61 617 läst · 987 svar
62k läst
987 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Det är relevant, tycker i alla fall jag.D Daniel 109 skrev:
När du hävdade att elenergi var en handelsvara precis som vilken som helst.
Jag påvisar ytterligare en skillnad.
Det mesta som produceras är beroende av antingen fossila bränslen eller el. Det är väl klart som korvspad att ökad produktionskostnad leder till högre priser.
Således, ett högt energipris leder till mindre välstånd för alla.
Vi må vara oense om vägen dit, men det måste vi väl ändå kunna enas kring.
Vägen dit = tillgång till billig energi = ökat välstånd
Helt rätt.S Snikhol skrev:Det är relevant, tycker i alla fall jag.
När du hävdade att elenergi var en handelsvara precis som vilken som helst.
Jag påvisar ytterligare en skillnad.
Det mesta som produceras är beroende av antingen fossila bränslen eller el. Det är väl klart som korvspad att ökad produktionskostnad leder till högre priser.
Således, ett högt energipris leder till mindre välstånd för alla.
Vi må vara oense om vägen dit, men det måste vi väl ändå kunna enas kring.
Vägen dit = tillgång till billig energi = ökat välstånd
Kan någon förklara det för gröna vågarna..
Ja, det kan man påstå om alla varor. Den metod som visats sig vara effektivast på att få fram billiga varor är marknadsekonomi och minimerade handelshinder. På så sätt är det de som kan producera billigast som får producera.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Men det funkar ju inte så med elen riktigt, eller hur? Marginalprissättningen gör att det är fullständigt sak samma vad den enskilda elproducenten har för produktionskostnad.D Daniel 109 skrev:
Jo det fungerar så med elen. Elmarknaden är en ovanligt välfungerande marknad.
Hur skulle det annars fungera? Alla fungerande marknader prissätts så.
Jag ogillar utkomsten av kombinationerna väderberoende produktion, nedlagd baskraft, import/export till länder som lagt ned sin baskraft och har lägre uppvärmningskostnader än Sverige.D Daniel 109 skrev:
Håller du med om att tillgång till billig energi skapar välstånd?
Som jag svarat flera gånger. Låga priser på handelsvaror medför högre materiellt välstånd. Det jag inte håller med om är att det är lämpligt med exporthinder för att uppnå det.
Ett lågt försäljningspris börjar med en låg tillverkningskostnad, vi producerar ju mer el än någonsin och det skulle vara roligt att veta hur mediantillverkningskostnaden har utvecklats senaste 30åren, kan den ha gått ner rent av?S Snikhol skrev:
Dagens propaganda om att man kan tillverka dyrt och sälja billigt borde de flesta se igenom.
Ehrm… minuspriser på sommaren..ehrm svindyrt på vintern… ehrm…D djac skrev:Ett lågt försäljningspris börjar med en låg tillverkningskostnad, vi producerar ju mer el än någonsin och det skulle vara roligt att veta hur mediantillverkningskostnaden har utvecklats senaste 30åren, kan den ha gått ner rent av?
Dagens propaganda om att man kan tillverka dyrt och sälja billigt borde de flesta se igenom.