30 417 läst · 172 svar
30k läst
172 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Men sedan så behövs ju elen mer söderut och exporteras till Tyskland. Varför kan man inte bygga kraftverk där det behövs? Nä det är ju lättare köra över människor på mindre samhällen = mindre protester.M Maalkl skrev:Jag har inte mycket att säga om angående älvarna. Men däremot vindkraft har vi också. Jag tog för något år sedan mig tid att räkna ut hur mycket vindkraft som är installerat i de olika elområdena och SE4 och SE2 hade nästan exakt lika mycket installerat per kvadratkilometer. Att SE2 har så mycket mer vindkraft totalt beror ju på att det är ett antal gånger större än SE4. Så diskussionen om att "vi" i SE4 inte vill bygga någon vindkraft är fel. I Skåne och Halland behöver man inte ens gå upp på en höjd för att se ett vindkraftverk.
Den stora skillnaden är nog att i Norrland är vindkraftverken ett nyare inslag i en annars tidigare orörd och vacker miljö. Särskilt om man står på en höjd. Samt att de är byggda i parker istället för lite överallt.
E.on är en diskussion i sig och jag tycker synd om alla som har dem, oavsett om man bor i Norrland eller Götaland. Kanske lite mer de som bor i Norrland där det går åt mer ström. De enda positiva än så länge är väl att de fortfarande inte har effektavgift. De funderar väl noga och väl på hur de kan tjäna så mycket pengar som möjligt och göra det svårt för oss kunder.
Jag har inget emot vindkraftverk, men jag har väldigt mycket emot det att man bygger och bygger saker och sedan i samma veva passat på höja nätavgifter bara för att kunna exportera elen söderut där man inte vill och av nån anledning inte kan bygga!
Sen skulle ju en väldigt stor morot vara = kommuner med kraftverk = billigare el och nätavgifter! = Hur många skulle protestera?! Mindre mängd folk tror jag!
Helt rätt att SE1 har i alla fall lite lägre priser! Men borde vara ännu lägre!
Så det kanske skulle börjas bölas även om orättvisor, om var och annan i område 4 skulle ha vindkraftverk på sin gård med fri eller billigare nätavgift. Är ju jantelagen.
Redigerat:
Precis det jag menar när vissa påstår att vi har inte tillräckligt el till en fordonsflotta som drivs med el!B bjorn.abelsson skrev:
Är väl bättre låta sin egen befolkning använda elen till förmånligt pris t ex att ladda just bilen med, än att exportera ut allt.
Skulle alla tjäna på förutom de giriga elbolagen och oljeshejkerna.
Hur ska du ladda en lastbil som lämnar på en industri? Vi brukar ha en el lastbil hos oss som utgår 10 mil ifrån.lilytwig skrev:
Han och alla andra med elfordon kan fetglömma att ladda hos oss iallafall. Chefen vill inte ha en enda laddare =) Inte ens till oss anställda. Elräkningarna var höga nog och ska han lägga pengar för att få till en infrastruktur för att folk ska kunna ladda så kostar det rätt mycket mer.
Bussarna däremot är ju utmärkt att de kan köra på el, Ängelholm - Hässleholm är elbuss, och de kör väl till sin depå och laddar upp, de hade även egen gas när de körde sånt.
Däremot sopbilarna har ingen egen laddare, såg att de skaffat en sådan och stod på en publik laddare och tog upp all plats som fanns.
Jovisst men det kostar ju.....C cpalm skrev:
Sen i området med bussdepån finns det då flera större bilfirmor som även de ska ha laddstationer.
Då får elnätsbolaget byta ut både transformator och endera lägga en till kraftkabel eller byta befintlig.
Kostar multum!
Jag vill påstå att ännu är inte elektrifiering tillräckligt utvecklad för att passa många av godstransporterna, speciellt långväga och de bolag som kör sin fordon i princip dygnet runt. Vi är ännu tidig i utvecklingskurvan. Nu över till elen.
