195 334 läst · 1 350 svar
195k läst
1,4k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Senaste uppdatering;K Kane skrev:Då skall vi se hur mitt case slutar. Beställde några prylar i en order (fast med olika säljare) och en av dessa prylar skickades från Japan. Mycket riktigt fick man ett brev från Postnord idag att jag skall betala importmoms och avgift för försändelsen.
Kontaktade Amazon via kundtjänstchatten som svarade att det är fel, det skall säljaren stå för, så de kontaktar säljaren som har 2 dagar på sig att svara. Jag har ju redan betalat för prylen via kreditkortet (tillsammans med de andra prylarna i en klumpsumma) så undrar vad som händer om säljaren inte tycker lika som Amazon.
- säljaren svarade efter 3 dagar och skrev att det är inte deras problem med tull/importavgift
- kontaktade då Amazon igen och de sa att det är det visst, "betala avgiften till Postnord och se till att du får ett kvitto".
- betalade Postnordavgiften på 125 kr i onsdags och skulle claima via Amazons A-to-Z garanti. Funkade inget vidare på deras hemsida men kundtjänsten tog emot kvittot och skulle ta det med säljaren.
- i fredags fick jag hela köpesumman på 350 kr tillbaka från japanska säljaren på kreditkortet.
- så får vi se nu då vilken dag Postnord kommer över med tången....
Mycket riktigt, idag kom paketavin i brevlådan. Detta är nu 11,5 dygn efter att paketet hamnade på min lokala postterminal 20km från där jag bor.pacman42 skrev:Jag gick nu tillbaka till DPDs tracking och uptäckte då att PostNords trackingnummer finns med där, men...
...det har fått en extra siffra (en checksiffra) som gör att numret inte är sökbart i PostNords system. Jag hade testat detta nummer, men jag hade naturligtvis inte skalat bort den sista siffran i numret.
Jaha, då vet man det till nästa gång att om det finns ett nummer med ett antal blanksteg i men där det är ett blanksteg innan sista siffran, då skall man även testa att ta bort den (konstigt att jag inte gjorde det faktiskt, men troligen för att jag gjorde detta från telefonen och inte från datorn, man är ju van att testa många olika sätt att skriva kontonummer med och utan kontrollsiffror när man skall skicka pengar mellan olika banker).
Så vi kan här konstatera att DPD nog inte var helt utan skuld heller då det troligen är de som satt in en extra kontrollsiffra på PostNords trackingnummer (antagligen för att det skall fungera i deras system). Det står dessutom ingenstans att paketet är hos PostNord.
Hursomhelst, denna information gav ytterligare tips om hur man skall göra för att få tag i leveransinformation om paketen.
Edit: fortsatte med att testa numret och det visade sig att kontrollsiffran ställer till det på konstiga sätt. Testade med blanksteg som jag manuellt matat in i numret, då fungerar kontrollsiffran. Klistrar då in numret igen på PostNords trackingsida och då fungerar det. Inser då att jag fyllde i numret på deras förstasida då det inte fungerade. Det visar sig då att PostNords sökformulär på förstasidan inte klarar av blanksteg, men man får skriva in dem. Så om om trycker på sök igen när man får veta att inget paket med detta tracking-ID finns då hittar man paketet. Hur kasst kan det vara?
Testa gärna detta själva, skriv in ett tracking-id med mellanslag mellan två av siffrorna på PostNords hemsida och ni kommer inte att hitta paketet, men eftersom det tracking-ID som ni fyllt i också är ifyllt på den sidan som ger resultatet så kan ni direkt trycka på sök igen och då hittas paketet...
Hur f-n kan detta ha gått igenom systemverifieringen?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 281 inlägg
Den 10e la jag en beställning, 11e skickades den, klockan 11 idag var den framme. Amazon + PostNord.
