29 940 läst · 171 svar
30k läst
171 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
På vilket sätt är fossilindustrin subventionerad?PeterXyz skrev:
Vi har haft ett av världens bästa elförsörjning. Billigt, miljövänligt och pålitligt. Detta har politikerna förstört med vilje eller utifrån maktkåthet och inkompetens.
Jag har många gånger räknat på att gå "off grid" men billigt blir det inte. Kalkylen gäller då en stor sjöbod som används under sommarhalvåret och ett tak i bra solläge.
En förutsättning är givet att anslutningsavgiften är basen i anlägget.
Batterier ,solceller, elaggregat etc. Ska man snickra lite behövs ordentligt elaggregat och bastun behöver skorsten. Svårt att få ihop det.
Skam på de politiker som i riksdagen 2020 röstade för nedläggning Ringhals 1 och mot återstart Ringhals 2.
Det var alltså samtliga maktkåta sossar, centern,Mp och vpk.
Otroligt dälig politik och oerhört dåligt för miljön. Skampålen för dessa.
Jag har många gånger räknat på att gå "off grid" men billigt blir det inte. Kalkylen gäller då en stor sjöbod som används under sommarhalvåret och ett tak i bra solläge.
En förutsättning är givet att anslutningsavgiften är basen i anlägget.
Batterier ,solceller, elaggregat etc. Ska man snickra lite behövs ordentligt elaggregat och bastun behöver skorsten. Svårt att få ihop det.
Skam på de politiker som i riksdagen 2020 röstade för nedläggning Ringhals 1 och mot återstart Ringhals 2.
Det var alltså samtliga maktkåta sossar, centern,Mp och vpk.
Otroligt dälig politik och oerhört dåligt för miljön. Skampålen för dessa.
Det gnager i mig men nu kommer det… jo jag blir väldigt provocerad. Inte pga elkostnaden i sig utan att Svennebanan är så jädrans lam och mesig. Man är programerad att gilla läget och gilla lagom.Gud hjälp oss om vi blir attackerade av främmande makt. Stockholmsyndromet kommer ju inte utan orsak från Sverige…D datpsu skrev:Finns två problem med elkostnaden:
- Att priset skiljer så otroligt mycket beroende på var du bor.
- Själva förbrukningen är en ytterst liten del av total kostnaden.
Tänk om maten var tusentals procent dyrare i norr jämfört med södra Sverige.
Kollade min senaste elräkning.
91% Fasta kostnader
9% Förbrukning.
Något är väldigt skevt i vårt land.
Det finns nog ingen annan nation som är så självgod och alltid ska hitta ett sätt att försvara förtryck mot det egna.Samtidigt så är det just det självgoda trygga beteende som gör Sverige så jäkla bra. Vi tar hand om våra som har det svårt och värnar om fred.😘
Jag bor ej i Sverige men där jag bor så har vi elproduktion i en stor förbrännare. Ca 70-80% av det som förbränns är gas, resten sopor och annat brännbart. Jag betalar ca 65-75 kr per dygn (beroende på växelkurs) med samma förbrukning sim du har. Sedan har vi 5% moms så jag har 68kr - 78 kr per dygn. Då får man tänka att gasturbinförbränning är betydligt dyrare än kärnkraft och vattenkraft som vi har i Sverige. Så jag tycker att din kostnad inte är billig. Den är dyr.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
Vi pratar 2195kr i månaden.
72kr om dagen.
36kr för mig och 36kr för frugan i hushållets utgifter.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
Blir ju ett jäkla liv om man framhåller att elen ändå är prisvärd trots allt.
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
..värnar om fred? Vi är ju en aktiv deltagare i Ukraina.Ö Örnie69 skrev:Det gnager i mig men nu kommer det… jo jag blir väldigt provocerad. Inte pga elkostnaden i sig utan att Svennebanan är så jädrans lam och mesig. Man är programerad att gilla läget och gilla lagom.Gud hjälp oss om vi blir attackerade av främmande makt. Stockholmsyndromet kommer ju inte utan orsak från Sverige…
Det finns nog ingen annan nation som är så självgod och alltid ska hitta ett sätt att försvara förtryck mot det egna.Samtidigt så är det just det självgoda trygga beteende som gör Sverige så jäkla bra. Vi tar hand om våra som har det svårt och värnar om fred.😘
Helt ok pris.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
Sitter och summerar fakturor de sista 12 månaderna på nätägaren Ellevio och vårt valda handelsbolag Eon.
