H he-peter skrev:
Vårt hus byggdes på 70 talet med direktverkande el. 25 Ampere säkring var det, när jag köpte huset.
Nu har vi 16 Ampere och köper under 5.000kwh. 2023 var det 4.500kwh, 2024 hittills 3.300kwh.

Det har byggts två nya hus i byn sedan 70 talets, två företag har avvecklas. Flera hus står tumma, eller används som sommarstuga av utländska ägare. 5km till vattenkraft-verk.

Jag vet inte, hur mycket byn förbrukar idag, men det måste vara betydligt mindre en på 70 och 80 talets.

Jag brukar ladda bilen med 8A 3 fas, det är ca 5kw.

Vänligen förklara, hur du tänker angående kilometerskatt, för att jag skall täcka en kostnad som jag inte betalar med överföringsavgift, effektavgift, eller el skatt.
(jag betalar 87 öre/kwh i överföringen)
Den skatt du betalar på elen ska täcka samhällets kostnader för elproduktion och elanvändning och är densamma oavsett vad du använder elen till. Om du använder el till belysning, uppvärmning och annan el inom ditt hus så orsakar du inga andra negativa konsekvenser. Om du däremot använder din el till att köra bil, så medverkar du till behovet av drift och underhåll av vägnätet, buller, luftföroreningar från dubbdäck, trafikolyckor, trängsel med mera. Dessa kostnader ska i princip täckas av bilisterna, även de som kör elbil. Så delar av de kostnader som ska täckas av skatten på fordonsbränsle borde i stället läggas på en kilometerskatt som ska omfatta även elbilar.
 
P Pligg85 skrev:
Är det vad du haft?

Låter spontant dyrt men det kanske är 250kvm plus 200kvm uppvärmt garage och en badtunna?

Vad har du haft för förbrukning och pris de sista 6 månaderna?

Effektiv uppvärmning och bra isolerat?
Nej. Bara totalt 250 kvm uppvärmningsbar yta.
Har borrat bergvärme så nu är det betydligt billigare men elpriset är dock på denna nivå. Har normalt sett nu ca 12-14000kwh.
 
B Beppo skrev:
På det stora hela så är inte energi dyrt om man ser till vd man får. Om man hela tiden kollar vd man faktiskt får för pengarna och sätter det i relation till något så kan man lätt avgöra vad som är prisvärt.

Även om er kostnad skulle vara den dubbla dvs. 72kr per vuxen så handlar det ju om 25 minuters lönearbete för medelinkomsttagaren för att finansiera allt det man får för elen.

Bregott - 65kr för 600g typ. Hutlöst säger en del. Räcker till 60 mackor så i runda slängar 1kr per macka. Kan inte tycka det är så vådligt.

Bränsle. Familjebil typ Passat eller V90 drar typ 0,9 (om ens det) fullastad med takbox på väg till fjällen. runt 15kr för att transportera allt det en mil. Satt i relation till alternativet dvs. dra alltihop på slädar så skulle jag säga att det är vansinnigt billigt.

En kaffe och bakelse för 120kr på café i staden? Det däremot är inte prisvärt. Absolut att jag förstår att kostnaderna måste tas ut och att priset är vad det är men är det prisvärt för mig som konsument? Nej det skulle jag inte säga.
Försök att ersätta det du får av den energi du köper med din egen fysiska energi! Då kommer du snabbt att se att energin är väldigt billig!
 
  • Älska
Mikael_L
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Den skatt du betalar på elen ska täcka samhällets kostnader för elproduktion och elanvändning och är densamma oavsett vad du använder elen till. Om du använder el till belysning, uppvärmning och annan el inom ditt hus så orsakar du inga andra negativa konsekvenser. Om du däremot använder din el till att köra bil, så medverkar du till behovet av drift och underhåll av vägnätet, buller, luftföroreningar från dubbdäck, trafikolyckor, trängsel med mera. Dessa kostnader ska i princip täckas av bilisterna, även de som kör elbil. Så delar av de kostnader som ska täckas av skatten på fordonsbränsle borde i stället läggas på en kilometerskatt som ska omfatta även elbilar.
Vilket grönt flum!

Får vi till ett effektivt användande av elen samt mycket viktigt bygger riktig planerbar elproduktion i form av en handfull SMR reaktorer isf "slumpkraft" så är vi hemma till lägsta kostnad.

