M memike skrev:
1: Har ni accepterar första offerten på 87 500kr (ser så ut via sms)
2: När de upptäcker att utan är större än 70m2, mäts den nya ytan upp? Om inte så när upp den själv så du vet hur stor yta de faktiskt anlagt.
3: Priset har ökat med 61% från offert. Hur kommunicerades det? via sms att det blir större yta?
4: Om utan ökat från 70m2 till 110m2 så är det en ökning med 63% (då stämmer ju iofs slutpriset). Så
mät upp ytan firman anlagt.
5: Det känns som ni givit medgivande till ett högre slutpris då ni ok:at den större ytan som blivit anlagd. Då borde man vara medveten om ett högre pris i slutet. Detta blir ju direkt kopplat till mer sten, utökad tid i maskintid, stenmjöl, mantimmar osv osv. Därför blir det ju viktigt att ni vet hur mycket större yta entreprenören faktiskt anlagt.

Jag har själv också åkt på ett par minor under åren med högre slutkostnader osv. Oftast bottnar det i att man från bägge håll haft en kass kommunikation sins emellan. Men viktigast i sådana här sisuationer bli ändå att faktiskt ha 100% fakta vad man ska betala för. Så i detta fall blir det ju att gå ut och mäta. Har de anlagt 110m2 istället för 70m2 ser jag inget större fel i slutpriset om jag ska vara ärlig.

Lycka till
Om jag pekar på en plätt här ska ni lägga plattor så är det väl upp tillentrepenören att hålla ordning på hur stor yta det är, det minsta man kan begära är väl att han kan mäta o räkna ut en yta. Om han sedan räknar fel så skiter väl jag i det och skulle tro han oxå om det är till hans fördel. Men här ska företagarna komma med de mest konstiga o kryptiska förklaringar hur de ska kunna bära sig åt

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 7 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
TS verkar lämnat oss.

Jag är så nyfiken på offerten som kom efter SMSen...

Sen är väl som redan konstaterats sten dyrt. Jag har räknat på kantsten runt gångar här och bara kanstenen landade på 30.000... För billigaste valet. Sen ska man dit med allt övrigt material som är under stenarna.
Markentreprenad är dyrt...
I salig åminnelse...

F
Appendix Appendix skrev:
TS verkar lämnat oss.

Jag är så nyfiken på offerten som kom efter SMSen...

Sen är väl som redan konstaterats sten dyrt. Jag har räknat på kantsten runt gångar här och bara kanstenen landade på 30.000... För billigaste valet. Sen ska man dit med allt övrigt material som är under stenarna.
Markentreprenad är dyrt...
tror du det kan bero på att TS insåg att det kanske inte var entreprenören som hade så fel? Offerten lyser med sin från frånvaro. Antingen finns den inte, skulle absolut inte vara första gången en entreprenör lovar att skicka en offert som sen aldrig kommet eller så är det som står i den väldigt dåligt för TS.

spontant är det lite dubbelt det här. Priset TS fick för sina första 70 kvm skulle mycket väl kunna vara med en billig standard betongplatta. Det är lite för dyrt för endast grus. Men det är ingen som vet hur långt det är till krossen och det är ingen som vet om det behövde grävas ut 1m jord och lera först.

V Niclas Binnquist skrev:
Kompletterande skärmdumpar innan vi startade finns här att beskåda:

Nu dags att gå igenom alla som svarat, stort tack!

Kompletterande skärmdumpar innan vi startade finns här att beskåda:

Nu dags att gå igenom alla som svarat, stort tack!

Jag tycker det står klart och tydligt i det första smset att allt ingår i de 70tkr även material men att moms tillkommer så totalsumman på 87tkr är även det inklusive material.
Men man är ju nyfiken på hur den riktiga offerten ser ut, om han ändrat nån formulering där för i smset så ser inte jag hur man kan tolka det på annat sätt än att material ingår och om jag inte läst fel nånstans så skrev du att entreprenören själv valde vilken sten och om det var så så bekräftar det att sten ingick i priset.

• Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Jag är här men 70 000 views och en miljard svar, kommer ta en stund att bilda sig en uppfattning kring!

• Gilla
  • Älska
  • Haha
janusz_w och 10 till
  • Laddar…
Jag är här men 70 000 views och en miljard svar, kommer ta en stund att bilda sig en uppfattning kring!
Kan sammanfatta; de flesta frågar efter offerten.

• Gilla
Thomas' och 12 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
tror du det kan bero på att TS insåg att det kanske inte var entreprenören som hade så fel? Offerten lyser med sin från frånvaro. Antingen finns den inte, skulle absolut inte vara första gången en entreprenör lovar att skicka en offert som sen aldrig kommet eller så är det som står i den väldigt dåligt för TS.

spontant är det lite dubbelt det här. Priset TS fick för sina första 70 kvm skulle mycket väl kunna vara med en billig standard betongplatta. Det är lite för dyrt för endast grus. Men det är ingen som vet hur långt det är till krossen och det är ingen som vet om det behövde grävas ut 1m jord och lera först.
Nejdå jag e fortfarande kvar i livet men responsen är lite överväldigande!

