37 100 läst · 249 svar
37k läst
249 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Man kan tycka lite av varje när det gäller elkostnader för ett hushåll.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Men tillverkningen av denna vara(el) ligger inte på mer än 20-30 öre, resten är olika påslag såsom överföring, nätnytta,moms,skatt,lgh-avgift och det senaste påhittet effektavgift, har säkert glömt någon pålaga också.
Detta gör att normalkostnad landar i storlek
2,50-3,20kr/kWh med lite variation.
De som har solceller+batteri med avtal om sälj kommer oftast billigare undan.
Men dessa pålagor gör att svårt att spara något större belopp. M
an hittar på olika konstruktioner typ elområden 1-4 för att mjölka ut pengar.
Jag tycker Elmarknaden har ballat ur på något sätt, verkar vara mest mellanhänder som lever gott på konsumenterna.
Från 2021 drog det iväg för SE4.Mikael_L skrev:
Men tack och lov i och med det nya flödesbaserade regelverket kommer SE3 att få känna på hur vi haft det länge.😳
Där bor dom som bestämmer, dags att dom är med och betalar.
När är det normalt med uppåt 320 öre allt inräknat?peteds01 skrev:Man kan tycka lite av varje när det gäller elkostnader för ett hushåll.
Men tillverkningen av denna vara(el) ligger inte på mer än 20-30 öre, resten är olika påslag såsom överföring, nätnytta,moms,skatt,lgh-avgift och det senaste påhittet effektavgift, har säkert glömt någon pålaga också.
Jag tycker Elmarknaden har ballat ur på något sätt, verkar vara mest mellanhänder som lever gott på konsumenterna.
Låter som hög kostnad för abonnemang och låg förbrukning. Gör du av med 15.000 kWh i villa låter det orimligt att det kvalar in på det normala.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 922 inlägg
Har du tittat på möjligheten att flytta när du kör legionellakörningen?keneri1960 skrev:Fritidshus
Ellevio
Förbrukning 8300 kwh
Kostnad ca 21 000:-
Efter nyår med "effekttopp" blir det ca 200-300:- dyrare/mån
Orsak:
Ellevio bräknar effektopp genom genomsnitt på de 3 högsta effekterna (ca 82:-/kw)
Då vi kör legionella (då går elpatron) 4kw + aktuell övr förbrukning (ca 82:-*5 kw)
Normala effekttoppar övrig tid max 3 kw
Detta görs ca 0,5% av all drifttid
Så att baka,diska tvätta på nätterna för att jäma ut topparna som ellevio hänvisar sina kunder är totalt nonsens
Tydlig smyghöjning av fasta avgifterna 220%/år nästa år
Om den kör i en timme (vilket låter länge) så lägg den exempelvis 02.30-03.30, så sprider du lasten över två timmar, dessutom när effekten räknas halvt nattetid.
Man kan väl säga att det rätta priset på el ligger runt 25-35öre, hade det varit en annan vara så hade ingen driven inköpare accepterat priser högre än detta, med dagens blandade produktion så är det ett rimligt pris som bör rymma goda marginaler för alla.peteds01 skrev:Man kan tycka lite av varje när det gäller elkostnader för ett hushåll.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 922 inlägg
Ja, jag vet inte heller när jag fick pappersräkning sist, men 1996 och tidigare som diskuterades är jag rätt säker på att det var det.P paralun skrev:
Kan inte låta bli men det var lite framtidsvisioner i den här filmen 😁
Om man tittar noga "så bilar ska fungera".
Verkar inte heller vara nån fel i engelska översättningen. Även den verkligen är inte perfekt och är nåt hemmafixe.
Visst kan man syfta på motorvärmare, men vad jag vet körde ryssar mycket med kokade vatten som glykol. Alltså bort med vattnet när bilen stod stilla in ned kokade vatten till kylaren innan man startade bilen som sen gick på tomgång dagen lång.
