Twisthal Twisthal skrev:
Om du går tillbaka och läser inlägg #18 så ser man ju tydligt smset ”Arbetet 70 tusen 2 personer med material och Grävm/Lastbil”
Hur kan man inte tolka det som att material ingår i priset?
Tillkommer sten så skulle han isåfall tydligt ha skrivit det. Vi som inte är i branschen vet ju inte vad för material som behövs och ber man om en pris på att lägga marksten och då får ett totalpris där material ingår så förväntar man sig att ALLT material ingår för annars är det ju inte ett totalpris.
V Niclas Binnquist skrev:
Fast just nu är det ju inte ens stenen de refererar till utan mest att ytan har ändrats? Ja jo det kanske den har fine, men det är NI som har räknat ut den så om den ändras så att projektet blir dyrare kanske det är en bra idé att upplysa kunden om det eller hur?

Angående stenen, samma grej: Vi ber om TOTALPRIS, och då menar du att det är fullt naturligt att lämna pris på enbart mantimmar och sen inte nämna varken verbalt eller i samma mess att ”fast eh stenen ingår ju inte förstås…”
Tack, just så.

Fast just nu är det ju inte ens stenen de refererar till utan mest att ytan har ändrats? Ja jo det kanske den har fine, men det är NI som har räknat ut den så om den ändras så att projektet blir dyrare kanske det är en bra idé att upplysa kunden om det eller hur?

Angående stenen, samma grej: Vi ber om TOTALPRIS, och då menar du att det är fullt naturligt att lämna pris på enbart mantimmar och sen inte nämna varken verbalt eller i samma mess att ”fast eh stenen ingår ju inte förstås…”
Meddelanden i dess nuvarande form är katastrof från båda. Det står inte att den ingår heller. Utan en offert vi kan bedöma är det inte så mycket att diskutera alls. Jag förstår inte ens att den fortfarande håller på

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
nikasp

Kan du inte lägga ut offerten nu så slipper vi gissa. Jag läser ju som många andra att *jobbet* plus lite material förutom själva markstenen kostar 70’ + moms.

i första inlägget står det såhär så jag är väldigt nyfiken på offerten som väl bör visa vad ni kommit överens om - skriftligt.

Skärmbild av ett foruminlägg diskuterande en offert med fokus på totalpris och exkluderad marksten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Meddelanden i dess nuvarande form är katastrof från båda. Det står inte att den ingår heller. Utan en offert vi kan bedöma är det inte så mycket att diskutera alls. Jag förstår inte ens att den fortfarande håller på
För att fortfarande oavsett vad det går att utläsa ur div dokument som jag ev kan klippa ihop så är det enda vi sagt ”ok” till skriftligt är totalpriset 87500kr och i muntlig form tillägg på 15k för mur och cirkus 5k för extra sten.

Om motparten kan påvisa något annat så betalar vi gladeligen (nej svärmor) fakturan 142k eller vad den ligger på?

En del verkar tro att det handlar om att ”vi inte vill betala”? Vad är det för jävla påstående, vi vill betala för oss, pengar finns (en hel del), men vi vill betala det avtalade priset, konstigare än så är det faktiskt inte.

• Gilla
Kostet78 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Varför inte lägga upp offerten?

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
För att fortfarande oavsett vad det går att utläsa ur div dokument som jag ev kan klippa ihop så är det enda vi sagt ”ok” till skriftligt är totalpriset 87500kr och i muntlig form tillägg på 15k för mur och cirkus 5k för extra sten.

Om motparten kan påvisa något annat så betalar vi gladeligen (nej svärmor) fakturan 142k eller vad den ligger på?

En del verkar tro att det handlar om att ”vi inte vill betala”? Vad är det för jävla påstående, vi vill betala för oss, pengar finns (en hel del), men vi vill betala det avtalade priset, konstigare än så är det faktiskt inte.
Finns ingen anledning att bli otrevlig. Så det finns ingen offert. Du lutar dig på ett otydligt sms. Jag skulle inte gå till rätten med det i alla fall

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Det märkliga är ju att konsumwnter verkar ha stenkoll på de juridiska och hur extremt ovetandes man kan vara. Hur oinsatt oxh inte ha något som helst ansvar.

Men när de kommer till en så enkel sak som just vad man vill ha offert på eller vad som skall göras hemma hos sig självt m.m. DÅ behöver man inte ha någon som helst koll och DÅ är de hantverkarens ansvar och denne ska ta den ekonomiska smällen.

Ibland funderar man på om folk verkligen är såhär eller om de är ett spel för att blåsa hantverkaren.

De kanske är just de "spelet" från konsumenters sida som gör att hantverkaren måste ta sån inihelvetes "höjd" hela tiden och därför dyker dessa trådar upp om priser.
Jag förstår inte det här eviga försvaret av kassa hantverkare och skuldbeläggning av konsumenter.

