63 450 läst · 988 svar
63k läst
988 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Finns det andra saker som gjort så pass stora, plötsliga och beständiga "prishopp" som elen?D djac skrev:
Verktygen är den breda flora av traditionella styrmedel som "alltid" använts av staten för att reglera och stabilisera olika marknader. Klart att medborgarna förväntar sig att miljardslukande myndigheter med tillhörande byråkrati också skall kunna uppvisa handlingskraft när det behövs. Vad har de annars för uppgift i samhället?
Oj, vilken svada.D daVinci skrev:Kommer din förväntan om de styrande från empiri då? Dvs observationer om att de styrande värnar om välståndet?
Du kanske har observerat t ex Östtyskland och tänkt att de styrande minsann värnade om välståndet genom att ha en bilproduktion där inga förbättringar gjordes, och folk fick stå i kö i 10 år för att få köpa. Där bilen (Trabant) var en skrothög som spydde avgaser och förde ett enormt oljud.
I Västtyskland där de styrande hade mindre att säga till om, och därmed inte kunde värna landets välstånd lika väl, kunde folk istället köpa BMV och Audi. Utan att behöva stå åratal i kö. Det var något den onda vinstdrivande privata sektor ställde till med.
Du skulle kunna läsa på om Holodomor och tänka hur fint det blir när staten tar ansvar för livsmedelförsörjningen.
Är det en generell sanning? (Får ju medge att jag har en preferens för allmängiltiga sanningar och inte har så mycket till övers för påståenden som inte är allmängiltiga).
Singapores enorma tillväxt de senaste 60 åren skulle då bero på att dom har "Centraliserad storskalig elproduktion med vattenkraft och kärnkraft som bas". Får ju stilla medge att jag inte sett till så mycket sådant där. Och ställer mig lite tveksam till påståendet.
(Men vill lägga till att jag inte har något emot att kärnkraftsentusiaster tar av sina egna besparingar och bygger kärnkraftverk och säljer el till marknadspris. Dock ser jag till min förvåning inte kärnkraftsentusiasterna göra det. Utan de verkar mer intresserade av att någon annan skall sitta med eventuella förluster).
Går det att generalisera till att du ser export (och därmed import) som något negativt, som borde elimineras. Borde väl vara en konsekvens.
Det förvånar mig lite att du då uppenbarligen använder mobiltelefon och/eller dator, då de i sin helhet är importerade.
Men nu när jag uppmärksammat detta så kanske du avser sluta använda produkter med importerade komponenter i?
Har egentligen ingen lust att svara på din halmgubbe-retorik.
Det går alldeles utmärkt för länder att använda regleringar och ändå ha en fungerande marknadsekonomi men det vet du redan om.
Angående empiri så har du naturligtvis en poäng, men det står inte i motsats till det jag skrev.
Och det vet du också om.
Jag köpte nya däck till bilen häromdagen, däckonline, och såg att dessa gått upp från ca 600kr till 1400kr, det är mycket.C cpalm skrev:Finns det andra saker som gjort så pass stora, plötsliga och beständiga "prishopp" som elen?
Verktygen är den breda flora av traditionella styrmedel som "alltid" använts av staten för att reglera och stabilisera olika marknader. Klart att medborgarna förväntar sig att miljardslukande myndigheter med tillhörande byråkrati också skall kunna uppvisa handlingskraft när det behövs. Vad har de annars för uppgift i samhället?
Livsmedel har gått upp snabbt och kostar idag ca35% mer än 2021, det köper man dessutom mycket mer av än elen, som förutom under krigsåret 2022 inte har någon tydlig trend.
Vi ska då inte prata om den för många störste enskilda utgiftsposten bolån, där är kostnaderna både betydande och har ökat mycket.
Fast däck har väl inte generellt gått upp 230% i pris, så det var väl ändå väldigt anekdotiskt?D djac skrev:
Räntor och inflation är det jag också kan komma på som haft liknande "systemhotande" svängningar. Fast knepigt att dra paralleller där - där används ju faktiskt styrmedel i avsevärd omfattning, frågan är snarare om man styr mot rätt mål. Jag tror ändå penningpolitiken får en halv tumme upp av medborgarna.
Elen är lite annorlunda i och med att den inte kan lagras. Det medför snabbare prisvariationer.C cpalm skrev:Finns det andra saker som gjort så pass stora, plötsliga och beständiga "prishopp" som elen?
Vilka regleringar är det du tänker dig?
Eftersom jag vet att du kommer att invända att de inte är möjliga inom EU-regelverket, så tänker jag inte sätta mig här och börja räkna upp en massa självklarheter.D Daniel 109 skrev:
Min poäng är att medborgarna är måttligt imponerade av att bli kokta medan ansvariga myndigheter tittar på, rycker på axlarna och skyller på att det är något EU bestämt. Oavsett hur sant det må vara.
Vad innebär att medborgarna blir kokta?C cpalm skrev:
Jag tvivlar på att ett års bundet elpris "kokar" någon.
Och vad skall myndigheter göra för något?
Dom gör ju vad Riksdagen kommenderar dom att göra. Låt vara ineffektivt men det är vad dom gör. Vad annat kan myndigheter göra?
