Cheesen
MultiMan MultiMan skrev:
När jag handlade frekvent från Amazon Sverige så skeppades saker från Spanien, Frankrike, Tyskland, Polen, Holland, Italien. Det kanske var en slump, men det som beställdes från Spanien var månadslånga leveranser, trots i lager.

Jag trodde att de vid den tiden berodde på ändringar i deras lager där bla Spanien påverkades och vissa tror jag lades ner. Men leveranstiderna var som med åsnekärra. Jag hade Prime under hela tiden, hjälpte uppenbart ingenting.

Frankrike fick jag flera leveranser över dagen, upp till Norrland, så det kunde skilja enormt.

Nästan alla saker jag köpte då kostar 2-3 ggr så mycket nu (kollade 10 varor igår som senast), så därför lockar inte beställningarna längre. Rätt skönt faktiskt att slippa allt fraktstrul eftersom UPS t ex är en katastrof där jag bor och man kan ju som bekant inte välja bolag själv.

Det mesta, om inte allt från Spanien och Italien gick med UPS, vilket gjorde hela upplevelsen ännu värre.
Min erfarenhet är att det som går från Spanien försvinner på Amazons omlastningscentral i Hannover. Det har hänt mig 4 gånger nu.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
2 beställningar i veckan, kom i 3 leveranser.
Inga konstigheter, kom på utsatt tid.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
MultiMan
Cheesen Cheesen skrev:
Min erfarenhet är att det som går från Spanien försvinner på Amazons omlastningscentral i Hannover. Det har hänt mig 4 gånger nu.
Troligen är just Hannover ökänt, då den enda gången saker försvann utomlands var det just i Hannover.
Dock försvann betydligt mer vid ankomst till Postnords Malmöterminal, de gånger PN skötte leveranserna.

PN var ensamma om att slarva bort paket inom Sverige. Varken UPS, DHL eller Bring lyckades med det.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Troligen är just Hannover ökänt, då den enda gången saker försvann utomlands var det just i Hannover.
Dock försvann betydligt mer vid ankomst till Postnords Malmöterminal, de gånger PN skötte leveranserna.

PN var ensamma om att slarva bort paket inom Sverige. Varken UPS, DHL eller Bring lyckades med det.
Jo jag har aldrig haft problem varken med Postnord eller Airmee som nu oftast sköter leveranserna.
Sen blir jag inte klok på hur ni kan se att det är just Hannover som ska ha missat.

Sen vad som oftast knasar (all e-handel) enligt bekant hos PN är kunder som inte fyllt i sin beställning korrekt, fel telnummer, fel mailadress, fel adress osv...
 
Cheesen
P paralun skrev:
Jo jag har aldrig haft problem varken med Postnord eller Airmee som nu oftast sköter leveranserna.
Sen blir jag inte klok på hur ni kan se att det är just Hannover som ska ha missat.

Sen vad som oftast knasar (all e-handel) enligt bekant hos PN är kunder som inte fyllt i sin beställning korrekt, fel telnummer, fel mailadress, fel adress osv...
Man kan ju oftast följa paketets väg även genom europa.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Man kan ju oftast följa paketets väg även genom europa.
Inte mina senaste beställningar som jag visade tidigare. Däremot när ett paket kommer till svensk distributör så ser man exakt, Postnord eller Airmee i mitt fall.
 
Walle85
Har beställt över 100 saker via Amazon de senaste 2 åren när vi renoverat, allt från enstaka skruvar till lite större verktyg. Aldrig något som försvunnit eller kommit fram trasigt. Det som varit största och nästan enda grejen där jag blev lite irriterad var när jag fick ett "begagnat" Bosch verktyg (någon hade öppnat för att regga ProDeal och lämnat tillbaka). Det löstes med några mejl och ett samtal. I övrigt har det bara varit några leveranser som kommit några dagar senare än utlovat vid beställning.
Aldrig haft problem med Airmee, PostNord, DHL, etc. kanske bara har haft tur? Känns som att, i vissa områden?, verkar det alltid bli fel om man läser kommentarerna här på forumet.
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Cheesen
P paralun skrev:
Inte mina senaste beställningar som jag visade tidigare. Däremot när ett paket kommer till svensk distributör så ser man exakt, Postnord eller Airmee i mitt fall.
Man kan följa det på Amazons hemsida
Skärmdump av en Amazon-leveransspårning, adressinformation, paketstatushistorik och rekommenderade produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
M
H Hammarfall skrev:
Jag beställer en hel del och lämnar även tillbaka det som går sönder eller där jag inte är nöjd. Är det inom garantitiden eller öppet köp är det aldrig några problem. Jag får en fraktsedel och sen är det bara att skicka in varan och pengarna kommer direkt.
Och då får du en felleverans på utbytet! Man anmäler det och skickar in den felaktiga varan då får man tillbaka vad den ursprungliga kostade och som man inte kan köpa en ny för längre. SKIT!

