kisumisu
P paralun skrev:
Jo troligen är det inte så svårt för din nätägare att få ihop en modell när det är Norrland.

2027 ska samtliga elnätsbolag ha effektavgift.

[länk]
Det vet jag!

Men vi pratar om förbrukningen.
Folk gillar ta upp alltid elbil att den är den stora boven.

Visst det här kommer ju drabba mer direkt-el konsumenter! Så visst fler kommer nog välja bergvärme eller luftvatten som det primära värmekällan. Kanske även ved och tom fjärrvärme kan vara kandidater.

Det går ju inte stänga av värmen, men bilen kan jag ju välja mer när den ska laddas, vilken tidpunkt och till vilken effekt.

Kände mig "tvingad" att kolla mina räkningar! Har fått betala 12772kr för 5681kwh detta år.
Har bergvärme och solceller. Detta inkluderar alla avgifter för elen. Men sedan får jag lite tillbaka på skatten med än så länge, en bit över 3600kr lär det bli.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A allan51 skrev:
Vad har bil, lån, snus, cig och kaffekostnader med el-priset att göra?
Det är nog för att ökningarna följer konsumentidex, så när choladkakan eller mjölken stiger i pris så följer dom med i racet. Det finns flera index att räkna med, men just nu bara det ena, som dom anser sig följa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jo men om du tar ett lokalnätsområde så har det skenat... främst pga elbilar och värre blir det nog.
Vilket lokalnätsområde då?
Och, som sagt, varför skall jag betala på min elräkning för att någon vill bygga en laddstation för bussar?
Det får väl indirekt finansieras av den som bygger laddstationen, precis som för alla andra?

Coolman Coolman skrev:
Inköp kamin, skorsten, takhuv, yxa, vedklyv, vedkorg, vedhylla, sotare, besiktning... Moms fritt??? 😂,
Om man gör det näringsmässigt, ja till stor del 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilket lokalnätsområde då?
Och, som sagt, varför skall jag betala på min elräkning för att någon vill bygga en laddstation för bussar?
Det får väl indirekt finansieras av den som bygger laddstationen, precis som för alla andra?

Om man gör det näringsmässigt, ja till stor del 😉
Jo själva laddstationen får ju bussbolaget stå för men en för liten transformator i området och en kabel med grövre dimension får elnätsbolaget stå för. Vi har ett sådant fall där man fått ladda bussarna på depån med en stor dieselgenerator sedan förra vintern men nu ska det vara fixat så ordinarie matning ska räcka.
Räknefel skyllde man på... 😉 Men jag ser bussar och lastbilar som det mest prioriterade just nu för elektrifiering plus några SMR reaktorer för planerbar elproduktion.

P Pligg85 skrev:
Bedömer att vi skulle kunna köra på 15.000 kWh om man skulle bo i sydligaste Sverige samt lägga lite eftertanke på besparingar.

Är elen dyrare så tenderar man att spara mer. Just nu befinner vi oss där det fortfarande är så billigt att det inte sparas på någon kWh.

Kan säga att vi satte in en ny Contura kamin 2019 när vi byggde kåken och än idag har inte en pinne eldats i den. Däremot kört massor av trä på tippen och just nu avverkar stora mängder egen skog där ett samtal skulle räcka att byta långved mot klyven i säck hemkört.

Billigare med el.
Vi eldar dock också lite kamin. Kan nog säga att veden är självbetalande typ. Annars hade vi haft högre.

C
P paralun skrev:
Jo själva laddstationen får ju bussbolaget stå för men en för liten transformator i området och en kabel med grövre dimension får elnätsbolaget stå för.
Jo, den omedelbara kostnaden får naturligtvis elnätbolaget stå för, men i en normal näringsverksamhet kompenseras ju sådana investeringar i längden av ökade intäkter. De får ju en ny betalande kund.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Min poäng är att det spelar ingen roll, de får in lika mycket skatt när du köper el som när du köper bensin, så ingen skatt behöver höjas om användandet av bensin övergår till el
Nja energiskatten på el är ju dubbelt så hög som för bensin.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo själva laddstationen får ju bussbolaget stå för men en för liten transformator i området och en kabel med grövre dimension får elnätsbolaget stå för. Vi har ett sådant fall där man fått ladda bussarna på depån med en stor dieselgenerator sedan förra vintern men nu ska det vara fixat så ordinarie matning ska räcka.
Räknefel skyllde man på... 😉 Men jag ser bussar och lastbilar som det mest prioriterade just nu för elektrifiering plus några SMR reaktorer för planerbar elproduktion.
Jag förstår inte hur man ska kunna köra lastbilar och bussar på el i nån större utsträckning. De tunga fordon jag jobbar med, både lastbil och buss, rullar i princip hela dygnet. Förstår inte hur de ska hinna laddas.
Visst finns det distributionsbilar som står hela nätterna, men hur många är de procentuellt sett?