Kostnad för att få hem en kWh har ju ökat ordentligt på 10 år. Vill påstå att kostnaden för oss i SE4 har dubblerats på 10 år. Är det värt ändå-kanske ja. Ännu är det ingen lönsamhet att gå off grid. Vi är också lite mer varsamma om förbrukningen, men å andra sidan har de fasta kostnader relativt ökat, trots ökade elpriser. Ska denna utveckling fortgå, så finns det risk att det har mindre betydelse hur stor förbrukningen är. Sedan vet ju staten att detta är en stabil kassako, så fungerar överallt i världen. Vi måste ju ha pengar till de områden som vi aldrig kan beskatta.
Kostnad för att få hem en kWh har ju ökat ordentligt på 10 år. Vill påstå att kostnaden för oss i SE4 har dubblerats på 10 år. Är det värt ändå-kanske ja. Ännu är det ingen lönsamhet att gå off grid. Vi är också lite mer varsamma om förbrukningen, men å andra sidan har de fasta kostnader relativt ökat, trots ökade elpriser. Ska denna utveckling fortgå, så finns det risk att det har mindre betydelse hur stor förbrukningen är. Sedan vet ju staten att detta är en stabil kassako, så fungerar överallt i världen. Vi måste ju ha pengar till de områden som vi aldrig kan beskatta.
Sjukt resonemang!PeterXyz skrev:Fossilindustrin är subventionerad på flera sätt globalt och nationellt. Subventionerna kan delas in i tre huvudsakliga kategorier: direkta subventioner, skattelättnader och undantag, samt indirekta kostnader som inte belastar industrin. Här är en översikt:
1. Direkta subventioner
Dessa är finansiella bidrag från stater till fossilindustrin, ofta i form av stöd för produktion, distribution eller konsumtion av fossila bränslen. Exempel:
• Direkta bidrag till olje-, kol- och gasbolag för att sänka produktionskostnader.
• Lån och investeringar från statliga banker till fossila energiprojekt.
2. Skattelättnader och undantag
Regeringar kan ge skattelättnader för att uppmuntra investeringar i fossil energiproduktion. Exempel:
• Undantag från koldioxidskatter eller lägre beskattning av fossila bränslen jämfört med alternativa energikällor.
• Avdrag för prospektering och utvinning av fossila bränslen, som i många länder gör det billigare att hitta och exploatera nya oljekällor.
3. Indirekta subventioner
Detta inkluderar kostnader som industrin orsakar men inte behöver betala själv, exempelvis:
• Miljökostnader: De skador på klimat, luft och vatten som fossila bränslen orsakar täcks ofta av offentliga medel snarare än av industrin själv.
• Hälsokostnader: Föroreningar från fossila bränslen bidrar till sjukdomar, vilket leder till höga vårdkostnader för samhället.
• Infrastrukturkostnader: Staten kan bekosta vägar, hamnar eller annan infrastruktur som används för transport av fossila bränslen.
Globala uppskattningar
En rapport från IMF (Internationella valutafonden) 2021 uppskattade att fossila bränslen subventioneras med cirka 7 biljoner USD årligen om både direkta och indirekta kostnader inkluderas. En betydande del av detta är underprissättning av fossila bränslen, där priserna inte återspeglar deras verkliga sociala och miljömässiga kostnader.
Subventioner i Sverige
Även i Sverige subventioneras fossilindustrin, exempelvis genom:
• Lättnader i energiskatt för vissa sektorer som jordbruk, sjöfart och gruvindustri.
• Undantag för flygbränsle från energiskatt och moms.
• Stöd till fossila bränslen via offentliga investeringar, exempelvis i oljehamnar eller gasnät.
Slutsats
Subventionerna till fossilindustrin försvårar omställningen till förnybar energi eftersom de gör fossila bränslen billigare och konkurrenskraftigare än de borde vara. Avvecklingen av dessa subventioner är en viktig del av klimatarbetet.
Riktigt billigt. Bättre än vad man kunnat hoppats på 👍P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Liknande trådar
-
Hur allvarligt fel är det om brun är nolla och blå är fas?
El -
Plötsligt uppkommet och allvarligt elfel i villa? [Bild]
El -
Mögel och fukt i sommarhus, hur allvarligt?
Fritidshus -
Avtalat om fastpris, nu kom en tilläggsfaktura på 16k extra
Juridik -
Mögelpåväxt i husstomme vid nybygge. Hur allvarligt för hälsan?
Miljö & Hälsa