Deras kundtjänst är väldigt trevliga men de kan inte göra något, allt är automatiserat till helvete..
Är något fel så är det fel!
 
M
Jag håller fortfarande på och bråkar med dem om min order som jag la 14/8, dvs drygt en månad sedan där två varor fortfarande inte är skeppade då de hävdar att de inte har något fraktsätt för att kunna skeppa dem till Sverige!
Skärmdump av ännu ej skickade varor, inkluderar en induktionshäll och en fläkt från Neff.
https://www.amazon.de/gp/product/B07YY2XVDS/
https://www.amazon.de/gp/product/B07GTXMJ43/
Totalt ca €2500 De går fortfarande att beställa till min hemadress, dock så har de höjt priset rejält på fläkten och även höjt frakterna rejält sedan jag beställde.

Jag har varit i kontakt med supporten tre-fyra gånger och hela tiden goddag yxskaft svar, sist krävde jag att få kontakt med en supervisor och de fick mina uppgifter och lovade att en sådan skulle ringa, det var en vecka sedan, naturligtvis så har ingen hört av sig. Men de säger hela tiden att det går fint att avboka om man inte vill vänta längre. Jag vill bara att de skall fullfölja sin del av avtalet men det är tydligen för mycket begärt!

Fläkten vill jag ha hit så jag vet hur jag skall snickra ramen i taket där den skall sitta.
 
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
När jag köpt grejer till bra priser (inte felprisat) och leveransen dröjt så har jag alltid fått massa påhittade ursäkter som att ordern hängt sig och det bara går att avbryta ("ska jag göra det åt dig?". Då tackar jag alltid nej och i de flesta fallen så dyker varan upp, ibland 6 månader senare. Senast var det kattmat som jag köpte för 78 kr men nu kostar 240 (ja, sinnesjuka prisökningar på Sheba). Den kom i 3 omgångar egentligen, 1 direkt, en efter 2 månader och resten efter 6 månader. Men enligt kundtjänst skulle jag aldrig få något ändå, så det var lika bra att avbeställa.

Skamligt (och upprepat) agerande från en av världens största ehandlare med egna lager. Obegripligt värdelös logistik. Har ibland svårt att föstå hur Amazon kunnat bli så stora.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Cheesen
M mnils skrev:
Jag håller fortfarande på och bråkar med dem om min order som jag la 14/8, dvs drygt en månad sedan där två varor fortfarande inte är skeppade då de hävdar att de inte har något fraktsätt för att kunna skeppa dem till Sverige!
[bild]
[länk]
[länk]
Totalt ca €2500 De går fortfarande att beställa till min hemadress, dock så har de höjt priset rejält på fläkten och även höjt frakterna rejält sedan jag beställde.

Jag har varit i kontakt med supporten tre-fyra gånger och hela tiden goddag yxskaft svar, sist krävde jag att få kontakt med en supervisor och de fick mina uppgifter och lovade att en sådan skulle ringa, det var en vecka sedan, naturligtvis så har ingen hört av sig. Men de säger hela tiden att det går fint att avboka om man inte vill vänta längre. Jag vill bara att de skall fullfölja sin del av avtalet men det är tydligen för mycket begärt!

Fläkten vill jag ha hit så jag vet hur jag skall snickra ramen i taket där den skall sitta.
Ja hällen kostar lite mer om du köper den på Amazon.se
https://amzn.to/3LzLxs8
Fläkten har jag aldrig sett något liknande i Sverige.. Kanske för att den verkar oerhört opraktisk.. hur ska man kunna rengöra den i ett standardhus? 150 cm ovanför spishöllen....

Inbyggnadsmåtten hittar du här:
https://media3.neff-international.com/Documents/9001487513_G.pdf
 
Redigerat:
C
MultiMan MultiMan skrev:
och det bara går att avbryta ("ska jag göra det åt dig?".
Att avbryta beställningen verkar vara deras nya standardlösning på alla leveransproblem. Tror jag fick frågan 6 gånger när jag chattade med kundtjänst. Inklusive en avbeställningsbekräftelse snabbt följd av "oops, fel ärende" 😄
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
har amazon sverige leverans till ombud? det har dom inte här därför folk handlar så mycket på amazon för att få allt hem jag skulle sluta handla om det var till ombud då kan jag lika handla det i butiken då är ju hela vitsen med prime borta för mig. man kan få det till en av amazons såna där plåt skåp som står över allt i små byar men det är inget krav
 
JanneJanne123
Amazon har leverans till ombud om man föredrar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.