Krille-72 Krille-72 skrev:
Brooorsan. Ser att du är lite ny på forumet. Välkommen. Du har tidigare fått flera svar på vart i tråden offerten finns. #357. Betyder alltså inlägg 357. Där hittar du offerten.
visa mig vart den offerten
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ok. Nu fattar jag hur du tänker. En bra poäng för Ts och en dålig för entreprenören. :rofl:

”Justering markyta + marksten 70 m2” skulle alltså kunna innebära att entreprenören justerar markytan och ställer dit 70 m2 marksten på pallar?:rofl:

En annan spännande detalj från offerten är:
”Innefattar ej läggning av gräsmatta”

Men jag tolkar Ts senaste inlägg som att läggning av gräsmatta ingick men inte inköp av gräsmatta. Varför skulle han annars ens ta upp gräsmatta i senaste inlägget och skriva:

”Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten. Det här tycker jag är extra intressant eftersom han aldrig meddelar varken i tal eller skrift(sms) att sten däremot skulle tillkomma?”
Fast stenen tar han ju upp i offerten att den inte ingår. Gräset nämns ju ingenstans. Otydligt på många sätt. Tror nog TS med offerten får väldigt svårt att komma fram.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
L lobbin skrev:
[länk]

Med tanke på att du är ny användare och verkar ha en agenda, det kanske är du som är entreprenören i fråga?
Jag har inget med hans hantverkare och den tjänst han har sålt
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
T Thors Hammare skrev:
det där är ju inte offerten vill ju se hela offerten
(Det är två offerter).

Offert #1 har troligen föregåtts av diskussioner om vad som TS vill ha gjort, men exakt vad som har diskuterats är inte så meningsfullt att spekulera om.

Offert #2 är vad TS har skrivit att han har fått, men det kan ju hända att han undanhåller något. Vi får väl se om TS bekräftar eller dementerar det. Tills dess så är det de fakta vi har fått som kan utgöra ett underlag för diskussionen här i tråden.
 
P pmd skrev:
(Det är två offerter).

Offert #1 har troligen föregåtts av diskussioner om vad som TS vill ha gjort, men exakt vad som har diskuterats är inte så meningsfullt att spekulera om.

Offert #2 är vad TS har skrivit att han har fått, men det kan ju hända att han undanhåller något. Vi får väl se om TS bekräftar eller dementerar det. Tills dess så är det de fakta vi har fått som kan utgöra ett underlag för diskussionen här i tråden.
Varför skulle ts undanhålla ngt han vill väl ha en så korrekt bedömning som går och så många infallsvinklar som går vi är ju knappast någon rättsinstans, varför misstro honom överhuvudtaget det är ju ganska puckat
 
K kortis skrev:
Varför skulle ts undanhålla ngt han vill väl ha en så korrekt bedömning som går och så många infallsvinklar som går vi är ju knappast någon rättsinstans, varför misstro honom överhuvudtaget det är ju ganska puckat
Jadu, det händer väldigt ofta att trådstartare glömmer eller väljer att glömma info, you learn!
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jadu, det händer väldigt ofta att trådstartare glömmer eller väljer att glömma info, you learn!
Ja men vi kan väl inte gissa varken hit el dit, att spekulera blir ju helt ointressant vi är ju som salt ingen dömande inrättning
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
.
”Om det senare så ska nog "+ marksten" betyda markstensläggning (annars blir ju offerten meningslös). I så fall nämns ingenting om material, varpå konsumenttjänstlagen 4 § gäller.
Om det förra så står det explicit att marksten ingår.”

Här förstår jag inte riktigt din tolkning? Det står ju klart och tydligt i det du kallar offert 2 ”inkluderar ej inköp av sten”.

Överta raden + marksten kan jag inte tolka in på annat sätt än att entreprenören menar markstensläggning. Det kommer JAG fram till när jag läser hela offerten. Läser jag bara översta raden (Justering markyta + marksten 70m2) så blir det betydligt mer svårtolkat. Skulle jag bara se denna mening helt utan någon information alls om vad som skall utföras så skulle jag nog tolka det som att någon markyta ska justeras och 70m2 marksten ska släppas av.
Jag tackar för berömmet om tydlighet, men måste nog låta bli att ta åt mig för mycket av berömmet. Tydligen(!) var jag inte riktigt tydlig nog. :)

De fem raderna längst ner är grundförbehåll som troligen finns med i alla (åtminstone de flesta …) av stenläggarens offerter. De bestämmer liksom spelplanen för specifikationerna i offerten om pris på vad som ska göras.
En av raderna handlar om markstensläggning och det står tydligt där att det "inkluderar ej inköp av sten".

