Man råkar inte få el som uppvärmning utan det är nått man väljer, man kan om man så önskar ha ett passivhus (nytt eller ombyggt äldre) med lite solceller/batterilagring och elkostnaden blir mycket låg. Det är bara att välja, investera i anläggningen eller köpa el.

C
E elmont skrev:
Man råkar inte få el som uppvärmning utan det är nått man väljer
Så är det ju, så det stora problemet här är egentligen den plötsliga förändringen av förutsättningarna och den osäkra framtidsbilden. De flesta är i situationen att de sitter "fast" i en investering som förutsatte relativt låga elpriser, vilket i princip var en självklarhet fram tills 2020. Och om man skall investera i en ny anläggning idag, vad väljer man?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle lägga pengarna på isolering, avskrivningstiden är lika lång som huset samt ingen underhållskostnad och man slipper alla "tekniska" grejer som kan spöka. Håller man sig på insidan kan man dessutom ta det rum för rum

C
E elmont skrev:
Jag skulle lägga pengarna på isolering,
Ha ha, ja, men man får isolera bra jäkla mycket om man skall klara sig utan värmeanläggning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Jisses..

Som medborgare i ett land tycker jag man bör kunna förvänta sig att dess styrande skick värnar om det egna landets välstånd. Energipolitik precis som livsmedelsförsörjning är ett område som staten kan och bör reglera på ett ansvarsfullt sätt, så att det värnar landet och dess medborgare.

Det vi sett och ser är på många sätt dess raka motsats.

Tillägg:
Någon kommer säkert börja yra om ansvar, global uppvärmning och miljöaspekter.
Lägg ner. Centraliserad storskalig elproduktion med vattenkraft och kärnkraft som bas är miljövänlig.
De är en stor orsak till Sveriges framgångssaga efter WW2.

Tillägg igen:
Nån kommer säkert också yra om att det är ju bra om vi i Sverige hjälper andra länder, så att de kan köpa el av oss och elda mindre brunkol och olja.
Nej, det är det inte.
Det är en fis i rymden och leder bara till sämre situation för oss svenskar.

• Gilla
  • Älska
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Jisses..

Som medborgare i ett land tycker jag man bör kunna förvänta sig att dess styrande skick värnar om det egna landets välstånd. Energipolitik precis som livsmedelsförsörjning är ett område som staten kan och bör reglera på ett ansvarsfullt sätt, så att det värnar landet och dess medborgare.

Tillägg:
Lägg ner. Centraliserad storskalig elproduktion med vattenkraft och kärnkraft som bas är miljövänlig.

Tillägg igen:
Nån kommer säkert också yra om att det är ju bra om vi i Sverige hjälper andra länder, så att de kan köpa el av oss och elda mindre brunkol och olja.
Nej, det är det inte.
Äntligen någon som talar klartext 👍

D
S Snikhol skrev:
Jisses..

Tillägg:

Tillägg igen:
Nej, det är det inte.
Det du syftar på är väl elpriset då, för gott om el har vi, och så drar du paralleler till livsmedel, vad ska staten se till att en liter mjölk, ett kilo potatis och fläskkotletten ska kosta då? Borde inte en varm jacka också kunna prisregleras i sådana fall?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det du syftar på är väl elpriset då, för gott om el har vi, och så drar du paralleler till livsmedel, vad ska staten se till att en liter mjölk, ett kilo potatis och fläskkotletten ska kosta då? Borde inte en varm jacka också kunna prisregleras i sådana fall?
Nej, sluta fultolka.

C
D djac skrev:
vad ska staten se till att en liter mjölk, ett kilo potatis och fläskkotletten ska kosta då?
En bra början är ju att se till att undvika att priset dubblas eller tredubblas över en natt.
Detsamma gäller ju alla "nödvändigheter" i samhället. Klart det på marginalen får katastrofala konsekvenser när sådant sker, vilket många inte tycks förstå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man råkar inte få el som uppvärmning utan det är nått man väljer, man kan om man så önskar ha ett passivhus (nytt eller ombyggt äldre) med lite solceller/batterilagring och elkostnaden blir mycket låg. Det är bara att välja, investera i anläggningen eller köpa el.
Precis. Lite som folk som bor på landet och gnäller över dyra bränslekostnader. Eller folk som köper hus där man inte får bygglov för tilläggsisolering . Eller bygglov för solceller. Eller har för långt ner till berg så de de inte är lönsamt med bergvärme. Man gör sina val.

Fairlane
S Snikhol skrev:
Jisses..

Det kan man förstås anse. Vad tycker du Sverige ska göra för att reglera livsmedelsförsörjningen?

