MultiMan
boschkenta boschkenta skrev:
Tror det är lite regionala beslut... här är det tvärtom, så brevbäraren ger mig även min vanliga post vid dörren om han ändå ska ge mig ett paket. Bor iofs i en by på ~200 personer, så det blir ganska personligt.
Det är samma här, om inte paketet går ner i brevlådan, då hamnar allt där. Jag känner varenda brevbärare sedan länge. Liten omsättning bland lantbrevbärarna.

Allra sämst är EarlyBird, som ska hänga på dörren om det inte ryms i brevlådan, men de struntar de oftast i. Har fina bilder om jag hittar som jag kan bifoga.

Edit:

Två brevlådor, en röd och en blå, med paket som inte får plats i brevlådorna, placerade vid en lantlig väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Arg
  • Wow
  • Haha
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
C
MultiMan MultiMan skrev:
Varubrev har mig veterligen alltid fått lämnas i brevlådan, iaf där jag bor.
Ja, det är ju grunden i den tjänsten, men det blev mycket missförstånd när de ändrade villkoren.
Men jag ser att även MyPack Home ändrats. Dock är det väl bara att lägga till utlämningskvittens så kan de väl inte gärna lägga det i lådan?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Dock är det väl bara att lägga till utlämningskvittens så kan de väl inte gärna lägga det i lådan?
Fast då måste man ha kontroll över hur avsändaren gör. Det har man nog inte alltid.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast då måste man ha kontroll över hur avsändaren gör. Det har man nog inte alltid.
Så sant. Å andra sidan, om avsändaren utlovar leverans till dörr är ju därmed numera MyPack Home utan kvittens fel produktval. Säger man å andra sidan bara "hemleverans", ja lurigt...

Fast på gott och ont är det bra att branschen börjar rota i det där, för hemleverans har redan från början varit ett katastrofalt upplägg, generellt sett.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
om avsändaren utlovar leverans till dörr
Fast i mitt fall är brevlådan en meter från ytterdörren så att stoppa något i brevlådan kan nog kallas leverans till dörr. Lurigt som sagt...
 
Postnord ringde precis på dörren och levererade ett Mypack home.
Lägenhet i Stockholm.

/Höghus
 
@MultiMan

Leverans utan kvittens är fortfarande en tilläggstjänst för MyPack Home, fast eftersom den är gratis är det tyvärr många systemleverantörer som låter den ligga förvald i systemen och avsändarna har ofta inte koll nog att ändra det. Avsändaren kan fortfarande välja att boka den utan det tillägget och då ska den inte lämnas utanför. Fast visst finns det de som struntar helt i det och lämnar det ändå. Vill man vara nästan säker får man boka den med leg-kontroll och det kostar fem kronor extra.

Vad gäller Early Bird så ska paketen hängas med en krok på brevlådan i en vattentät påse om den inte får plats i lådan. Det är bara vid leverans till lägenhet där den ska ställas utanför dörren eller hängas på handtaget om den inte får plats i lådan/inkastet/fastighetsboxen. Instruktionen till buden är att de aldrig ska gå längre in på någons tomt än till brevlådan nattetid. De har nyligen startat utrullningen av sin hemleveranstjänst på kvällstid och där är det andra rutiner, men det är en annan och dyrare tjänst som än så länge har extremt få paket.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, paket. Jag är påläst. Mypack Home. Varubrev har annan transport genom landet och andra typer av kollinummer.

Varubrev har mig veterligen alltid fått lämnas i brevlådan, iaf där jag bor.

Edit: 90+% av all min konsumtion går via paketleverans sedan många år, så jag kan de olika fraktbolagens rutiner utantill. Utom när de helt plötsligt ändrar utan att informera, som i detta fallet.
Precis, det var inget de direkt informerat om.. och företagen som då använde "hemleverans" stod lika frågande där.. (frågade/klagade på dem först.. innan det visade sig vara postnords regler som stökade till det.. inget som företagen i sig kunde råda över.. tyvärr är ju postnord ganska viktig för många företag som säljer online.. ÄVEN om det finns alternativ)

Jag frågade kundsupporten på postnord hur jag skulle bete mig för att garanterat få paketet hem i hand när jag köpte deras leveransalternativ - det gick inte sa hon :surprised:

Jag frågade hur de kunde kalla det hemleverans då... och hur de kunde ta betalt extra för det.. när de i själva verket bara levererade ett vanligt paket.. i min vanliga brevlåda..

Vid detta laget tyckte hon nog jag var jobbig, men jag var inte otrevlig på något vis - försökte bara ta reda på hur jag skulle göra, vad jag skulle kräva av företagen som använder postnords leveranser..

Fick aldrig någon bra förklaring på det hela..

(observera att detta har inget med mina snälla postgubbar/gummor o göra.. de lämnar gärna saker till mig.. och hämtar paket.. och lämnar posten samtidigt om de är härnere.. men de vill inte gärna åka av sin rutt för att åka ner till mig.. om de kan "slippa".. så får de in paketet i lådan.. ja då ser de numer inget skäl till att åka ner till mig)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aktuell version av villkoren:
[länk]
[bild]
I praktiken för de flesta paket är det så ja, och eftersom knappt någon av avsändarna inte vet att de kan välja bort leverans utan kvittens blir det mer och mer standard. Så länge leverans utan kvittens uttryckligen är ett tillägg ska man kunna välja bort det. Vi skickar rätt mycket med den tjänsten och har några kunder som väljer bort tillägget och det funkar väl sådär om vi ska vara ärliga. De flesta mottagare som inte vill ha det i lådan väljer förmodligen ombud i stället för att ta strid om det och vi får väldigt få klagomål om det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om postnord ändrat rutinerna så borde de kanske ändra meddelandet som går ut till kund? De kan inte ha missat att deras egna rutiner har ändrats. Eftersom jag vänligt nog fick möjlighet att välja bort signaturen leveransdagen men specifikt inte valde det så kunde de lika gärna berättat vad som skulle ske.
Eftersom jag hade ett avtal med amazon om leverans till ombud så undrar jag också hur de kan få det till hemleverans/det som kallas hemleverans?

Det är iingn katastrof på något sätt men ett väldigt underligt sätt att sköta frakt och jag är lite förundrat över hur så stora företag inte klarar av det.
 
Finns det inte en Postnord-tråd någonstans? Känns inte som att detta är något unikt problem för Amazon
 
Postnord gör allt för att rationalisera bort sig själva....Snart är det billigare att ta ledigt från jobbet för att själv leverera det man vill skicka 😉😉
 
  • Gilla
  • Haha
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Prime!
Handlar en del från Amazon.se så för mig hade nog Prime lönat sig, men vägrar ändå att betala för att gå med i världens sunkigaste kundklubb. Blir som ett direkt erkännande att man är ett omoraliskt praktarsel som struntar i andras löner, arbetsvillkor och annat sånt där "tjafs". Ja jag vet att det blir konstigt om jag ändå handlar där men försöker undvika det ändå, med Prime-medlemskap hade ju tröskeln blivit obefintlig.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Handlar en del från Amazon.se så för mig hade nog Prime lönat sig, men vägrar ändå att betala för att gå med i världens sunkigaste kundklubb. Blir som ett direkt erkännande att man är ett omoraliskt praktarsel som struntar i andras löner, arbetsvillkor och annat sånt där "tjafs". Ja jag vet att det blir konstigt om jag ändå handlar där men försöker undvika det ändå, med Prime-medlemskap hade ju tröskeln blivit obefintlig.
Jag har det mest för Filmer & TV-serier men att det är snabb gratis frakt är ju en bonus.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.