D Dilato skrev:
För att göra det helt rättvist borde det då vara moms på alla skatter, inkomstskatt + moms känns väl helt ok?
Stämpelskatt + moms ger bra tillskott till statskassan, likaså reavinstskatt + moms fina grejer.
Jag värmer med egen ved, det är fritt från moms och andra skatter

F fribygg skrev:
Borde i jämlikhetens namn förmånsbeskattas, energiskatt + moms på energivärdet 😇

• Gilla
  • Haha
Snikhol och 2 till
  • Laddar…
keneri1960 keneri1960 skrev:
Fritidshus
Ellevio
Förbrukning 8300 kwh
Kostnad ca 21 000:-
Efter nyår med "effekttopp" blir det ca 200-300:- dyrare/mån
Orsak:
Ellevio bräknar effektopp genom genomsnitt på de 3 högsta effekterna (ca 82:-/kw)
Då vi kör legionella (då går elpatron) 4kw + aktuell övr förbrukning (ca 82:-*5 kw)
Normala effekttoppar övrig tid max 3 kw
Detta görs ca 0,5% av all drifttid
Så att baka,diska tvätta på nätterna för att jäma ut topparna som ellevio hänvisar sina kunder är totalt nonsens
Tydlig smyghöjning av fasta avgifterna 220%/år nästa år
Går elpatronen verkligen i 1h 3 gånger i månaden? 4kwh räcker för att värma 80l 40 grader. Om ni har otur så den startar precis på en timgräns.

D Dilato skrev:
Borde i jämlikhetens namn förmånsbeskattas, energiskatt + moms på energivärdet 😇
Är du sån jämlikhetsivrare?

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Inköp kamin, skorsten, takhuv, yxa, vedklyv, vedkorg, vedhylla, sotare, besiktning... Moms fritt??? 😂,

• Haha
Dilato
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Det som sticker ut är ju hur sinnessjukt mycket som försvinner i skatt och moms inser jag nu. Var tvungen att göra en 12-månaders koll själv nu efter jag läste den här tråden.

Till Tibber har jag betalat ca 10 500 kronor för 15 121 kWh hittills 2024.

Till nätägaren har jag betalat hittills typ 18 000 och fördelningen där ser ut såhär. Totalt inkl allt alltså omkring 1.85 per kWh men själva elen har bara kostat 70 öre per kWh. 🙃

[bild]
Ja, jag har solceller och från maj t.o.m. oktober har jag inte betalat något för själva elen, men minimum 600kr till nätägaren Vattenfall. T.ex. i oktober 0kr för elen och nästan 1.100kr till Vattenfall.
Från januari t.o.m. september gjorde Vattenfall en vinst på nästan 34 miljarder kronor och nu vill de göra ännu mer i vinst, för i dagarna fick jag ett brev om att de ska höja månadsavgiften med 160kr för boende i parhus, villa mm och något mindre för boende i lägenhet. Till det kommer sedan moms och kanske även energiskatt.
Nätägarna rånar oss konsumenter av el på våra surt förvärvade slantar. Det här med avregleringen av elen har precis som så många andra avregleringar-privatiseringar visat sig vara till för att öka vinsterna för producenterna genom att råna oss konsumenter!

Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
N Nils2018 skrev:
På vilket sätt är fossilindustrin subventionerad?
Fossilindustrin är subventionerad på flera sätt globalt och nationellt. Subventionerna kan delas in i tre huvudsakliga kategorier: direkta subventioner, skattelättnader och undantag, samt indirekta kostnader som inte belastar industrin. Här är en översikt:

1. Direkta subventioner

Dessa är finansiella bidrag från stater till fossilindustrin, ofta i form av stöd för produktion, distribution eller konsumtion av fossila bränslen. Exempel:

• Direkta bidrag till olje-, kol- och gasbolag för att sänka produktionskostnader.

• Lån och investeringar från statliga banker till fossila energiprojekt.

2. Skattelättnader och undantag

Regeringar kan ge skattelättnader för att uppmuntra investeringar i fossil energiproduktion. Exempel:

• Undantag från koldioxidskatter eller lägre beskattning av fossila bränslen jämfört med alternativa energikällor.

• Avdrag för prospektering och utvinning av fossila bränslen, som i många länder gör det billigare att hitta och exploatera nya oljekällor.

3. Indirekta subventioner

Detta inkluderar kostnader som industrin orsakar men inte behöver betala själv, exempelvis:

• Miljökostnader: De skador på klimat, luft och vatten som fossila bränslen orsakar täcks ofta av offentliga medel snarare än av industrin själv.

• Hälsokostnader: Föroreningar från fossila bränslen bidrar till sjukdomar, vilket leder till höga vårdkostnader för samhället.

• Infrastrukturkostnader: Staten kan bekosta vägar, hamnar eller annan infrastruktur som används för transport av fossila bränslen.

Globala uppskattningar

En rapport från IMF (Internationella valutafonden) 2021 uppskattade att fossila bränslen subventioneras med cirka 7 biljoner USD årligen om både direkta och indirekta kostnader inkluderas. En betydande del av detta är underprissättning av fossila bränslen, där priserna inte återspeglar deras verkliga sociala och miljömässiga kostnader.

Subventioner i Sverige

Även i Sverige subventioneras fossilindustrin, exempelvis genom:

• Lättnader i energiskatt för vissa sektorer som jordbruk, sjöfart och gruvindustri.

• Undantag för flygbränsle från energiskatt och moms.

• Stöd till fossila bränslen via offentliga investeringar, exempelvis i oljehamnar eller gasnät.

