195 359 läst · 1 350 svar
195k läst
1,4k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Har samma erfarenhet av eBay att de tar en aktiv tvistlösarroll. Amazon verkar tyvärr inte jobba på samma sätt utan verkar lämna det upp till säljaren och kunden att reda ut ev. problem. Har sett att något om att "Prime"-kunder får bättre garantier vid Marketplace-transaktioner, men jag har inte satt mig in i detaljerna.pacman42 skrev:
Jag råkade ut för samma sak nu trots att jag hade sorterat på bara produkter som fanns i Europa. Sen kom jag på att det var på ebay och jag la inte beställningen på ebay när jag väl beställde. Klantigt, for det var samma pryl till samma pris (+- ett par kr) men nu får jag vänta en vecka till plus betala moms och tull och tjafs. Jaja, Amazon Sverige har med andra ord bara gjort mig mer benägen att fortsätta handla på ebay.
Medlem
· Sverige
· 5 347 inlägg
Leveranstiden som angavs var inte på kartan. Faktum var att detta skickades i ett gult kuvert direkt från Kina. Försändelsen kom fram igår, ca 6 veckor efter beställning och det är väl ok om man vet att det tar 6 veckor och inte som det stod att det skulle komma fram efter ca en knapp vecka. Ändå litet imponerande att det finns en säljare där borta i Kina som kan trycka fram en liten försändelse till mig här i svedala på såpass kort tid.H Harald Blåtumme skrev:Faktum är att jag tror jag hittat ett tanklock nu till min kina-lövblås... på Amazon av alla ställen! Man får vara litet påhittig i sökrutan bara och anpassa språket en smula
[bild]
Måttangivelserna är litet si och så med men även här får man vara litet flexibel:
[bild]
______
PS. Jag sökte vidare efter koden på en av maskinerna som detta lock skulle passa till, nu hittade jag samma tanklock fast här fick man två för ungefär samma pris och fri frakt ... inga mått angavs iofs men "I feel lucky" idag så jag slog till!
[bild]
Det positiva var att inga ytterligare knepiga kostnader påfördes, det gula kuvertet hamnade helt enkelt i min brevlåda precis som förr i tiden och det kändes bra.
Det negativa var att dessa tanklock inte passade min lövblås. Kass produktbeskrivning kan man kanske skylla på, de var avsedda för något med ca en millimeter mindre fattning.
Dock, jag hittade en annan lösning på tanklock under denna exceptionellt långa leveranstiden som lär fungera för tid och evighet: ett tanklock gjort i plåt till en urgammal Briggs&Stratton-motor till en avlagd gräsklippare jag hittade. Satt som en smäck så problemet är löst. För alltid.
Redigerat:
Som sagt: fastnar det i tullen och Postnord begär moms + hanteringsavgift så är det bara att maila säljaren via amazon, det är säljaren som ska betala moms och tullavgifter!G Gustafhagel skrev:Jag råkade ut för samma sak nu trots att jag hade sorterat på bara produkter som fanns i Europa. Sen kom jag på att det var på ebay och jag la inte beställningen på ebay när jag väl beställde. Klantigt, for det var samma pryl till samma pris (+- ett par kr) men nu får jag vänta en vecka till plus betala moms och tull och tjafs. Jaja, Amazon Sverige har med andra ord bara gjort mig mer benägen att fortsätta handla på ebay.
Och hur vet varifrån saker skickas, när Amazon ännu inte har fysiskt lager i Sverige?
Jag beställde på nytt sågblad till multimaskinen (Bosch) och de skickades med UPS från Madrid, via stopp i Frankrike, två i Tyskland och två i Danmark, innan de kom till Sverige. Är detta normalt?
Jag beställde på nytt sågblad till multimaskinen (Bosch) och de skickades med UPS från Madrid, via stopp i Frankrike, två i Tyskland och två i Danmark, innan de kom till Sverige. Är detta normalt?
Står det ”Fraktas från och säljs av *företag*”, under ”Lägg till i kundvagnen”, så kan du klicka och se var företaget är beläget.GoForIt skrev:
Står det ”Fraktas från och säljs av Amazon” skickas det oftast från central-lagret i Tyskland, men kan skickas från andra länder i Europa.
Jo faktiskt. Förmodligen betydligt enklare.Alfredo skrev:
Började faktiskt fylla i en reklamationsblankett, men någonstans under rubriken där man skall redogöra för sin korrespondens med säljaren blev det så j-la komplicerat att jag inte orkade i mål.
Men det hade varit intressant att se om det blivit någon reaktion.
Då skall vi se hur mitt case slutar. Beställde några prylar i en order (fast med olika säljare) och en av dessa prylar skickades från Japan. Mycket riktigt fick man ett brev från Postnord idag att jag skall betala importmoms och avgift för försändelsen.
Kontaktade Amazon via kundtjänstchatten som svarade att det är fel, det skall säljaren stå för, så de kontaktar säljaren som har 2 dagar på sig att svara. Jag har ju redan betalat för prylen via kreditkortet (tillsammans med de andra prylarna i en klumpsumma) så undrar vad som händer om säljaren inte tycker lika som Amazon.
Kontaktade Amazon via kundtjänstchatten som svarade att det är fel, det skall säljaren stå för, så de kontaktar säljaren som har 2 dagar på sig att svara. Jag har ju redan betalat för prylen via kreditkortet (tillsammans med de andra prylarna i en klumpsumma) så undrar vad som händer om säljaren inte tycker lika som Amazon.
Långa fördröjningar på paket från Amazon nu. Jag har fyra paket som skulle kommit igår, nu har man ändrat till att de kommer någon gång mellan de 3e och den 7e. De har inte kommit idag i alla fall.
Jag får nog lära mig språket amazoniska lite bättre
Trodde i min enfald att jag beställt 120st i blandade storlekar
Trodde i min enfald att jag beställt 120st i blandade storlekar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Paket nummer två dök upp med morgontidningen idag. Klassiskt Kina-paket (grå plastpåse), dock var den kinesiska etiketten överklistrad med en etikett från ett importföretag i Halmstad.
Via Amazon har vi I praktiken fått någon som till en låg summa hanterar tull och moms för paket från Kina.
Via Amazon har vi I praktiken fått någon som till en låg summa hanterar tull och moms för paket från Kina.
Beställde fr Amazon.se i tisdags, det skickades i onsdags och i morse fick jag mail (?) m leveransavisering till lokal ICA-butik.
Skulle kommit igår, men jag vet ju att både PostNord och ICA-butiken är översvämmad av leveranser efter Black Friday, så förseningen (på en dag) kanske inte beror på Amazon......
Skulle kommit igår, men jag vet ju att både PostNord och ICA-butiken är översvämmad av leveranser efter Black Friday, så förseningen (på en dag) kanske inte beror på Amazon......