P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Från Ts senaste inlägg (texten)
”Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten”

I sms konversationen skrivs det om NÄR arbetet kan startas och att DET inte ingår gräs i offerten. E frågar också om Ts ska köpa gräset själv.

Det går säkert att snurra bort detta faktum några varv om man verkligen försöker. Enligt mig är det dock solklart att det är offerten som E skickat som diskuteras i sms konversationen.
Varför är det solklart? SMS-konversationen i inlägg #357 (som jag antar är den du refererar till) är inte daterad så vi vet inte om den utspelade sig innan eller efter TS fick offert #2.

P
T Thors Hammare skrev:
ut med den rätta offerten man får på mail, lite märkligt att han inte visar den riktiga offerten man skickar till kunden på mail
Den "riktiga" offerten finns i tråden. Jag har gett dig en länk till det inlägget flera gånger, men här är den igen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför är det solklart? SMS-konversationen i inlägg #357 (som jag antar är den du refererar till) är inte daterad så vi vet inte om den utspelade sig innan eller efter TS fick offert #2.
Vi vet egentligen ingenting. Men utifrån den information vi har i tråden så kan vi anta saker. Senaste inlägget från Ts pratas det om gräs som inte är medräknat i offerten. Sedan läser man sms:en i senaste inlägget som förtydligar att gräs inte är med i offerten. Entreprenören förtydligar att gräs inte är med. Ts undrar när dom kan BÖRJA och skriver bla. VA roligt att det ska bli fixat. Sen har vi själva offerten i samma inlägg. Där återkommer gräs.
Därför tar jag för givet att Ts fått sin offert och att den är den dom diskuterar via sms INNAN arbetet startar.

Om inte annat så är Ts egna inlägg väldigt väldigt konstigt. Ts borde då skrivit. Observera att det inte är offerten i inlägget som vi skriver om vis sms.

En ytterligare parantes är att det finns uppgifter i tråden om en jordhög som schaktades. Om jag förstår det rätt var det efter detta ytan för marksten ökade från 70-90m2.
Den sätter jag i samband med sms:en att Ts skulle köpa gräs själv. Jag undrar verkligen vem som rullade ut gräset. Jag undrar också varför det inte framgår av offerten att det även skulle schaktas jordmassor.

Återigen får jag känslan sv att det utförts mer arbeten än det som står i offerten.

Ps. Råkade snubbla in i en tidigare tråd från Ts. 2017 var året och det skulle byggas hus.
Döm av min förvåning. Markfirman följde inte ritningar och hittade på egna lösningar.

Konflikt blev det också. Markfriman körde dit 400 ton kross extra utan att informera Ts. När firman satte ner priset med 30% var allt frid och fröjd.

Historien upprepar sig…

Redigerat:
  • Gilla
Micke7700
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den "riktiga" offerten finns i tråden. Jag har gett dig en länk till det inlägget flera gånger, men här är den igen.
Den riktiga du menar den som man ser hela offerten från Mail man skickar som hantverkare typ

T Thors Hammare skrev:
Den riktiga du menar den som man ser hela offerten från Mail man skickar som hantverkare typ
Men ärligt. Ge dig nu!! Du är tydligen för lat för att läsa tråden själv. Och flera inlägg har hjälpt dig med direktlänk till offerten.

Offerten är bilden där det står offertvärde 87500 längst ner i hörnet till höger. Du kanske har åsikt om hur den ser ut. Tycker själv den är ”tunn”. Men det är den det hänvisas till hela tiden. Nöj dig med den. Annars känns det som att du insinuerar att det finns en offert till vilket väl inte är så troligt.

• Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
Vi vet egentligen ingenting. Men utifrån den information vi har i tråden så kan vi anta saker. Senaste inlägget från Ts pratas det om gräs som inte är medräknat i offerten. Sedan läser man sms:en i senaste inlägget som förtydligar att gräs inte är med i offerten. Entreprenören förtydligar att gräs inte är med. Ts undrar när dom kan BÖRJA och skriver bla. VA roligt att det ska bli fixat. Sen har vi själva offerten i samma inlägg. Där återkommer gräs.
Därför tar jag för givet att Ts fått sin offert och att den är den dom diskuterar via sms INNAN arbetet startar.

Om inte annat så är Ts egna inlägg väldigt väldigt konstigt. Ts borde då skrivit. Observera att det inte är offerten i inlägget som vi skriver om vis sms.

En ytterligare parantes är att det finns uppgifter i tråden om en jordhög som schaktades. Om jag förstår det rätt var det efter detta ytan för marksten ökade från 70-90m2.
Den sätter jag i samband med sms:en att Ts skulle köpa gräs själv. Jag undrar verkligen vem som rullade ut gräset. Jag undrar också varför det inte framgår av offerten att det även skulle schaktas jordmassor.

Återigen får jag känslan sv att det utförts mer arbeten än det som står i offerten.

Ps. Råkade snubbla in i en tidigare tråd från Ts. 2017 var året och det skulle byggas hus.
Döm av min förvåning. Markfirman följde inte ritningar och hittade på egna lösningar.

