MultiMan MultiMan skrev:
Va?

Det är tvärtom. Just pga att Amazon har stor omsättning så måste de ta ut svensk moms.

Varför fortsätter du älta något du inte har kunskap om?

Har du tittat på mitt inlägg där jag ger svart på vitt med varor på tyska Amazon som ska skickas till Sverige? Högre pris i kassan mot Sverige än i varukorgen.
Jo jag "ältar" gärna på....

"The prices on our website for goods sold by Amazon are displayed in EUR and inclusive of German VAT. However, your final price may differ depending on the actual VAT rate that applies to your order. For orders to other EU countries and Northern Ireland, the German VAT amount will be deducted and the applicable VAT rate for the destination country will be added. Your final price during checkout will reflect the correct VAT rate for the destination country of your order."

https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?nodeId=GSAPJBGLDSGKUEG2

Så jag betalar tysk moms från Amazon.de!

MultiMan
Inte om du bor i Sverige och köper varor från tyska Amazon, vilket mitt tidigare inlägg redan har bildbevis på.

Hittar du en liten tredjepartssäljare (Amazon är ju en marknadsplats) så kan det hända att det inte slår igenom eftersom de har för låg omsättning mot Sverige. Har inte kontrollerat ett sådant scenario.

Du som påstår att du inte betalar svensk moms kan väl precis som jag lägga upp bilder på varukorg och kassa, i SEK, från tyska Amazon, så får vi se ditt exempel.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo jag "ältar" gärna på....

"The prices on our website for goods sold by Amazon are displayed in EUR and inclusive of German VAT. However, your final price may differ depending on the actual VAT rate that applies to your order. For orders to other EU countries and Northern Ireland, the German VAT amount will be deducted and the applicable VAT rate for the destination country will be added. Your final price during checkout will reflect the correct VAT rate for the destination country of your order."

[länk]

Så jag betalar tysk moms från Amazon.de!
Men snälla nån, det står ju klart och tydligt i din egen text:

For orders to other EU countries and Northern Ireland, the German VAT amount will be deducted and the applicable VAT rate for the destination country will be added.

(Givet att du inte bor i Tyskland alltså, det vet jag inte)

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Men snälla nån, det står ju klart och tydligt i din egen text:

For orders to other EU countries and Northern Ireland, the German VAT amount will be deducted and the applicable VAT rate for the destination country will be added.

(Givet att du inte bor i Tyskland alltså, det vet jag inte)
Jo ett mysterium.... Jag ser inga påslag och har inte noterat det på de köp jag gjort från tyska Amazon.

About sales tax (or VAT) on items sold by sellers through Amazon.de Marketplace

Your order may include items from one or more Marketplace sellers. Since each of these sellers has different sales tax (or VAT) obligations, all Marketplace prices for orders shipped to delivery addresses within the EU and Northern Ireland are displayed as final prices indicated by the seller.

https://www.amazon.de/-/en/gp/help/customer/display.html?nodeId=201895790

@paralun
Du har nu gett två pedagogiska citat. Ett som säger att du betalar svensk moms om du handlar av Amazon och en annan som säger att du betalar tysk moms om du köper från någon annan via Amazons site.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
@paralun
Du har nu gett två pedagogiska citat. Ett som säger att du betalar svensk moms om du handlar av Amazon och en annan som säger att du betalar tysk moms om du köper från någon annan via Amazons site.
Jag har aldrig skrivit att jag betalar svensk moms men däremot tysk moms om jag väljer amazon.de och har inte noterat något 6% påslag för skillnaden i moms. Eller har jag ett magiskt konto?

Ska kolla noga nästa gång jag ska köpa något därifrån.

Jag tror ”magin” antingen består i att du handlat från deras marknadsplats eller så är det magiska att du inte tänkt på skillnaden. Dina två pedagogiska inlägg förklarar exakt hur det funkar. Läste du dem noga?

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
För att kolla om det som Amazon skriver stämmer i verkligheten också så testade jag nyss. Marketplace-ordrar - inget tillägg. ”Äkta” amazon-ordrar - påslag motsvarande skillnaden mellan tysk och svensk moms.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
För att kolla om det som Amazon skriver stämmer i verkligheten också så testade jag nyss. Marketplace-ordrar - inget tillägg. ”Äkta” amazon-ordrar - påslag motsvarande skillnaden mellan tysk och svensk moms.
Länk till det du beställde, jag noterar att det ser faktiskt olika ut för det jag köpt.
Sen utan att vara inloggad så byter man bara leveransland så får man upp om det är skillnad på pris.

C
Hep Hep skrev:
Det beror nog i så fall på Marketplace-säljarens inställningar.
Här är ett exempel på en Marketplace-order (och en "shipped by amazon"-order) där de lägger på 25% moms:

Skärmdump av Amazon.de beställningssammanställning, visar totala belopp för två order inklusive moms och frakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(29,03 * 25% = 7,2575)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det beror nog i så fall på Marketplace-säljarens inställningar.
Här är ett exempel på en Marketplace-order (och en "shipped by amazon"-order) där de lägger på 25% moms:

[bild]

(29,03 * 25% = 7,2575)
Jo jag hade nog "tur" för att anledningen att jag inte ger mig är att jag köpte två julklappar förra året och till kanonpris, 2 st Cosori, nu blir det betydligt dyrare och man ser påslaget..... ska hålla koll när jag letar efter någon pryl igen.

https://www.amazon.de/gp/product/B085Y464MR/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

P paralun skrev:
Länk till det du beställde, jag noterar att det ser faktiskt olika ut för det jag köpt.
Sen utan att vara inloggad så byter man bara leveransland så får man upp om det är skillnad på pris.
Om du fortfarande tror att både jag och alla andra i tråden är i maskopi med amazon som fuskar med momsen för att lura just dig, får du fortsätta tro det. Jag var inloggad och tog första bästa pryl jag hittade från de två kategorierna och sparade inga länkar.

C
C cpalm skrev:
Uppdatering: Fick leveransbeskedet i veckan, och trots att produkten finns "I lager" är det en månads leveranstid, om jag väljer gratis frakt. Betalar jag för snabbfrakt så har jag den om en vecka.
Uppdatering 2: När jag chattade med kundtjänst slutade det med att de skulle lägga en fråga till sitt distributionsteam varför det var så lång leveranstid.

Nu har det kommit svar och svaret är att de kommer att skicka den den 29/9 istället för den 11/10 😂
Men inget svar på min fråga varför jag inte ser leveranstiden i inloggat läge och varför det blir så extremt lång leveranstid just när jag väljer gratis leverans. 🤔

• Gilla
JSten
  • Laddar…
boschkenta
För mig är det ofta tvärtom; jag beställde igår en slang som kommer på onsdag. Men den ligger just nu utanför min dörr 🤷‍♂️

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
boschkenta
boschkenta boschkenta skrev:
För mig är det ofta tvärtom; jag beställde igår en slang som kommer på onsdag. Men den ligger just nu utanför min dörr 🤷‍♂️
... fick fel slang 🤦‍♂️

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
zarkov och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.