Sen mest prioriterat just nu är en storskalig elektrifiering av lastbilar, bussar etc och det innebör stora kostnader i elnät. Den stora vinsten blir att vi klarar klimatmålen galant!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MONTREAL skrev:
Men behöver man kyla på sommaren i Sverige?
Ja ibland när man har långhårig schäfer
 
G goran1956 skrev:
Nu skall jag sticka ut hakan lite.
Det här med utbyggnaden för att elen skall räcka till. Kostar mycket pengar.
För att kunna ladda t.ex elbilar.
Elladdstolpar på ICA parkering.Blir höjda matpriser
Utbyggnad elnät. Blir höjda värmekostnader
Ny tycker jag nog att de som har elbilar får bära en större kostnad.
T.ex kilometerskatt. Och Högre bilskatt
Varför skall jag som investerat i att få ner elkostnaden i huset. Behöva
betala högre värmekostnader för att elbilarna skall kunna laddas.
Elektrifiering handlar ju inte bara om Elbilar, utan om att väldigt många processer kan effektiviceras med el istället för förbränning av fossil energi. För att möjliggöra detta rimligt snabbt så måste vi kollektivt satsa.

Då tycker iallafall jag att det är ganska rättvist att kostanden är relativ till energiförbrukningen.

Men när det komemr till skattepengar som ska gå till vägslitage så kan det sannolikt krävas ett omtag som du nämner. böde för personbilar (som har blivit tyngre), samt tunga fordon som redan sliter mest.
 
P paralun skrev:
Vilket grönt flum!

Får vi till ett effektivt användande av elen samt mycket viktigt bygger riktig planerbar elproduktion i form av en handfull SMR reaktorer isf "slumpkraft" så är vi hemma till lägsta kostnad.

Sen mest prioriterat just nu är en storskalig elektrifiering av lastbilar, bussar etc och det innebör stora kostnader i elnät. Den stora vinsten blir att vi klarar klimatmålen galant!
Du svarar inte på min huvudinvändning. De kostnader som vägtrafiken orsakar ska, enligt den transportpolitik som regeringen Reinfeldt införde, betalas av trafikanterna. Detta oavsett om fordonen drivs med el eller fossilt bränsle. Den ökande andelen eldrivna fordon gör det därför nödvändigt att införa någon form av körsträckebaserad beskattning. Enklast vore att bara läsa av vägmätarna vid den obligatoriska fordonsbeskattningen. Men eftersom de externa kostnaderna är mycket högre i tätorter än på landsbygden måste man också differentiera skatten beroende på var man kör. Möjligen skulle detta kunna ske genom en kombination av en (låg) kilometerskatt för att täcka kostnaden för trafik på landsbygden och en miljö/trängselskatt i alla större tätorter.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Precis det jag menar när vissa påstår att vi har inte tillräckligt el till en fordonsflotta som drivs med el!

Är väl bättre låta sin egen befolkning använda elen till förmånligt pris t ex att ladda just bilen med, än att exportera ut allt.

Skulle alla tjäna på förutom de giriga elbolagen och oljeshejkerna.
Nu lever vi i en kapitalistisk planekonomi. Och frihandel gynnar i de flesta fall både den som exporterar och den som importerar. Men visst, jag kan se en del klara fördelar med en planekonomi. Det vore skönt att slippa den infantila reklamen för olika former av spel och dobbel som översköljer oss i de kommersiella tevekanalerna.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Du svarar inte på min huvudinvändning. De kostnader som vägtrafiken orsakar ska, enligt den transportpolitik som regeringen Reinfeldt införde, betalas av trafikanterna. Detta oavsett om fordonen drivs med el eller fossilt bränsle. Den ökande andelen eldrivna fordon gör det därför nödvändigt att införa någon form av körsträckebaserad beskattning. Enklast vore att bara läsa av vägmätarna vid den obligatoriska fordonsbeskattningen. Men eftersom de externa kostnaderna är mycket högre i tätorter än på landsbygden måste man också differentiera skatten beroende på var man kör. Möjligen skulle detta kunna ske genom en kombination av en (låg) kilometerskatt för att täcka kostnaden för trafik på landsbygden och en miljö/trängselskatt i alla större tätorter.
Njou... Reinfeldt är väl mindre trovärdig med dagens situation och än mindre med de grön-röda efterföljarna som totade ihop omöjliga lösningar.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Nu lever vi i en kapitalistisk planekonomi. Och frihandel gynnar i de flesta fall både den som exporterar och den som importerar. Men visst, jag kan se en del klara fördelar med en planekonomi. Det vore skönt att slippa den infantila reklamen för olika former av spel och dobbel som översköljer oss i de kommersiella tevekanalerna.
Jo men det är ju en planekonomi via det gemensamma elhandelsavtalet inom EU. Sen spelar man på Europas elbörser inkl Nordpool pga EU politikers oförmåga att enas om en ny planekonomi.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Vet inte ens vem jag skall svara nu. Så citerar ingen så jag inte glömmer bort någon.

