kille utanför och bygger mur (vi vet inte vem det är och ingen har informerat). Han verkar smått folkskygg och säger knappt hej, men vi fattar till slut att det är MrX's brorsa.

Såå trumvirvel, fakturan dyker upp...

Vår förväntning: 87 500 + 15 000 + 5000-ish = 107 500kr

Fakturan är alltså på 142 000kr!

Okej what to do now?! Ber frugan att ringa den större aktören och fråga om råd, han tycker generellt att MrX betett sig märkligt och ger oss rådet att bestrida fakturan.

Här ungefär börjar det bli jobbigt, jag låter det gå en dag sen skickar jag ett sms då det känns som den enklaste vägen just då att: "jag kommer ringa dig i morgon ang fakturan och reda ut vharför 87 + 15 + 5 blir
142 000 för? Men tillsvidare bestrider vi fakturan" inte exakt men med det budskapet. Han börjar messa och ringa till både mig och min fru ganska sent på kvällen men vi svarar inte.

Under samma tidsperiod har han försökt kringå oss och skickat fakturan direkt till min svärmor...

På eftermiddagen dagen efter tar jag mod till mig och ringer upp:

Lugnt och metodiskt och så diplomatiskt jag kan att vi behöver reda ut fakturan och skulle du kunna beskriva vad som är vad och varför typ så.

Diskussionen tar en dryg timmen och vi kommer väl egentligen ingenstans men det vi kan ta med oss från det här samtalet är att:

87 500 kr har hela tiden varit ENBART jobbet och stenen ingår såklart inte?!
Ingen under hela processens gång har nämt det här för oss, inte EN enda gång.

Sen har ni ju räknat fel det var 70 från början men det blev ju 100 och då blir det ju massa mer sten.
Nej vi har inte angett något mått vi är vanliga svenssons och äger knappt en tumstock. Och det här är dessutom första gången vi hör siffran 100kvm.

Det han trycker på är att han har ju skickat fakturor på stenen ju?!!
Ja delfakturor är vi inte särskilt intresserade det enda som är intressant för oss är vad TOTALPRISET blir, han hävdar alltså att han visst har kommunicerat hur mycket dyrare stenen kommer bli eftersom det helt och fullt ligger på vårt ansvar att jämföra olika delfakturor mot varann?!! Really...

Sen står det tydligen längst ner i en fotnot på delfakturorna att stenen ingår inte.

Det är vad det nu kretsar kring, enligt oss så har vi enkom sagt OK kör till det TOTALPRISET vi fick offererat till oss i början dvs 87 500kr och även muntligt gått med på murens kostnad och "extra sten" 5 000 kr cirka.
Att han skickar delfakturor till oss som vi inte sagt ok till på något vis, varken muntligt eller i skrift (där det går att utlösa att stenen alltså inte ingår) är hans sätt att "kommunicera" projektets ökade pris?!

Vi fortsätter disskutera och han blir affekt och drar till med att "ja vill du att jag kommer ut till dig och tar det direkt eller?!" ej ordagrannt för att senare när inte det här första hotet biter dra till med:
"Okej men stenen är min så jag kommer komma ut med min grävare och gräva upp all stenen!!" jag svarar något i stil med "ja gör du det jag ringer polisen och ber den större aktören komma hit så kan vi titta på" typ.

Vi börjar skrika på varann och han känner att han inte kommer vidare så han säger typ ja men bara betala fakturan, nu ska jag ringa till den större aktören, klick...

Värt att nämna här är att när jag fortfarande var diplomatisk flera ggr berättade för honom hur nöjda vi är med själva jobbet att det blev super, och jag tryckte även på att du kommer få betalt det är inte det som är problemet men du behöver inte oroa dig. Pengar finns

Under helgen lägger svärmor in en betalning på 87 500kr, som en "första betalning", jag messar en skärmdump till honom och skriver just att det är en första betalning, att vi får försöka reda ut detta men att jag inte vill ha en disussion över helgen.

Nu snabbspolar vi lite, hans sambo ringer upp mig på måndagen eller tisdagen (fakturaansvarig) hon märker att jag verkar irriterad och jag förklarar varför, återigen trycker hon på att "men det står ju på fakturan". Jag drar parallellen (vilket jag även försökt för MrX) att men ponera att när vi byggde det här huset fick en offert på att bygga huset på 4 miljoner kronor, att vi skriit på detta men att sedan när huset är klart få en extra faktura på säg 2 miljoner för virke och material för 4 miljoner var ju bara byggkostnaden förstod ni inte det?!. Ingen av dem vill medge att de har något som helst skuld till att vi nu står här, att det ska vi förstå av oss själva?