Självbyggare
· SE4
· 3 173 inlägg
Låter segt!13th Marine skrev:
Systembolaget be like:
Onsdag 10:35 - beställning lagd
Onsdag 23:42 - leveransbesked på mail
Torsdag 11:47 - klar att hämtas hos ombud käpprätt ut i banjoland
När bolaget är snabbare än Bezos kan till och med jag börja fundera på att gilla monopolet. Om det nu fanns en ruta att klicka i för att ölen skulle vara kall också..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 281 inlägg
Jag har förståelse för att det kan ta tid i kombinerade jul och pandemitider, trodde att posten skulle ta flera dagar extra på sig.T tompaah7503 skrev:Låter segt!
Systembolaget be like:
När bolaget är snabbare än Bezos kan till och med jag börja fundera på att gilla monopolet. Om det nu fanns en ruta att klicka i för att ölen skulle vara kall också..
Hade du beställt via .se eller .de? Det här hittade jag på .se sidas ang tull/moms! Vad jag får det till så ska köparen slippa alla importavgifter!!?? Borde väl gälla köp från alla amazon innom EU.K Kane skrev:Senaste uppdatering;
- säljaren svarade efter 3 dagar och skrev att det är inte deras problem med tull/importavgift
- kontaktade då Amazon igen och de sa att det är det visst, "betala avgiften till Postnord och se till att du får ett kvitto".
- betalade Postnordavgiften på 125 kr i onsdags och skulle claima via Amazons A-to-Z garanti. Funkade inget vidare på deras hemsida men kundtjänsten tog emot kvittot och skulle ta det med säljaren.
- i fredags fick jag hela köpesumman på 350 kr tillbaka från japanska säljaren på kreditkortet.
Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet
Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.
Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.
Från .se. Och Amazon har samma uppfattning om du. Säljaren i Japan hade det inte.putte22 skrev:Hade du beställt via .se eller .de? Det här hittade jag på .se sidas ang tull/moms! Vad jag får det till så ska köparen slippa alla importavgifter!!?? Borde väl gälla köp från alla amazon innom EU.
Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet
Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.
Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.
Jag har beställt flera gånger från Amazon.se med PostNord som leverantör. Har hittills (peppar peppar) fungerat ypperligt. Ibland direkt hem till dörren och ibland till mitt närmsta paketombud. Oftast har leveranserna kommit fram tidigare än vad som är angett på Amazons hemsida. Dock har jag bara beställt produkter som finns inom Europa.pacman42 skrev:
När jag har beställt från Amazon.com har det också gått bra, även om det är lite segt med UPS som aldrig anger en specifik tid när de kommer eller att man inte kan välja "lämna utan för dörren". Vågar ju knappt gå på toa den dagen de angett att de ska komma...
Hos mig delar Postnord ut UPS paket och de lämnar då vid dörren, eller i grannens garage eller vart det råkar hamna. Man brukar få leta ett par dagar hos grannarna efter paketen...Sthlm1891 skrev:Jag har beställt flera gånger från Amazon.se med PostNord som leverantör. Har hittills (peppar peppar) fungerat ypperligt. Ibland direkt hem till dörren och ibland till mitt närmsta paketombud. Oftast har leveranserna kommit fram tidigare än vad som är angett på Amazons hemsida. Dock har jag bara beställt produkter som finns inom Europa.
När jag har beställt från Amazon.com har det också gått bra, även om det är lite segt med UPS som aldrig anger en specifik tid när de kommer eller att man inte kan välja "lämna utan för dörren". Vågar ju knappt gå på toa den dagen de angett att de ska komma...
Mitt sista paket från Amazon har jag gett upp om. Försöker avbryta beställningen, men företaget svarar inte på detta heller (de svarar inte på när jag kommer att få paketet).
Imorgon blir det eskalering till Amazon.
Imorgon blir det eskalering till Amazon.
När var kapsylen av?T tompaah7503 skrev:Låter segt!
Systembolaget be like:
Sista uppdateringen då. Hämtade ut tången ikväll, som skulle ha kostat 350 kr, och eftersom säljaren betalat tillbaka köpesumman kostade den mig 125 kr i importmoms och införselavgift. Fler sådana affärer tack.....K Kane skrev:Senaste uppdatering;