R roli skrev:
Postnord gör allt för att rationalisera bort sig själva....Snart är det billigare att ta ledigt från jobbet för att själv leverera det man vill skicka 😉😉
Jag såg idag att de rationaliserat bort min närmsta brevlåda. Längre att ta sig för att skicka något och sedan samma för att hämta. Och både tömning och utbärning mer sällan.
 
Helt otroligt 2024 att ett företag av Amazons storlek inte än fått ordning på algoritmerna för översättning. Det måste ju bita dem i svansen att kunder inte lyckas hitta rätt varor vid sökningar.
Bahco 424P-S8-EUR stämjärnset i en öppen trälåda, innehållande åtta stämjärn i olika storlekar, sett på en e-handelsida på Amazon med produktdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Ledsen
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Helt otroligt 2024 att ett företag av Amazons storlek inte än fått ordning på algoritmerna för översättning. Det måste ju bita dem i svansen att kunder inte lyckas hitta rätt varor vid sökningar.
[bild]
Jag håller egentligen med men antalet varor på Amazon är helt otroligt. Det hade inte förvånat mig om Amazon har fler produkter i sitt sortiment än resten av Sveriges detaljhandel tillsammans......
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
inte än fått ordning på algoritmerna för översättning.
Är ju inte bara översättningen. Hela katalogiseringen är total katastrof. T.ex. kategoriseringen (ditt exempel ligger under Elverktyg tillbehör->Knivblad->Bandsåg blad) så det går ju inte att bläddra sig fram heller.

Ja, detta måste rimligtvis vara något som ligger dem starkt i fatet.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är ju inte bara översättningen. Hela katalogiseringen är total katastrof. T.ex. kategoriseringen (ditt exempel ligger under Elverktyg tillbehör->Knivblad->Bandsåg blad) så det går ju inte att bläddra sig fram heller.

Ja, detta måste rimligtvis vara något som ligger dem starkt i fatet.
Jag tror det är medvetet. Det känns inte som nån slump. De produkter du får se tror jag i alla fall är meningen du ska se. Många andra sidor har ju mycket bättre filter och sätt att hitta produkter. Det kan inte vara inkompetens som är förklaringen......
 
Vet inte om jag inbillar mig men vid 2 tillfällen i sommar så har jag kollat på 2 saker jag funderat på att köpa.
Har tyckt att det varit för dyrt och kollat igen några dagar senare. Efter tre veckor hade priset sakta sjunkit med ca 40 % och jag slog till.
Den vet ju vad jag kikar på då jag är inloggad. Är det en slump?
 
T
john68 john68 skrev:
Vet inte om jag inbillar mig men vid 2 tillfällen i sommar så har jag kollat på 2 saker jag funderat på att köpa.
Har tyckt att det varit för dyrt och kollat igen några dagar senare. Efter tre veckor hade priset sakta sjunkit med ca 40 % och jag slog till.
Den vet ju vad jag kikar på då jag är inloggad. Är det en slump?
troligen inte...
 
john68 john68 skrev:
Vet inte om jag inbillar mig men vid 2 tillfällen i sommar så har jag kollat på 2 saker jag funderat på att köpa.
Har tyckt att det varit för dyrt och kollat igen några dagar senare. Efter tre veckor hade priset sakta sjunkit med ca 40 % och jag slog till.
Den vet ju vad jag kikar på då jag är inloggad. Är det en slump?
Priserna är ganska rörliga (iaf på vissa saker..) och de har ju kampanjer och reor lite kors och tvärs.. svårt att hålla koll på dem ibland!

Har inte kollat (observerat) om det gäller alla produkter.. från alla länder.. eller om det gäller mer "vissa" 🤔 . tex wish o temu som har en del från kina.. har ju lite rörliga priser de också..

Men jag beställer oftast från Europa med Amazon.. (därför jag inte riktigt tänkt på det).. är bara glad om jag köper samma produkt billigare med hemleverans från amazon.. än om jag beställer samma från ett svenskt företag :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kan inte vara inkompetens som är förklaringen......
Utifrån min förvisso högst begränsade erfarenhet av stora ehandelssajter tror jag det handlar om att när det väl spårat ur är det nästan omöjligt att reda ut. Och här har det ju varit urspårat redan från början. Tror inte det är medvetet att typ 90% av artiklarna ligger i helt fel kategori, osv. Då hade de lika gärna kunna strunta i kategoriindelningen överhuvudtaget.
Tänk dig själv att ha jobbet att strukturera upp 400 miljoner artiklar :)
 
MultiMan
K Kane skrev:
Helt otroligt 2024 att ett företag av Amazons storlek inte än fått ordning på algoritmerna för översättning. Det måste ju bita dem i svansen att kunder inte lyckas hitta rätt varor vid sökningar.
[bild]
Lådans lock ser platt och bra ut. Funkar säkert att putsa oxfilén på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
john68 john68 skrev:
Vet inte om jag inbillar mig men vid 2 tillfällen i sommar så har jag kollat på 2 saker jag funderat på att köpa.
Har tyckt att det varit för dyrt och kollat igen några dagar senare. Efter tre veckor hade priset sakta sjunkit med ca 40 % och jag slog till.
Den vet ju vad jag kikar på då jag är inloggad. Är det en slump?
Jag har bevakat en Wera spärrmejsel i några månader. Den har gått från 480 ner till 280 nu. Skaplig skillnad. Men jag har ångrat mig, så tji fick de! 😆
 
  • Gilla
  • Haha
john68 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Utifrån min förvisso högst begränsade erfarenhet av stora ehandelssajter tror jag det handlar om att när det väl spårat ur är det nästan omöjligt att reda ut. Och här har det ju varit urspårat redan från början. Tror inte det är medvetet att typ 90% av artiklarna ligger i helt fel kategori, osv. Då hade de lika gärna kunna strunta i kategoriindelningen överhuvudtaget.
Tänk dig själv att ha jobbet att strukturera upp 400 miljoner artiklar :)
Jag är skeptisk. Har sett dokumentär om det där företaget och jag har svårt att se att något är en slump...
 
N
Jag har inget negativt att säga om amazon.
Det bästa företaget skulle jag säga.
Beställer allt därifrån, och det kommer alltid när det det står att det ska komma.
Sista året har jag nog ett snitt 1-2 leveranser i veckan, ibland 5 o ibland ingen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N
Och beställer mycket makita till företaget från amazon.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hela svenska lanseringen kantades av problem internt och en stor dos av underskattning av arbetet med att översätta, beskriva och kategorisera. Att det skulle vara en medveten strategi att sortera och tagga prylarna fel motsägs ju av att det är bättre i Tyskland och England och mycket bättre i USA.

En orsak till kaoset är att den svenska marknaden är så försvinnande liten att de som säljer via amazon inte lägger ner en sekund på att anpassa något för vårt lilla land. Om någon dator lyckas pricka såpass rätt att de säljer en och annan pryl här är det en bonus, men inget de lägger någon tid på.

Jag brukar använda engelska när jag söker på svenska amazon och det blir ofta bättre. Funkar inte det letar jag på tyska sidan (på engelska och tyska) och när jag hittar rätt engelskt namn på prylen kollar jag på svenska amazon och hagglezon.com och ser var det är billigast.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.