65 222 läst · 994 svar
65k läst
994 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Just det fossila är ju på detta sätt enormt subventionerat, eller då undantaget det normala rättsmedvetandet. Fossilkonsumtionen har en gigantisk släpande skuld, som bara växer varje sekund.B bjorn.abelsson skrev:Principen att den som orsakar en skada ska betala ersättning till den som drabbas etablerades i den romerska rätten redan före vår tideräknings början, Lex Aqulia. Inom transportsektorn infördes den först i USA, när de transkontinentala järnvägarnas ånglok började orsaka bränder längs spåret. Domstolen fastslog då, att järnvägsbolaget var skyldigt att betala ersättning till dem som drabbades av bränderna.
Så grundprincipen, att trafikanterna eller väghållaren, ska ersätta dem som drabbas av de skador som biltrafiken orsakar, är fast förankrad i rättssystemet. Det första rättsfallet i Sverige gällde bullerstörningar vid Värmdövägen i Björknäs. Högsta Domstolen fastslog där, att berörda fastighetsägare hade rätt till ersättning för den värdeminskning som den nya trafikleden orsakat för deras bostäder. Numera är det även fastlagt i Miljöbalken 32 kapitlet att "verksamhetsutövare [ska] utge skadestånd för skador som uppkommit bl a genom buller, skakningar och andra liknande störningar." Så idiotiskt eller inte, detta är rättsläget.
Jag tycker det rätta priset på köttfärs ligger på 19:90/kg. Det minns jag att jag brukade betala, mot slutet bara vid rea.D djac skrev:
Jag har förövrigt en kompis som sa att han aldrig skulle köpa ett MAX skrovmål om priset blev över 25 kronor.
Ja det är iofs intressant.K krfsm skrev:
För under 2020 hade inte putin ännu påbörjat sitt energikrig, däremot hade en Svensk reaktor nyss stängts (R2, dec 2019).
Och kanske inte helt oviktigt, så stängdes samtidigt en på 1400MW i Tyskland dec 2019.
När var det som Danskarna lyckades stoppa Sveriges begränsningar i överförd effekt i utlandskablarna?
Jag förstår din gliring men jag vet inte vad elen handlas för på termin, det skulle kunna ge en fingervisning. För mig är det inget konstigt att se det så, så är det med det mesta, om inte allt, det finns ett pris som ger balans, tex timpris på en snickare, det finns en ganska etablerad mitt och där täcks lön, avgifter, overhead och en liten vinst på det.Mikael_L skrev:
Jag tror tex inte att många inköpare skulle betala 40 gånger timlönen för en snickare för att många är på semester.
Jag ser ingenting som antyder att elprisets mitt skulle ligga någon annanstans än så men tar gärna input.
@Mikael_L Det var faktiskt ganska enkelt och det visade sig ligga ungefär så.D djac skrev:Jag förstår din gliring men jag vet inte vad elen handlas för på termin, det skulle kunna ge en fingervisning. För mig är det inget konstigt att se det så, så är det med det mesta, om inte allt, det finns ett pris som ger balans, tex timpris på en snickare, det finns en ganska etablerad mitt och där täcks lön, avgifter, overhead och en liten vinst på det.
Jag tror tex inte att många inköpare skulle betala 40 gånger timlönen för en snickare för att många är på semester.
Jag ser ingenting som antyder att elprisets mitt skulle ligga någon annanstans än så men tar gärna input.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag menar (så klart) skillnaden i pris. Man har i SE4 fått betala ca. 20% mer än i SE3.D Dilato skrev:
Som i sin tur legat ca. 50-120% över SE1.
Visst, inget tvivel att SE4 fått betala överlägset mest, men även SE3 har ju definitivt fått en rejäl släng av sleven.
Går inte ta dig seriöst. Du lägger in en hög tillfällighet. November och de 3 dagarna i dec är på 85 respektive 87 öre ex i SE4D Dilato skrev:
Jag har mitt abonnemang och förbrukning 24/7.
18öre för nov i SE2 till exempel.
