JanneJanne123
Airmee kör all hemkörning här i mitt område, fungerar väldigt smidigt. Kvällstid mellan 17-22.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
"Hemkörning" är bara skit om man inte är hemma på dagarna...
Fast det beror på var man bor. Jag handlar ofta från Amazon och enda gången de kommit dagtid var när det levererades på pall. Allt annat kommer på kväll med Bring, Postnord, Budbee eller Airmee. Alla de har möjligheten att välja ”lämna utanför” om man bor så att det funkar. I de flesta ”större” orter är majoriteten av hemleveranser en kvällstjänst. Räknat i andel av befolkningen är det en stor majoritet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
"Hemkörning" är bara skit om man inte är hemma på dagarna...
C cpalm skrev:
Japp, tror den teorin har mer eller mindre bekräftats av tidigare diskussioner i tråden. Men det varierar med tiden och till synes var i landet man finns också. Nu verkar det vara 100% Postnord här, initialt var det 100% UPS och i perioder Bring i varierande grad.

Vad jag ville säga är att samma fenomen med att det ibland inte explicit går att välja Postnord-ombudet uppstår trots att paketet sedan ändå skickas med Postnord.

Ett tips om du bor på landet och har lantbrevbärning, och paketet skickas till "fel" ombud är att du får gratis hemkörning om du ringer till Postnord och säger att du vill ha det hemkört. Utnyttjar det inte själv dock...
Lantbrevbärare med PostNord är sådär, beror helt på vem som kör. Vissa lämnar paketet, vissa konstaterar att det inte får plats i lådan och tar det till ombudet, andra hänger det på lådan i en påse (i ett fall blåste det bort). Så undviker hemleverans så långt som möjligt, och väljer PostNord Schenker ombudet som ligger 50 meter från jobbet, tyvärr går ju inte alltid det att göra. En sak man dock kan göra som funkar bra med PostNord och Schenker är att bara skriva fel postnummer och ta ombudets postnummer istället. Funkar bra så länge man är helt säker att det är paket och inte varubrev. Funkar t.ex. inte om man beställer från Aliexpress, då får man be till postgudarna att brevbäraren lämnar det förstora brevet vid dörren 😊

Fick för övrigt precis leveransbekräftelse från Amazon för disken, skickas med Bring, ska bli spännande att se var det paketet tar vägen 😊

C
J JSten skrev:
Vissa lämnar paketet, vissa konstaterar att det inte får plats i lådan och tar det till ombudet, andra hänger det på lådan i en påse (i ett fall blåste det bort).
Skulle vilja påstå att det styrs av vilken tjänst avsändaren väljer, MyPack vs. Varubrev osv., och inte utdelarens dagsform. Tyvärr har man ju som slutkund inte så ofta möjlighet att påverka valet.

Men det jag pratar om är en specifik tjänst där de hämtar paketet från ombudet och levererar det till dörren.
Man måste då vara hemma och kvittera ut paketet.
https://www.postnord.se/vara-verktyg/boka-lantbrevbaring

Fairlane
Jag har beställt rött många gånger från Amazon, alltid utan problem.
Igår (lördag) eftermiddag beställde jag en ny hårddisk. Den kommer med Aimee om 2 timmar, till dörren. Svårslaget.

C cpalm skrev:
Nä du, priserna du ser på .de är inklusive 19% tysk moms.
Dvs. det tillkommer ca. 5% på priset när du handlar till sverige.

P.s. men menar så klart inte att det förklarar alla prisskillnader. Det är en faktor man måste vara uppmärksam på.
Nej det tillkommer inte 5% inom EU, varor ska fritt flöda mellan medlemsländerna däremot om jag köper från England eller Kina så blir det momspålägg osv utanför EU. Kolla själv med länken jag postade från tyska Amazon.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
MultiMan
P paralun skrev:
Nej det tillkommer inte 5% inom EU, varor ska fritt flöda mellan medlemsländerna däremot om jag köper från England eller Kina så blir det momspålägg osv utanför EU. Kolla själv med länken jag postade från tyska Amazon.
Jag har handlat från tyska och engelska Amazon många år. Det var inte så från början men de senast minst 5 åren har det alltid lagts på de 6%-enheter som skiljer i momssats. Köpte så sent som i våras och varornas pris räknades om i kassan baserat på skillnaden i moms. Det tillkom lagstiftning specifikt för detta där det finns en gräns för när företaget måste betala moms i hemlandet eller i kundens land. Minns inte exakt men runt 100 000 kanske. Amazon har därför lagt på svensk moms sedan länge.