Totalt en kostnad med abonnemang och precis alla kostnader, skatter och avgifter som hör till.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
Stabil el varje dag, varje timme. Bara plocka ut den ström vi behöver. Detta värmer och kyler vi ca 190 kvm villa samt kör lite uppvärmda växthus på våren. Motor/kupevärmare på två bilar för god komfort på vintern.
Har iaf 21,5 grader på vintern. Snålar inget. Kyler rejält på sommaren. Har servrar och hemautomation som drar mer än genomsnittet.
72kr om dagen.
Är det egentligen dyrt?
Vad kostar bilen? Vad kostar lånet? Vad kostar en dosa snus eller ett pack cigg? En kaffe på stan?
Visst är det inte bra att det blir kostnadsökning men är det så dyrt i sammanhanget?
72kr dagen som sagt. 2024. Är det så extremt egentligen för den produkt och service man får för den kostnaden.
Förbrukar ca 6000 kwh/år i villa på 150 kvm + biutrymme 100 kvm. Betalar ca 9 300 kr/år totalt för elen ink allt. Men sen köper jag ved för ca 3000 kr/år också.
Allt är ju förståss relativt men om vi vänder på argumentet över din tacksamhet.P Pligg85 skrev:Detta kanske blir lite provocerande men ändå en seriös diskussion om elen inkl alla omkostnader är dyra eller inte i svenska hemmet 2024.
26.345 kronor
18.019 kWh
Vad har vi fått för det?
72kr om dagen.
Är det egentligen dyrt?
Exv EON gjorde 2023 en vinst på 4 mijarder varav 2 miljarder skickades till huvudägaren, Tyska staten.
Ändå tyckte EON att det var motiverat att deras nätkunder under 2024 skulle ha en 21% höjning av nätavgiften!
Elnät och överföring är det olika bolag ?Hemingway skrev:Det här är en bra och viktig bild att ha med sig. Eftersom energiskatten ligger på elnätsfakturan och det är moms på skatten så blir det ofta fel att man tror elnätet är superdyrt. Skatten borde nästan skickas separat så alla vet om att man betalar en stor skatt och att det inte är dolt på något vis.
Men vad avser du med elöverföring?
G goran1956 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att elanvändningen skenar är en myt. Elen räcker till synes till alldeles utmärkt även utan någon utbyggnad.
Eller är det förberedelser för något fantasiscenario med batterifabriker, eldrivna stålverk och flygplan i varenda buske?
Och även om det blir verklighet, varför skall jag betala för det på min elräkning?
Jo men om du tar ett lokalnätsområde så har det skenat... främst pga elbilar och värre blir det nog.C cpalm skrev:[bild]
Att elanvändningen skenar är en myt. Elen räcker till synes till alldeles utmärkt även utan någon utbyggnad.
Eller är det förberedelser för något fantasiscenario med batterifabriker, eldrivna stålverk och flygplan i varenda buske?
Och även om det blir verklighet, varför skall jag betala för det på min elräkning?
Sen blir nog de stora gröna planerna på olika stora industrier ett stort "lex Northvolt".
Men en kraftfull satsning på elektrifiering av lastbilar, bussar etc blir det nog inkl en handfull SMR reaktorer.
Kostar en större slant att bygga stora laddstationer i ett lokalnät för lastbilar, bussar.
S Snikhol skrev:
För att göra det helt rättvist borde det då vara moms på alla skatter, inkomstskatt + moms känns väl helt ok?F fribygg skrev:
Stämpelskatt + moms ger bra tillskott till statskassan, likaså reavinstskatt + moms fina grejer.