193 891 läst · 1 347 svar
194k läst
1,3k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Avtal och villkor mellan två företag är inte offentliga handlingar, så de lär du inte få se. Däremot kan du enkelt googla och se att det inte är unikt att någon inte får ut sina paket för att namn är felstavade. Jag vet inget fall där man nekat för att Svensson saknar ett 's', men att Bo inte fått ut paket adresserade till Bosse och liknande har hänt många gånger. Om ett paket är adresserat till Person med adressen Coop på Storgatan, så får Person hämta ut det om Person kan visa en spårningslänk eller bekräftelse de fått av ehandlaren. Om det är adresserat till Coop, Person, Storgatan är det bara Coop som kan hämta ut det, vilket de inte kommer göra då paketet uppenbart inte är till dem.Alfredo skrev:
Fast enklast är om du frågar Postnord om vad som gäller ifall du inte tror på mig. Jag jobbar i branschen och har läst de flesta ombudsnätens villkor, men kan som sagt inte dela med mig av direkta formuleringar i några avtal.
Äh, jag passade på att googla åt dig, då jag har tid över.
https://www.ehandel.se/PostNords-krav-Samma-namn-pa-paket-och-legitimation,6860.html
https://www.ehandel.se/PostNords-krav-Samma-namn-pa-paket-och-legitimation,6860.html
Fast här handlar det om ett smeknamn som kanske inte ens har en avlägsen likhet med personens namn. Jag tror de flesta inser att det skulle bli rätt tungrott om fel antal "s" i "Svensson" skulle ställa till det i praktiken.Hep skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
De har inte ens stämt av hur deras datorsystem hanterar mottagarens adress och utlämningsställets.
De har onekligen en rejäl bugg i handskakningen och den finns kvar efter nästan en månad.
De har onekligen en rejäl bugg i handskakningen och den finns kvar efter nästan en månad.
Från sidan jag länkade till: "Även om det bara handlar om en bokstav som blivit fel så kan man bli nekad att hämta ut paket."Alfredo skrev:
Nu har jag förklarat, googlat och även läst åt dig. Säg till om jag ska göra något mer, eller om du bara har bestämt dig för hur det är och inte är mottaglig.
Och detta anser jag är komplett vansinne och tecken på en extrem stelbenthet och inte kundvänligt. Sunt förnuft och god serviceanda borde gälla även här.Hep skrev:
Jag har inga problem med att ta emot det du säger. Jag tycker bara det är orimligt.Hep skrev:
Sålänge det står ”fulfilled by Amazon” (eller motsvarande på svenska) under köpknappen ska man vara trygg. Men om det står att varan skickas av en annan butik bör man dubbelkolla så den butiken inte skickar från kina. Det är lite svårt att med säkerhet veta utan att fråga förstås men man kan se vart butiken har sin adress och det kan ge en ganska bra hint.H hans.p skrev:
Jag väljer av bekvämlighetsskäl att alltid handla varor som är ”fulfilled by amazon” även om det ibland medför några procents högre pris. När alternativet finns förstås.
Är du säker på att kravet kom från PostNord? Det förekommer en massa falska krav som utger sig att komma från PostNord.H hans.p skrev:
Rörande tull och importavgifter så hittade jag detta på Amazons hemsida:
Jag har beställt en vara från utanför EU (tydligen, missade detta vid beställningen och upptäckte det när jag såg den långa leveranstiden efteråt) och när jag tittade på varan ett par dagar senare så är den 100kr dyrare än när jag beställde den, jag blev lite nyfiken på om det nya priset inkluderar importavgifter och hittade då texten ovan. Jag misstänker att jag kommer att få klaga hos Amazon som får klaga på säljaren för att få hem varan, men att jag kommer att slippa importavgifterna. Det är antagligen därför som varan numera (ett par dagar senare) kostar 100kr mer att beställa...Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet
Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.
Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.