Men nån annan kan ju rätta mig om det är fel i översättningen.
Kunde inte låta bli.
För överigt tror jag inte det är nån copyright på en gammal "propaganda film" men är det fel kan admin plocka ner.
Det här är absolut ingen propaganda från mitt håll att varken ha eller inte ha kärnkraft. Bara en grej jag en gång fastnade på en gammal film. Nu när vi talar om elbilar, kärnkraft och energi.
Om man tittar noga "så bilar ska fungera".
Verkar inte heller vara nån fel i engelska översättningen. Även den verkligen är inte perfekt och är nåt hemmafixe.
Visst kan man syfta på motorvärmare, men vad jag vet körde ryssar mycket med kokade vatten som glykol. Alltså bort med vattnet när bilen stod stilla in ned kokade vatten till kylaren innan man startade bilen som sen gick på tomgång dagen lång.
Men nån annan kan ju rätta mig om det är fel i översättningen.
Kunde inte låta bli.
För överigt tror jag inte det är nån copyright på en gammal "propaganda film" men är det fel kan admin plocka ner.
Det här är absolut ingen propaganda från mitt håll att varken ha eller inte ha kärnkraft. Bara en grej jag en gång fastnade på en gammal film. Nu när vi talar om elbilar, kärnkraft och energi.
Principen att den som orsakar en skada ska betala ersättning till den som drabbas etablerades i den romerska rätten redan före vår tideräknings början, Lex Aqulia. Inom transportsektorn infördes den först i USA, när de transkontinentala järnvägarnas ånglok började orsaka bränder längs spåret. Domstolen fastslog då, att järnvägsbolaget var skyldigt att betala ersättning till dem som drabbades av bränderna.kisumisu skrev:Vet inte ens vem jag skall svara nu. Så citerar ingen så jag inte glömmer bort någon.
Har varit kört bil privat nyss
[bild]
Såhär mycket kvar så tänker ändå inte ladda idag
[bild]
Att bilar ska betala sjukvård, skolor osv är bara svammel.
Även vägar, här kan jag dock köpa USA, Ryssland etc modellen.
Dvs att man betalar för privata vägar!
Delvis gör vi det redan idag + de andra avgifterna, t ex Sundsvallsbron, Öresundsbron, trängselskatt i Sthlm osv. Helt galet (då bilismen redan nu avgiftsbeläggs så mycket)!
Varför ska jag på landsbygden behöva betala för storstadsvägarna då våra vägar underhålls så bristfälligt. Är bara en liten bråkdel av våra bilskattepengar som går överhuvudtaget till trafiken (i alla fall utanför stortstäder).
Visst kan jag besöka Stockholm men inte kommer jag undan trängselskatten ändå. Kan betala det också vid de tillfällena.
Men KM skatt?
Vet att detta diskuteras bla i Finland. Men Finland har inga broavgifter, ingen trängselskatt och annan dynga. Såklart finns det ju andra saker där som man jävlas med bilister bla får man inte ha för starka extralysen, nåt som heter Epa (eller A-traktor) finns ej och just enorma regler om man vill bygga om gamla bilar etc....
Skatten som läggs på bilismen är lika idiotiskt som fastighetsskatt ursäkta fastighetsavgift heter det väl numera....
Så grundprincipen, att trafikanterna eller väghållaren, ska ersätta dem som drabbas av de skador som biltrafiken orsakar, är fast förankrad i rättssystemet. Det första rättsfallet i Sverige gällde bullerstörningar vid Värmdövägen i Björknäs. Högsta Domstolen fastslog där, att berörda fastighetsägare hade rätt till ersättning för den värdeminskning som den nya trafikleden orsakat för deras bostäder. Numera är det även fastlagt i Miljöbalken 32 kapitlet att "verksamhetsutövare [ska] utge skadestånd för skador som uppkommit bl a genom buller, skakningar och andra liknande störningar." Så idiotiskt eller inte, detta är rättsläget.