C
MultiMan MultiMan skrev:
Det komiska med mitt dagsaktuella exempel är bara att det är Amazon själva som står för det enda erbjudandet att köpa, men är enligt Amazons kontroll för uselt för att rekommenderas.
Ha ha, j-vligt underligt. Råkade ut för en annan konstighet i helgen. En produkt som skeppas av Amazon, finns "i lager", men där man vid utcheckning får meddelandet att de inte kan få fram någon leveranstid men att man kan beställa nu så återkommer de med leveranstid senare.

Sen om man går in och ut ur kassan växlar den mellan två olika sätt att välja fraktalternativ.

Ibland kommer det upp ett fraktval för samtliga varor i korgen, men då är helt plötsligt inte alternativet frakt till ombud längre gratis, utan kostar 79 spänn(!) trots att alla varor skeppas av Amazon och kvalificerar för fri frakt.

Ibland hamnar denna artikel för sig själv, med ett eget val av fraktalternativ för just den prylen. Då är alternativt gratis frakt till ombud tillgängligt (både för den prylen och för resten av varukorgen).

Lade så klart ordern enligt det senare alternativet och trodde att de skulle återkoppla omgående angående leveranstiden då prylen är "i lager". Men har inte hört något ännu...

Så sajten verkar vara lite buggigare än vanligt just nu...

C
C cpalm skrev:
Lade så klart ordern enligt det senare alternativet och trodde att de skulle återkoppla omgående angående leveranstiden då prylen är "i lager". Men har inte hört något ännu...
Uppdatering: Fick leveransbeskedet i veckan, och trots att produkten finns "I lager" är det en månads leveranstid, om jag väljer gratis frakt. Betalar jag för snabbfrakt så har jag den om en vecka.

Någon som vet vad detta handlar om? Frågade för skojs skull på Amazons chatt, men det blev så klart bara en rad goddag-yxskaft-svar.

C cpalm skrev:
Uppdatering: Fick leveransbeskedet i veckan, och trots att produkten finns "I lager" är det en månads leveranstid, om jag väljer gratis frakt. Betalar jag för snabbfrakt så har jag den om en vecka.

Någon som vet vad detta handlar om? Frågade för skojs skull på Amazons chatt, men det blev så klart bara en rad goddag-yxskaft-svar.
Är väl inte svårare än att de vill att du ska pröjsa för att bli prime medlem?

C
O olofh skrev:
Är väl inte svårare än att de vill att du ska pröjsa för att bli prime medlem?
...eller pröjsa extra för prioriterad leverans - jo det har så klart slagit mig, men att ligga och tjyvhålla på grejorna en hel månad bara för att jag inte vill vara prime-medlem känns lite osannolikt.

Så här ser det ut om man inte är inloggad:

Text om gratis leverans och snabbaste leveransdatum för en beställning; erbjudandet specificerar september och oktober datum.

Minimalistisk bild med texten "I lager" i grönt, troligtvis indikerar produktens tillgänglighet, vit bakgrund.

Så här ser det ut i inloggat läge:

Text om fri leverans för beställningar över 229 kronor på Amazon.

Grönt "I lager"-meddelande, vitt bakgrund, möjlig e-handel, lagerstatusindikator.

Informationen om leveranstid försvinner alltså i inloggat läge, för just denna produkt.
Men beskedet som skickades ut efter beställning säger 11 oktober.
J-vligt snurrigt...

https://www.amazon.se/gp/product/B00PW56R82

Varan säljs av Prime E Supplies. Köper du direkt av Amazon slipper du sådant här.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Har haft liknande problem, med varor som säljs direkt från Amazon, t.ex. https://www.amazon.se/gp/product/B0B25M8FXX, leveransdatum när man inte är inloggad är nästa vecka, är man inloggad så får åtminstone inte jag något leveransdatum. Lägger man sedan produkten i varukorgen och går till checkout, så får jag fel att den inte går att leverera till valda ombud:
Skärmdump av Amazon.se kassasida med felmeddelande för leveransadress och produkt i varukorgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väljer jag sedan min hemadress så får jag hemleverans för 49kr, och den 23e oktober:
Skärmdump från Amazon.se visar Crucial P3 Plus 4TB SSD, pris och leveransalternativ för den 23 oktober 2023.
Men det går att byta till ombudsleverans till närmsta ombud:
Skärmdump från Amazon, Crucial SSD 4TB, leveransalternativ, pris 2240,50 kr.
Väljer man sedan ett annat ombud så buggar det ur och man börjar om från början (tro mig, har testat många olika ombud och fraktbolag)!

