Amen!!! :)
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
Rörig tråd men jag förstår inte riktigt problemet. Offerten är klart och tydligt för arbetet för justering av markytan och läggning av 70kvm marksten. Det står till och med förtydligat vad de två momenten innebär:
-"Offert avser justering av markyta"
-"Markstenläggning innefattar arbetskostnad för läggning och inkluderar ej inköp av sten".

Visst, benämning borde stått arbete, men det defineras som sagt längre ned.

V Niclas Binnquist skrev:
Uppdatering:

Vi har betalat in summan vi anser vara överenskommen dvs 107 500kr.
Den överskjutande delen har vi bestridit.

Det är frun i huset som stått för kommunikationen men nu har jag en offert att dela. Den säger 87 500kr: ”Justering markyta + marksten 70kvm”

Den säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.

Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?

Men innan ni fortsätter spekulera, min känsla är att de nu släppt just kostnaden för stenen, och att det är att ytan har blivit så pass mycket större som är den springande punkten.

Eftersom de nu i efterhand hävdar att det är VI som mätt upp ytan och att förutsättningarna för projektet ändrats (oklart hur) och därför har ytan blivit mycket större?

Jag har iaf lagt upp ett ärende hos konsumentverket, så får vi se hur mycket de tycker att svärmor ska betala:)

Simma lugnt

//N
 
P pmd skrev:
En reflektion om kommunikation. Jag tycker att det fungerar dåligt att ha en dialog via SMS. Det blir fördröjningar som gör att det i efterhand blir knepigt att följa konversationen. Dessutom används ofta förkortningar och en knapphändig meningsbyggnad som kan leda till missförstånd.

Bättre är att prata med varandra i telefon. Det kanske finns många inte vet det, men telefoner var ursprungligen avsedda för att man skulle kunna prata med varandra över långa avstånd. :)

Man kommer snabbare fram till en samsyn i ett telefonsamtal än med SMS, men men ska förstås bekräfta överenskommelsen skriftligt också så att inte eventuella missförstånd lägger en våt filt över alltihop.
Tycker tvärtom, men det krävs förstås att båda parter är läs och skrivkunniga samt kan utrycka sig i skrift på en högre nivå än en 11 åring som bygger hela meningar med egenpåhittade förkortningar…
Är man bara noga så får man ju allt svart på vitt och även svar på eventuella frågor dokumenterat. Går ju även att förtydliga med bilder med diverse markeringar mm. allt för att inte lämna något åt slumpen eller till att misstolkas.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vi kommer nog aldrig bli överens du och jag kring detta.
Förmodligen inte. Jag vill dock förtydliga att jag inte påstår att du nödvändigtvis har fel. Jag påstår bara att vi inte kan veta hur det ligger till med enbart de uppgifter som TS har gett oss.
 
P
D DrDeath100 skrev:
Tycker tvärtom, men det krävs förstås att båda parter är läs och skrivkunniga samt kan utrycka sig i skrift på en högre nivå än en 11 åring som bygger hela meningar med egenpåhittade förkortningar…
Är man bara noga så får man ju allt svart på vitt och även svar på eventuella frågor dokumenterat. Går ju även att förtydliga med bilder med diverse markeringar mm. allt för att inte lämna något åt slumpen eller till att misstolkas.
Jag avskyr långa konversationer via SMS. De är oöverskådliga och man måste bläddra hit och ditt eftersom en telefonskärm är liten. De är också svåra att arkivera tillsammans med alla andra dokument man har eller kommer att få i ärendet.

I situationer av den typ som tråden handlar om föredrar jag alla dagar i veckan att man tar den inledande sonderingen i ett telefonsamtal och efter att man tror att man är överens skickar entreprenören en offert. Som beställare kanske man tycker att offerten inte stämmer helt med vad som sades i telefonsamtalet men då får man kanske iterera några varv.

Allra helst inleder jag dock kontakten med ett brev (elektroniskt) eftersom det är minsta möjliga ansträngning för mig. Svaret från entreprenören visar sen om det är lönt att prata mer om saken.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
UPPDATERING:
Long time no see men har varit rätt stokad!

Om vi hoppar över lite mellanspel så börjar de nu ljuga oss rakt upp i ansiktet. Inte bara ska vi ha satt upp de här pinnarna där stenen skulle ligga, utan nu hävdar de även att en anledning till prisökningen skulle vara ”hur vi ville ha muren”?! Vi har ALDRIG pratat om den här muren, inte hur den ska komma att se ut, vilken sten det ska vara eller avslut mot gatan. Och vi har definitivt inte ändrat förutsättningarna för den.