Problem är nu att det inte finns någon specifikation som innehåller markstensläggning. Det innebär att man måste tolka den specifikation som finns. Där står det "justering markyta + marksten 70 kvm".

Att 70 kvm är ett felaktigt mått kan vi bortse från. Visserligen blev det lite rabalder om vems fel felmätningen var, men såvitt jag kan se av TS inlägg så har stenläggaren och TS kommit överens om att stenläggaren ska få betalt för den korrekta (större) ytan.

Återstår då den övriga formuleringen.

1. Om man tolkar "justering markyta" som "markstensläggning" så står det ju faktiskt explicit att marksten ingår. "+ marksten" kan inte betyda något annat än "och marksten". Om marksten inte skulle ingå så borde det ha formulerats som "- marksten" eller "exklusive marksten".

2. Om man tolkar "justering markyta" som underarbete (schakta bort, jämna till, lägga grus, etc) så blir det en vettig offert om man tolkar "+ marksten" som "markstensläggning". Annars är offerten meningslös eftersom "Underarbete + marksten" betyder bokstavligen att det är underarbete och marksten (dvs material) som priset avser. Med den här tolkningen ingår material eftersom inget annat har avtalats.

Jag tror att tolkning nr 2 ligger närmast budskapet som stenläggaren försökte förmedla. Jag tror att han ville offerera underarbete ("justering markyta") och stenläggning ("+ marksten"), men har formulerat sig på ett sätt som gör tolkningen vidöppen (och svår). Otydligheten gör att förbehållet nertill i offerten inte är kristallklart tillämpbar. Med tanke på att lagen lutar till fördel för en beställare så tror jag risken är ganska stor att stenläggaren skulle förlora en rättstvist om detta.

Nu kommer min fria tolkning av hela förloppet. :rofl:
Din tolkning tycker jag är rimlig, förutom detta:
Men att det är INNAN arbetet startar som Ts får offerten framgår av sms.
Jag kan inte hitta något i bilderna av SMS-konversationerna som säger något om det. Jag har ställt frågan till TS i tråden om när han fick offert #2 (relativt andra händelser han har berättat om) men han har inte kommenterat det (än).

Vad gäller första offerten (SMS) så var det ingen dum idé av stenläggaren att skicka en prisuppgift till TS för att sondera lite, men han borde ha varit mycket tydlig med att det var en ungefärlig prisuppgift och att han skulle skicka en offert om TS var intresserad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
P
T Thors Hammare skrev:
visa mig vart den offerten
I inlägg #411 finns länkar till båda offerterna.
Man kan klicka på det blåmarkerade. I detta fall siffrorna som står efter #-tecknet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Varför skulle ts undanhålla ngt han vill väl ha en så korrekt bedömning som går och så många infallsvinklar som går vi är ju knappast någon rättsinstans, varför misstro honom överhuvudtaget det är ju ganska puckat
Jag misstror inte TS. Jag försöker hålla mig så neutral som möjligt, och då kan vi bara utgå från det som TS meddelar här i tråden.
 
K kortis skrev:
Ja men vi kan väl inte gissa varken hit el dit, att spekulera blir ju helt ointressant vi är ju som salt ingen dömande inrättning
Precis det som händer i 90% av de flesta trådar tyvärr. TS inser ofta att vad som ska komma och försvinner från tråden helt eller delvis eller lämnar bara info som är till TS fördel. Det är som sagt väldigt svårt att ge goda råd i dessa fall...
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag tackar för berömmet om tydlighet, men måste nog låta bli att ta åt mig för mycket av berömmet. Tydligen(!) var jag inte riktigt tydlig nog. :)

De fem raderna längst ner är grundförbehåll som troligen finns med i alla (åtminstone de flesta …) av stenläggarens offerter. De bestämmer liksom spelplanen för specifikationerna i offerten om pris på vad som ska göras.
En av raderna handlar om markstensläggning och det står tydligt där att det "inkluderar ej inköp av sten".

Problem är nu att det inte finns någon specifikation som innehåller markstensläggning. Det innebär att man måste tolka den specifikation som finns. Där står det "justering markyta + marksten 70 kvm".