Notera även i bild nummer två ovan att första leveransalternativet inte har någon text..

Samma gäller https://www.amazon.se/gp/product/B005ORY348, här är dock problemet att varan kostar mindre än gratis frakt, och det går verkligen inte att kombinera med andra saker så att man får fri frakt.
Någon annan (som inte har Prime) får gärna försöka, så jag vet om det är jag som är problemet eller Amazon...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JSten skrev:
Har haft liknande problem, med varor som säljs direkt från Amazon, t.ex. [länk], leveransdatum när man inte är inloggad är nästa vecka, är man inloggad så får åtminstone inte jag något leveransdatum. Lägger man sedan produkten i varukorgen och går till checkout, så får jag fel att den inte går att leverera till valda ombud:
[bild]
Väljer jag sedan min hemadress så får jag hemleverans för 49kr, och den 23e oktober:
[bild]
Men det går att byta till ombudsleverans till närmsta ombud:
[bild]
Väljer man sedan ett annat ombud så buggar det ur och man börjar om från början (tro mig, har testat många olika ombud och fraktbolag)!

Notera även i bild nummer två ovan att första leveransalternativet inte har någon text..

Samma gäller [länk], här är dock problemet att varan kostar mindre än gratis frakt, och det går verkligen inte att kombinera med andra saker så att man får fri frakt.
Någon annan (som inte har Prime) får gärna försöka, så jag vet om det är jag som är problemet eller Amazon...
Är du inloggad med ditt konto när du beställer? Om så kollat igenom "Ditt konto" att allt är rätt?

P paralun skrev:
Är du inloggad med ditt konto när du beställer? Om så kollat igenom "Ditt konto" att allt är rätt?
Yes, är inloggad, allt "ser rätt ut" på "mitt konto". Det går fint att beställa andra produkter. Det är endast dessa två (som jag har stött på än så länge) som skapar problem. Hade som sagt varit intressant att se om någon annan kunde återupprepa mitt fel med dessa produkterna

J JSten skrev:
Yes, är inloggad, allt "ser rätt ut" på "mitt konto". Det går fint att beställa andra produkter. Det är endast dessa två (som jag har stött på än så länge) som skapar problem. Hade som sagt varit intressant att se om någon annan kunde återupprepa mitt fel med dessa produkterna
Ok, har aldrig haft några trubbel själv med Amazon, säkert ett 30-tal beställningar men jag har då även Prime.
Ska kolla hur det ser ut om jag försöker ett köp.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
Kollat och kommer direkt till att sluföra betalningen inkl leveransdag.

4TB SSD på Amazon.se för 2240,50 kr, Prime-leverans, leveransdatum 20 september 2023.

P paralun skrev:
Kollat och kommer direkt till att sluföra betalningen inkl leveransdag.

[bild]
Vad händer om du väljer ett specifikt PostNord ombud?

J JSten skrev:
Vad händer om du väljer ett specifikt PostNord ombud?
Det blir samma fel som för dig!
Väljer jag ett Bring utlämningsställe så blir allt rätt.

Senaste halvåret har det varit Airmee som levererat här och eftersom det har funkat bra så har jag aldrig ändrat.

Amazon osams med Postnord?

P paralun skrev:
Det blir samma fel som för dig!
Väljer jag ett Bring utlämningsställe så blir allt rätt.

Senaste halvåret har det varit Airmee som levererat här och eftersom det har funkat bra så har jag aldrig ändrat.

Amazon osams med Postnord?
Aha, tackar, då är vi något på spåret. Samma för mig, bring funkar för disken, men inte för pad-saver:
Skärmdump från Amazon.se varukorg med ett problemmeddelande och två produkter i kassan, inkluderande priser och fraktalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar på att olika lager kan använda olika speditörer.. sjukt drygt och dålig transperans av vad som händer

J JSten skrev:
Aha, tackar, då är vi något på spåret. Samma för mig, bring funkar för disken, men inte för pad-saver:
[bild]
Jag gissar på att olika lager kan använda olika speditörer.. sjukt drygt och dålig transperans av vad som händer
Jo men det kan vara en tillfällig bugg i systemet som spökar också, här är det flera datorer som ska prata med varandra. Testa med att göra två separata beställningar.

P paralun skrev:
Jo men det kan vara en tillfällig bugg i systemet som spökar också, här är det flera datorer som ska prata med varandra. Testa med att göra två separata beställningar.
För pad-saver har det varit såhär i en eller två månader. Den får ligga i varukorgen tills den dag det funkar 😂

Disken är beställd eftersom den var så dyr så att man fick gratis frakt på den...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.