D Daniel 109 skrev:
Nej det är det inte. Utan exporten skulle svensk produktion vara lägre. I en kris där man inte kan räkna med fungerande import och export skulle det helt klart medföra en sämre tillgång.
Om krisen blir så allvarlig att elhandeln mellan de nordiska länderna inte längre fungerar, så har vi säkert betydligt allvarligare problem än att den inhemska elproduktionen under enstaka timmar inte täcker hela elbehovet. Redan de höga elpriserna för några år sedan minskade elanvändningen med ungefär 3 GW. I en mer allvarlig kris kan vi säkert tvingas spara bort minst lika mycket till. El hör till det viktigaste vi behöver, men där har vi en hög självförsörjningsgrad. Beredskapen borde snarare inriktas på livsmedel, konstgödsel, drivmedel, sjukvårdsutrustning och annat som är minst lika viktig som el och där vår självförsörjning är betydligt lägre.

Fairlane
S Snikhol skrev:
Jag tycker att ett land ska värna om sin egna befolkning och företag först - inte kröka rygg för omvärlden, vilket blir resultatet om man inte har regleringar som styr handel vad gäller landets naturtillgångar.
Eftersom även livsmedelsproduktion var inkluderat så tänker du väl samma om svenska bönderna produktion? Om de kan sälja en vara för 2 kr i Tyskland, så ska de inte få göra det förrän man först sålt till alla svenskar som vill ha, men där får man bara sälja för 1 krona?
Värnar det företaget (lantbruket är normalt ett företag?)

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom även livsmedelsproduktion var inkluderat så tänker du väl samma om svenska bönderna produktion? Om de kan sälja en vara för 2 kr i Tyskland, så ska de inte få göra det förrän man först sålt till alla svenskar som vill ha, men där får man bara sälja för 1 krona?
Värnar det företaget (lantbruket är normalt ett företag?)
Nej. Det har jag inte sagt. Det är andra som tolkat det jag sagt på det viset.

S
D djac skrev:
Det man sa förr, att höger-vänster-skalan är en cirkel verkar stämma, Sverige går ju alltmer mot en Kinesisk samhällsordning och allt fler skriker efter planekonomi, statlig kontroll och färre fri och rättigheter för alla utom de med privilegier. Jag hoppas vi byter väg snart.
Det finns medelvägar att gå. Intressant att det alltid blir ytterligheter som tas fram som exempel och diskuteras.

C
B bjorn.abelsson skrev:
Sverige har fortfarande bland de lägsta elpriserna i Europa.
Jo, mitt argument handlade ju om den plötsliga och extremt kraftigt justeringen av prisnivån och inte prisnivån i sig. Södra delen av Europa har ju generellt sett "alltid" haft höga elpriser, och därmed också varit anpassade till detta. De har förvisso haft motsvarande prischock på framför allt gasen, så jag påstår inte på något sätt att det är en unik svensk utmaning.

Sen är det i sig också en sanning med modifikation. Norra delen av landet åtnjuter ju fortfarande extremt låga elpriser, medan södra delen istället ligger närmare en europeisk nivå.

Fairlane
S Snikhol skrev:
Nej. Det har jag inte sagt. Det är andra som tolkat det jag sagt på det viset.
Att andra tolkar fel(?) kan ju bero på att du inte säger hur du tänker dig.
Sverige ska reglera livsmedelsproduktion och elproduktion, men hur nämner du inte, mer än en särskild skatt på el som exporteras.
Vi får väl räkna med att betala mer för el och annat som importeras också då och det finns ju inget som säger att inte elproducenter och bönder ändå säljer till Tyskland före försäljning till svenska konsumenter även med en straffavgift för köparen. Kanske får bonden/elproducenten mer betalt ändå.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur menar du nu?

Att typ ha tullar, men ändå inte, men naturligtvis ändå, lite typ hemliga som ingen känner till eller märker av, men ändå ska det märkas för vår egna befolkning ...

Alltså, antingen har vi handelshinder eller så har vi inte.
Och har vi handelshinder så är bara frågan "i vilken grad, vilken storlek, hur svåra".