K Kirre2 skrev:
Jag förstår inte hur man ska kunna köra lastbilar och bussar på el i nån större utsträckning. De tunga fordon jag jobbar med, både lastbil och buss, rullar i princip hela dygnet. Förstår inte hur de ska hinna laddas.
Visst finns det distributionsbilar som står hela nätterna, men hur många är de procentuellt sett?
Ladda när du lastar och lossar.
Bussar i stadstrafik kör 2-3 mil. Laddar på några minuter vid vändstation. De har batterier som eg är kondensatorer. Laddar supersnabbt.

kisumisu
N Nils2018 skrev:
På vilket sätt är fossilindustrin subventionerad?
Elen blir dyrare och bensin billigare

https://carup.se/okanda-sankningen-av-bensinen-redan-vid-nyar/

Nåja det här var ändå postivt till dem som äger pluginhybrider. Dessa drar ju bensin som en dieselbil drar diesel och kan välja vilket som blir billigast köra med. Ska elen kosta mer än 4kr kwh så bara brumma på med bensin som blir billigare.

Tänker själv redan nu ta hybriden på längre Sverigeresor när det är så dyrt ladda elbil på allmänna laddstationer.

Men det är ju det regeringen vill.

Elbilen kör jag dock kortare resorna med som man klarar på hemmaladdning plus laddar även hybriden hemma.

Sen till Finlandresorna blir det elbilen. Bensinen är dyr där och elen är betydligt billigare på laddstationer.

Tur man har båda sorterna av bil 😁

lilytwig lilytwig skrev:
Ladda när du lastar och lossar.
Bussar i stadstrafik kör 2-3 mil. Laddar på några minuter vid vändstation. De har batterier som eg är kondensatorer. Laddar supersnabbt.
Okej, jag har dålig koll, men varför måste då personbilar stå och ladda jättelänge utanför ica?
Och det skulle ändå inte fungera med lastbilarna som inte har några fasta ändhållplatser.
Kanske bara jag som ser problem, men jag är på riktigt intresserad av hur det ska fungera! Det är på tal med eldrivna fordon på en av mina arbetsplatser.

kisumisu
K Kirre2 skrev:
Okej, jag har dålig koll, men varför måste då personbilar stå och ladda jättelänge utanför ica?
Och det skulle ändå inte fungera med lastbilarna som inte har några fasta ändhållplatser.
Kanske bara jag som ser problem, men jag är på riktigt intresserad av hur det ska fungera! Det är på tal med eldrivna fordon på en av mina arbetsplatser.
Det beror såklart hur mycket bilen klarar av att ta emot.

Många äldre bilar tar t ex emot bara enfas.

I princip alla nya bilar tar emot 3 fas, 3ggr snabbare.

Däremot är även det långsamt och söligt de är såkallade destination laddare.
Den här sorten är den vanligaste som man har hemma, på jobb mm.

Jag förstår att det blir nästan omöjligt för fordon som jämt i rörelse. Medans andra klarar gott och väl med det här! Hur många kör dygnet runt och 30-40mil per dag varjedag?

Sen har vi snabbladdare av olika sorter.
Här beror det också mycket på bilen, vissa klarar av att ta emot 150kw helt utan vidare då tar det inte länge kanske 20minuter lite beroende hur tom batteri.

Medans andra bilar tar bara emot max 20-30kw oberoende hur snabb laddaren är.

O ja en grej till snabbladdare är laddare!
Laddbox, destinationsladdare, mormorsladdare kallas felaktigt det dessa är bara en slags switchar (en slags kontrollenhet om det tex blir fel stoppar den att ingen ström kommer fram) (med den kan man även kontrollera hur mycket den ska ge max till bilen dvs du kan sätta gränser, gör även annat kan t ex styra om man får ladda eller inte osv) som kommunicerar med bilens laddare OBC dvs det är inne i bilen själva den laddaren är i därför tar inte alla bilar t ex emot 3 fas fast laddboxen ger ut 3 (kan även vara bara 1 fas dessa ger, t ex mormorsladdare men även 3 fas laddbox kan göras till 1 fas)...

Sedan kan laddboxarna som i parentes förklarat styra även hur mycket en bil ska få ta el....vissa uttag är begränsade i styrka och då kan det ta ännu längre tid ladda bilen om man har valt att sänka effekten med laddboxen.

Ladd med lägsta effekt:
Bild av en bilskärm som visar laddstatus: 8% laddad, 44 timmar och 20 minuter återstår till 80% laddning vid 1,3 kW effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ladd med högsta effekt
Bilens laddningsskärm visar återstående laddningstid på 4 timmar och 55 minuter, med 8% batteri och effekt på 10.5 kW.
Skapa konto

Laddning på snabbladdare DC (min bil går söligt på dessa så finns bättre exempel)
Bilden visar en bils laddningsskärm med återstående laddningstid på 1 timme och 2 minuter, batterinivå på 19% och laddningsstyrka 34 kW.
Skapa konto

Redigerat:
PeterXyz PeterXyz skrev:
Med i den ekonomiska bilden är också att fossilindustrin är enormt subventionerad. Skulle vara skönt för oss skattebetalare slapp den utgiften och också fick renare luft (3000 dödsfall om året pga luftförorening från bilismen) och dessutom bättre för klimatet
Huvuddelen av de dödsfall som vägtrafikens luftföroreningar orsakar beror på de partiklar som dubbdäcken river loss när man kör på torr asfalt med dubbdäck.

kisumisu kisumisu skrev:
Jag förstår att det blir nästan omöjligt för fordon som jämt i rörelse. Medans andra klarar gott och väl med det här! Hur många kör dygnet runt och 30-40mil per dag varjedag?
Känner att det är mycket jag inte förstår här... Men våra bilar rullar 20-24 timmar per dygn och 80-100 mil. Ibland lite mindre kanske, men på ett ungefär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.