PeterXyz PeterXyz skrev:
Ingen skriver något om dom stora vinsterna hos elbolagen. Vattenfalls vinst 2023 var över 34000 kr i snitt per kund. (Vinst 17 miljarder / 500000 kunder)
Vad har du fått de siffrorna ifrån?

För Vattenfall AB (hela koncernen, alla länder) så är det underliggande rörelsersultatet 20 miljarder och antalet kunder 14,3 miljoner. Det blir 1398kr/kund.

https://www.vattenfalleldistributio...arhet/ars-och-hallbarhetsredovisning_2023.pdf

För Vattenfall Eldistribution som det svenska nätbolaget heter så är det andra siffror och kanske de vi borde titta på, men de har 900 000 kunder. Vet inte var du fått dina siffror från?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Som jag redan skrev tidigare så sparar man idag el på precis allt. Jag förstår att snabbladdare kräver mycket men vissa bla Vattenfall vill få det låta som att hemmaladdning och destination laddare är så stora bovar
Jo det är ju en stor bov om en större mängd elbilsägare startar laddningen när de kommer hem från jobbet och samtidigt ska det diskas och tvättas.... ganska enkelt.
 
kisumisu
P paralun skrev:
Jo det är ju en stor bov om en större mängd elbilsägare startar laddningen när de kommer hem från jobbet och samtidigt ska det diskas och tvättas.... ganska enkelt.
Hur många laddar samtidigt?

Vi jobbar skift sällan allt folk jobbar 9-17. Även om kontorsnissar kanske gör det.

Även om de flesta jobbar kanske samma tider så behöver man inte ladda varenda dag. Hur många kör 300-400km dagligen?

Men visst timpriser och sånt triggar ju folk använda mer el samtidigt.

Men som jag redan nämt, hur många har direktel idag? Hur många har halogen/glödlampor? Handen upp! Elnäten hemma är redan byggda att klara mycket.

Må hända att man då underdimensionerat "nya områden" (tänker på 90-tidigt 2000 tal när ingen visste om elbilar men man hade redan energieffektiviserade boenden med värmepump, glödlamporna var lågenergi osv.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hur många laddar samtidigt?

Vi jobbar skift sällan allt folk jobbar 9-17.

Även om de flesta jobbar kanske samma tider så behöver man inte ladda varenda dag. Hur mpnga kör 300-400km dagligen?

Men visst timpriser och sånt triggar ju folk använda mer el.

Men som jag redan nämt, hur många har direktel idag? Hur många har halogen/glödlampor? Elnäten hemma är redan byggda att klara mycket.

Må hända att man då underdimensionerat "nya områden" (tänker på 90-tidigt 2000 tal nör ingen visste om elbilar men man hade redan energieffektiviserade boenden).
Jo men tar man majoriteten så jobbar de dagtid och startar 1000-tals elbilar sin laddning när ägaren kommer hem så innebär det problem för elnätsägaren och ett elnäts kapacitet. Ganska enkelt.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hur många laddar samtidigt?

Vi jobbar skift sällan allt folk jobbar 9-17. Även om kontorsnissar kanske gör det.

Även om de flesta jobbar kanske samma tider så behöver man inte ladda varenda dag. Hur många kör 300-400km dagligen?

Men visst timpriser och sånt triggar ju folk använda mer el samtidigt.

Men som jag redan nämt, hur många har direktel idag? Hur många har halogen/glödlampor? Elnäten hemma är redan byggda att klara mycket.

Må hända att man då underdimensionerat "nya områden" (tänker på 90-tidigt 2000 tal när ingen visste om elbilar men man hade redan energieffektiviserade boenden med värmepump, glödlamporna var lågenergi osv.
Alla bor inte i egna hus eller rika BRFer.

/ATW
 
kisumisu
P paralun skrev:
Jo men tar man majoriteten så jobbar de dagtid och startar 1000-tals elbilar sin laddning när ägaren kommer hem så innebär det problem för elnätsägaren och ett elnäts kapacitet. Ganska enkelt.
Varför har vi då nätavgift efter huvudsäkring?
Du kan aldrig överbelasta dessa en längre tid.

Pratade med min morfar om det här att vad fel det är när man som större förbrukare måste betala mer. Då tog han just om att skulle alla ha 25A+++ och inga gränser så skulle elnäten behövs byggas ut. Men har man 16-20 så är kablar mm dinensionerade att klara detta till flera hus samtidigt. Ska också vara dimensionerade att samtliga hus på ett område ska klara 25A öven om man skulle ha 16A och betala mindre säkringsavgift.

