K Kane skrev:
Då skall vi se hur mitt case slutar. Beställde några prylar i en order (fast med olika säljare) och en av dessa prylar skickades från Japan. Mycket riktigt fick man ett brev från Postnord idag att jag skall betala importmoms och avgift för försändelsen.

Kontaktade Amazon via kundtjänstchatten som svarade att det är fel, det skall säljaren stå för, så de kontaktar säljaren som har 2 dagar på sig att svara. Jag har ju redan betalat för prylen via kreditkortet (tillsammans med de andra prylarna i en klumpsumma) så undrar vad som händer om säljaren inte tycker lika som Amazon.
Senaste uppdatering;
- säljaren svarade efter 3 dagar och skrev att det är inte deras problem med tull/importavgift
- kontaktade då Amazon igen och de sa att det är det visst, "betala avgiften till Postnord och se till att du får ett kvitto".
- betalade Postnordavgiften på 125 kr i onsdags och skulle claima via Amazons A-to-Z garanti. Funkade inget vidare på deras hemsida men kundtjänsten tog emot kvittot och skulle ta det med säljaren.
- i fredags fick jag hela köpesumman på 350 kr tillbaka från japanska säljaren på kreditkortet.
- så får vi se nu då vilken dag Postnord kommer över med tången....:cool:
 
  • Gilla
Stibbadrill
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gick nu tillbaka till DPDs tracking och uptäckte då att PostNords trackingnummer finns med där, men...
...det har fått en extra siffra (en checksiffra) som gör att numret inte är sökbart i PostNords system. Jag hade testat detta nummer, men jag hade naturligtvis inte skalat bort den sista siffran i numret.

Jaha, då vet man det till nästa gång att om det finns ett nummer med ett antal blanksteg i men där det är ett blanksteg innan sista siffran, då skall man även testa att ta bort den (konstigt att jag inte gjorde det faktiskt, men troligen för att jag gjorde detta från telefonen och inte från datorn, man är ju van att testa många olika sätt att skriva kontonummer med och utan kontrollsiffror när man skall skicka pengar mellan olika banker).

Så vi kan här konstatera att DPD nog inte var helt utan skuld heller då det troligen är de som satt in en extra kontrollsiffra på PostNords trackingnummer (antagligen för att det skall fungera i deras system). Det står dessutom ingenstans att paketet är hos PostNord.

Hursomhelst, denna information gav ytterligare tips om hur man skall göra för att få tag i leveransinformation om paketen.

Edit: fortsatte med att testa numret och det visade sig att kontrollsiffran ställer till det på konstiga sätt. Testade med blanksteg som jag manuellt matat in i numret, då fungerar kontrollsiffran. Klistrar då in numret igen på PostNords trackingsida och då fungerar det. Inser då att jag fyllde i numret på deras förstasida då det inte fungerade. Det visar sig då att PostNords sökformulär på förstasidan inte klarar av blanksteg, men man får skriva in dem. Så om om trycker på sök igen när man får veta att inget paket med detta tracking-ID finns då hittar man paketet. Hur kasst kan det vara? :worried:

Testa gärna detta själva, skriv in ett tracking-id med mellanslag mellan två av siffrorna på PostNords hemsida och ni kommer inte att hitta paketet, men eftersom det tracking-ID som ni fyllt i också är ifyllt på den sidan som ger resultatet så kan ni direkt trycka på sök igen och då hittas paketet... :mad::mad::mad::mad::mad:

Hur f-n kan detta ha gått igenom systemverifieringen?
Mycket riktigt, idag kom paketavin i brevlådan. Detta är nu 11,5 dygn efter att paketet hamnade på min lokala postterminal 20km från där jag bor. :sick:
 
Den 10e la jag en beställning, 11e skickades den, klockan 11 idag var den framme. Amazon + PostNord.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Förmodligen nån nyanställd.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den 10e la jag en beställning, 11e skickades den, klockan 11 idag var den framme. Amazon + PostNord.
Låter segt!

Systembolaget be like:
Onsdag 10:35 - beställning lagd
Onsdag 23:42 - leveransbesked på mail
Torsdag 11:47 - klar att hämtas hos ombud käpprätt ut i banjoland

När bolaget är snabbare än Bezos kan till och med jag börja fundera på att gilla monopolet. Om det nu fanns en ruta att klicka i för att ölen skulle vara kall också..
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Låter segt!

Systembolaget be like:
Onsdag 10:35 - beställning lagd
Onsdag 23:42 - leveransbesked på mail
Torsdag 11:47 - klar att hämtas hos ombud käpprätt ut i banjoland

När bolaget är snabbare än Bezos kan till och med jag börja fundera på att gilla monopolet. Om det nu fanns en ruta att klicka i för att ölen skulle vara kall också..
Jag har förståelse för att det kan ta tid i kombinerade jul och pandemitider, trodde att posten skulle ta flera dagar extra på sig.
 