Har varit kört bil privat nyss
Instrumentpanel som visar laddningsstatus med texten "After recharging", räckvidd 158.6 km, tid 2:28 h:m och förbrukning 18.4 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär mycket kvar så tänker ändå inte ladda idag
Bilens display visar batterinivå på 55% och kvarvarande räckvidd på 176 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att bilar ska betala sjukvård, skolor osv är bara svammel.

Även vägar, här kan jag dock köpa USA, Ryssland etc modellen.
Dvs att man betalar för privata vägar!
Delvis gör vi det redan idag + de andra avgifterna, t ex Sundsvallsbron, Öresundsbron, trängselskatt i Sthlm osv. Helt galet (då bilismen redan nu avgiftsbeläggs så mycket)!

Varför ska jag på landsbygden behöva betala för storstadsvägarna då våra vägar underhålls så bristfälligt. Är bara en liten bråkdel av våra bilskattepengar som går överhuvudtaget till trafiken (i alla fall utanför stortstäder).

Visst kan jag besöka Stockholm men inte kommer jag undan trängselskatten ändå. Kan betala det också vid de tillfällena.

Men KM skatt?
Vet att detta diskuteras bla i Finland. Men Finland har inga broavgifter, ingen trängselskatt och annan dynga. Såklart finns det ju andra saker där som man jävlas med bilister bla får man inte ha för starka extralysen, nåt som heter Epa (eller A-traktor) finns ej och just enorma regler om man vill bygga om gamla bilar etc....

Skatten som läggs på bilismen är lika idiotiskt som fastighetsskatt ursäkta fastighetsavgift heter det väl numera....
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men redan nu kan jag, inom trådens ämne, nämna att jag tror inte att elpriset egentligen har stigit sett ur inflation och KPI och löneutveckling osv.
Direkt efter avregleringen låg fastpriset per kWh på 15-20 öre. Det är mer idag.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det skall vara små kompakta kärnkraftverk i kombination med vattenkraft! Inga solcellsparker som tar upp ytor av flera fotbollsplaner (vare sig det är skogsmark eller gud förbjuda åkermark), eller vindkraft som förstör både landskapsbilden, för att inte tala om naturen när de väl är uttjänta!

Man förstår att tyskarna och holländarna och alla andra kommer hit till Sverige på semester, det räcker man tittar ut genom fönstret där nere och vindkraften snurrar överallt... ;)
 
  • Gilla
Nilsson i Boda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bjorn.abelsson skrev:
Den skatt du betalar på elen ska täcka samhällets kostnader för elproduktion och elanvändning och är densamma oavsett vad du använder elen till.
Nej, nu har du fått något om bakfoten.
Den skatt på el vi betalar är inte alls för att täcka några samhällets kostnader för produktion av elen.

Utan det är bara en skatt för att finansiera staten sådär i allmänhet.

Det kan också vara ett litet inslag av nudging, dvs förmå oss att inte slösa med energi.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Snikhol och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Direkt efter avregleringen låg fastpriset per kWh på 15-20 öre. Det är mer idag.
I dagens penningvärde 24 - 33 öre.
Så det beror nog på var i landet man köper sin el.
Diagram över elpriser månadsvis för SE2, SE3 och SE4 år 2024, jämförelser i SEK/MWh, med tillhörande tabell för leveransperioder och priser.

Förövrigt, var hittar du information om elpriserna 1996 och tidigare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.