Han var elektriker och tom jobbade på ett elbolag. Dock inte i Sverige, men vi har ju liknande regler och avgifter.

Dom flesta gör väl ändå som jag vill inte gå över till 25A pga kostnader och då försöker man hålla dig inom gränserna. Fadt säkringar går ibland blir det ändå billigare än betala mer nätavgifter.
 
D
P Pligg85 skrev:
Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.

Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.

Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.

26.345 kronor
18.019 kWh

Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.

Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.

Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.

Är det egentligen dyrt?

Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?

Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?

Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.

72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Ett i sammanhanget kanske lika upprörande råd gällande privatekonomin är att så länge man är i arbetsför ålder så ska nästan allt krut läggas på att höja inkomsten, det kommer väldigt mycket ekonomiskt positivt ut av högre inkomster, efter pensionering blir utgifterna viktigare.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Varför har vi då nätavgift efter huvudsäkring?
Du kan aldrig överbelasta dessa en längre tid.

Pratade med min morfar om det här att vad fel det är när man som större förbrukare måste betala mer. Då tog han just om att skulle alla ha 25A+++ och inga gränser så skulle elnöten behövs byggas ut. Men har man 16-20 så är kablar mm dinensionerade att klara detta till flera hus samtidigt.

Han var elektriker och tom jobbade på ett elbolag. Dock inte i Sverige, men vi har ju liknande regler och avgifter.
Nej men elnäten är inte dimensionerade för att många inom ett område samtidigt maximerar sitt eluttag.
EDIT och inte elproduktionen heller!

Men hade man varit klok så kanske man borde ha tänkt på det innan man började en storskalig elbilssatsning?
 
kisumisu
A ArneTW skrev:
Alla bor inte i egna hus eller rika BRFer.

/ATW
Nej så är det.

Jag skulle heller inte köpa elbil om jag bodde så.

Föräldrar bor i en förening tar ca 80kr fast avgift för laddbox och 3kr kwh.
Ändå får vissa fortsätta att använda motorvärmaruttag till motorvärmare helt gratis!

Jag betalade ca 7000kr laddboxen äger den och betalar samma elpris som hushållselen. Just nu ca 1kr kWh inklusive nätavgifter skatt mm.
 
D djac skrev:
Ett i sammanhanget kanske lika upprörande råd gällande privatekonomin är att så länge man är i arbetsför ålder så ska nästan allt krut läggas på att höja inkomsten, det kommer väldigt mycket ekonomiskt positivt ut av högre inkomster, efter pensionering blir utgifterna viktigare.
Jo man ser ju vad befolkningen i USA valde och huvudskälet just den privata ekonomin.
 
kisumisu
P paralun skrev:
Jo man ser ju vad befolkningen i USA valde och huvudskälet just den privata ekonomin.
Sen är ju USA helt annat åt båda hållen egentligen.

Kapitalism: konkurrens, fattiga lever i bil och gatan...

Sverige försöker vi var nåt mitt i mellan på allt. Vi har ingen ren konkurrens men ändå skall vi vara kapitalistiska. Medans en annan del är kommunistisk.

Märks inte minst hur nu Tesla beter sig.

Jag vågar nästan påstå att arbetaren har mer rättigheter i Usa utan facket än vad man har i Sverige utan kollektivavtal facket mm. Våran samhälle är annorlunda byggt.
Vi har ju knappt några arbetslagar alltså skrivet svart o vitt i regelbok...sådant saknar Sverige. Men finns bla i grannländerna i alla fall mer sådana. Oavsett vad fackförbund gör för avtal.

Men är väl det Tesla vill göra köra över alla anställda när dom kan göra det nästan likt Kina.

Sedan gnäller man att Kinabilar måste få massa tullar. Köper hellre en billig bil får dåliga arbetsförhållanden än en överprisad bil från dåliga arbetsvillkor. Så tror jag mpnga andra också resonerar när det är sådan kris inom bilindustrin.

Dessutom gör Tesla o Co bilar som ska gå sönder och vara über dyra att reparera man saltar priset på allt. Men de anställda ska ej få ta del av den vinsten nej....

Gäller även annat Kineserna i alla fall reparerar sina grejor och finns nog större chans få reservdelar som är icke original.
 