Konflikt blev det också. Markfriman körde dit 400 ton kross extra utan att informera Ts. När firman satte ner priset med 30% var allt frid och fröjd.

Historien upprepar sig…
Ja det är bra att han står på sig och läser offerter och överenskommelser precis som entreprenörerna

K koolla skrev:
Men ärligt. Ge dig nu!! Du är tydligen för lat för att läsa tråden själv. Och flera inlägg har hjälpt dig med direktlänk till offerten.

Offerten är bilden där det står offertvärde 87500 längst ner i hörnet till höger. Du kanske har åsikt om hur den ser ut. Tycker själv den är ”tunn”. Men det är den det hänvisas till hela tiden. Nöj dig med den. Annars känns det som att du insinuerar att det finns en offert till vilket väl inte är så troligt.

Den offerten står väl inte att marksten ingår lr ? material är inte marksten markstenen för 100 kvm kostar i slängar runt 25 tusen sen frakt så om offerten är på 87 tusen du blir det ju inte mycket över för 2 gubbar maskin mm så jag tror inte hans sanning stämmer utan tror han försöker komma undan och spelar omedvetande att då tror att det ingår Sten och material i offerten på 87

T Thors Hammare skrev:
Den offerten står väl inte att marksten ingår lr ? material är inte marksten markstenen för 100 kvm kostar i slängar runt 25 tusen sen frakt så om offerten är på 87 tusen du blir det ju inte mycket över för 2 gubbar maskin mm så jag tror inte hans sanning stämmer utan tror han försöker komma undan och spelar omedvetande att då tror att det ingår Sten och material i offerten på 87
Ja det är ju ungefär det hela tråden handlar om. Huruvida det går eller ej. Men ditt resnemang kan inte användas. Entreprenören är den som ska presentera det tydligt. Tror ingen instans hade gett entreprenören rätt utifrån beloppen som orimliga. Utan baserat på hur den är utförd och informationen.

Det står inte att det ingår, men det som är tvetydigt är förstås MARKSTEN 70 kvm där de flesta av oss tror att de menar markstensläggning.

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
nikasp
K koolla skrev:
Ja det är ju ungefär det hela tråden handlar om. Huruvida det går eller ej. Men ditt resnemang kan inte användas. Entreprenören är den som ska presentera det tydligt. Tror ingen instans hade gett entreprenören rätt utifrån beloppen som orimliga. Utan baserat på hur den är utförd och informationen.

Det står inte att det ingår, men det som är tvetydigt är förstås MARKSTEN 70 kvm där de flesta av oss tror att de menar markstensläggning.
Han skrev ju i något SMS långt bak att det är för "jobbet" som förtydligande. Vi är nog ganska många som läser det som sedan framgår tydligt av offerten.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Han skrev ju i något SMS långt bak att det är för "jobbet" som förtydligande. Vi är nog ganska många som läser det som sedan framgår tydligt av offerten.
Som det var formumerat i sms:en var det inte alldeles självklart att det bara gällde arbetskostnad.

I offert #357 står ju längst ner att Sten EJ ingår. Vad är problemet

• Gilla
Solvillan och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Finns något skrivet från början, eller är det bara muntligt alltihopa?

Nog för att jag tycker du har rätt, men att trycka ner pinnar i hörnen och mäta ytan exakt från början hade nog varit en bra ide.

Dessutom känns det som du skriver i affekt, sov på saken och försök tänk ut något bra i morgon.

Jag har varit i en liknande sits, jag och en säljare gjorde upp om ett visst pris, men i slutändan hade vi olika åsikter, vi var överens om att hade vi bara pratat ordentligt från början så hade det inte uppstått någon diskussion. Då jag såg min del av misstaget så föreslog jag att vi splittade på mellanskillnaden, ja sa han och med ett handslag beseglades affären.

Önskar dig lycka till nu.
/W
Du har gjort alla fel man kan göra som beställare ! Ren katastrof

• Gilla
Micke7700
  • Laddar…
P
Visst kan det vara så, men det är förhastat att ta det för givet att det är så. Det finns inget som stöder den tesen.
Ja, den känslan får jag också, men jag skulle inte satsa pengar på det. Det synes mig dock rätt klart att den andra offerten är ett hastverk som tycks ha tillkommit efter diskussion mellan TS och stenläggaren om vad arbetet egentligen omfattade. Notera också att TS har skrivit i tråden vad han har sagt ja till.
Historien upprepar sig…
Vad som står i en annan gammal tråd vill jag inte använda som någon slags tolkningshjälpmedel för denna tråd. Jag tycker att det bästa är att förhålla sig till vad TS skrivit i den här tråden och om inte det räcker för att dra slutsatser så drar man inga slutsatser. Poängen med tråden är väl ändå att ge TS goda råd?

Det ser dock ut som att TS inte är i behov av några råd på ett tag eftersom han har anmält ärendet till ARN. Innan det är avgjort där lär vi knappast få någon uppdatering i tråden.

P
T Thors Hammare skrev:
Jag menar att det är den offert som TS skrev att han har fått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.