195 309 läst · 1 350 svar
195k läst
1,4k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Ha ha, j-vligt underligt. Råkade ut för en annan konstighet i helgen. En produkt som skeppas av Amazon, finns "i lager", men där man vid utcheckning får meddelandet att de inte kan få fram någon leveranstid men att man kan beställa nu så återkommer de med leveranstid senare.MultiMan skrev:
Sen om man går in och ut ur kassan växlar den mellan två olika sätt att välja fraktalternativ.
Ibland kommer det upp ett fraktval för samtliga varor i korgen, men då är helt plötsligt inte alternativet frakt till ombud längre gratis, utan kostar 79 spänn(!) trots att alla varor skeppas av Amazon och kvalificerar för fri frakt.
Ibland hamnar denna artikel för sig själv, med ett eget val av fraktalternativ för just den prylen. Då är alternativt gratis frakt till ombud tillgängligt (både för den prylen och för resten av varukorgen).
Lade så klart ordern enligt det senare alternativet och trodde att de skulle återkoppla omgående angående leveranstiden då prylen är "i lager". Men har inte hört något ännu...
Så sajten verkar vara lite buggigare än vanligt just nu...
Uppdatering: Fick leveransbeskedet i veckan, och trots att produkten finns "I lager" är det en månads leveranstid, om jag väljer gratis frakt. Betalar jag för snabbfrakt så har jag den om en vecka.C cpalm skrev:
Någon som vet vad detta handlar om? Frågade för skojs skull på Amazons chatt, men det blev så klart bara en rad goddag-yxskaft-svar.
Är väl inte svårare än att de vill att du ska pröjsa för att bli prime medlem?C cpalm skrev:Uppdatering: Fick leveransbeskedet i veckan, och trots att produkten finns "I lager" är det en månads leveranstid, om jag väljer gratis frakt. Betalar jag för snabbfrakt så har jag den om en vecka.
Någon som vet vad detta handlar om? Frågade för skojs skull på Amazons chatt, men det blev så klart bara en rad goddag-yxskaft-svar.
...eller pröjsa extra för prioriterad leverans - jo det har så klart slagit mig, men att ligga och tjyvhålla på grejorna en hel månad bara för att jag inte vill vara prime-medlem känns lite osannolikt.O olofh skrev:
Så här ser det ut om man inte är inloggad:
Så här ser det ut i inloggat läge:
Informationen om leveranstid försvinner alltså i inloggat läge, för just denna produkt.
Men beskedet som skickades ut efter beställning säger 11 oktober.
J-vligt snurrigt...
https://www.amazon.se/gp/product/B00PW56R82
Har haft liknande problem, med varor som säljs direkt från Amazon, t.ex. https://www.amazon.se/gp/product/B0B25M8FXX, leveransdatum när man inte är inloggad är nästa vecka, är man inloggad så får åtminstone inte jag något leveransdatum. Lägger man sedan produkten i varukorgen och går till checkout, så får jag fel att den inte går att leverera till valda ombud:
Väljer jag sedan min hemadress så får jag hemleverans för 49kr, och den 23e oktober:
Men det går att byta till ombudsleverans till närmsta ombud:
Väljer man sedan ett annat ombud så buggar det ur och man börjar om från början (tro mig, har testat många olika ombud och fraktbolag)!
Notera även i bild nummer två ovan att första leveransalternativet inte har någon text..
Samma gäller https://www.amazon.se/gp/product/B005ORY348, här är dock problemet att varan kostar mindre än gratis frakt, och det går verkligen inte att kombinera med andra saker så att man får fri frakt.
Någon annan (som inte har Prime) får gärna försöka, så jag vet om det är jag som är problemet eller Amazon...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väljer jag sedan min hemadress så får jag hemleverans för 49kr, och den 23e oktober:
Men det går att byta till ombudsleverans till närmsta ombud:
Väljer man sedan ett annat ombud så buggar det ur och man börjar om från början (tro mig, har testat många olika ombud och fraktbolag)!
Notera även i bild nummer två ovan att första leveransalternativet inte har någon text..
Samma gäller https://www.amazon.se/gp/product/B005ORY348, här är dock problemet att varan kostar mindre än gratis frakt, och det går verkligen inte att kombinera med andra saker så att man får fri frakt.
Någon annan (som inte har Prime) får gärna försöka, så jag vet om det är jag som är problemet eller Amazon...
Är du inloggad med ditt konto när du beställer? Om så kollat igenom "Ditt konto" att allt är rätt?J JSten skrev:Har haft liknande problem, med varor som säljs direkt från Amazon, t.ex. [länk], leveransdatum när man inte är inloggad är nästa vecka, är man inloggad så får åtminstone inte jag något leveransdatum. Lägger man sedan produkten i varukorgen och går till checkout, så får jag fel att den inte går att leverera till valda ombud:
[bild]
Väljer jag sedan min hemadress så får jag hemleverans för 49kr, och den 23e oktober:
[bild]
Men det går att byta till ombudsleverans till närmsta ombud:
[bild]
Väljer man sedan ett annat ombud så buggar det ur och man börjar om från början (tro mig, har testat många olika ombud och fraktbolag)!
Notera även i bild nummer två ovan att första leveransalternativet inte har någon text..
Samma gäller [länk], här är dock problemet att varan kostar mindre än gratis frakt, och det går verkligen inte att kombinera med andra saker så att man får fri frakt.
Någon annan (som inte har Prime) får gärna försöka, så jag vet om det är jag som är problemet eller Amazon...
Yes, är inloggad, allt "ser rätt ut" på "mitt konto". Det går fint att beställa andra produkter. Det är endast dessa två (som jag har stött på än så länge) som skapar problem. Hade som sagt varit intressant att se om någon annan kunde återupprepa mitt fel med dessa produkternaP paralun skrev:
Ok, har aldrig haft några trubbel själv med Amazon, säkert ett 30-tal beställningar men jag har då även Prime.J JSten skrev:
Ska kolla hur det ser ut om jag försöker ett köp.
Aha, tackar, då är vi något på spåret. Samma för mig, bring funkar för disken, men inte för pad-saver:P paralun skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på att olika lager kan använda olika speditörer.. sjukt drygt och dålig transperans av vad som händer
Jo men det kan vara en tillfällig bugg i systemet som spökar också, här är det flera datorer som ska prata med varandra. Testa med att göra två separata beställningar.J JSten skrev:
För pad-saver har det varit såhär i en eller två månader. Den får ligga i varukorgen tills den dag det funkar 😂P paralun skrev:
Disken är beställd eftersom den var så dyr så att man fick gratis frakt på den...