Visa på en normal hel månad där du har 320 öre
Aug 2022P Pligg85 skrev:
Sept 2022
December 2022
Låångt över om man räknar med allt som tillkommer: påslag,överföringsavgift, energiskatt, elcertifikat, moms och fast abbonemangskostnad.
Vi är sakta på väg åt samma prisbild igen om än inte lika extremt högt.
Bara fasta avgiften är över 1000 kr/ månad för en 25A säkring här😠
2022 normal. Nejdu.D Dilato skrev:Aug 2022
Sept 2022
December 2022
Låångt över om man räknar med allt som tillkommer: påslag,överföringsavgift, energiskatt, elcertifikat, moms och fast abbonemangskostnad.
Vi är sakta på väg åt samma prisbild igen om än inte lika extremt högt.
Bara fasta avgiften är över 1000 kr/ månad för en 25A säkring här😠
Vad är det sista 6 eller 12 månaderna?
2022 är ju allt annat än normalt.
Kommer ihåg man satt med bundet i två år till på 42 öre och startade motorvärmare i onödan i månadsskiftet, brännde någon kWh extra för att få 200kr mer i sossarnas elstödstrappa.
Om man råkar ha huset värmt med el så kan man ha otrevligt stor andel av sin förbrukning när det är kallt och höga elpriser, även om snittet inte är så högt sett över en månad.P Pligg85 skrev:
Det var normalt då, tre olika månader under ett år är väl vanligtvis inte att betrakta som undantag?P Pligg85 skrev:
Men, ok, jan 2024, lägenhet i Malmö, Eon Syd.
Skellefte kraft månadspris på
2024 | 96.936 |
+ Energiskatt 53,5 = 184,045.
+ Överföring 103,65 = 287,695
+ Abonnemang 105 kr, på låt oss säga 300 kWh = 35 öre
+ Elcertifikat 0,6 öre
Summa 323, 295 öre / kWh.
Redigerat:
Tack och lov att dessa miljarder stannar i Sverige.PeterXyz skrev:
Enligt obekräftade uppgifter så drar svenska statliga bolag in 50 miljarder i skatt årligen som kommer oss medborgare tillgodo.
Men hur länge till?
Nu ska Svantesson sälja resten av bilprovningen till Tyskland.
Snorren dvs en tidigare finansminister numera chef för LKAB hur länge till är det svensk?
När våra politiker och tjänstemän har sålt ut våra företag och tillgångar så återstår endast ett sätt att dra in pengar, skatter.
Men snälla. 6-12 månader sa jag och ta en normal förbrukning för villa som jag sa på 15.000 kWhD Dilato skrev:Det var normalt då, tre olika månader under ett år är väl vanligtvis inte att betrakta som undantag?
Men, ok, jan 2024, lägenhet i Malmö, Eon Syd.
Skellefte kraft månadspris på
+ Påslag 7,5 öre + Moms = 130, 545
2024 96.936
+ Energiskatt 53,5 = 184,045.
+ Överföring 103,65 = 287,695
+ Abonnemang 105 kr, på låt oss säga 300 kWh = 35 öre
+ Elcertifikat 0,6 öre
Summa 323, 295 öre / kWh.
Realistiska siffror. Ta de 11 månaderna 2024. Villa i Skåne på 15.000 kWh.
Om du ska ha en normal månad varför tar du gärna en vintermånad. Du vill ju bara vinkla statistiken. Ta en större bild.
Jag kan annars sticka ut och säga att hela 2024 var onormalt kallt för jag har -12 idag.
Kul, att du tycker 26.000 sek per år för lite el är helt ok.P Pligg85 skrev:Men snälla. 6-12 månader sa jag och ta en normal förbrukning för villa som jag sa på 15.000 kWh
Realistiska siffror. Ta de 11 månaderna 2024. Villa i Skåne på 15.000 kWh.
Om du ska ha en normal månad varför tar du gärna en vintermånad. Du vill ju bara vinkla statistiken. Ta en större bild.
Jag kan annars sticka ut och säga att hela 2024 var onormalt kallt för jag har -12 idag.
Jag tycker det är mycket.