Slutsats

Subventionerna till fossilindustrin försvårar omställningen till förnybar energi eftersom de gör fossila bränslen billigare och konkurrenskraftigare än de borde vara. Avvecklingen av dessa subventioner är en viktig del av klimatarbetet.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.

Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.

Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.

26.345 kronor
18.019 kWh

Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.

Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.

Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.

Är det egentligen dyrt?

Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?

Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?

Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.

72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Vad har bil, lån, snus, cig och kaffekostnader med el-priset att göra?

A allan51 skrev:
Vad har bil, lån, snus, cig och kaffekostnader med el-priset att göra?
Jag tror du missade hela upplägget.

Elkostnader jämfört med övrigt heter tråden.

En reflektion om elpriset och vad man får för pengarna jämfört med annat.
Om elen är dyr för vad man får egentligen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är klart man kan vara glad när man har ett pris på 1,46 kr kWh inkl alls.

Hade du haft som mig i Skåne 2,03 så hade du fått punga ut med 36578 kr.

Och då styr vi ändå.

Här är 2022-2024, bara december kvar på 2024. Kostnad är inkl ALLT. 2022 tog jag ut en elbil som jag slängde tillbaka i somras. Därav det blev så högt 2023. (inte kostnaden)
Excel-tabell med elförbrukning och kostnad: 2022 - 10449 kWh, 26221 kr; 2023 - 8339 kWh, 33411 kr; 2024 - 6115 kWh, 20728 kr. Sista kolumnen visar okänd enhet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag tror du missade hela upplägget.

Elkostnader jämfört med övrigt heter tråden.

En reflektion om elpriset och vad man får för pengarna jämfört med annat.
Om elen är dyr för vad man får egentligen.
Priset ska väl relatera till produktionskostnaden och inte till kaffepriset.

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Inköp kamin, skorsten, takhuv, yxa, vedklyv, vedkorg, vedhylla, sotare, besiktning... Moms fritt??? 😂,
Sotar själv, bär veden på armen har haft Fiskars yxan över 10 år

• Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
P paralun skrev:
Jo men om du tar ett lokalnätsområde så har det skenat... främst pga elbilar och värre blir det nog.

Sen blir nog de stora gröna planerna på olika stora industrier ett stort "lex Northvolt".

Men en kraftfull satsning på elektrifiering av lastbilar, bussar etc blir det nog inkl en handfull SMR reaktorer.
Kostar en större slant att bygga stora laddstationer i ett lokalnät för lastbilar, bussar.
Elbilar elbilar elbilar....okej jag ska inte bli provocerad.

Men när jag hade direktel så hade jag betydligt mer i elförbrukning än vad bergvärmepumpen och alla elbilsladdningar tillsammans gör!

Bor i Norrland och vi har ibland 36 minus.
Elförbrukningen är ändå under 15 000 kwh per år!
Har +22 inne, kör bil ca 30-40 tusen mil/år. Okej alla laddningsr pågår inte hemma även om 90% gör det och milen är lite delade med en pluginhybrid (som dock även den körs mest med eldrift).

Dessutom äger jag en bastu som drar 6kw när den körs! Men den fanns ju redan innan jag skaffade elbil och värmepump.

Har gamla vitvaror och tom en och annan glödlampa/halogen dessutom 😁

Sen kan ju kanske inte alla ha värmepump. Men här är något EU borde se till. Man förbjuder glödlampor, lysrör, dammsugare får inte överstiga en viss effekt och massa annat tjafs!

Varför inte avveckla direkt-el istället?
Det där man skulle göra en enorm vinst att minska belastning av elnätet!
Åtminstone förbjuda direkt el i nybygge. Men nä det gör man inte, även om det kanske inte är så vanligt idag att bygga nytt med det systemet.

Redigerat:
  • Gilla
djungelkatt
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Elbilar elbilar elbilar....okej jag ska inte bli provocerad.

Men när jag hade direktel så hade jag betydligt mer i elförbrukning än vad bergvärmepumpen och alla elbilsladdningar tillsammans gör!

Bor i Norrland och vi har ibland 36 minus.
Elförbrukningen är ändå under 15 000 kwh per år!
Har +22 inne, kör bil ca 30-40 tusen mil/år. Okej alla laddningsr pågår inte hemma även om 90% gör det och milen ör lite delade med en pluginhybrid (som dock även den körs mest med eldrift).

Dessutom äger jag en bastu som drar 6kw nör den körs! Men den fanns ju redan innan jag skaffade elbil och värmepump.
Jo troligen är det inte så svårt för din nätägare att få ihop en modell när det är Norrland.

2027 ska samtliga elnätsbolag ha effektavgift.

https://ei.se/konsument/aktuellt-fo...ift---vad-innebar-det-for-dig-som-elanvandare

R Rkarlsson skrev:
Det är klart man kan vara glad när man har ett pris på 1,46 kr kWh inkl alls.

Hade du haft som mig i Skåne 2,03 så hade du fått punga ut med 36578 kr.

Och då styr vi ändå.

Här är 2022-2024, bara december kvar på 2024. Kostnad är inkl ALLT. 2022 tog jag ut en elbil som jag slängde tillbaka i somras. Därav det blev så högt 2023. (inte kostnaden)
[bild]
Bedömer att vi skulle kunna köra på 15.000 kWh om man skulle bo i sydligaste Sverige samt lägga lite eftertanke på besparingar.

Är elen dyrare så tenderar man att spara mer. Just nu befinner vi oss där det fortfarande är så billigt att det inte sparas på någon kWh.

Kan säga att vi satte in en ny Contura kamin 2019 när vi byggde kåken och än idag har inte en pinne eldats i den. Däremot kört massor av trä på tippen och just nu avverkar stora mängder egen skog där ett samtal skulle räcka att byta långved mot klyven i säck hemkört.

Billigare med el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.