Har nu fått mitt sista kina-paket från Amazon, även detta via Early Bird och med färdigbetald moms och tull. :cool:

Nu väntar jag bara på julklapparna som inte ens har skickats än trots att det är två veckor sedan ordern lades.

Har faktiskt även det på ett paket från CDON (som visade sig vara ett företag i Tyskland, precis som de paketen jag väntar på från Amazon).

pacman42 pacman42 skrev:
Har nu fått mitt sista kina-paket från Amazon, även detta via Early Bird och med färdigbetald moms och tull. :cool:

Nu väntar jag bara på julklapparna som inte ens har skickats än trots att det är två veckor sedan ordern lades.

Har faktiskt även det på ett paket från CDON (som visade sig vara ett företag i Tyskland, precis som de paketen jag väntar på från Amazon).
beställde du från .se? Och gick det att se eller stod det i klartext att tull/moms ingick i frakten? Har tittat på en vara som skickas från kina med frakt på typ 70-80kr högt frakt pris för ett skal till telefon

edit. Sorry det va jag som blandade ihop det. Det jag tittade på var från .de. Men ändå hög frakt från kina

putte22 putte22 skrev:
beställde du från .se? Och gick det att se eller stod det i klartext att tull/moms ingick i frakten? Har tittat på en vara som skickas från kina med frakt på typ 70-80kr högt frakt pris för ett skal till telefon
Tull/moms ingår alltid på Amazon.se. Det har diskuterats tidigare i tråden. Vi som diskuterade var dock oroliga för att behöva bråka om det...

Tycker nog att man borde nästan kunna ta för givet att om man beställer på en "svensk" sida, i varje fall en såpass stor aktör som Amazon, bör man kunna räkna med att priset innehåller xx % moms som är avdragbar enligt fakturan. Men det verkar alltså vara ett lotteri.

Beställde förresten en laddning flytande tvål (20 x 1 liter) istället för att behöva gå in på Rusta.
Den skickas en eller två åt gången, hälften är skickat och det är uppe i 6 paket nu med olika fraktare (DPD, Postnord och UPS). :oops::rolleyes:
Annars har alla tidigare leveranser varit perfekt med Postnord och sedan ombokning till lantbrevbärare. (y) Bojkottar alla handlare som skickar med DHL och Schenker då de inte erbjuder leverans utomhus utan man måste in till ett ombud.

pacman42 pacman42 skrev:
Tull/moms ingår alltid på Amazon.se. Det har diskuterats tidigare i tråden. Vi som diskuterade var dock oroliga för att behöva bråka om det...
Ställer om frågan!
Någon som beställt från .de och köpt från en säljare som skickar från kina. Om frakten är ”dyr 70-80kr” kan moms/tull tänkas ingå då för ett telefonskal.

Jag beställde på kvällen förra torsdagen, på lördag morgon fick jag SMS från postmord att paketet fanns att hämta hos mitt ombud.
Har ännu inte hämtat mig riktigt från chocken ;)

• Gilla
  • Älska
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Näst sista paketet är nu på ingång, det levererades från Tyskland och inkluderade hemkörning. Att det nu är på gång att levereras är ju inte riktigt tack vare PostNord i alla fall...

Detta skulle vara framme den 7:e januari. Jag fick dock inget trackingnummer så jag kunde inte följa det annat än via Amazons hemsida och där fick man ingen detaljerad information. När paketet började vara ett par dagar sent så bad jag om trackingnummer (vilket jag fick med en länk till DPDs sida) och det gick inte att följa längre än att det kommit till Sverige redan, sedan var det stopp.

I morse började jag gräva i detta och noterade att PostNord levererar paket åt DPD i Sverige, så jag gick in på deras sida och försökte använda trackingnumret, det gick inte. Grävde runt ett tag och upptäckte då att PostNord har en undersida för DPD och där gick det använda numret. Där fanns också ett internt nummer för PostNord som jag använde på deras interna spårningssida. Där fanns nu paketet och det har varit hos PostNord sedan den 3:e december trots att det i Amazons loggar fastnat den 6:e december. Jag kunde också boka utkörning av paketet (det var skickat inklusive kostnad för utkörning).

Nu undrade jag dock varför jag inte fått någon avisering, grävde lite i paketloggarna och upptäcker att de hävdar att de skickat mig både telefonaviseringar och e-postaviseringar som jag inte agerat på och att de sedan skickat ut en pappersavisering fyra dagar senare (som jag inte fått ännu). Nu ville jag veta vad som hänt då jag inte fått en enda avisering och jag ringde därför till kundservice där jag fick köa i över 30 minuter för att komma fram, men det var det värt...

