194 533 läst · 1 350 svar
195k läst
1,4k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 574 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 574 inlägg
Som sagt, jag får ofta med SD-adapter i förpackningen vid köp av mikro-SD.Mikael_L skrev:Hmm, jag ska ha kortet i ett av mina mätinstrument/loggers, så det vore skit om det har osäker funktion.
Nu börjar jag tänka att jag kanske var dumsnål.
Men det börjar bli svårt att hitta SD-kort, microSD verkar ha tagit hela marknaden.
Men jag får väl börja med att skriva kortet fullt med något, och kolla att det verkar fungera.
Det kanske finns program som testar?
För det mesta när jag gör en mätning så skulle det inte vara värre än att jag får upprepa den. Men ibland gör jag mätningar där jag bara har en enda chans att göra den.
Alla SD/USB jag köpt av Amazon, med Amazon som säljare och fraktare har varit äkta. Köpt från Amazon som fraktare men annan säljare: piratskit. Men då var det inte ett välbekant märke.
Just Philips minneskort hade jag varit tveksam till på tidigare beskrivna grunder. Jag köper nästan bara Kingston eller Sandisk för USB och Samsung för SD. Samsung är väl världens största flashminnestillverkare? Jag har iaf aldrig haft problem med Samsung mikro-SD, men använder kanske inte jättemånga heller. De brukar hålla. Letade nyligen upp ett 128GB Samsung jag köpte 2017 (för 440 på Dustin) för att sätta i nya kameran och det fungerar felfritt fortfarande.
Amazonköp:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen inte pirat. Adata har funnits länge, made in Korea, kostade 65 kronor på (Amazon/Amazon) och det har som sagt gått bra hittills.
@Mikael_L Jag har nog någon adapter jag inte behöver. Ska kolla och skickar PM i så fall. Bara att skicka i ett brev.
Edit: Här finns ju med adapter, Amazon/Amazon: https://amzn.eu/d/5UmgINp och https://amzn.eu/d/dftczhO
Finns fler. På min sökning verkar nästan majoriteten ha adaptrar med: https://www.amazon.se/s?k=mikro+sd+...fix=mikrosd,aps,149&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_2_7
Redigerat:
Tack för erbjudandet, men jag har redan minst 2 st.MultiMan skrev:
Jag vet inte riktigt hur jag tänkt, men hade en tanke att ett microSD i adapter inte är lika pålitligt som ett "riktigt" SD. Troligen bara ett rent feltänk, för just nu har jag inga logiska argument för den tanken.
Edit, jag ska kanske leta runt lite, när jag tänker efter så har jag kanske ett microSD som ligger någonstans, som kan ha suttit i någon mobiltelefon. Och det kan ju vara ett Samsung eller Sandisk.
I mätinstrumentet sitter det ett 8GB idag (och det tar max 32GB), och 8GB räcker väl iofs rätt bra, jag har aldrig varit i närheten av att fylla kortet, men man är ju som man är, vill alltid ha max.
SD-kort verkar av allt att döma "per definition" ha en viss osäker funktion/livslängd, tyvärr. Oavsett formfaktor. Man kan trösta sig med att premiumkorten inte nödvändigtvis verkar vara bättre. Uppenbarligen inte ett klockrent teknikval i situationer där tillgängligheten är viktig, men ofta har man ju inget val.Mikael_L skrev:
Tokslut skrev:
Åter till ämnet då. 😀K Kane skrev:
Wipers.se 618:- accepterar ej Amex
Trodo.se 463:- accepterar ej Amex
Amazon.se 378,69 accepterar Amex
Boschblad med samma artikelnummer. Jag vet vad jag väljer, och dessutom håller jag mig till ämnet. 😂
Konstigt…Alfredo skrev:
https://merchantmachine.co.uk/wp-content/uploads/Credit-card-company-small.png
Vad vill du visa med den bilden?MrJay skrev:
Att AMEX är ett kort som många säljare inte vill ta är väl inte så konstigt eftersom avgiften är mycket högre än på andra kort och får inte tas ut av kunden.
Flera uträkningar visar att kostnaden är 30 – 50 % högre med Amex.
Det är rätt tydligt vad bilden visar, nyttjande av kort kopplade till American Express är nästintill obefintlig inom EU, här är det Visa och Mastercard som dominerar marknaden. Så, att säljare inte tar emot Amex kort är föga förvånande.D Dilato skrev:
I Sverige, några exempel: Coop, Ica, City Gross, Circle K, OKQ8, Ikea, Biltema, Rusta, Jula, Eko Stormarknad, Bauhaus, Elgiganten, Systembolaget, Lidl, Apple, Amazon, Max, McDonalds, Apoteket AB, Google, SAS, Apotekhjärtat, Willys, Inkclub, Kronans Apotek, Scandic Hotels, Booking.com, Netflix, Preem, de flesta restauranger.MrJay skrev:
Det är länge sedan American Express var något exotiskt som sällan accepterades och jag tror även avgifterna är mindre idag än vad deras rykte antyder.
DollarStore, Jysk, järnhandeln på landet och vissa restauranger är väl undantaget som ej tar Amex. Och tandläkaren och veterinären kom jag också på.
Edit: Glömde ÖoB som också tar Amex.