De flesta konsumenter är glada amatörer och anlitar proffs och försöker förmedla vad man vill ha. Det är sen upp till proffset att tolka vad kunden vill ha och lotsa kunden rätt. Att inte ens kunna klart uttrycka sig om huruvida sten ingår eller tillkommer är väl ett typexempel på kass hantverkare som jobbar med fel saker.

Brukar du själv t.ex. tala om för verkstaden varenda liten detalj som ska göras vid service/reparation? Om du ringer runt och vill ha offerter på kamremsbyte för din bil, förväntar du dig inte då att dom ger dig ett pris för ett kamremsbyte enligt konstens alla regler för just din bil inkluderat delar?

Eller ska du själv ha koll på att på just din bil så byter man, utöver remmen och spännrullar och remspännare, också det yttre kamaxellagret när man ändå byter kamrem och även vattenpumpen eftersom om den havererar så får du oftast kamremshaveri som följdskada? Så när dom ger dig ett pris på 10-15 tusen för bytet så ska du alltså själv fatta att vattenpumpen och kamaxellagret inte ingår utan minsann tillkommer. Ock om dom glömmer att byta detta, så är det inte ett fel eftersom du bara ville ha ett kamremsbyte?

• Gilla
  • Älska
RolfoHelena och 19 till
  • Laddar…
Nu tror jag att det enklaste är att betala och "be done with it" så att säga.
Till nästa gång- 1. avslöja aldrig din budget för då saltas din faktura! 2. Säkerställ allt innan arbetet påbörjas- total pris för inkl allt!

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
Se inlägg #126 i vilket jag citerar konsumenttjänstlagen. Material ingår om inget annat avtalats.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
L Leifur skrev:
Jag förstår inte det här eviga försvaret av kassa hantverkare och skuldbeläggning av konsumenter.

De flesta konsumenter är glada amatörer och anlitar proffs och försöker förmedla vad man vill ha. Det är sen upp till proffset att tolka vad kunden vill ha och lotsa kunden rätt. Att inte ens kunna klart uttrycka sig om huruvida sten ingår eller tillkommer är väl ett typexempel på kass hantverkare som jobbar med fel saker.

Brukar du själv t.ex. tala om för verkstaden varenda liten detalj som ska göras vid service/reparation? Om du ringer runt och vill ha offerter på kamremsbyte för din bil, förväntar du dig inte då att dom ger dig ett pris för ett kamremsbyte enligt konstens alla regler för just din bil inkluderat delar?

Eller ska du själv ha koll på att på just din bil så byter man, utöver remmen och spännrullar och remspännare, också det yttre kamaxellagret när man ändå byter kamrem och även vattenpumpen eftersom om den havererar så får du oftast kamremshaveri som följdskada? Så när dom ger dig ett pris på 10-15 tusen för bytet så ska du alltså själv fatta att vattenpumpen och kamaxellagret inte ingår utan minsann tillkommer. Ock om dom glömmer att byta detta, så är det inte ett fel eftersom du bara ville ha ett kamremsbyte?
Det står t.o.m. i konsumenttjänstlagen att näringsidkaren "skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt". 4 §

Det är enkelt och lättfattligt uttryckt. T.o.m. en stenläggare borde förstå utan större problem. :)

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om jag inte missminner mig stod det i ett förtydligande sms att det var 87500 för BARA (med stora bokstäver) jobbet. I det första plus (+) material. Det stod inte inklusive material. Var det inte så?
70000kr 2 personer med material står det. MED MATERIAL. Och med min svenska så torde med vara lika med inklusive. Eller vad tror du

• Gilla
DrDeath100 och 5 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Jag tolkar det som att du som beställare har ändrat utformningen på ytan som ska läggas sten på, och således har det blivit större. Något som borde uppmärksammats i början av arbetet och tagits upp då. Stämmer det att ni har gjort ytan större så är det klart att den ursprungliga offerten/priset inte längre är korrekt.
Nu lägger du till en gissning. Det var entreprenören som gissade o gissade fel eftersom han inte bekvämade sig om att ta fram mätverktyg och el inte kunde räkna ut en yta

• Gilla
DrDeath100 och 3 till
  • Laddar…
Kempa_swe
K kortis skrev:
70000kr 2 personer med material står det. MED MATERIAL. Och med min svenska så torde med vara lika med inklusive. Eller vad tror du
Stod +material... Och då är materialet ej inräknat, annars hade det stått inkl. material.

Dannnnnnne
Man börjar ju undra om det verkligen är rent mjöl i påsen när man undanhåller dokument:thinking:
får man fråga varför du inte bara lägger upp offerten?

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Men du kanske skulle läggas ut offerten istället så man kan läsa vad som är offerterat.

Just nu så är denna tråd två läger där det ena lägret säger att sten ingick och det andra lägret säger nej det gjorde det inte.

Ingen vet vad som är sant innan offerten läggs ut och fram tills dess kommer den här tråden bara fortsätta vara trams och killgissningar
Du har ju en skriftlig och gällande överenskommelse via sms, det är giltigt vid en domstolsförhandling

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.