ceson ceson skrev:
Trodde i min enfald att jag beställt 120st i blandade storlekar
Men vad fick du då? Jag är säkert trög men fattar inte riktigt. :oops:

Du är inte trög utan jag som är oklar:oops:
Jag fick detta p.g.a. språkförbistringen.
Den nedre påsen alltså.
Två plastpåsar med skruvar, en tom Bosch-påse och en fylld påse med etikett märkt "Made in Germany".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Ledsen
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
C
ceson ceson skrev:
Jag fick detta p.g.a. språkförbistringen.
Ja, översättningarna gör verkligen sajten till ett riktigt j-la skämt.

Letade igår efter en extra lång hålsågshållare och testade en ny taktik - bläddra igenom hela kategorin, så att man inte missar det man letar efter bland alla trätjärnsplåster, majhålsborrbitar, extraktorborttagningsverktyg, snabbhitcharborer, hälsoutrustningar, bärbara ihåliga metallbitar (julklapp) och alla andra härliga översättningar.

"Hålsågar & tillbehör" har två underkategorier - "Förlängningar till hålsåg", och "Pilotborr till hålsåg", men under dessa tror jag inte jag hittade en enda förlängning resp. pilotborr. Så inte ens kategorierna har de ordning på.

Någon som har några bra tips på hur tusan man hittar det man vill ha?

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Testa: Hålsågsförlängare eller borrförlängare.

C
Immobil Immobil skrev:
Testa: Hålsågsförlängare eller borrförlängare.
He he, jo alltså, vad jag försöker säga är ju att när man söker på det viset får man ju bara träff på en bråkdel av de alternativ som finns, om ens någon. Eftersom hålsågsförlängare ibland lika gärna kan heta snabbhitcharbor på "Amazoniska".

• Gilla
ceson
  • Laddar…
C
Immobil Immobil skrev:
Kanske lättare och köpa en härifrån:
Tack för tipset :)

Nu är inte problemet att jag inte vet var man kan få tag på en hålsågshållare, det var bara ett exempel på en grej jag försökte söka på. Frågan var om någon hittat något fiffigt sätt att få bättre sökträffar på amazon.se? Som det är nu är det bästa om man har ett modellnummer eller liknande "kod" som deras översättningsmotor inte ger sig på. Till och med varumärken ger den sig ofta på och förvandlar till gallimatias.

Går det t.ex. att söka på engelska sajten och sedan föra över artikelnumret på något sätt?

C cpalm skrev:
Tack för tipset :)

Nu är inte problemet att jag inte vet var man kan få tag på en hålsågshållare, det var bara ett exempel på en grej jag försökte söka på. Frågan var om någon hittat något fiffigt sätt att få bättre sökträffar på amazon.se? Som det är nu är det bästa om man har ett modellnummer eller liknande "kod" som deras översättningsmotor inte ger sig på. Till och med varumärken ger den sig ofta på och förvandlar till gallimatias.

Går det t.ex. att söka på engelska sajten och sedan föra över artikelnumret på något sätt?
När du sökt på något så kan du sortera på kategori, då blir det lite lättare att hitta.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan man be Google om att få en översättning till Amazonish?

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Kan man be Google om att få en översättning till Amazonish?
Nej, men du kan låta google översätta till tyska och söka på amazon.de med de ord du får fram, sedan kan google översätta tillbaka. Så brukar jag göra. Nu kan jag dock lite tyska också....
..men principen fungerar säkert på co.uk också...

C
C cpalm skrev:
Nu har jag luskat ut hur man gör.
Om man hittar något på valfri Amazon-sajt kan man använda ASIN-koden som står under artikelinformationen för att söka fram motsvarande artikel på någon av de andra sajterna. Perfekt.

• Gilla
Boan och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Beställde fr Amazon.se i tisdags, det skickades i onsdags och i morse fick jag mail (?) m leveransavisering till lokal ICA-butik.
Skulle kommit igår, men jag vet ju att både PostNord och ICA-butiken är översvämmad av leveranser efter Black Friday, så förseningen (på en dag) kanske inte beror på Amazon......
Bokstavligt talat "översvämmad". Tjejen på det lokala Tempo här ute på landet vick vada genom paket för att hämta mitt. "Det här är inte ens alla paket vi har fått i veckan" sa hon.