Ett kort inflik här är att jag lämnar över telefonen till min fru när adrenalinet börjar bli för påträngande, och hon lyckas lugna ner situtionen och prata om "män" hit och "män" dit. Och till slut så verkar faktiskt den här kvinnan förstå var kommunikationen har brustit totalt, och det verkar även som hon stått bredvid när MrX hotat med att först ta det face-to-face och sen gräva upp all sten och verkar förstå att hon inte kan låta MrX har kundkontakt, det är inte bra för business.

Hon som vi uppfattar säger att hon ska kolla igenom och försöka ta tillbaka sten (det står fortfarande en oöppnad här utanför), och dra av lite fraktkostnader etc. Dvs vi uppfattar det som att vi kanske kan mötas halvägs typ?

Men igår dyker det upp ett nytt mail från henne som säger ungefär samma sak igen:
Kostnader för sten bla bla, det står på fakturorna bla bla ni har godkänt...

Här kommer slutklämmen, det handlar egentligen inte om pengar, det finns pengar både här och hos svärmor, och här kommer kanske det viktigaste: om MrX sagt, stopp och belägg! När han upptäckte att projektet skulle bli antal tiotusentals-kronor dyrare när det plötsligt behövdes ganska mycket mer sten, då hade det förmodligen inte ens ha blivit en GREJ! Då hade vi kunnat förankra det hos svärmor och förmodligen hade hon suckat lite och betalat ändå (det vet vi att hon hade gjort). Och även detta har vi försökt trycka på för både MrX och hans faktura-ansvarige, men vad vi känner finns det NOLL förståelse för oss i den här situationen.

Säkert tusen stavfel etc men kände ändå att jag var tvungen att skriva av mig, hur hade ni agerat om ni vore i vår situation just nu? Ringa konsumentverket?

Mvh
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns något skrivet från början, eller är det bara muntligt alltihopa?

Nog för att jag tycker du har rätt, men att trycka ner pinnar i hörnen och mäta ytan exakt från början hade nog varit en bra ide.

Dessutom känns det som du skriver i affekt, sov på saken och försök tänk ut något bra i morgon.

Jag har varit i en liknande sits, jag och en säljare gjorde upp om ett visst pris, men i slutändan hade vi olika åsikter, vi var överens om att hade vi bara pratat ordentligt från början så hade det inte uppstått någon diskussion. Då jag såg min del av misstaget så föreslog jag att vi splittade på mellanskillnaden, ja sa han och med ett handslag beseglades affären.

Önskar dig lycka till nu.
/W
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns något skrivet från början, eller är det bara muntligt alltihopa?

Nog för att jag tycker du har rätt, men att trycka ner pinnar i hörnen och mäta ytan exakt från början hade nog varit en bra ide.

Dessutom känns det som du skriver i affekt, sov på saken och försök tänk ut något bra i morgon.

Jag har varit i en liknande sits, jag och en säljare gjorde upp om ett visst pris, men i slutändan hade vi olika åsikter, vi var överens om att hade vi bara pratat ordentligt från början så hade det inte uppstått någon diskussion. Då jag såg min del av misstaget så föreslog jag att vi splittade på mellanskillnaden, ja sa han och med ett handslag beseglades affären.