Det visar sig att de (från avsändaren) inte fått något telefonnummer till mig och inte heller någon e-postadress, vilket gjort att de inte har kunnat skicka någon telefonavisering eller några e-mail (men det står i deras loggar att de gjort detta). Deras system klarar dock inte av att fälten är tomma, utan de måste vänta en vecka innan pappersaviseringen skickas ut. Nu hann inte denna komma fram före helgen (det tar över ett dygn att leverera aviseringen hem till mig från paketcentralen 20km bort och detta överlappade dessutom helgen) och om den dyker upp i brevlådan idag så hade jag bara till imorgon på mig att boka utkörning, annars skulle paketet skickas tillbaka.

Inte konstigt att detta PostNord har problem med lönsamheten. Det skriker ju ineffektivitet och inkompetens av allt de gör. Detta paket åkte de på att lagra i 12 dygn bara för att de inte har ordning på sina datorsystem.

• Wow
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Har under förra veckan upplevt något liknande. Vill påstå att deras system inte är byggt för dessa extrema volymer.

Jag har väntat på ett paket från Tjeckien, inte Amazon, som skickades den 30/11. Det överlämnades till Postnord fredag 4/12 för hemleverans. Fick sms, mejl och pling i appen att jag skulle boka tid för hemkörning. Valde första bästa, tisdag förra veckan. På tisdag morgon fick jag beskedet att de inte kunde skicka ut och ombads boka ny tid. Valde onsdag, men samma sak hände igen, valde torsdag...:lying:, Valde fredag och det slutade med att jag fick åka och hämta det på eftermiddagen. Fick det i alla fall till helgen:)

Problemet är att de bokar tid med dig i förväg. Under normala förhållanden kommer paketet fram och kan köras ut, men just nu är det överfullt. Så det fanns inget paket att köra ut under tre dagar. På fredagen kraschade deras system så den lokala postcentralen såg inget innan lunch och då hann de inte med den dagens utkörningar.

Ringde två gånger till Postnord, "plats 319 i kön", men det gick på 30 min, från plats 119 tills de svarade gick på fem min utan någon uppdatering av köplats. Blev lite förvirrat när de svarade.

Kan inte säga att jag var glad.

• Arg
pacman42
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Ställer om frågan!
Någon som beställt från .de och köpt från en säljare som skickar från kina. Om frakten är ”dyr 70-80kr” kan moms/tull tänkas ingå då för ett telefonskal.
Även om frakten är gratis så ska säljaren betala tullavgift och moms/skatt till det land du beställt ifrån (Tyskland om du beställt från amazon.de) och om det är ett EU-land behöver du inte betala tull eller moms.

Om paketet ändå fastnar hos Postnords tullavdelning, så är det bara att betala och kräva pengarna från säljaren via amazon.de.

Beställde en bordssåg den 9/12, levererades idag 14/12 13.45 av JetPac.(y)

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Beställde en bordssåg den 9/12, levererades idag 14/12 13.45 av JetPac.(y)
Så länge man slipper PostNord så verkar det fungera mycket bra med leveranser från Amazon.

pacman42 pacman42 skrev:
Näst sista paketet är nu på ingång, det levererades från Tyskland och inkluderade hemkörning. Att det nu är på gång att levereras är ju inte riktigt tack vare PostNord i alla fall...

Detta skulle vara framme den 7:e januari. Jag fick dock inget trackingnummer så jag kunde inte följa det annat än via Amazons hemsida och där fick man ingen detaljerad information. När paketet började vara ett par dagar sent så bad jag om trackingnummer (vilket jag fick med en länk till DPDs sida) och det gick inte att följa längre än att det kommit till Sverige redan, sedan var det stopp.

I morse började jag gräva i detta och noterade att PostNord levererar paket åt DPD i Sverige, så jag gick in på deras sida och försökte använda trackingnumret, det gick inte. Grävde runt ett tag och upptäckte då att PostNord har en undersida för DPD och där gick det använda numret. Där fanns också ett internt nummer för PostNord som jag använde på deras interna spårningssida. Där fanns nu paketet och det har varit hos PostNord sedan den 3:e december trots att det i Amazons loggar fastnat den 6:e december. Jag kunde också boka utkörning av paketet (det var skickat inklusive kostnad för utkörning).

Nu undrade jag dock varför jag inte fått någon avisering, grävde lite i paketloggarna och upptäcker att de hävdar att de skickat mig både telefonaviseringar och e-postaviseringar som jag inte agerat på och att de sedan skickat ut en pappersavisering fyra dagar senare (som jag inte fått ännu). Nu ville jag veta vad som hänt då jag inte fått en enda avisering och jag ringde därför till kundservice där jag fick köa i över 30 minuter för att komma fram, men det var det värt...

