38 990 läst · 297 svar
39k läst
297 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Nu kommer vi i alla fall att stå med mössan i hand för vi klarar inte att vara självförsörjande, det handlar ju om så mycket mer än el. Har vi handelshinder så kommer omvärlden med säkerhet att lägga hinder för oss.
Naturprodukt? Nej det skulle jag inte kalla det.
Hade elen varit en ny uppfinning hade nog alla tyckt det var sjukt prisvärt att för nån tusing i månaden få värme, tvätten och disken fixad osv.
Men elen är gammal och har nu gått upp i pris och folk är livrädda för försämring. Speciellt sånt som är obestämt (ingen vet vad nästa räkning hamnar på) och utanför deras kontroll.
Ibland blir det ju dyrt på riktigt men jag tror osäkerheten ofta driver en dumsnålhet där man stirrar sig blind på bara elräkningen.
Tex hör man sällan någon som väger förslaget att lägga pengar på börsen istf att ”investera” i isolering eller solceller.
Men elen är gammal och har nu gått upp i pris och folk är livrädda för försämring. Speciellt sånt som är obestämt (ingen vet vad nästa räkning hamnar på) och utanför deras kontroll.
Ibland blir det ju dyrt på riktigt men jag tror osäkerheten ofta driver en dumsnålhet där man stirrar sig blind på bara elräkningen.
Tex hör man sällan någon som väger förslaget att lägga pengar på börsen istf att ”investera” i isolering eller solceller.
Du har rätt.C cpalm skrev:Eftersom jag vet att du kommer att invända att de inte är möjliga inom EU-regelverket, så tänker jag inte sätta mig här och börja räkna upp en massa självklarheter.
Min poäng är att medborgarna är måttligt imponerade av att bli kokta medan ansvariga myndigheter tittar på, rycker på axlarna och skyller på att det är något EU bestämt. Oavsett hur sant det må vara.
I båda styckena ...
Det förde dock frågan inte framåt (och det hade inte Daniel heller gjort, och det kan nog inte jag heller göra, tyvärr).
Ingen i Europa har handelshinder gentemot Tyskland, fastän de obstruerar järnet avseende elområden för att det vet att det skulle torpedera deras industri. Så länge man inte tummar på vissa regler är det fine.E elmont skrev:
Tycker absolut att man skulle kunna ta ut energiskatt på exporterad el. Betalas av mottagande land. Vi exporterar mer el än vi importerar så det bör gynna Sverige.Fairlane skrev:
Denna skatt kan användas till att rusta och bygga ut stamnätet inom Sverige. Och subventionera stabil baskraft.
Blir lite av en teknisk utmaning det där.Fairlane skrev:
Någon slags fördröjningsledning där inhemsk förbrukning tappas av först och så kan resten gå vidare till export. 😆
Jag blir glad om jag slipper designa det där. Och jag vill definitivt inte betala den ganska astronomiska summan att få detta implementerat. Men det betalar väl Snikholt.
Står väl helt klart att du inte har läst det du citerar. Utan känner igen "EU" och "USA" och skriver lite random om det.S Snikhol skrev:
Men varför inte läsa?
Mja, men det är bara för dig och andra som har den uppfattningen att öppna era plånböcker och sätta igång och producera då. Varför gör ni inte det?S Snikhol skrev:
Du har Nordkorea som föredöme då? Där får man säga att dom gör just det du önskar.S Snikhol skrev:
Men jag vet inte om det är så många andra som håller med om att det är ett föredöme.
Land? Så det är skattebetalarna i landet där kunden håller till som skall betala??S Snikhol skrev:
Desto mer kunderna köper desto mer åker skattebetalarna på att betala. Hade du verkligen tänkt igenom det där??
Ja, export sänker oftast priset på produkter genom att fler delar på fasta kostnader. (Och att mer näringsaktivitet sker i landet vilket berikar invånarna ekonomiskt).S Snikhol skrev:
Men jag noterar ju att du blir arg över det och vill stoppa export så att vi skall bli fattigare.
Det förutsätter ju att någon betalar. Du kanske skulle fråga någon annan om dom tror att dina ideer om att kunna beskatta människor i andra länder kommer bli framgångsrikt.S Snikhol skrev:
Det som kommer hända är att andra inte betalar ett öre.
Utan istället går exporten ned till 0. Elproduktion läggs ned då det inte finns avsättning. Arbetslösheten går upp. Elpriset blir inte lägre iom att produktionen minskas. Utan snarare upp en aning då volymen minskar.
Det blir svårare att hålla stabil frekvens och rullande strömavbrott blir vanligt.
Liknande trådar
-
Hur allvarligt fel är det om brun är nolla och blå är fas?
El -
Plötsligt uppkommet och allvarligt elfel i villa? [Bild]
El -
Mögel och fukt i sommarhus, hur allvarligt?
Fritidshus -
Avtalat om fastpris, nu kom en tilläggsfaktura på 16k extra
Juridik -
Mögelpåväxt i husstomme vid nybygge. Hur allvarligt för hälsan?
Miljö & Hälsa