C cpalm skrev:
Ja, översättningarna gör verkligen sajten till ett riktigt j-la skämt.

Letade igår efter en extra lång hålsågshållare och testade en ny taktik - bläddra igenom hela kategorin, så att man inte missar det man letar efter bland alla trätjärnsplåster, majhålsborrbitar, extraktorborttagningsverktyg, snabbhitcharborer, hälsoutrustningar, bärbara ihåliga metallbitar (julklapp) och alla andra härliga översättningar.

"Hålsågar & tillbehör" har två underkategorier - "Förlängningar till hålsåg", och "Pilotborr till hålsåg", men under dessa tror jag inte jag hittade en enda förlängning resp. pilotborr. Så inte ens kategorierna har de ordning på.

Någon som har några bra tips på hur tusan man hittar det man vill ha?
Sök på engelska är mitt tips tills det att de fixat översättningarna. Ibland kan du söka på engelska på amazon.se men ibland får man göra det på .de eller .co.uk. Hittar du rätt vara på t.ex amazon.de/XXXXX så kan du i de flesta fall ändra till amazon.se/XXXXXX.

Jag tror att de enda gångerna man inte kan ändra till .se är när exakt den varan inte säljs till Sverige. I de fallen kan man oftast hitta en likadan produkt från en annan tillverkare och/eller bli lite klokare vilka sökord man ska använda.

Slutligen vill jag bara skriva det obligatoriska: Amazon är ett jävla skitföretag (ur en etisk synpunkt) och borde undvikas i den mån det går. Ofta kan man hitta snarlika produkter till endast en liten extra kostnad från svenska företag. Men det är klart, alla har vi våra pris.

Själv köpte jag ca 13 varor från amazon vilket resulterade i sex(!) olika paket. Tjejen på tempo vet numera mitt namn vilket var bra när postnord strulade till det med ena paketet så att tjejen inte kunde scanna QR-koden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Blir inte klok på hur momsen hanteras på svenska Amazon. Vi har handlat diverse och vissa saker dras momsen bort direkt vid köpet medan andra grejer innehåller fakturan svensk moms 25 %.
Nu var det en grej ihop med renovering av traktor där momsen ska dras och då var det på beställningen 0 % skatt men samtidigt fullt pris. Anullerade ordern direkt nu men frågan är vad som hänt vid fullföljd order om det justeras? Vet från tyska Amazon att det är lite olika men där framgår det vid utcheckningen vad som gäller. På SE så står alltid fullt pris innan godkännande av order. Vet någon hur man kan se det här i förväg?

KristinaRT
KristinaRT KristinaRT skrev:
Beställde fr Amazon.se i tisdags, det skickades i onsdags och i morse fick jag mail (?) m leveransavisering till lokal ICA-butik.
Skulle kommit igår, men jag vet ju att både PostNord och ICA-butiken är översvämmad av leveranser efter Black Friday, så förseningen (på en dag) kanske inte beror på Amazon......
Uppdatering - leveransen kom efter ca 1 vecka. Inte konstigt mtp mängden paket just nu. Mottagare var lokala ICA butiken/utlämningsstället :surprised:. De hade dock rutin på detta och hittade mitt namn på etiketten så paketet kunde lämnas ut!!!!

Seriöst - jag har beställt fr amazon.de och uk och DE lyckas skriva adresslappar m mig som mottagare, men amazon.se misslyckas?!?!?!
URUSELT!!!!!

C
H hydrolift skrev:
Blir inte klok på hur momsen hanteras på svenska Amazon.
Beror nog på om det är Amazon som är säljaren eller om det är en utomstående Amazon Marketplace-säljare.
När Amazon är säljare har jag alltid fått en faktura-pdf med svensk moms i orderhistoriken.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.