Att 70 kvm är ett felaktigt mått kan vi bortse från. Visserligen blev det lite rabalder om vems fel felmätningen var, men såvitt jag kan se av TS inlägg så har stenläggaren och TS kommit överens om att stenläggaren ska få betalt för den korrekta (större) ytan.

Återstår då den övriga formuleringen.

1. Om man tolkar "justering markyta" som "markstensläggning" så står det ju faktiskt explicit att marksten ingår. "+ marksten" kan inte betyda något annat än "och marksten". Om marksten inte skulle ingå så borde det ha formulerats som "- marksten" eller "exklusive marksten".

2. Om man tolkar "justering markyta" som underarbete (schakta bort, jämna till, lägga grus, etc) så blir det en vettig offert om man tolkar "+ marksten" som "markstensläggning". Annars är offerten meningslös eftersom "Underarbete + marksten" betyder bokstavligen att det är underarbete och marksten (dvs material) som priset avser. Med den här tolkningen ingår material eftersom inget annat har avtalats.

Jag tror att tolkning nr 2 ligger närmast budskapet som stenläggaren försökte förmedla. Jag tror att han ville offerera underarbete ("justering markyta") och stenläggning ("+ marksten"), men har formulerat sig på ett sätt som gör tolkningen vidöppen (och svår). Otydligheten gör att förbehållet nertill i offerten inte är kristallklart tillämpbar. Med tanke på att lagen lutar till fördel för en beställare så tror jag risken är ganska stor att stenläggaren skulle förlora en rättstvist om detta.


Din tolkning tycker jag är rimlig, förutom detta:

Jag kan inte hitta något i bilderna av SMS-konversationerna som säger något om det. Jag har ställt frågan till TS i tråden om när han fick offert #2 (relativt andra händelser han har berättat om) men han har inte kommenterat det (än).

Vad gäller första offerten (SMS) så var det ingen dum idé av stenläggaren att skicka en prisuppgift till TS för att sondera lite, men han borde ha varit mycket tydlig med att det var en ungefärlig prisuppgift och att han skulle skicka en offert om TS var intresserad.
”Jag kan inte hitta något i bilderna av SMS-konversationerna som säger något om det. Jag har ställt frågan till TS i tråden om när han fick offert #2 (relativt andra händelser han har berättat om) men han har inte kommenterat det (än).”

Jag måste erkänna att jag också missat detaljen om offerten kom före eller efter start. Men plötsligt föll poletten ner efter Ts senaste inlägg:

Från Ts senaste inlägg (texten)
”Jag bifogar även ett sms där han uttryckligen skriver att gräs däremot inte är medräknat i offerten”

I sms konversationen skrivs det om NÄR arbetet kan startas och att DET inte ingår gräs i offerten. E frågar också om Ts ska köpa gräset själv.

Det går säkert att snurra bort detta faktum några varv om man verkligen försöker. Enligt mig är det dock solklart att det är offerten som E skickat som diskuteras i sms konversationen.

Man kan vrida och vända på offerten och sms hur man vill. Men att sammantaget få det till att marksten som Ts inte ens har valt ingår blir i min värld väldigt svårt.

Jag hjälper mycket gärna en Ts som blivit blåst. Det har jag gjort många gånger på detta forum. Utifrån den info som finns från Ts idag tycker jag starkt det lutar åt andra hållet.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
K kortis skrev:
Varför skulle ts undanhålla ngt han vill väl ha en så korrekt bedömning som går och så många infallsvinklar som går vi är ju knappast någon rättsinstans, varför misstro honom överhuvudtaget det är ju ganska puckat
L lobbin skrev:
[länk]

Med tanke på att du är ny användare och verkar ha en agenda, det kanske är du som är entreprenören i fråga?
varför skulle hantverkaren begära mera utan fått ok av kunden att beställa mera Sten mm, jag tror han sitter och hittar på en story, ut med den rätta offerten man får på mail, lite märkligt att han inte visar den riktiga offerten man skickar till kunden på mail
 
T Thors Hammare skrev:
varför skulle hantverkaren begära mera utan fått ok av kunden att beställa mera Sten mm, jag tror han sitter och hittar på en story, ut med den rätta offerten man får på mail, lite märkligt att han inte visar den riktiga offerten man skickar till kunden på mail
Stackars Sten. Vad har han gjort för ont?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.