Det senaste i mail-konversationen är att det helt plötsligt är VI som har mätt upp ytan och dessutom satt ut pinnar för att markera ytan?

S Swebfn skrev:
Kan sammanfatta; de flesta frågar efter offerten.[/QUOT
S Swebfn skrev:
Kan sammanfatta; de flesta frågar efter offerten.
Ska se om jag kan klippa ihop nåt som inte outar namn etc, men huvudproblematiken är ju fortfarande att det enda vi sagt ja till i ”skriftlig” form är alltså smset där totalsumman skulle bli 87 500:-.

P
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Spade är handverktyg och kostnaden för att gubben har en spade ska ingå i timarvodet.
Ja, givetvis. Att materiel som behövs för arbetet ingår i timarvodet är standard. Om dyra specialverktyg behövs, som hantverkaren inte äger, så tas hyrkostnaden lämpligen med i offerten.

• Gilla
Gramse69
  • Laddar…
P
S skyisthelimit skrev:
Fast om man läser första inlägget så har de träffats och kommit överens om pris på ARBETE och att material tillkommer. Så när de skriver att moms tillkommer på det enda belopp de diskuterat så och de frågar vad totalpriset blir så är det iallafall för mig uppenbart att det inte handlar om att leverantören helt plötsligt ger ett pris inkl. moms där de helt plötsligt erbjuder material till 0 kronor....
Självklart borde TS också inse detta.
I inlägg #18 får TS ett SMS från hantverkaren som lyder "Arbetet 70 tusen 2 personer med material och Grävm/Lasbil". (Min fetning).
Vidare SMS-konversation handlar om att hantverkaren förtydligar att moms tillkommer på priset, samt att hantverkaren meddelar att han ska göra en riktig offert. Den offerten tror jag inte att vi har fått se.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Det märkliga är ju att konsumwnter verkar ha stenkoll på de juridiska och hur extremt ovetandes man kan vara. Hur oinsatt oxh inte ha något som helst ansvar.

Men när de kommer till en så enkel sak som just vad man vill ha offert på eller vad som skall göras hemma hos sig självt m.m. DÅ behöver man inte ha någon som helst koll och DÅ är de hantverkarens ansvar och denne ska ta den ekonomiska smällen.

Ibland funderar man på om folk verkligen är såhär eller om de är ett spel för att blåsa hantverkaren.

De kanske är just de "spelet" från konsumenters sida som gör att hantverkaren måste ta sån inihelvetes "höjd" hela tiden och därför dyker dessa trådar upp om priser.
Intressant synpunkt. Finns det någon som har personlig kännedom (ingen hörsägen) om ett fall där en konsument har lyckats blåsa en hantverkare?

• Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 5 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Det märkliga är ju att konsumwnter verkar ha stenkoll på de juridiska och hur extremt ovetandes man kan vara. Hur oinsatt oxh inte ha något som helst ansvar.

Men när de kommer till en så enkel sak som just vad man vill ha offert på eller vad som skall göras hemma hos sig självt m.m. DÅ behöver man inte ha någon som helst koll och DÅ är de hantverkarens ansvar och denne ska ta den ekonomiska smällen.

Ibland funderar man på om folk verkligen är såhär eller om de är ett spel för att blåsa hantverkaren.

De kanske är just de "spelet" från konsumenters sida som gör att hantverkaren måste ta sån inihelvetes "höjd" hela tiden och därför dyker dessa trådar upp om priser.
Så en del av hantverkarnas höga priser är för att de ständigt blir blåsta. Beskriv för mig, ur hantverkarens synvinkel, hur det går till. Det måste ju vara väldigt vanligt om det skall påverka prissättningen. Ge mig några fall ur verkligheten.

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 5 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Det märkliga är ju att konsumwnter verkar ha stenkoll på de juridiska och hur extremt ovetandes man kan vara. Hur oinsatt oxh inte ha något som helst ansvar
Jag skulle säga att det är mer märkligt att hantverkare som gör affärer med privatpersoner inte har bättre koll på lagar och regler.

Ungefär lika märkligt som någon som kallar sig ”konsumenten” på ett forum och argumenterar som en hantverkare.

• Gilla
  • Haha
Bangan och 16 till
  • Laddar…
E eromlin skrev:
Tråkig sits! Så här skulle jag agerat:

Betala asap din övk del, 87500+15000+3000

Mät upp hur stor den faktiska ytan är.

Ta alla kvadrat över 70 och multiplicera med 1250 kr (ditt offererade kvm pris)

Summan du får fram erbjuder du att dela 50/50 med entreprenören.

Det är ni båda som felat genom otydlighet i kommunikation och brist på kontrollerande, därav är detta den bästa lösningen.

Se merkostnaden som en betald kurs i personlig utveckling.
Om entreprenören gjort fel åt andra hållet hade han då efterskänkt 50%, jo tjena.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.