Bifogar mailet kring detta.

Men, nu är det såhär, stressnivån har varit så hög så att själva mäta ytan har inte funnits i mitt huvud förrän nu, och ja vad ska man säga.

Svart på vitt:

56,7 + 7,98 + 3,55 + 4,25 = 72.48kvm

Tada!

Kommer sova gott inatt
 
  • Skärmdump av ett e-postmeddelande där det diskuteras en ökning av yta från 70 till 92 kvm och missförstånd om utmärkta pinnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätverktyg mot en grå sten och en orange markering, barfota fot syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätverktyg används för att mäta avståndet längs en stensatt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätinstrument visar 4,78 meter vid mätning av markarbete för stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätverktyg visar 3mm mot metallpinne på gräsmatta med grå trottoarstenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätverktyg visar 1000 på displayen med orange sicksacklinje och blommiga etiketter i bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätdon för byggplats används för att mäta avstånd på stenbelagd mark med mätvärde synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Suddig bild av en mätapparat som visar siffror på en markyta med trådar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätverktyg visar nollställd mätare vid kanten av en stenplatta och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Twisthal
  • Laddar…
P
  • Gilla
  • Haha
Krille-72 och 3 till
  • Laddar…
Var är förra mailet som Ts evt. uppfattade som ett hot enligt mailet i Ts senaste inlägg?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Var är förra mailet som Ts evt. uppfattade som ett hot enligt mailet i Ts senaste inlägg?
Har absolut ingen aning vad hen pratar om? Alltså vad den här ekonomikvinnan menar med att hennes senaste mail uppfattades som ett hot

Hantverkaren har ju dock hotat mig per telefon men det var typ tre veckor sedan.
 
Dannnnnnne
V Niclas Binnquist skrev:
UPPDATERING:
Long time no see men har varit rätt stokad!

Om vi hoppar över lite mellanspel så börjar de nu ljuga oss rakt upp i ansiktet. Inte bara ska vi ha satt upp de här pinnarna där stenen skulle ligga, utan nu hävdar de även att en anledning till prisökningen skulle vara ”hur vi ville ha muren”?! Vi har ALDRIG pratat om den här muren, inte hur den ska komma att se ut, vilken sten det ska vara eller avslut mot gatan. Och vi har definitivt inte ändrat förutsättningarna för den.

Bifogar mailet kring detta.

Men, nu är det såhär, stressnivån har varit så hög så att själva mäta ytan har inte funnits i mitt huvud förrän nu, och ja vad ska man säga.

Svart på vitt:

56,7 + 7,98 + 3,55 + 4,25 = 72.48kvm

Tada!

Kommer sova gott inatt
Vad är det för siffror på bilderna?
 
Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Vad är det för siffror på bilderna?
Läste du mitt inlägg? :)
 
  • Gilla
Thors Hammare
  • Laddar…
V Niclas Binnquist skrev:
Läste du mitt inlägg? :)
Nog enklare om du tar ett foto, och skriver in vilka mått som är var.
 
M Mortsken skrev:
Nog enklare om du tar ett foto, och skriver in vilka mått som är var.
Det var ju precis det jag gjorde?

56,7 + 7,98 + 3,55 + 4,25 = 72.48kvm

Men det spelar mindre roll (foton), kontentan är ju att det är helt uppenbart att de försökt blåsa oss från dag ett.
 
Tillägg:

Här är alltså den otroligt komplicerade muren som ”fördyrat” projektet. Rent ärligt skulle tom jag som bara kan bygga saker i en dator kunna bygga den där ”muren” på en eftermiddag.

Och bild på den ”byggda” trappen, eg dom har lagt dit två block med sten… :)
 
  • En nybyggd enkel mur av gråa betongblock längs en stenlagd gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel stenmur längs en grusåsida med marksten och en grå tröja på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkel stenmur och två stora stenblock lagda som trappsteg vid en hårdgjord yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkla betongblock som formar två steg på marksten, med byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att du/ni betalar in det ni anser att ni har kommit överens om, sedan är det upp till firman att ta det vidare om dom vill.
Dock märkligt att du inte vill visa offerten som det skrivs om i SMS.
 
  • Gilla
Thors Hammare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.