T Thors Hammare skrev:
Jag har inget med hans hantverkare och den tjänst han har sålt
Är du helt säker på det?

18 inlägg totalt och alla dessa är i denna tråden.
Med en rätt så "aggressiv" framtoning mot TS och de som inte håller med entreprenören.

Ditt sätt att skriva skulle också kunna förklara otydligheten i kommunikationen med TS.

Skulle vara intressant att se vad TS och Thors Hammares IP adresser säger att de befinner sig geografiskt.
 
  • Gilla
grilja och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Är du helt säker på det?

18 inlägg totalt och alla dessa är i denna tråden.
Med en rätt så "aggressiv" framtoning mot TS och de som inte håller med entreprenören.

Ditt sätt att skriva skulle också kunna förklara otydligheten i kommunikationen med TS.

Skulle vara intressant att se vad TS och Thors Hammares IP adresser säger att de befinner sig geografiskt.
Det är faktiskt väldigt vanligt att diverse hantverkare hänger på forumet och verkar ha som fritidssysselsättning att klaga på privatpersoner och dess bristande beställningsförmåga i tråd efter tråd. Det är inte en anledning till att bli konspiratorisk.

Det brukar vara väldigt uppenbart när motparten i en tvist dyker in i samma tråd och talar för sin sak också.

Alltså, väldigt tydligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det brukar vara väldigt uppenbart när motparten i en tvist dyker in i samma tråd och talar för sin sak också.

Alltså, väldigt tydligt.
Jag tycker det hade varit väldigt bra om de kunnat göra det.
Men då ska det såklart vara tydligt och öppet.
Till exempel att användarnamnet är samma som företagsnamnet.
 
M Mortsken skrev:
Jag tycker det hade varit väldigt bra om de kunnat göra det.
Men då ska det såklart vara tydligt och öppet.
Till exempel att användarnamnet är samma som företagsnamnet.
Jo men den diskussionen kan du ta med @Marlen Eskilsson den uppstår lite titt som tätt…
 
timmelstad timmelstad skrev:
Jo men den diskussionen kan du ta med @Marlen Eskilsson den uppstår lite titt som tätt…
Det vet jag, men det behöver jag inte för så mycket bryr jag inte mig om det. Tycker bara det hade kunnat vara bra.
Vill Marlen ha det på detta viset är jag helt ok med det.
 
M Mortsken skrev:
Är du helt säker på det?

18 inlägg totalt och alla dessa är i denna tråden.
Med en rätt så "aggressiv" framtoning mot TS och de som inte håller med entreprenören.

Ditt sätt att skriva skulle också kunna förklara otydligheten i kommunikationen med TS.

Skulle vara intressant att se vad TS och Thors Hammares IP adresser säger att de befinner sig geografiskt.
Vad skulle Ts entreprenör tjäna på att skriva Anonymt på ett anonymt forum?
Det är väl inte här ärendet ska avgöras och om jag tolkar Ts inlägg med att ärendet nu ligger hos Konsumentverket rätt så menar Ts sannolikt ARN. Eller om det är till kommunens konsumentrådgivare Ts ställt någon fråga?

OM jag tolkat forumets regler rätt har företag rätt att gå in och argumentera för sin sak i ett ärende. Jag antar då att detta ska ske utan att vara anonym t.

Om inläggen du refererar till skulle vara en entreprenör som anonymt försöker tala för sin sak förstår iaf inte jag hur detta skulle gynna entreprenören ens på detta forum.:rofl:
 
M Mortsken skrev:
Varför fick du för dig att skriva till honom att ni räknade med lite över 100 000?
Det var precis vad jag också tänkte så fort jag såg SMS-konversationen!
 
P
nikasp nikasp skrev:
Om du läser med stackars-konsument-glasögonen, men se ovan att TS hamnat i liknande tvister redan innan. Tycker det brister mer på hans sida. Han har fått en offert men hävdar då att SMS är det som gäller så väldigt knepigt.
När fick han den andra offerten? Innan eller efter att stenläggaren hade påbörjat arbetet?
Hur kan vi veta vilket det är?
 
  • Gilla
Thors Hammare
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Den springande punkten är när TS fick den andra offerten”.

Det är nog bara du kvar som inte lyckas lista ut att den andra offerten kom efter de 2 första sms:en vi känner till. I Ts sista inlägg diskuteras den andra offerten klart och tydligt.
Nej, någon diskussion är det inte. Stenläggaren upplyser om något som står i den andra offerten.
Den offerten hade redan "diskuterats" i SMS-konversationen som syns i TS andra inlägg (#18). Dvs stenläggaren upplyser om att han ska skicka den. TS har inte skrivit något om när TS fick den offerten.
Gissningar och troliggöranden räknas inte.

Att TS lägger upp offerten och en SMS-konversation i samma inlägg ska man inte låta sig luras av.

Hursomhelst är det inte så meningsfullt att fundera på det om inte TS kommer med mera information. Han kan inte få några bra råd utan att berätta mera.
 
