Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är ju konsumenttjänstlagen på entreprenörens sida. Material tillhandahåller företagaren om inte annat har avtalats. Och har rätt att få betalt för materialet.

Men det låter väldigt konstigt att ge en entreprenör sån frihet att efter eget huvud välja sten, det finns ju inte bara ekonomiska hänsyn men även estetiska.
Aldrig han har ju fått ett pris ink material, vad är material om inte just stenen
 
  • Gilla
  • Älska
remrag och 7 till
  • Laddar…
G Daniel_JE skrev:
Jag gissar som andra att när han sa material så syftade han på allt utom själva stenarna. En marksten kan ju kosta alltifrån 100 kr m2 till 1000 kr m2 ibland mycket mer :)

Visst är det klantigt att göra som han gjort men vill man göra rätt för sig kan man ju be dom skicka en detaljerad faktura X timmar * Y kr för arbete sen kopior på grävaren och markstenen.
Vad då göra rätt för sig? Om entreprenören hade räknat ut ett för högt pris och sedan upptäkt att han tar för mycket betalt skulle han då ha betalat tillbaka mellanskillnaden menar du. Jo tack o go natt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Har haft en del hantverkare genom åren. När jag haft fast pris skulle jag uppskatta att hantverkaren arbetat ca 50-75% av den tid han har planerat i offerten. Det betyder att jag betalat mer än 1000 SEK/tim. En ända gång har jag varit med om att hantverkaren jobbade fler timmar än han hade planerat. Jag betalade uppgjort pris och han bara meddelade att det blir inget kvitto eftersom det tog längre tid än planerat och att han måste kompensera sig. Orkade inte bråka och vet inte riktigt vad jag skulle gjort.
Svårt att se att hantverkare blir blåsta.
 
  • Gilla
  • Wow
remrag och 4 till
  • Laddar…
Vi själva har ju satt ut pinnar, eh nä varför i hela skulle vi ha gjort det?!
 
  • Skärmdump av foruminlägg om byggprojekt med diskussion om felmått och ansvar för schaktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
V Niclas Binnquist skrev:
Vi själva har ju satt ut pinnar, eh nä varför i hela skulle vi ha gjort det?!
Jag tolkar det som att du som beställare har ändrat utformningen på ytan som ska läggas sten på, och således har det blivit större. Något som borde uppmärksammats i början av arbetet och tagits upp då. Stämmer det att ni har gjort ytan större så är det klart att den ursprungliga offerten/priset inte längre är korrekt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dannnnnnne
V Niclas Binnquist skrev:
Vi själva har ju satt ut pinnar, eh nä varför i hela skulle vi ha gjort det?!
Men du kanske skulle läggas ut offerten istället så man kan läsa vad som är offerterat.

Just nu så är denna tråd två läger där det ena lägret säger att sten ingick och det andra lägret säger nej det gjorde det inte.

Ingen vet vad som är sant innan offerten läggs ut och fram tills dess kommer den här tråden bara fortsätta vara trams och killgissningar
 
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
S Swebfn skrev:
Jag tolkar det som att du som beställare har ändrat utformningen på ytan som ska läggas sten på, och således har det blivit större. Något som borde uppmärksammats i början av arbetet och tagits upp då. Stämmer det att ni har gjort ytan större så är det klart att den ursprungliga offerten/priset inte längre är korrekt.
Men vi har ju inte ändrat ett smack? Hen hävdar att ytan har ändrats från 70 till 90kvm, fine jag köper det shit happens men då måste man väl rimligen kommunicera det i alla former av kommunikation man kan komma på? Verbalt, skriftligt, röksignaler vad vet jag?
Nu känns det mest som att de sitter och fabulerar nya saker för de har väl insett att de sitter i skiten och inte har på fötterna vad vet jag?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S Stefan Modigh skrev:
Är själv hantverkare inom smidesbranchen. Räknat på offerter och utfört mängder av jobb i 18 års tid. Räknat bort mig ett otal gånger men aldrig låtit kunden ta smällen.
Sedan en tid tillbaka använder jag allt som oftast ÄTA-upplägget. Ändring Tillägg Avdrag. Man får betala mer om det blir tillägg eller mindre om det blir mindre att utföra. Man ger en offert på jobbet som man är hyfsat säker på vad det kostar. Allt som är osäkert går på löpande räkning med, mycket viktigt, tät kommunikation hur arbetet fortlöper. Brukar dock uppskatta ett ungefärligt pris. Med osäkert arbete kan t.ex vara grävjobb där man kan stöta på berg direkt under marken. Detta är ett schysst upplägg för både kund och hantverkare där ingen blir blåst. Det viktiga är att kommunicera om avvikelser så fort de uppstår. Inte vänta tills allt är klart.
Vi byggde ett helt hus på det viset. Fanns inte en enda oklarhet vid slutbesiktningen vad som var tillagt eller bortdraget. Borde vara praxis med äta...
 
  • Gilla
DrDeath100 och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Aldrig han har ju fått ett pris ink material, vad är material om inte just stenen
Om jag inte missminner mig stod det i ett förtydligande sms att det var 87500 för BARA (med stora bokstäver) jobbet. I det första plus (+) material. Det stod inte inklusive material. Var det inte så?
 
  • Gilla
  • Ledsen
remrag och 2 till
  • Laddar…
Det här påminner mig om att jag behöver få utestående offert på markarbete specifiecad ytterligare utöver de 20 rader som redan finns där.
Entreprenörens prisuppgift till beställaren vad avseende stenkostnad lyser med sin frånvaro här.
Det lär knappast vara svårt att lägga in en rad med "Marksten 500k/kvm à 70kvm = 35000kr" på offerten.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om jag inte missminner mig stod det i ett förtydligande sms att det var 87500 för BARA (med stora bokstäver) jobbet. I det första plus (+) material. Det stod inte inklusive material. Var det inte så?
Eh nej?
 
  • Skärmdump av textkonversation om offert och kostnad för ett byggprojekt inklusive moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
V Niclas Binnquist skrev:
Eh nej?
Ah, så var det ja
 
V Niclas Binnquist skrev:
Eh nej?
Så bara den riktiga offerten kvar att lägga upp nu då. Jag tolkar den utan sten som det ser ut nu fast det är väl redan sagt ett gäng gånger antar jag.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så bara den riktiga offerten kvar att lägga upp nu då. Jag tolkar den utan sten som det ser ut nu fast det är väl redan sagt ett gäng gånger antar jag.
Fast just nu är det ju inte ens stenen de refererar till utan mest att ytan har ändrats? Ja jo det kanske den har fine, men det är NI som har räknat ut den så om den ändras så att projektet blir dyrare kanske det är en bra idé att upplysa kunden om det eller hur?

Angående stenen, samma grej: Vi ber om TOTALPRIS, och då menar du att det är fullt naturligt att lämna pris på enbart mantimmar och sen inte nämna varken verbalt eller i samma mess att ”fast eh stenen ingår ju inte förstås…”
 
  • Gilla
Hank_Ö och 6 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ah, så var det ja

Om du går tillbaka och läser inlägg #18 så ser man ju tydligt smset ”Arbetet 70 tusen 2 personer med material och Grävm/Lastbil”
Hur kan man inte tolka det som att material ingår i priset?
Tillkommer sten så skulle han isåfall tydligt ha skrivit det. Vi som inte är i branschen vet ju inte vad för material som behövs och ber man om en pris på att lägga marksten och då får ett totalpris där material ingår så förväntar man sig att ALLT material ingår för annars är det ju inte ett totalpris.
 
  • Gilla
  • Älska
RolfoHelena och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.