C
Har suttit och letat lite nätverksmaterial i helgen. Både på amazon.se och proshop.se som är på samma språkliga nivå.
Gott om nyord att lära sig helt klart;

Katt 6 (Cat 6)
Modulär insättning (modular jack)
Nyckelsten alt. tangentsten (Keystone)
Lapppanel (japp, med tre 'p', patchpanel)

Beställde en adapter från 5/8 till W21.8 som skulle kommit i torsdags, nu står det att den ska levereras imorgon annars ska jag återkomma dagen efter för återbetalning

Cheesen Cheesen skrev:
trälim 2,15 gallonger :)

[länk]
Lång- eller kortgallonger månne?:thinking:

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Jag fick i dag SMS-avi om min beställning från Amazon.se. Paketet skickat med Postnord, att avhämta hos det lokala ombudet, en större Coop varuhall. Trevligt!

Men efter två timmar kom ett automatmail från Amazon.se att mottagaren vägrat hämta paketet, och att jag skulle få min återbetalning när returen ankommit till dem. Mindre trevligt.

Jag gjorde ändå ett besök hos Coop, och fick en logisk förklaring. Butiken hade fått ett paket från Amazon.se adresserat till just precis butiken. Alltså Coop - Gata och nummer - Ort - Postnummer och Sweden. I ett hörn av adressetiketten stod faktiskt också mitt namn.

Min bedömning är samma som Coops, paketet var adresserat till Coop, inte till mig. Coops bedömning att det kunde vara ett fakturaköp, och att företaget ikläder sig betalningsansvar om det kvitteras ut, stämmer rätt så bra. Jag fick också veta att det var det tredje eller fjärde paketet de returnerat av detta skäl de senaste dagarna.

Jag har skrivit till Amazon.se och Postnord (jag kom på plats 212 i telefonkö på ett 0771-betalnummer till Postnord) och bett dem prata med varandra och utarbeta en fungerande rutin.

Kan tillägga att både amazon.de och amazon.co.uk klarat av att skriva svenska adresser!

Redigerat:
Jonas Persson
R riba skrev:
Jag fick i dag SMS-avi om min beställning från Amazon.se. Paketet skickat med Postnord, att avhämta hos det lokala ombudet, en större Coop varuhall. Trevligt!

Men efter två timmar kom ett automatmail från Amazon.se att mottagaren vägrat hämta paketet, och att jag skulle få min återbetalning när returen ankommit till dem. Mindre trevligt.

Jag gjorde ändå ett besök hos Coop, och fick en logisk förklaring. Butiken hade fått ett paket från Amazon.se adresserat till just precis butiken. Alltså Coop - Gata och nummer - Ort - Postnummer och Sweden. I ett hörn av adressetiketten stod faktiskt också mitt namn.

Min bedömning är samma som Coops, paketet var adresserat till Coop, inte till mig. Coops bedömning att det kunde vara ett fakturaköp, och att företaget ikläder sig betalningsansvar om det kvitteras ut, stämmer rätt så bra. Jag fick också veta att det var det tredje eller fjärde paketet de returnerat av detta skäl de senaste dagarna.

Jag har skrivit till Amazon.se och Postnord (jag kom på plats 212 i telefonkö på ett 0771-betalnummer till Postnord) och bett dem prata med varandra och utarbeta en fungerande rutin.

Kan tillägga att både amazon.de och amazon.co.uk klarat av att skriva svenska adresser!
Exakt samma som mitt paket jag beskrev tidigare i tråden, men jag fick ut det utan några problem.

R riba skrev:
Coops bedömning att det kunde vara ett fakturaköp, och att företaget ikläder sig betalningsansvar om det kvitteras ut, stämmer rätt så bra.
Känns som en väldigt kundfientlig hantering av någon som ska arbeta som "postombud". De borde göra allt som rimligen står i deras makt för att se till att leveranser fungerar och inte "leta kryphål" för att minimera sin egen risk. :mad:

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Känns som en väldigt kundfientlig hantering av någon som ska arbeta som "postombud". De borde göra allt som rimligen står i deras makt för att se till att leveranser fungerar och inte "leta kryphål" för att minimera sin egen risk. :mad:
Nja, kommer det 15sånna paket som står som värda '10000'kr st så blir det snabbt mycket pengar man kan bli blåst på om man inte är vaksam.
Det är amazons uppgift att skriva vettiga adresser.

