J JSten skrev:
För pad-saver har det varit såhär i en eller två månader. Den får ligga i varukorgen tills den dag det funkar 😂

Disken är beställd eftersom den var så dyr så att man fick gratis frakt på den...
Ok, kollade på pad-savern och får inte några fel.
Sen beställer jag då själv via en laptop och kan då enkelt ha flera flikar öppna i webläsaren samt mycket bättre överblick.

P paralun skrev:
Ok, kollade på pad-savern och får inte några fel.
Sen beställer jag då själv via en laptop och kan då enkelt ha flera flikar öppna i webläsaren samt mycket bättre överblick.
Märkligt...
Brukar beställa från laptoppen, men såhär på morgonkvisten är det mobilen som gäller (va f, det är ju snart lunch 😂)

• Gilla
paralun
  • Laddar…
J JSten skrev:
Märkligt...
Brukar beställa från laptoppen, men såhär på morgonkvisten är det mobilen som gäller (va f, det är ju snart lunch 😂)
Sen kan man då även gå till Amazon.de och testa, mitt konto är från innan .se fanns.

Nu när jag ändå är i farten och klagar över Amazons där 99% av deras logik verkar styras av förvirrande algoritmer... de säljer https://www.amazon.se/Crucial-Plus-PCIe-Gen4-NVMe/dp/B0CCNCW5QX/ och https://www.amazon.se/gp/product/B0B25M8FXX/ nästan samma produkt (man får med lite skräpmjukvara i den förstnämnda), skiljer 710 kronor. Men, eftersom de nu har två varianter av samma så plockat prisjakt endast upp den dyrare vilket gör att de hamnar långt ner i listan https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7280301. Med det sagt, har gjort 30+ beställningar från Amazon genom åren, och är över lag nöjd med dem. Men ibland blir man bara förbluffand över hur dålig deras webshop är.

• Gilla
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Nu när jag ändå är i farten och klagar över Amazons där 99% av deras logik verkar styras av förvirrande algoritmer... de säljer [länk] och [länk] nästan samma produkt (man får med lite skräpmjukvara i den förstnämnda), skiljer 710 kronor. Men, eftersom de nu har två varianter av samma så plockat prisjakt endast upp den dyrare vilket gör att de hamnar långt ner i listan [länk]. Med det sagt, har gjort 30+ beställningar från Amazon genom åren, och är över lag nöjd med dem. Men ibland blir man bara förbluffand över hur dålig deras webshop är.
Jo jag har då själv aldrig haft några problem med Amazon, sen kan man då se intressanta prisskillnader mellan .se och .de. Enklast söker man med ASIN-numret som finns i faktarutan som finns för varje pryl.
Sen kan man då bli sne på att man får upp "Levereras inte till Sverige".

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
J JSten skrev:
Lägger man sedan produkten i varukorgen och går till checkout, så får jag fel att den inte går att leverera till valda ombud
Det där är en annan irriterande "bugg" som händer mig också hela tiden sedan en tid tillbaka.
Du kommer runt det genom att välja din egen adress som leveransadress och sedan kryssa i "gratis frakt till närmaste ombud". Vilket i mitt fall oftast är samma ombud som jag explicit försöker välja 🤔

daddydj daddydj skrev:
Varan säljs av Prime E Supplies. Köper du direkt av Amazon slipper du sådant här.
Ja, jag har misstänkt att det är det som spökar. Även vad gäller problemet som @JSten beskriver.
Men finns det någon logik i detta fenomen? Påverkas säljarens marginaler av vad köparen väljer för fraktalternativ, när artikeln är "shipped by amazon"?

C
P paralun skrev:
sen kan man då se intressanta prisskillnader mellan .se och .de.
Då får man inte glömma bort att momsen läggs på först vid utcheckning när du är inne på .de.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Inom EU är det samma moms för det mesta.
Nä du, priserna du ser på .de är inklusive 19% tysk moms.
Dvs. det tillkommer ca. 5% på priset när du handlar till sverige.

P.s. men menar så klart inte att det förklarar alla prisskillnader. Det är en faktor man måste vara uppmärksam på.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Min enkla regel för att slippa Amazonproblem är att bara beställa saker som Amazon själva levererar. Ska jag handla från en annan leverantör så gör jag det direkt från den leverantören istället. De tre senaste leveranserna kom dagen efter, precis som utlovat. Retur har jag provat någon gång, helt smärtfritt. Ser jag längre tillbaka i köphistoriken så har det mesta kommit exakt på utlovad tid men max någon dag senare vilket jag tillskriver det lokala postkontoret.

• Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Min enkla regel för att slippa Amazonproblem är att bara beställa saker som Amazon själva levererar.
Instämmer! Har dock tidigare varit smärtfritt att beställa saker som levereras av amazon men säljs av någon annan. Men nu kanske man får börja fundera på att hålla sig till grejer som också säljs av amazon själva?

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Unikt namn
Jag haft 3veckors leverans på saker som amazon säljer och "finns i lager".
Skeppades från Polen i mitt fall.

Fick ej något leveransdatum i direkt samband med ordern, vilket jag tyckte var lite konstigt. Men någon dag eller så uppdaterades det till "mellan 2 och 8 veckor".

Lite lömskt för det var en amazon prime leverans och jag tänkte att det skulle gå så snabbt som vanligt. Men men... snålheten bedrog visheten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det där är en annan irriterande "bugg" som händer mig också hela tiden sedan en tid tillbaka.
Du kommer runt det genom att välja din egen adress som leveransadress och sedan kryssa i "gratis frakt till närmaste ombud". Vilket i mitt fall oftast är samma ombud som jag explicit försöker välja 🤔

Ja, jag har misstänkt att det är det som spökar. Även vad gäller problemet som @JSten beskriver.
Men finns det någon logik i detta fenomen? Påverkas säljarens marginaler av vad köparen väljer för fraktalternativ, när artikeln är "shipped by amazon"?
Tyvärr i mitt fall så ligger standard ombudet halvmilen åt fel håll dit jag aldrig cyklar (bor på landsbygden på "fel sida kommungränsen", så närmsta orten ligger i den andra kommunen. Men, eftersom PostNord går på postnummer så hamnar det i centralorten för min kommun. Fördelen med PostNord är ju att man lätt kan byta ombud i appen utan att det kostar, och utan att påverka leveranstiden 👍
Ska bli intressant att se vem som levererar disken och var den hamnar, som @paralun påpekade så lär det ju bli bring, tror de kör på ombud som är närmst i avstånd.

Vidhåller min teori att olika lager har olika fraktbolag, varpå PostNord inte var tillräckligt i detta fallet. Har jag några bevis, nej. 😂

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
C
J JSten skrev:
Vidhåller min teori att olika lager har olika fraktbolag, varpå PostNord inte var tillräckligt i detta fallet. Har jag några bevis, nej. 😂
Japp, tror den teorin har mer eller mindre bekräftats av tidigare diskussioner i tråden. Men det varierar med tiden och till synes var i landet man finns också. Nu verkar det vara 100% Postnord här, initialt var det 100% UPS och i perioder Bring i varierande grad.

Vad jag ville säga är att samma fenomen med att det ibland inte explicit går att välja Postnord-ombudet uppstår trots att paketet sedan ändå skickas med Postnord.

Ett tips om du bor på landet och har lantbrevbärning, och paketet skickas till "fel" ombud är att du får gratis hemkörning om du ringer till Postnord och säger att du vill ha det hemkört. Utnyttjar det inte själv dock...

Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
"Hemkörning" är bara skit om man inte är hemma på dagarna...

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.