C
Hep Hep skrev:
Att det skulle vara en medveten strategi att sortera och tagga prylarna fel motsägs ju av att det är bättre i Tyskland och England och mycket bättre i USA.
Fast kategoriseringen och annat metadata måste väl rimligtvis vara universell? Inte flyttar man en sats stämjärn från kategorin Stämjärn till Bandsågblad bara för att man konverterar artikeln till Svenska?
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast kategoriseringen och annat metadata måste väl rimligtvis vara universell? Inte flyttar man en sats stämjärn från kategorin Stämjärn till Bandsågblad bara för att man konverterar artikeln till Svenska?
Man skulle kunna tro det.

UK: https://www.amazon.co.uk/dp/B0007WGHEO?tag=haggle-web-en-21&linkCode=ogi&th=1
DE: https://www.amazon.de/dp/B0007WGHEO?tag=haggle-web-de-21&linkCode=ogi&th=1&psc=1
SE: https://www.amazon.se/-/en/Bahco-42...rbräda%2Caps%2C122&sr=8-1&th=1&language=en_GB

Eller ett liknande kit fast med två färre saker i lådan. Också på svenska siten: https://www.amazon.se/-/en/Bahco-42...907648&sprefix=bahco+424p,aps,123&sr=8-2&th=1
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
C
Hep Hep skrev:
Man skulle kunna tro det.
Ha ha ha, otroligt märkligt!
Har dock fortfarande väldigt svårt att tro på att det skulle vara ett medvetet drag för att anpassa sig till svenska marknaden att placera den under Bandsågsblad eller Multiverktyg. Vad är logiken i det?
 
Inte alls något medvetet. Amazon är inte bättre än så här, men så länge folk står ut med stolligheterna och handlar tillräckligt mycket är det ingen som prioriterar att städa upp.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Idag damp det ner 4 grejer från Amazon härnere på gården.. Bring kommer minsann ner med sakerna och ger dem i "hand".. till skillnad från vissa andra..

Det lite intressanta i kråksången är att mina beställningar var inte helt planerade.. så jag lyckades lägga in flera orders under samma dygn.. och Bring har aviserat mig som tokig för alla paketen.. både via sms o mejl.. (amazon är lika effektiva på mejlen..). Det är deras rutiner och inget fel eller konstigt.. men när chaffisen dök upp idag.. så hade denne bara en kartong med sig - och jag hade fått aviserat från två orders..

Så jag frågade om hen hade fler kartonger till mig därinne i gömmorna.. men så var inte fallet.. och jag sa att jag skulle få flera saker.. så jag frågade om de brukade vara så smarta att de kunde lägga ihop två orders i en o samma kartong.. nääää sa chaffisen, det har jag aldrig varit med om sa hen. Ok sa jag och sa att hen visste ju var jag bodde om hen hittade fler paket därinne.. och i övrigt ses vi väl om ett par dagar igen sa jag..

När jag packade upp paketet var det mycket riktigt delar av två olika/sep lagda orders.. i samma kartong - så de "var tydligen så smarta" iaf.. sen kommer andra delen av order 1 på torsdag.. och delar av order 2 på fredag (jag hoppas för deras skull att de kan få med den på torsdagen ist.. det är en kryddburk *skratt* )

Postnord ska leverera här imorrn.. och jag ger mig fasiken på att de kommer hamna i brevlådan! (mindre kartong).

Nåja.. lite kul o se hur det fungerar...

Jag har nu "fått" original överdraget till min nya rök.. 👍
Och en urtjusig stekpanna... (ser hur ni hurrar..viva la france) :D
Svart stekpanna med mönster i botten hålls av en hand, ovanför en vit bänkskiva i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rökspån från Weber (omvägar?). kanske men nu jäklar har jag äppelspån så jag kan röka lite gris..
Sen var det en ny frisörväska (?!) dvs ny rakapparat för skägg o hår..

Förpackning av en Remington Genius hårklippare som visar apparatens bild, funktioner och specifikationer, inkl. batteritid och justerbara kammar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


👍
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag känner igen det där med att man får ett paket gör varje sak som beställts. Igår hände det dock detsamma gör mig, både vinkelslip som skulle komma igår och kapskivan som ska komma imorgon damp ner i samma kartong. 🙂
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
både vinkelslip som skulle komma igår och kapskivan som ska komma imorgon damp ner i samma kartong. 🙂
Kors i taket. Brukar ju snarare vara så att om man beställer 10 saker i en och samma order får man 7-8 paket. 🙄
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det kan ju verkar knäppt men när det är ett stort lager är det billigare och effektivare att packa och skicka flera kolli än att plockaren kör långa sträckor för att plocka allt i en kartong.
 
boschkenta
Amazon har väl numera en terminal där de packar om/ihop saker? Innan det studsar vidare till bring/postnord/osv.