Bygger landet egen elproduktion kan man sätta regler för detta, sålänge de inte bryter mot avtal man har med andra länder (EU).
Vill man locka andra att investera pengar och bygga elproduktion säga "ni får bara sälja inom Sverige, till ett pris som vi sätter" så kanske man kan tänkas få svårt att locka någon.
S Snikhol skrev:

Tillägg:
En stor del ja. En större del är nog att Sverige inte var sönderbombat efter WW2.
S Snikhol skrev:
Tillägg igen:
Absolut är det väl bra?
S Snikhol skrev:
Nej, det är det inte.
Så central storskalig elproduktion är bara bra om man inte exporterar utomlands?

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M Mats O R skrev:
Kanske inte så dyrt men från 1:a februari 2025 kommer kostnaden att öka rejält med nya effekttariffen! Så var inte för glad.
Mats
Då har du missförstått vad effektavgiften handlar om.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan man förstås anse. Vad tycker du Sverige ska göra för att reglera livsmedelsförsörjningen?

Bygger landet egen elproduktion kan man sätta regler för detta, sålänge de inte bryter mot avtal man har med andra länder (EU).
Vill man locka andra att investera pengar och bygga elproduktion säga "ni får bara sälja inom Sverige, till ett pris som vi sätter" så kanske man kan tänkas få svårt att locka någon.

En stor del ja. En större del är nog att Sverige inte var sönderbombat efter WW2.

Absolut är det väl bra?

Så central storskalig elproduktion är bara bra om man inte exporterar utomlands?
Hinner inte svara på allt du anför, men du behöver inte bokstavstolka "reglera" som att det innebär kommunism.

Hur ställer du dig till detta som jag skrev?
"Som medborgare i ett land tycker jag man bör kunna förvänta sig att dess styrande skick värnar om det egna landets välstånd"

Du menar att regleringar inom de områden jag nämner inte är i linje med detta?
Eller tolkar jag dig fel?

D
C cpalm skrev:
En bra början är ju att se till att undvika att priset dubblas eller tredubblas över en natt.
Detsamma gäller ju alla "nödvändigheter" i samhället. Klart det på marginalen får katastrofala konsekvenser när sådant sker, vilket många inte tycks förstå.
Hur, detta har hänt på många nödvändiga varor under inflationsperioden?

S Snikhol skrev:
Jisses..

Som medborgare i ett land tycker jag man bör kunna förvänta sig att dess styrande skick värnar om det egna landets välstånd.
Kommer din förväntan om de styrande från empiri då? Dvs observationer om att de styrande värnar om välståndet?

Du kanske har observerat t ex Östtyskland och tänkt att de styrande minsann värnade om välståndet genom att ha en bilproduktion där inga förbättringar gjordes, och folk fick stå i kö i 10 år för att få köpa. Där bilen (Trabant) var en skrothög som spydde avgaser och förde ett enormt oljud.

I Västtyskland där de styrande hade mindre att säga till om, och därmed inte kunde värna landets välstånd lika väl, kunde folk istället köpa BMV och Audi. Utan att behöva stå åratal i kö. Det var något den onda vinstdrivande privata sektor ställde till med.

S Snikhol skrev:
Energipolitik precis som livsmedelsförsörjning är ett område som staten kan och bör reglera på ett ansvarsfullt sätt, så att det värnar landet och dess medborgare.
Du skulle kunna läsa på om Holodomor och tänka hur fint det blir när staten tar ansvar för livsmedelförsörjningen.

S Snikhol skrev:
Centraliserad storskalig elproduktion med vattenkraft och kärnkraft som bas är miljövänlig.
Är det en generell sanning? (Får ju medge att jag har en preferens för allmängiltiga sanningar och inte har så mycket till övers för påståenden som inte är allmängiltiga).

Singapores enorma tillväxt de senaste 60 åren skulle då bero på att dom har "Centraliserad storskalig elproduktion med vattenkraft och kärnkraft som bas". Får ju stilla medge att jag inte sett till så mycket sådant där. Och ställer mig lite tveksam till påståendet.

(Men vill lägga till att jag inte har något emot att kärnkraftsentusiaster tar av sina egna besparingar och bygger kärnkraftverk och säljer el till marknadspris. Dock ser jag till min förvåning inte kärnkraftsentusiasterna göra det. Utan de verkar mer intresserade av att någon annan skall sitta med eventuella förluster).

S Snikhol skrev:
Nej, det är det inte.
Går det att generalisera till att du ser export (och därmed import) som något negativt, som borde elimineras. Borde väl vara en konsekvens.
Det förvånar mig lite att du då uppenbarligen använder mobiltelefon och/eller dator, då de i sin helhet är importerade.

Men nu när jag uppmärksammat detta så kanske du avser sluta använda produkter med importerade komponenter i?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.