193 890 läst · 1 347 svar
194k läst
1,3k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Min erfarenhet är att Amazon kommer att hänvisa dig till säljaren, trots att det är Amazon som debiterar ditt kort.pacman42 skrev:
Själv undviker jag Amazon Marketplace pga detta.
De är numera ett företag registrerat i Sverige. Det är de jag har gjort upp affären med. Det är ingen tvekan om att de är ansvariga enligt svensk lagstiftning.C cpalm skrev:
Vi får väl se, de brukar vara rätt bra att ha att göra med i alla fall.C cpalm skrev:
Min erfarenhet från alla de stora plattformarna för småköp (Amazon, eBay, Aliexpress, Banggood m.fl.) är att de dumpar ansvaret i knät på säljaren och säger:
- betala tillbaka!
Så här skriver Amazon på följande sida
I Amazons A-Z garanti kan man läsa att man kan begära återbetalning i bland annat följande fall
Jodå. Har försökt utnyttja den två gånger på Amazon.de. Som @pacman42 är inne på skickar de ett mejl till säljaren där det står betala tillbaka. Längre än så kom jag aldrig. Säljarna ville inte betala tillbaka då de ansåg att de inte gjort fel.F Freddedan skrev:
Jag har alltid fått igen pengarna i dessa fall, oavsett plattform.C cpalm skrev:
Edit: shoppar man på den tyska siten så har man inte samma rättigheter.
Ja, följer säljaren uppmaningen och ger pengarna tillbaka är det ju inget problem.pacman42 skrev:
Den tyska A-Z-garantin är motsvarande och konsumenträtten inom EU är till stora delar hamoniserad numera. Men vem är beredd att driva en rättsprocess för en skitsumma även om man vet att man har rätt? Inte jag iallafall.
Inte Amazon eller säljaren heller. Ligger du bara på Amazon lite (ifall säljaren strular) så kommer de tvinga säljaren att betala tillbaka. Är varan dyrare än vad du fått betala i moms/tull/avgifter, då kan du nog göra en mindre förlust ändå. Men annars så kommer det att lösa sig. Jag har haft många sådana konflikter med säljare på eBay, jag har fått tillbaka pengarna varje gång. På Amazon och de andra säljplattformarna har jag dock inte behövt strida för det, pengarna har kommit direkt.C cpalm skrev:Ja, följer säljaren uppmaningen och ger pengarna tillbaka är det ju inget problem.
Den tyska A-Z-garantin är motsvarande och konsumenträtten inom EU är till stora delar hamoniserad numera. Men vem är beredd att driva en rättsprocess för en skitsumma även om man vet att man har rätt? Inte jag iallafall.
Alla priser på Amazon ska vara inklusive moms och tullavgifter. Får man ett betalningskrav från postnord så är det bara att maila säljaren via Amazon. Jag har beställt många saker från amazon.co.uk och amazon.de som fastnat i tullen.
Jag har då betalat 75kr i hanteringsavgift + några kronor i moms, mailat säljaren och sagt att de missat betala moms och de har alltid betalat det jag önskat! (ibland då mer än vad saken jag beställde kostade)
Borde rimligtvis fungera likadant på amazon.se.
Jag har då betalat 75kr i hanteringsavgift + några kronor i moms, mailat säljaren och sagt att de missat betala moms och de har alltid betalat det jag önskat! (ibland då mer än vad saken jag beställde kostade)
Borde rimligtvis fungera likadant på amazon.se.
Det är exakt det jag inte lyckats med. Ärendet kommer hela tiden tillbaka till ruta 1 där de ber säljaren lösa problemet. Har kört det säkert 10 varv utan att komma vidare. Det är bara samma standardreaktion gång på gång, som att prata med en robot. Men det är min erfarenhet. Nu skall det bli spännande att se hur det går för digpacman42 skrev:
Vi får se. @Stibbadrill har ju samma erfarenheter som jag har, så det kan ju vara du som har otur med säljaren och vi som har haft tur. Jag har haft mycket otur med säljarna på eBay och där blir de helt sonika blockade av eBay om de inte betalar tillbaka frivilligt samt att ebay tar pengarna av dem, så efter lite tjafs så brukar de betala. Jag vet dock inte hur de ekonomiska relationerna med säljarna ser ut på Amazon.C cpalm skrev:Det är exakt det jag inte lyckats med. Ärendet kommer hela tiden tillbaka till ruta 1 där de ber säljaren lösa problemet. Har kört det säkert 10 varv utan att komma vidare. Det är bara samma standardreaktion gång på gång, som att prata med en robot. Men det är min erfarenhet. Nu skall det bli spännande att se hur det går för dig
Maila säljaren direkt! ”Contact seller” finns någonstans under din order. Här är en mall jag alltid skickat och som alltid fungerat:C cpalm skrev:Det är exakt det jag inte lyckats med. Ärendet kommer hela tiden tillbaka till ruta 1 där de ber säljaren lösa problemet. Har kört det säkert 10 varv utan att komma vidare. Det är bara samma standardreaktion gång på gång, som att prata med en robot. Men det är min erfarenhet. Nu skall det bli spännande att se hur det går för dig
Hi!
The boat rocker switches from order number
###-####-##### got stuck in custums due to charges that should have been payed by the seller (you). They are now charging me SEK 78:89 (about £7) or they will not send me the item. I will pay it but I would like a refund of the full amount from you since you should have already payed customs and import fees.
Thank you,
/”namn”