C
Frustrator Frustrator skrev:
Nja, kommer det 15sånna paket som står som värda '10000'kr st så blir det snabbt mycket pengar man kan bli blåst på om man inte är vaksam.
Hur skulle den blåsningen gå till menar du?
Om jag skickar dig 10 paket med din adress på och du kvitterar ut dem. Kan jag då fakturera dig 100 000 kr helt lagligt?

Det finns risker med att driva företag, visst. Ett postombud driver dock en "förtroendeverksamhet" och det agerande som beskrivs överensstämmer inte med de krav jag anser man bör ställa på de som tillåts bedriva sådan verksamhet.

Det är amazons uppgift att skriva vettiga adresser.
Ja självklart, men ibland går det fel och då har alla i leveranskedjan en plikt att göra vad de kan för att åtgärda felet som jag ser det.

C cpalm skrev:
Hur skulle den blåsningen gå till menar du?
Om jag skickar dig 10 paket med din adress på och du kvitterar ut dem. Kan jag då fakturera dig 100 000 kr helt lagligt?
Inte riktigt så enkelt men det är principen ja.

Alfredo Alfredo skrev:
Det finns risker med att driva företag, visst. Ett postombud driver dock en "förtroendeverksamhet" och det agerande som beskrivs överensstämmer inte med de krav jag anser man bör ställa på de som tillåts bedriva sådan verksamhet.

Ja självklart, men ibland går det fel och då har alla i leveranskedjan en plikt att göra vad de kan för att åtgärda felet som jag ser det.
Ja det finns risker, men i det här fallet har ju Coop gjort vad de kan för att minimera den risken. Vilket ändå får anses vara rimligt.

Tror inte Coop bedriver den verksamheten pga ngt förtroende, de gör det för att tjäna pengar.

Ja det finns risker, men i det här fallet har ju Coop gjort vad de kan för att minimera den risken. Vilket ändå får anses vara rimligt.
Vi får helt enkelt enas om att vi är oense.
Tror inte Coop bedriver den verksamheten pga ngt förtroende, de gör det för att tjäna pengar.
Absolut, men de har fått förtroendet att bedriva "postverksamhet".

Det kan vara bra att veta vems regler Coop följer innan man dömer dem. Det är Postnord som är stenhårda i reglerna som ombuden ska följa. Bl a att en adress måste vara helt rätt, med rättstavade namn, rätt ordning på c/o osv. De har kommit till för att minska bedrägerier. Man kan tycka vad man vill om dem, men det är oavsett det bara för Coop att följa dem om de vill fortsätta vara ombud.

Jonas Persson
I mitt fall var adressen
Coop
Mitt namn
Adress

Det innebär att mottagare är Coop och jag bara någon anställd på Coop. Därmed har de, och inte jag, ansvaret för mottagandet av leveransen.

Vill minnas att det står i grundlagen att den juridiska mottagaren alltid står överst. Skulle mitt namn stå överst får ingen annan än jag öppna det. Detta trots att det är addresserat till Coop.

Skulle man inte följa juridiken kan det bli problem. Vad skulle tex hända om jag säger att jag inte fått varan, den är enligt adressen inte skickad till mig personligen.

Nu föll det sig som så i mitt fall att Coop inte är utlämningsställe för sin egen post och det andra stället dit jag gick såg det som ett paket skickat till just Coop. Deras problem var att jag inte hade rätt att hämta post skickad till Coop, men de gjorde ett "undantag".

Hep Hep skrev:
Bl a att en adress måste vara helt rätt, med rättstavade namn, rätt ordning på c/o osv.
Jag tar gärna en hänvisning till reglerna där det framgår att ett paket inte ska levereras på grund av att exempelvis "Svensson" har fel antar "s". Jag tror helt enkelt inte att detta kan stämma!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.