61 927 läst · 987 svar
62k läst
987 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Tror du? Du får gärna utveckla varför du kommer fram till denna logiska slutsats.D daVinci skrev:Det som kommer hända är att andra inte betalar ett öre.
Utan istället går exporten ned till 0. Elproduktion läggs ned då det inte finns avsättning. Arbetslösheten går upp. Elpriset blir inte lägre iom att produktionen minskas. Utan snarare upp en aning då volymen minskar.
Det blir svårare att hålla stabil frekvens och rullande strömavbrott blir vanligt.
Skulle det inte kunna skapa incitament för dessa länder att investera i elproduktion inom egna landet?
En HELT annan diskussion men genom EUs jordbrukspolitik så finns det inslag av krisplanering i planerna, sen kommer det ut som jordbruksstöd etc men Sverige sitter ju definitivt med vid bordet och planerar detta. Trenden är väl att detta blir ett allt större inslag, sent såklart eftersom vi redan är i orostider men visst händer det saker på området. Det rör dock inte prisbilden som ju diskuteras här, bara tillgång.Mikael_L skrev:
En begränsad export skulle definitivt ge os sämre tillgång. Det gäller både el och mat.
Så du anser att om ett lands motto är att sätta det egna landets behov och välstånd främst, så är man Nordkorea. Kul tolkning.D daVinci skrev:
Det man sa förr, att höger-vänster-skalan är en cirkel verkar stämma, Sverige går ju alltmer mot en Kinesisk samhällsordning och allt fler skriker efter planekonomi, statlig kontroll och färre fri och rättigheter för alla utom de med privilegier. Jag hoppas vi byter väg snart.S Snikhol skrev:
Ja det är sant som sagt.D djac skrev:En HELT annan diskussion men genom EUs jordbrukspolitik så finns det inslag av krisplanering i planerna, sen kommer det ut som jordbruksstöd etc men Sverige sitter ju definitivt med vid bordet och planerar detta. Trenden är väl att detta blir ett allt större inslag, sent såklart eftersom vi redan är i orostider men visst händer det saker på området. Det rör dock inte prisbilden som ju diskuteras här, bara tillgång.
Även här måste vi nog hålla skillnad på tillgång och pris, det funkar lika dåligt även här att försöka röra ihop båda frågorna.
Tja, "definitivt" är väl kanske lite drastiskt utryckt.D Daniel 109 skrev:
Men "troligen" är jag med på, för historien har ju lärt oss att rent generellt leder handelshinder till både brister och i förlängningen högre priser, lägre utbud och sämre levnadsstandard.
Man kan ju börja med att kolla vilket kommuniststyrt land som helst (fast det är ju den lägst hängande frukten, det går även att kolla vilket kapitalistiskt land som helst också.)
Hur menar du nu?S Snikhol skrev:
Att typ ha tullar, men ändå inte, men naturligtvis ändå, lite typ hemliga som ingen känner till eller märker av, men ändå ska det märkas för vår egna befolkning ...
Alltså, antingen har vi handelshinder eller så har vi inte.
Och har vi handelshinder så är bara frågan "i vilken grad, vilken storlek, hur svåra".
Och sen kommer ungefär motsvarande handelshinder från motparterna som ett brev på posten, så blir det alltid, ingen annan nation har tänkt offra sig för Sveriges skull.
Du vet, både Svenska regeringen och alla andra länders motsvarighet ser ju till sitt lands bästa, man låter inget annat land tillskansa sig fördelar, låter inget annat land plocka ut russinen ur kakan.
Om du tänker efter så borde du inse att det är såhär det funkar.
Sverige har fortfarande bland de lägsta elpriserna i Europa.C cpalm skrev:Finns det andra saker som gjort så pass stora, plötsliga och beständiga "prishopp" som elen?
Verktygen är den breda flora av traditionella styrmedel som "alltid" använts av staten för att reglera och stabilisera olika marknader. Klart att medborgarna förväntar sig att miljardslukande myndigheter med tillhörande byråkrati också skall kunna uppvisa handlingskraft när det behövs. Vad har de annars för uppgift i samhället?
Det damm som syns är större än PM10 och påverkar inte hälsan. Och sandningsgruset påverkar inte halten av PM10 innan det malts ner till mindre fraktioner av bilar med dubbdäck. Om du tittar på hur halterna av PM10 varierar över året, så är det enbart höga halter under de perioder då många kör med dubbdäck på torr asfalt. På sommaren är halterna aldrig höga. Inte heller på vintern, när vägbanan är våt eller täckt av snö eller is. Men i oktober-november, när många har bytt till dubbdäck långt innan det blivit vinter i större delen av landet, och i mars-april, då många envisas med att fortsätta köra dubbat för att det kanske kan komma snö igen, då är halterna ofta höga.PFO skrev:Hornsgatan är en bra studie på dubbdäcken effekt jämfört med sandning och friktionsdäck. Rapporten därifrån sa att man inte kunde se någon effekt av dubbdäcksförbudet, detta har det talats tyst om. Sandning är huvudanledningen till pm10, men enligt EU direktiv undantar man pm10 då det råder halkbekämpning. Titta på dammolnet bakom en buss på torr väg på Hornsgatan så förstår man orsaken.
Du kan läsa åtgärdsprogrammen för luftkvalitet, som finns i de kommuner som har för höga halter av luftföroreningar (PM10 och NOX), så får du veta vad överskridandena beror på och hur de kan åtgärdas.
Berätta gärna även hur det ser ut totalt med alla skatter på el och överföring. Vi har ett kallare klimat än stora delar av Europa samt vi värmer många villor med el medan andra använder gas och kol. Det är svårt att jämföra olika länder men det verkar inte speciellt rimligt att bara titta på elpriserna.B bjorn.abelsson skrev: