37 219 läst · 252 svar
37k läst
252 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Nu är det ju rätt stor skillnad på att betala några enstaka ören för en kilowatttimme som elområde 1-2 gör sedan en dryg månad mot 2-4 kr för samma kilowatttimme. Och sedan kommer elöverföring med 90 öre, elskatt och moms på eländet.P Pligg85 skrev:
Argumentet att det går åt mer el i norr är inte hållbart eftersom det inte går åt så mycket mer att det kompenserar för elområdena.
Du kan ju inte ha nån nytta av bastun.kisumisu skrev:Elbilar elbilar elbilar....okej jag ska inte bli provocerad.
Men när jag hade direktel så hade jag betydligt mer i elförbrukning än vad bergvärmepumpen och alla elbilsladdningar tillsammans gör!
Bor i Norrland och vi har ibland 36 minus.
Elförbrukningen är ändå under 15 000 kwh per år!
Har +22 inne, kör bil ca 30-40 tusen mil/år. Okej alla laddningsr pågår inte hemma även om 90% gör det och milen är lite delade med en pluginhybrid (som dock även den körs mest med eldrift).
Dessutom äger jag en bastu som drar 6kw när den körs! Men den fanns ju redan innan jag skaffade elbil och värmepump.
Har gamla vitvaror och tom en och annan glödlampa/halogen dessutom 😁
Sen kan ju kanske inte alla ha värmepump. Men här är något EU borde se till. Man förbjuder glödlampor, lysrör, dammsugare får inte överstiga en viss effekt och massa annat tjafs!
Varför inte avveckla direkt-el istället?
Det där man skulle göra en enorm vinst att minska belastning av elnätet!
Åtminstone förbjuda direkt el i nybygge. Men nä det gör man inte, även om det kanske inte är så vanligt idag att bygga nytt med det systemet.
Du kör ju i snitt 82-109 mil om dagen 365 dagar om året :O
Jag som tycker jag körde mycket med 1000-1500 mil i månaden i taxin. Och ytterligare några hundra mil privat.
Jo det får de säkert men det är ju elnätsbolaget som får stå för investeringen.kisumisu skrev:
Likadant som att förstärka matning till bensinmackar och laddstationer.
Men man borde ju ha tänkt igenom det här innan man drog igång elektrifieringen.
Jag kan bara minnas att Göteborgs Energi tidigt var ute och konstaterade det här dilemmat.
I den gröna cirkulöra ekonomin så tror man det här löser sig av sig självt..... ironi.
Skrev lite fel på milen ser jag nu.F fribygg skrev:
Menade ca 30.000km och ja det är ju lite skillnad
För övrigt så kör jag inte ensam bil utan frun kör också. Sen är det kanske inte helt hundra allt laddat hemma då man ibland åker längre semester också.
Sen får ni tro annars vad ni vill.
Men hittade lite elräkningar
Direkt el +17-18 inne ibland och vedeldning dagligen när det var minusgrader ute:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bergvärme +22, vedeldning kanske 5-10ggr vintersäsongen när det riktigt kallt ute:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
År 2020 köpte jag pluginhybrid och strax efter en elbil, den första fakturan är från 2019 då jag bara ägde diesel och hade ingen värmepump.
Redigerat:
kisumisu skrev:
3-4 mil skulle inte räcka tur och retur till besiktningen för mig.kisumisu skrev:
Nu tror jag än mindre på dig @kisumisu , ingen kan väl hålla bil för bara 4 mil årlig körsträcka? Måste vara mycket mer ekonomiskt och bekvämt att ta taxi...
Som jag redan skrev tidigare så sparar man idag el på precis allt. Jag förstår att snabbladdare kräver mycket men vissa bla Vattenfall vill få det låta som att hemmaladdning och destination laddare är så stora bovarP paralun skrev:Jo det får de säkert men det är ju elnätsbolaget som får stå för investeringen.