Önskar dig lycka till nu.
/W
//N
1000 kr/kvm gängse pris för en okomplicerad stenläggning i mina trakter. Då inkluderar det moms, material och en ordinär sten exv labyrint. Oavsett ant maskiner eller gubbar. Mäter tillsammans m kund upp ytan och beställer därefter stenen. Skulle det skilja ngt så är det oftast struntsumma det rör sig om..
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
GreenYoda
D Dodger skrev:
Som hantverkare kan jag enkelt vända på det där. Jag kommunicerar väldigt mycket med mina kunder och de vanligaste svaren jag får när jag ställer frågor eller ger alternativ är ”-hur brukar folk göra?” , ”-du som jobbar med det här vet säkert vilket som är bäst”, ”-gör så att det blir bra” eller ”-jag litar på dig”...
Men just motfrågan "Hur brukar folk göra?" känns ju väldigt rimlig, en kund som frågar det har ingen aning om lösning men vill veta alternativ tänker jag. Att då som hantverkare kunna ge t ex 2 alternativa lösningar är väl rimligt i en sån situation, kunden får "välja". Gäller ju bara att hantverkaren kan presentera för- och nackdelar på ett vettigt sätt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Som hantverkare kan jag enkelt vända på det där. Jag kommunicerar väldigt mycket med mina kunder och de vanligaste svaren jag får när jag ställer frågor eller ger alternativ är ”-hur brukar folk göra?” , ”-du som jobbar med det här vet säkert vilket som är bäst”, ”-gör så att det blir bra” eller ”-jag litar på dig”...
Det är förstås olika på hantverkare och hantverkare.
Men på något sätt kan jag tycka att kunden ska förklara vad hon/han vill ha hjälp med. Sen ska den som har profession förklara hur det kan göras ev olika alternativ. Kunden kan då lite kolla igenom men inte behöva veta hela jobbet teoretiskt.

Hade en målare hos mig som var super. Han informerade vad och hur han tänkte göra under arbetetets gång och varför. Frågade också om det var okej. Toppenkille.

Det är den som är proffesionell som ska kunna sitt jobb. Kunden ska inte behöva kunna jobbet förutom att skruva och borra. Det gäller alla branscher inte bara hantverkare förstås.
 
  • Gilla
Fartland och 5 till
  • Laddar…
F
T ta.markteknik skrev:
1000 kr/kvm gängse pris för en okomplicerad stenläggning i mina trakter. Då inkluderar det moms, material och en ordinär sten exv labyrint. Oavsett ant maskiner eller gubbar. Mäter tillsammans m kund upp ytan och beställer därefter stenen. Skulle det skilja ngt så är det oftast struntsumma det rör sig om..
Ja, exakt. Kanske tom +moms. Då är det en extremt ordinär och lättlagd betong. Men man skulle ju vilja veta graden av underarbete här.
 
I izcho skrev:
Har av egen erfarenhet samma uppfattning. Men en annan aspekt är ju också att hantverkare för att kunna korrekt uppskatta jobbet behöver utförlig information antingen i form av tydliga ritningar eller en extremt kunnig beställare. Det känns som detta ofta uteblir när "vanlig Svensson" som ts uttryckte det anlitar mindre seriös (läs billigare, vid första anblick) utan konstruktör som mellanhand eller att själv upprätta ritningar.

Det är väl det överlägset enklaste sättet att eliminera risken för bristande kommunikation. Men det kostar ju också pengar. Eller tid. Varför det ofta skippas.

Tycker absolut inte att ts har sig själv att skylla enkomt men jag hade aldrig ens ringt någon utan att mäta upp yta själv och hade uppgivit artikelnummer hos någon mer eller mindre professionell återförsäljare på material jag önskar. Och det tycker jag att en "vanlig Svensson" i allra minsta mån borde kunna utföra. Mäta en yta är högstadiematte om inte mellanstadiet.
Som vanlig Svensson är det jättesvårt att sätta sig in i alla sådana jobb men håller med TS skulle mätt upp utan innan sen be om kontrollmätning. Också att researchat mer på marksten och hur man kan göra. Sen kan den proffesionelle föreslå annat etc.
Jag tycker att som hantverkare/städare/tjänsteman/ ska man alltid sträva efter att göra sitt bästa gentemot kunden. Det borde vara en yrkesstolthet.
 
  • Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
Då kommunikationen varit dålig från båda sidor vore det rimligt att dela på den överskjutande kostnaden. Lär och gå vidare.
Och var väldigt nöjd med att det blev bra. Och att de gjorde jobbet klart. Kunde blivit så mycket värre.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men OM nu material ingår i en offert så måste det ju rimligen finnas en spec i offerten på Vilket material? Är ju en jäkla skillnad på pris på offerdalsskiffer och betongsten. Och även spec på kantsten osv? Sedan så låter ju inte 142 000 speciellt orimligt för arbete + material ens på 70 kvm. Än mindre om det är 100 kvm det handlar om.
Precis min tanke också. Är det även en mindre mur inkluderat i priset så har man kommit extremt billigt undan om jobbet även är bra utfört. Betala och var nöjd i stället för att göra livet surt för en hantverkare som inte tar saltade priser och lämnar ett fint hantverke efter sig.
 
  • Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.