Och sen kommer ungefär motsvarande handelshinder från motparterna som ett brev på posten, så blir det alltid, ingen annan nation har tänkt offra sig för Sveriges skull.
Du vet, både Svenska regeringen och alla andra länders motsvarighet ser ju till sitt lands bästa, man låter inget annat land tillskansa sig fördelar, låter inget annat land plocka ut russinen ur kakan.

Om du tänker efter så borde du inse att det är såhär det funkar.
Elenergi, som diskuteras här, är inte riktigt jämförbar med andra handelsvaror.

Varför skulle den inte vara det?

S
Fairlane Fairlane skrev:
Att andra tolkar fel(?) kan ju bero på att du inte säger hur du tänker dig.
Sverige ska reglera livsmedelsproduktion och elproduktion, men hur nämner du inte, mer än en särskild skatt på el som exporteras.
Vi får väl räkna med att betala mer för el och annat som importeras också då och det finns ju inget som säger att inte elproducenter och bönder ändå säljer till Tyskland före försäljning till svenska konsumenter även med en straffavgift för köparen. Kanske får bonden/elproducenten mer betalt ändå.
Mycket möjligt, det är inte lätt att ge enkla svar på komplexa frågor. Och det finns för och nackdelar med allt.
Mitt grundbudskap är att staten ska sätta det egna landets välstånd främst.

Det tolkas av en del här som att man då automatiskt är emot all form av frihandel och gillar planekonomi.

Förstår inte riktigt varför.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle den inte vara det?
-Den är inte lagringsbar. Systemet kräver balans.
-En stor del av utbudet på produktionssidan är inte planerbar.

… för att nämna några orsaker.

Prismekanismen är dock likvärdig. Men enligt mig är det inte bra.

S Snikhol skrev:
Så du anser att om ett lands motto är att sätta det egna landets behov och välstånd främst, så är man Nordkorea. Kul tolkning.
Bry dig inte om honom. Han anser att så länge man inte vill ha de som i usa så vill man ha de som i Nordkorea/Östtyskland .

• Älska
Snikholt
  • Laddar…
Fairlane
S Snikhol skrev:
Mycket möjligt, det är inte lätt att ge enkla svar på komplexa frågor. Och det finns för och nackdelar med allt.
Absolut. Det är komplexa frågor, men det blir lite konstigt när man framför att staten borde sätta landets välstånd först, men inte kan ange hur, eller att ange att man borde reglera utan att ange hur.
S Snikhol skrev:
Mitt grundbudskap är att staten ska sätta det egna landets välstånd främst.
Där är jag enig, men jag tror vi har olika syn på hur och vad som är bäst.
S Snikhol skrev:
Det tolkas av en del här som att man då automatiskt är emot all form av frihandel och gillar planekonomi.
Ja så är det såklart inte. Jag tror till exempel att alla partier i Sveriges riksdag vill göra det så bra som möjligt för Sverige. Däremot har man olika syn på vad som är bra och även om man har samma syn på vad som är bra kan man ha väldigt olika syn på hur man når dit.
S Snikhol skrev:
Förstår inte riktigt varför.
Jag tror det hänger ihop med reglering utan något mer, men visst går det att göra annorlunda.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
-Den är inte lagringsbar. Systemet kräver balans.
-En stor del av utbudet på produktionssidan är inte planerbar.

… för att nämna några orsaker.

Prismekanismen är dock likvärdig. Men enligt mig är det inte bra.
Lagringsbarheten varierar kraftigt på andra varor också.
Alla varor kräver en balans mellan tillgång och efterfrågan på marknaden. Balansen på sekund och minutnivå hanteras inte i den vanliga handeln.
Att produktion är väderberoende gäller även livsmedelsproduktion.

S
D Daniel 109 skrev:
Lagringsbarheten varierar kraftigt på andra varor också.
Alla varor kräver en balans mellan tillgång och efterfrågan på marknaden. Balansen på sekund och minutnivå hanteras inte i den vanliga handeln.
Att produktion är väderberoende gäller även livsmedelsproduktion.
Elpriset påverkar i hög grad priset på andra varor och tjänster. Kan man säga att det omvända gäller?

Vad har det med saken att göra?
Vilka varor menar du att i hög grad påverkas av elpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.