Edit, varukorg först, sedan kassa med pålagd svensk moms:

Onlinevarukorg med Liqui Moly kiselbaserat smörjmedel. Pris i SEK, rabattalternativ tillgängliga, lagerstatus inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Online inköpskorgssida, produkt, fraktalternativ, Amazon, betalningsdetaljer, leveransöversyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har handlat från tyska och engelska Amazon många år. Det var inte så från början men de senast minst 5 åren har det alltid lagts på de 6%-enheter som skiljer i momssats. Köpte så sent som i våras och varornas pris räknades om i kassan baserat på skillnaden i moms. Det tillkom lagstiftning specifikt för detta där det finns en gräns för när företaget måste betala moms i hemlandet eller i kundens land. Minns inte exakt men runt 100 000 kanske. Amazon har därför lagt på svensk moms sedan länge.

Edit, varukorg först, sedan kassa med pålagd svensk moms:

[bild]
[bild]
Angående Moms, citat:
"När du handlar som privatperson i EU ska du bara betala moms en gång, nämligen i det land där du gör ditt inköp."
https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/vat/index_sv.htm

• Älska
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Angående Moms, citat:
"När du handlar som privatperson i EU ska du bara betala moms en gång, nämligen i det land där du gör ditt inköp."
[länk]
"Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.

Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. Tröskelvärdet är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. "

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skulle vilja påstå att det styrs av vilken tjänst avsändaren väljer, MyPack vs. Varubrev osv., och inte utdelarens dagsform. Tyvärr har man ju som slutkund inte så ofta möjlighet att påverka valet.

Men det jag pratar om är en specifik tjänst där de hämtar paketet från ombudet och levererar det till dörren.
Man måste då vara hemma och kvittera ut paketet.
[länk]
Möjligt, min erfarenhet bygger främst på varubrev och "paket" från Kina. Tror den sistnämnda kategorin vill Postnord fräst bara bli av med paketet så enkelt som möjligt då jag har förstått det som att det mer eller mindre är förlustaffär för dem. Men det har varierat mycket över åren, tidigare hade vi samma killa som körde vår slinga, initialt ringde han och frågade hur var han skulle lägga paketet, och efter ett tag visste han hur man ville ha det. Senaste åren har det varit mer rotation på personalen och vissa lämnar bara paketet medans vissa tar med sig de tillbaka (främst varubrev och Kinapaket då alltså).

Med det sagt, kan säkert vara så att avsändaren har skickat som olika paketformer (även om vår tidigare brevbärare verkade skita i det och ansträngde sig lite mer för att vi skulle bli nöjda).

Angående bokad lantbrevbärning (eller vad det nu kallas), ja som du nämner, man måste vara hemma hela dagen och kvittera paketet, och det lägger på minst en eller två dagar på leveranstiden, ingen större hitt om du frågar mig.- Man har ju liksom ett jobb att sköta på dagen...

zarkov zarkov skrev:
"Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.

Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. Tröskelvärdet är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. "

[länk]
Jo men med de belopp jag handlar med och om jag väljer ett EU land för inköp så blir det inga påslag mer än momsen i köparlandet, precis det som är tanken med EU samarbetet..

MultiMan
Tråden handlar om Amazon och Amazon har tagit ut svenska moms på tyska priser, länge.

Köper man från källarföretag som inte säljer mycket till Sverige så händer det inte, men här påstods det tidigare att Amazon inte lägger på svensk moms, vilket de gör och har gjort ända sedan de reglerna som @zarkov så förtjänstfullt letade upp började gälla.

Det handlar för övrigt inte om vilka belopp du som enskild kund köper för utan företagets totala försäljning till landet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men med de belopp jag handlar med och om jag väljer ett EU land för inköp så blir det inga påslag mer än momsen i köparlandet, precis det som är tanken med EU samarbetet..
Det är inte vad du handlar för som styr, det är företagets sammanlagda försäljning till respektive land som räknas:

"Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land."

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tråden handlar om Amazon och Amazon har tagit ut svenska moms på tyska priser, länge.

Köper man från källarföretag som inte säljer mycket till Sverige så händer det inte, men här påstods det tidigare att Amazon inte lägger på svensk moms, vilket de gör och har gjort ända sedan de reglerna som @zarkov så förtjänstfullt letade upp.

Det handlar för övrigt inte om vilka belopp du som enskild kund köper för utan företagets totala försäljning till landet.
Du har exempel i länken efter det som Zarkov citerade....
Så tyska Amazon kommer med råge över gränsen och behöver då ta ut tysk moms och inget påslag bara för att vi inte likriktat momsbeskattningen.

MultiMan
P paralun skrev:
Du har exempel i länken efter det som Zarkov citerade....
Så tyska Amazon kommer med råge över gränsen och behöver då ta ut tysk moms och inget påslag bara för att vi inte likriktat momsbeskattningen.
[länk]
Va?

Det är tvärtom. Just pga att Amazon har stor omsättning så måste de ta ut svensk moms.

Varför fortsätter du älta något du inte har kunskap om?

Har du tittat på mitt inlägg där jag ger svart på vitt med varor på tyska Amazon som ska skickas till Sverige? Högre pris i kassan mot Sverige än i varukorgen.

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.