Likadant som att förstärka matning till bensinmackar och laddstationer.
Men man borde ju ha tänkt igenom det här innan man drog igång elektrifieringen.
Jag kan bara minnas att Göteborgs Energi tidigt var ute och konstaterade det här dilemmat.
I den gröna cirkulöra ekonomin så tror man det här löser sig av sig självt..... ironi.
Orkar inte tänka nu.F fribygg skrev:
Jag är van skriva i km. Vet att man använder mil i Sverige.
Sen skriver jag från en mobil som hela tiden rättar mig fel, jag skriver med flera språk så då blir tyvärr så.
Men tro vad ni vill och ven ni vill.
Är nog ingen ide ens argumentera med vissa när dom har redan bestämt sig. Ofta också personer som inte ens suttit i en elbil.
Har inte ens sagt att de passar alla.R Rkarlsson skrev:Styckebilar kan ju inte köra för långt iväg om de inte finns infrastruktur till lastbilar. Att tro att företag man levererar till ska ha stolpar för att du ska kunna ladda lastbilen en halvtimme är bara att glömma.
På bussar, lastbilar och sopbilar som håller sig inom en viss radie funkar det om man har egen laddare på startplatsen.
Sopbilen kan nog glömma att få egen laddstolpe på sin viloplats dessutom utan att få betala väldigt mycket pengar då markägaren har KR tryckt i ögonen =)
Men väldigt många skulle klara sig med eldrift gott och väl!
Man behöver inte ens ha snabbladdare på företag som har stängt nattetid.
Jag laddar hemma ca 50km på 45minuter. Många kör inte ens den sträckan dagligen!
Sen vet jag inte alls hur många kw en sopbil drar. Klart den drar mer men vet ej hur mycket mer. Oavsett tycker jag det är lite märkligt att man inte satsar på egns laddare om man ändå dagligen kör sådana bilar.
Intressant artikel som snuddar vid frågeställningen. Dock nämns inte elkostnader så det lämnas fritt att spekulera om de ökat som boendekostnaderna eller minskat som mat och det mesta annat.
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/...r-nar-vi-i-sjalva-verket-far-mer-for-pengarna
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/...r-nar-vi-i-sjalva-verket-far-mer-for-pengarna
Det kan vara så att de är i startfas. För det var första jag sett hittills, resterande är dieslar. Och de är väl slutkörda så som de kör =)kisumisu skrev:Har inte ens sagt att de passar alla.
Men väldigt många skulle klara sig med eldrift gott och väl!
Man behöver inte ens ha snabbladdare på företag som har stängt nattetid.
Jag laddar hemma ca 50km på 45minuter. Många kör inte ens den sträckan dagligen!
Sen vet jag inte alls hur många kw en sopbil drar. Klart den drar mer men vet ej hur mycket mer. Oavsett tycker jag det är lite märkligt att man inte satsar på egns laddare om man ändå dagligen kör sådana bilar.
Men man bör ju ändå fixa laddplats om man ska ha sådana fordon, för de lär bli livat om de tar upp så stor yta varje gång de laddar. Om inte för andra kunde så markägaren lär bli lite sur.
Moms på skatten bör tas bort.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Nu hittade jag denna tråd.
Ikväll ska jag försöka hinna med att läsa genom den.
Men redan nu kan jag, inom trådens ämne, nämna att jag tror inte att elpriset egentligen har stigit sett ur inflation och KPI och löneutveckling osv.
Däremot har kostnaderna för det runt kring elen stigit fruktansvärt mycket, dvs skatter och energibolagens olika avgifter.
Ikväll ska jag försöka hinna med att läsa genom den.
Men redan nu kan jag, inom trådens ämne, nämna att jag tror inte att elpriset egentligen har stigit sett ur inflation och KPI och löneutveckling osv.
Däremot har kostnaderna för det runt kring elen stigit fruktansvärt mycket, dvs skatter och energibolagens olika avgifter.