Jag fick en notis en gång att mitt paket var skadat så imnehållet skulle kontrolleras och komma i en ny låda.. nytt för mig! (Var nåt spray som läkt, plockats ur, och återbetalats)
 
john68 john68 skrev:
Vet inte om jag inbillar mig men vid 2 tillfällen i sommar så har jag kollat på 2 saker jag funderat på att köpa.
Har tyckt att det varit för dyrt och kollat igen några dagar senare. Efter tre veckor hade priset sakta sjunkit med ca 40 % och jag slog till.
Den vet ju vad jag kikar på då jag är inloggad. Är det en slump?
Jag råkade ut för samma sak på Ali Express. Jag tittade några gånger på en trevägs motorventil på 1,5" som jag kunde plocka ihop av delar för 900kr, eller köpa komplett för 1200kr. Några dagar senare fick jag den komplett för 600kr (50% "rea"). Ali har ju också sina "reor" där man kan plocka ihop tre saker för att få fraktfritt (om de skickas av Ali). Kolla på det du är intresserad av under ett par dagar, sedan kan du plocka ihop dem under "tre varors rea" utan frakt...
 
C
Nicro Nicro skrev:
Det kan ju verkar knäppt men när det är ett stort lager är det billigare och effektivare att packa och skicka flera kolli än att plockaren kör långa sträckor för att plocka allt i en kartong.
Kanske om det är dyra prylar med stora marginaler. Men om man beställt 10 prisvärda prylar som i snitt kostar en 50-lapp styck kan det knappast vara lönsamt att skicka 8 paket. Kan omöjligen vara något annat än en förlustaffär bara på fraktkostnaden.

boschkenta boschkenta skrev:
Amazon har väl numera en terminal där de packar om/ihop saker? Innan det studsar vidare till bring/postnord/osv.
Det är väl så Amazons logistikkoncept ser ut i grund och botten(?) Bulktransporter mellan deras "lager" och så samlas ordern ihop på det lager som är närmast kunden. Men det verkar varit trögt att få till det i europa. Paketen går istället direkt till kunden från de lager där artikeln finns.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har nyss beställt 9 olika saker, och just nu verkar det som att det kommer att anlända i 4 olika försändelser. Jag får väl se till sist hur det blev.

Jag ansträngde mig lite vid utcheckningen för att det skulle bli så lågt fraktpris och så få paket som möjligt.
Allt blev inte fri frakt, ty någon sak kom ju från annan ställe än amazon själva, och den första jag valt så låg frakten på nästan 3 ggr så mycket som vad prylen kostade, så jag letade upp samma sak från en annan leverantör och fick till sist ner fraktkostnaden till något acceptabelt.
Jag har känslan att en del luras, GDSGD ...
 
MultiMan
C cpalm skrev:
Ha ha ha, otroligt märkligt!
Har dock fortfarande väldigt svårt att tro på att det skulle vara ett medvetet drag för att anpassa sig till svenska marknaden att placera den under Bandsågsblad eller Multiverktyg. Vad är logiken i det?
Hep Hep skrev:
Inte alls något medvetet. Amazon är inte bättre än så här, men så länge folk står ut med stolligheterna och handlar tillräckligt mycket är det ingen som prioriterar att städa upp.
Blott ett exempel på hur det sett ut iaf sedan Amazon kom till Sverige och troligen långt innan dess:

Bilder på produktrekommendationer där en skjorta och en mask visas, båda med etiketter som säger "Överväg denna liknande artikel" under otillgängliga varor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte många rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Tanten skulle beställa en oktoberfest klänning och såg en hon tyckte var fin så den beställdes.
Kom meddelande från säljaren som inte var Amazon att den var slut men det fanns andra liknande, men ingen av dom var nåt.
Ordern avbröts och mail kom om det och allt var lungt.
2 dagar senare får jag ett mail från Amazon om att dom tror jag är intresserad av just den klänningen som hon beställde som ju är slut.

Har dom ingen koll? Eller lägger säljaren upp fina grejer som inte finns och provar kränga andra (fulare) grejer?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Inte många rätt.
Jag tror det finns en djupare mening. Vi är nog bara för korkade för att förstå den. 🙄😇
 
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.