K Kane skrev:
Senaste uppdatering;
- säljaren svarade efter 3 dagar och skrev att det är inte deras problem med tull/importavgift
- kontaktade då Amazon igen och de sa att det är det visst, "betala avgiften till Postnord och se till att du får ett kvitto".
- betalade Postnordavgiften på 125 kr i onsdags och skulle claima via Amazons A-to-Z garanti. Funkade inget vidare på deras hemsida men kundtjänsten tog emot kvittot och skulle ta det med säljaren.
- i fredags fick jag hela köpesumman på 350 kr tillbaka från japanska säljaren på kreditkortet.
- så får vi se nu då vilken dag Postnord kommer över med tången....:cool:
Hade du beställt via .se eller .de? Det här hittade jag på .se sidas ang tull/moms! Vad jag får det till så ska köparen slippa alla importavgifter!!?? Borde väl gälla köp från alla amazon innom EU.

Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet
Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.
 
putte22 putte22 skrev:
Hade du beställt via .se eller .de? Det här hittade jag på .se sidas ang tull/moms! Vad jag får det till så ska köparen slippa alla importavgifter!!?? Borde väl gälla köp från alla amazon innom EU.

Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet
Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.
Från .se. Och Amazon har samma uppfattning om du. Säljaren i Japan hade det inte.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge man slipper PostNord så verkar det fungera mycket bra med leveranser från Amazon.
Jag har beställt flera gånger från Amazon.se med PostNord som leverantör. Har hittills (peppar peppar) fungerat ypperligt. Ibland direkt hem till dörren och ibland till mitt närmsta paketombud. Oftast har leveranserna kommit fram tidigare än vad som är angett på Amazons hemsida. Dock har jag bara beställt produkter som finns inom Europa.

När jag har beställt från Amazon.com har det också gått bra, även om det är lite segt med UPS som aldrig anger en specifik tid när de kommer eller att man inte kan välja "lämna utan för dörren". Vågar ju knappt gå på toa den dagen de angett att de ska komma...
 
K Kane skrev:
Från .se. Och Amazon har samma uppfattning om du. Säljaren i Japan hade det inte.
Undrar bara om det är lika uppfattning hos alla amazon i eu? Eller specifikt för Sverige.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Jag har beställt flera gånger från Amazon.se med PostNord som leverantör. Har hittills (peppar peppar) fungerat ypperligt. Ibland direkt hem till dörren och ibland till mitt närmsta paketombud. Oftast har leveranserna kommit fram tidigare än vad som är angett på Amazons hemsida. Dock har jag bara beställt produkter som finns inom Europa.

När jag har beställt från Amazon.com har det också gått bra, även om det är lite segt med UPS som aldrig anger en specifik tid när de kommer eller att man inte kan välja "lämna utan för dörren". Vågar ju knappt gå på toa den dagen de angett att de ska komma...
Hos mig delar Postnord ut UPS paket och de lämnar då vid dörren, eller i grannens garage eller vart det råkar hamna. Man brukar få leta ett par dagar hos grannarna efter paketen...
 
  • Wow
Sthlm1891
  • Laddar…
Mitt sista paket från Amazon har jag gett upp om. Försöker avbryta beställningen, men företaget svarar inte på detta heller (de svarar inte på när jag kommer att få paketet).

Imorgon blir det eskalering till Amazon.
 
J
T tompaah7503 skrev:
Låter segt!

Systembolaget be like:
Onsdag 10:35 - beställning lagd
Onsdag 23:42 - leveransbesked på mail
Torsdag 11:47 - klar att hämtas hos ombud käpprätt ut i banjoland

När bolaget är snabbare än Bezos kan till och med jag börja fundera på att gilla monopolet. Om det nu fanns en ruta att klicka i för att ölen skulle vara kall också..
När var kapsylen av?
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Senaste uppdatering;
- säljaren svarade efter 3 dagar och skrev att det är inte deras problem med tull/importavgift
- kontaktade då Amazon igen och de sa att det är det visst, "betala avgiften till Postnord och se till att du får ett kvitto".
- betalade Postnordavgiften på 125 kr i onsdags och skulle claima via Amazons A-to-Z garanti. Funkade inget vidare på deras hemsida men kundtjänsten tog emot kvittot och skulle ta det med säljaren.
- i fredags fick jag hela köpesumman på 350 kr tillbaka från japanska säljaren på kreditkortet.
- så får vi se nu då vilken dag Postnord kommer över med tången....:cool:
Sista uppdateringen då. Hämtade ut tången ikväll, som skulle ha kostat 350 kr, och eftersom säljaren betalat tillbaka köpesumman kostade den mig 125 kr i importmoms och införselavgift. Fler sådana affärer tack.....
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
S
Ska vi gissa att den säljaren inte säljer till Sverige nåt mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.