Eventuellt menade du Riksdagen istället för myndigheter. Men Riksdagen gör ju vad folket har valt. Och där ingår höga skatter på el. Går inte att ta bort dom när folket röstar för höga skatter.
(De enda som kan muttra är nyliberaler. Dom vill inte ha några skatter och regleringar).
Nja, energi kan omvandlas mellan olika former. Finns i sig inga problem med att omvandla elektrisk energi till andra energiformer som är lätt att lagra. Förekommer t ex i pumpkraftverk och batterier.D Daniel 109 skrev:
Regleringar fördyrar. Mer regleringar kan man införa om man vill få sig dyrare el.D Daniel 109 skrev:
Nästan lite förvånad över att folk ropar efter dyrare el. Men dom har ju rätt till sina preferenser. Kanske någon form av späkning som pågår.
Att blunda och förneka är vanligt när folk exponeras för logiska konsekvenser för sina påståenden.S Snikhol skrev:
Jag hade blivit förvånad om jag hade fått ett saklig svar.
Nja, det med "utmärkt" och "fungerande" är någon du kommer få svårt att visa sanningshalten i.S Snikhol skrev:
Att EU haft lägre tillväxt (även per capita) än USA korrelerar väl med att EU har mer regleringar och högre skatter än USA.
(Empiri är tung på att regleringar och skatter är tillväxthämmande).
Om empiri saknas eller snarare ger motsatsen, så får du väl medge att "förväntar sig" är som att köra ut bilen ur garaget och förvänta sig att det skall gå bra att köra vänstertrafik i Sverige.S Snikhol skrev:
Borde skrivit ansvariga myndigheter och politiker. Detta blev ju en stor valfråga och tillika föremål för århundradets väljarsvek (pristaket för att vara tydlig).D daVinci skrev:
Myndigheterna jobbar naturligtvis (mer eller mindre) med verkställighet inom ramen för sitt uppdrag. Jag spann vidare på det jag skrev tidigare att en myndighet blir (i folkets ögon) meningslös om den inte har någon handlingskraft. Att styra upp det är i sin tur givetvis en politisk fråga (nedläggning, utökade mandat eller tydligare direktiv).
Vad menar du att de borde göra då?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 283 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 283 inlägg
Det har jag inte påstått heller, men troligen någon form av planekonomi?S Snikhol skrev:
Svenska folket ska få köpa minst X TWh till lågt pris innan något får exporteras till ett högt pris till grannländer?
Om jag missförstår får du gärna förklara hur du har tänkt dig att det ska fungera.
Jag tycker absolut att det ligger regeringens och riksdagens mål. Däremot tror jag inte man når bästa resultat genom att begränsa handeln.S Snikhol skrev:
Svårt att svara på då jag inte vet vilka regleringar du avser. Jag är för att man reglerar hur el produceras och hur mat produceras och hanteras. Jag är inte för att staten ska bestämma att elproducenter måste sälja el till svenska konsumenter till underpris eller att bönder ska tvingas producera viss mängd tomater och att vi inte får importera billigare tomater.S Snikhol skrev:
Du är rolig du.D daVinci skrev:Att blunda och förneka är vanligt när folk exponeras för logiska konsekvenser för sina påståenden.
Jag hade blivit förvånad om jag hade fått ett saklig svar.
Nja, det med "utmärkt" och "fungerande" är någon du kommer få svårt att visa sanningshalten i.
Att EU haft lägre tillväxt (även per capita) än USA korrelerar väl med att EU har mer regleringar och högre skatter än USA.
(Empiri är tung på att regleringar och skatter är tillväxthämmande).
Om empiri saknas eller snarare ger motsatsen, så får du väl medge att "förväntar sig" är som att köra ut bilen ur garaget och förvänta sig att det skall gå bra att köra vänstertrafik i Sverige.
Lite gulligt också att du nämner USA. Finns väl få länder som är så protektionistiska som dom. Mycket annat är ruttet i det landet men att de värnar om egen industri och befolkning gentemot omvärlden är det inget snack om.
Fattar inte heller varför du blandar in EU i resonemanget. Jag avsåg Sveriges styrande skikt.
Nej men då får vi tycka olika.Fairlane skrev:Det har jag inte påstått heller, men troligen någon form av planekonomi?
Svenska folket ska få köpa minst X TWh till lågt pris innan något får exporteras till ett högt pris till grannländer?
Om jag missförstår får du gärna förklara hur du har tänkt dig att det ska fungera.
Jag tycker absolut att det ligger regeringens och riksdagens mål. Däremot tror jag inte man når bästa resultat genom att begränsa handeln.
Svårt att svara på då jag inte vet vilka regleringar du avser. Jag är för att man reglerar hur el produceras och hur mat produceras och hanteras. Jag är inte för att staten ska bestämma att elproducenter måste sälja el till svenska konsumenter till underpris eller att bönder ska tvingas producera viss mängd tomater och att vi inte får importera billigare tomater.
Det finns en fördel med att kunna vara självförsörjande på viktiga basvaror.
Jag tycker att ett land ska värna om sin egna befolkning och företag först - inte kröka rygg för omvärlden, vilket blir resultatet om man inte har regleringar som styr handel vad gäller landets naturtillgångar.
Sverige har blivit riktigt kass i det avseendet.
Är el en naturtillgång? Eller pratar du om träprodukter?