P pmd skrev:
Nej, någon diskussion är det inte. Stenläggaren upplyser om något som står i den andra offerten.
Den offerten hade redan "diskuterats" i SMS-konversationen som syns i TS andra inlägg (#18). Dvs stenläggaren upplyser om att han ska skicka den. TS har inte skrivit något om när TS fick den offerten.
Gissningar och troliggöranden räknas inte.

Att TS lägger upp offerten och en SMS-konversation i samma inlägg ska man inte låta sig luras av.

Hursomhelst är det inte så meningsfullt att fundera på det om inte TS kommer med mera information. Han kan inte få några bra råd utan att berätta mera.
1+1+1=4

Vi kommer nog aldrig bli överens du och jag kring detta. 1) Jag läser Ts sista inlägg. 2) Jag läser offerten i Ts sista inlägg. 3) Jag läser sms konversationen i Ts sista inlägg.
4) Du och jag kommer att ha fortsatt olika syn på saken vilket jag respekterar.
SMS-konversation om byggprojekt, diskussion om beställning och inkludering i offert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pmd skrev:
Med risk för att tjata för mycket och tråka ut alla som har läst det här tidigare: konsumenttjänstlagen är mycket enkel och klar om material. Om inget annat avtalas så ingår material i tjänsten som ska utföras. Om inte stensättaren känner till det så är det förstås upplagt för bråk, men att inte känna till lagen är ingen ursäkt.

Dessutom står det ju faktiskt "med material". Detta faktum, och hur konsumenttjänstlagen är formulerad gör att jag tror att det är omöjligt för stensättaren att vinna en tvist om materialet.

Du har helt rätt i att det fattas rätt mycket information i det här ärendet för att man ska kunna bilda sig en hyfsat korrekt uppfattning om vad som har hänt.
Håller helt och hållet med att det var luddigt uttryckt från entrepenören och är som upplagt för tolkning vilket sätter denne i underläge. Hen ska vara proffs och bör därmed uttrycka sig på ett sätt som är lätt att förstå för köparen. Det har ju hänt en gång eller två att otydlig kommunikation inneburit delade uppfattningar, men snart kanske den nya generationens tankeläsare föds och löser alla problem
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag kan inte förstå hur så många här hänger upp sig på att det står nått finstilt i offerten om att sten inte ingår i markstensläggning. Den lilla meningen är ju i mina ögon ogiltigförklarad iochmed att entreprenören skrivit i prisdelen ”marksten 70 kvm”. Nu kanske entreprenören menade något annat men eftersom han även skrivit ”med material” i de tidigare smsen så är det fullt förståeligt att ts tolkat det som att marksten ingår. 87500 är heller ingen orimlig summa för 70kvm det är ett pris på 1250/kvm och där jag bor ligger priserna för plattläggning på 800-1000kr/kvm inklusive marksten. Entreprenören var även väldigt tydlig med att gräs inte ingår så varför var han inte lika tydlig med att marksten inte ingår?
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
Entreprenören har lyckats med flera tvetydigheter i offerten, vilket är klantigt då lagen gärna tolkar tvetydigheter till privatkonsumentens fördel.
Tvetydighet 1: Offertraden säger "+ Marksten 70 kvm", men en fotnot sägger att vid Markstensättning så ingår inte sten.
Tvetydighet 2: "+ Marksten 70kvm" går att tolka som att priset för underarbetet är oberoende av matkstensytan. Så om entreprenören räknat fel på ytan så skulle bara kostnad för extra sten tillkomma.
Tvetydighet 3: Hur hade Entreprenören tänkt sig att få betalt för marksten om den inte nämns i offerten? Här skulle E satt upp sten med fabrikat och artikelnummer på en egen offertrad då kunden önskat ett Totalpris.

Som jag ser det så är E ansvarig för tvetydigheter och missförstånd för allt utom tillkommande extraaarbete.
TS är ansvarig för sin egen inkompetens som beställare och borde be om råd på detta forum före nästa offertförfrågan.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag har blivi blåst av en kund
Dessutom av en fatighetsägare.
Denne tyckte att priset blev för hög5 även fast jag utförde arbete som inte ingick i mitt åtagande (håltagning i bänkskiva samt att bära upp denna till fjärde våningen)
Sen protesterade denne mot att jag bytte till jordade uttag fastän att det var enligt regelverket
Enda anledningen till att jag inte bråkade var att en vän till mig är hyresgäst hos henne och det var han som rekommenderade mig för jobbet
Behöver väl inte säga sttden fastighetsägaren numera är svartlistad, både hos mig och de hantverkara jag känner
Men varför godtog han priset till att börja med om han tyckte det var för högt?
 
R
Ni kan diskutera ytterligare hundratals sidor om hur olika formuleringar ska/kan/borde tolkas, det leder ingenstans och det är bara meningslöst. Ett generellt tips är att om man diskuterar med en hantverkare som stavar och formulerar sig som en lågpresterande högstadieelev så ska man verkligen se till att få en välskriven, otvetydig offert (eller avtal) innan arbetet påbörjas. Annars leder det oundvikligen till mardrömmar där båda parter, med viss rätt, kan hänvda att de har rätt eftersom man själv alltid har en stark uppfattning hur det man skriver "borde" ha uppfattats av motparten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.