Det visar sig att de (från avsändaren) inte fått något telefonnummer till mig och inte heller någon e-postadress, vilket gjort att de inte har kunnat skicka någon telefonavisering eller några e-mail (men det står i deras loggar att de gjort detta). Deras system klarar dock inte av att fälten är tomma, utan de måste vänta en vecka innan pappersaviseringen skickas ut. Nu hann inte denna komma fram före helgen (det tar över ett dygn att leverera aviseringen hem till mig från paketcentralen 20km bort och detta överlappade dessutom helgen) och om den dyker upp i brevlådan idag så hade jag bara till imorgon på mig att boka utkörning, annars skulle paketet skickas tillbaka.

Inte konstigt att detta PostNord har problem med lönsamheten. Det skriker ju ineffektivitet och inkompetens av allt de gör. Detta paket åkte de på att lagra i 12 dygn bara för att de inte har ordning på sina datorsystem.
Jag gick nu tillbaka till DPDs tracking och uptäckte då att PostNords trackingnummer finns med där, men...
...det har fått en extra siffra (en checksiffra) som gör att numret inte är sökbart i PostNords system. Jag hade testat detta nummer, men jag hade naturligtvis inte skalat bort den sista siffran i numret.

Jaha, då vet man det till nästa gång att om det finns ett nummer med ett antal blanksteg i men där det är ett blanksteg innan sista siffran, då skall man även testa att ta bort den (konstigt att jag inte gjorde det faktiskt, men troligen för att jag gjorde detta från telefonen och inte från datorn, man är ju van att testa många olika sätt att skriva kontonummer med och utan kontrollsiffror när man skall skicka pengar mellan olika banker).

Så vi kan här konstatera att DPD nog inte var helt utan skuld heller då det troligen är de som satt in en extra kontrollsiffra på PostNords trackingnummer (antagligen för att det skall fungera i deras system). Det står dessutom ingenstans att paketet är hos PostNord.

Hursomhelst, denna information gav ytterligare tips om hur man skall göra för att få tag i leveransinformation om paketen.

Edit: fortsatte med att testa numret och det visade sig att kontrollsiffran ställer till det på konstiga sätt. Testade med blanksteg som jag manuellt matat in i numret, då fungerar kontrollsiffran. Klistrar då in numret igen på PostNords trackingsida och då fungerar det. Inser då att jag fyllde i numret på deras förstasida då det inte fungerade. Det visar sig då att PostNords sökformulär på förstasidan inte klarar av blanksteg, men man får skriva in dem. Så om om trycker på sök igen när man får veta att inget paket med detta tracking-ID finns då hittar man paketet. Hur kasst kan det vara? :worried:

Testa gärna detta själva, skriv in ett tracking-id med mellanslag mellan två av siffrorna på PostNords hemsida och ni kommer inte att hitta paketet, men eftersom det tracking-ID som ni fyllt i också är ifyllt på den sidan som ger resultatet så kan ni direkt trycka på sök igen och då hittas paketet... :mad::mad::mad::mad::mad:

Hur f-n kan detta ha gått igenom systemverifieringen?

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Bono_R och 2 till
  • Laddar…
Stibbadrill Stibbadrill skrev:
Även om frakten är gratis så ska säljaren betala tullavgift och moms/skatt till det land du beställt ifrån (Tyskland om du beställt från amazon.de) och om det är ett EU-land behöver du inte betala tull eller moms.

Om paketet ändå fastnar hos Postnords tullavdelning, så är det bara att betala och kräva pengarna från säljaren via amazon.de.
Det beställs från .de och säljaren är från kina. Så frågan är om tull/moms ingår i dom 70-80kr som ”frakten” kostar för ett mobilskal

putte22 putte22 skrev:
Det beställs från .de och säljaren är från kina. Så frågan är om tull/moms ingår i dom 70-80kr som ”frakten” kostar för ett mobilskal
Spelar ingen roll hur mycket frakten kostar dig, säljaren ska stå för tull och skatt till Tyskland, oavsett var säljaren befinner sig. Tull och skatt ska vara inkluderat i de priser som redovisas på Amazon.de och .se

Stibbadrill Stibbadrill skrev:
Spelar ingen roll hur mycket frakten kostar dig, säljaren ska stå för tull och skatt till Tyskland, oavsett var säljaren befinner sig. Tull och skatt ska vara inkluderat i de priser som redovisas på Amazon.de och .se
Ok toppen. Så det ska inte tillkomma några summor även fast säljaren skickar från kina!! Om man köper/betalar via amazon.se/.de.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.