Redigerat:
PeterXyz PeterXyz skrev:
Fossilindustrin är subventionerad på flera sätt globalt och nationellt. Subventionerna kan delas in i tre huvudsakliga kategorier: direkta subventioner, skattelättnader och undantag, samt indirekta kostnader som inte belastar industrin. Här är en översikt:





1. Direkta subventioner





Dessa är finansiella bidrag från stater till fossilindustrin, ofta i form av stöd för produktion, distribution eller konsumtion av fossila bränslen. Exempel:


• Direkta bidrag till olje-, kol- och gasbolag för att sänka produktionskostnader.


• Lån och investeringar från statliga banker till fossila energiprojekt.





2. Skattelättnader och undantag





Regeringar kan ge skattelättnader för att uppmuntra investeringar i fossil energiproduktion. Exempel:


• Undantag från koldioxidskatter eller lägre beskattning av fossila bränslen jämfört med alternativa energikällor.


• Avdrag för prospektering och utvinning av fossila bränslen, som i många länder gör det billigare att hitta och exploatera nya oljekällor.





3. Indirekta subventioner





Detta inkluderar kostnader som industrin orsakar men inte behöver betala själv, exempelvis:


• Miljökostnader: De skador på klimat, luft och vatten som fossila bränslen orsakar täcks ofta av offentliga medel snarare än av industrin själv.


• Hälsokostnader: Föroreningar från fossila bränslen bidrar till sjukdomar, vilket leder till höga vårdkostnader för samhället.


• Infrastrukturkostnader: Staten kan bekosta vägar, hamnar eller annan infrastruktur som används för transport av fossila bränslen.





Globala uppskattningar





En rapport från IMF (Internationella valutafonden) 2021 uppskattade att fossila bränslen subventioneras med cirka 7 biljoner USD årligen om både direkta och indirekta kostnader inkluderas. En betydande del av detta är underprissättning av fossila bränslen, där priserna inte återspeglar deras verkliga sociala och miljömässiga kostnader.





Subventioner i Sverige





Även i Sverige subventioneras fossilindustrin, exempelvis genom:


• Lättnader i energiskatt för vissa sektorer som jordbruk, sjöfart och gruvindustri.


• Undantag för flygbränsle från energiskatt och moms.


• Stöd till fossila bränslen via offentliga investeringar, exempelvis i oljehamnar eller gasnät.





Slutsats





Subventionerna till fossilindustrin försvårar omställningen till förnybar energi eftersom de gör fossila bränslen billigare och konkurrenskraftigare än de borde vara. Avvecklingen av dessa subventioner är en viktig del av klimatarbetet.
Mycket fel där måste vara en MP mupp som skriver !
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sen är ju USA helt annat åt båda hållen egentligen.

Kapitalism: konkurrens, fattiga lever i bil och gatan...

Sverige försöker vi var nåt mitt i mellan på allt. Vi har ingen ren konkurrens men ändå skall vi vara kapitalistiska.

Märks inte minst hur nu Tesla beter sig.

Jag vågar nästan påstå att arbetaren har mer rättigheter i Usa utan facket än vad man har i Sverige utan kollektivavtal mm. Våran samhälle är annorlunda byggt.
Vi har ju knappt några arbetslagar alltså skrivet svart o vitt i regelbok...sådant saknar Sverige. Men finns bla i grannländerna i alla fall ner sådana. Oavsett vad fackförbund gör för avtal.

Men ör väl det Tesla vill höra köra över alla anställda när dom kan göra det nästan likt Kina.
Jovisst, världen är hård numera....
 
kisumisu
P paralun skrev:
Jovisst, världen är hård numera....
Jo så är det.

Förstår inte varför heller vissa beundrar USA.

Kapitalism och kommunism är lite samma sak. En vill få makten och ensamrätt på allt och jag säger ALLT. Bara se på t ex Apples grejor.

Medans majoriteten får inget.
Här kanske det till en viss del är bra att vi håller oss någorlunda mitt i mellan i Sverige. Även om det här tänket mitt i mellan ibte slltid passar.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo så är det.

Förstår inte varför heller vissa beundrar USA.

Kapitalism och kommunism är lite samma sak. En vill få makten och ensamrätt på allt och jag säger ALLT. Bara se på t ex Apples grejor.

Medans majoriteten får inget.
Här kanske det till en viss del är bra att vi håller oss någorlunda mitt i mellan i Sverige. Även om det här tänket mitt i mellan ibte slltid passar.
Jo och håller vi oss till ämnet så är det mycket viktigt att få ordning på elproduktion samt elnät med minsta möjliga kostnad. Och det innbär då "umbäranden" som egentligen är klart hanterbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.