65 309 läst · 994 svar
65k läst
994 svar
Allvarligt talat om elkostnader jämfört med övrigt
Ungefär lika korkat som att påstå att i Skåne har man förstört hela landskapet genom att anlägga jordbruksmark. Inte några dammar eller älvar utan HELA länet förutom där folk bor och några kvadratkilometer "skog". Därför borde ju faktiskt Skåningarna betala maximalt 1:50 för en brödlimpa och 15 öre för ett kg potatis, sen kan norrlänningarna gott betala 150:- limpan på vintern när det är brist.P Patrik La skrev:Nåt politikerna aldrig nämner
Beror det mycket på vart man bor i vårt avlånga land. Norra Sverige El område 1 och 2 försörjer inte bara sina län med Vattenkraft ( Många förstörda älvar och massor med dammar och turbiner) Vi har som exempel ca 30 grader kallare igår längst upp i Norr jämfört med Skåne.
I våra 4 Nordligaste län levereras Vattenkraft i massor ca 55% av Sveriges Fungerande energi.
Lika fullt byggs idiotiska VKP bland annat Markbygdens utanför Piteå??? Mfl mfl
"Sörland" elområde 3-4 måste bli självförsörjande
Det är nog med idiot "Luxenburg jippon" som inte bara förstör vår natur i Sverige, utan göder smarta upplägg fullt i stil med North Volt...
Elen borde kosta ca 15öre/ kw i våra Nordligaste län där vi också har kallas 6-7 månader om året, men det fattar tydligen inte populistiska politiker.
För om vi ska vara ärliga så är det väl varken du eller jag som har byggt vattenkraftverken, anlagt gruvorna i norr, odlat upp marken i söder, planterat skogen och finansierat alltihop?
Nä, vi ska nog vara glada för att någon förr i tiden gjorde dessa investeringar och uppoffringar där det går så att landet som helhet kan få både energi, malm, skog och mat.
Jag tänker så här jag: alla behöver el och de flesta behöver fossila bränslen. Ingen behöver alkohol, tobak, chips, godis eller läsk. Höj skatten på de varorna istället. Endera får folk betala en rejäl sudd till statskassan eller få bättre hälsa.
Och jo, jag förbrukar en hel del av ovanstående produkter, men skulle inte må dåligt av att behöva dra ner lite.
Höjer man lite pö om pö kommer det inte att märkas så mycket i den egna plånboken.
Och jo, jag förbrukar en hel del av ovanstående produkter, men skulle inte må dåligt av att behöva dra ner lite.
Höjer man lite pö om pö kommer det inte att märkas så mycket i den egna plånboken.
Har inte koll på exakta siffrorna men antar att det är pluss till statskassan trots att en inkompetent minister genom drev en katastrof som kostade minst 80 miljoner mot tjänstemännens varningar.... Som "belöning" gjordes hon till styrelseordförande i den andra stora statliga kassakon , men där har hon inte lyckats förstöra något!!!Claes Sörmland skrev:Men ingen vinst att tala om 2022.
Hur ser vinsten/förlusten ut i snitt de senaste 20 åren?
Jag är mindre orolig över vinsten än att Vattenfall som är staten slösar bort de offentliga pengarna på kommunikatörer, ständiga omorganisationer utan värde och annan internbyråkrati. Jag hoppas rätt folk sitter vid rodret och håller nere allt som inte har med kärnverksamheten att göra.
Det är inte tyskarna som ligger bakom de skenande elöverföringsavgifterna, som ju oftast är högre än själva priset på el. Avgifterna är snarare orsakade av den "gröna omställningen" och de investeringar i laddinfrastruktur samt anslutningar av vindkraftverk i obygderna som den orsakar,Karrock skrev:Jan till nov 6200 kWh, 15200kr; 2,45kr/kWh och 45kr/d.
Håller med om att det inte är vansinniga pengar. Kan inte jämföra med kaffe på stan, eftersom jag inte köper det
För mig är det sura att tyskarnas idiotpolitik förstör marknaden här. Att det är svårt att bygga baskraft när priserna flaxar så. Att ha en expanderande grön industri. Inte så mycket att el i mitt hushåll kostar lite mer än VA, sophämtning och hemförsäkring gör tillsammans.
Personligen tycker jag att vi som land borde stå enade och ha samma kostnader överallt. Ska vi inte ha det så får vi gå hela vägen tycker jag. Annars borde ju ni i norr Sverige betala många gånger mer för all mat som odlas i söder. Var ska vi dra gränsen?P Patrik La skrev:Nåt politikerna aldrig nämner
Beror det mycket på vart man bor i vårt avlånga land. Norra Sverige El område 1 och 2 försörjer inte bara sina län med Vattenkraft ( Många förstörda älvar och massor med dammar och turbiner) Vi har som exempel ca 30 grader kallare igår längst upp i Norr jämfört med Skåne.
I våra 4 Nordligaste län levereras Vattenkraft i massor ca 55% av Sveriges Fungerande energi.
Det är nog med idiot "Luxenburg jippon" som inte bara förstör vår natur i Sverige, utan göder smarta upplägg fullt i stil med North Volt...
Elen borde kosta ca 15öre/ kw i våra Nordligaste län där vi också har kallas 6-7 månader om året, men det fattar tydligen inte populistiska politiker.
Hus i Skåne (SE4) med förbrukning på ca 8000 kWh- kostnad med allt är 2,94 kr/kWh 12 mån tillbaka.
Genomsnittlig elkostnad per kWh med moms är 0,82 kr/kWh under samma period.
Genomsnittlig elkostnad per kWh med moms är 0,82 kr/kWh under samma period.
Elkostnaden är inte bara ett villaperspektiv. En aluminium burk kostar ca 4,5 kWh att tillverka. Vilket blir ca 6-7 kr per burk med frågeställarens pris. Är det dyrt eller billigt? (Källa https://gepant.se/tillverkningen-av-aluminiumburkar/)
Om alla i hela Sverige skulle eldat med ved hade det inte funnits någon skog kvar.H Hybro skrev:
Om varje person i hela landet ska ge sig ut i skogen och skjuta djur, hur lång tid hade det tagit innan djuren dig ut?
Dvs, vi borde ha differentierade priser i landet beroende på var varorna är producerade?P Patrik La skrev:Nåt politikerna aldrig nämner
En liter fossilt bränsle innehåller ca 10KWhH he-peter skrev:
Skatt ca 7-9:- (beroende på typ)
El 10kwh
Skatt ca 5,5:- + procent på elpriset
Redan där ett stort pengatapp för staten😳
Elbilsskatten är ett par tre hundra om året kontra tusenlappar i snitt på fossilbilar.
Säg sen att du kommer 2mil på 1L (10kWh) fossilbränsle, hur långt kommer du med en elbil... 5mil kanske🤔
Som du ser behöver skatten ökas mångfalt på elbilen/elen för att täcka upp skattekronorna som tappas när el ska ersätta fossilt bränsle🧐
Är i vart fall mycket nöjd över att jag fått möjlighet att själv göra mina val utan att försaka något.OlssonTobias skrev:
Visst lite el, använder jag ibland till värme. Och jag behöver inte äta t ex processat kött, för att nämna något.
Är nog inte många som gör det.H Hybro skrev:Betala för värme med el...
Knapra på lönen från dagligdags arbete.
Ta ett extrajobb eller jobba övertid för att mota de ständiga elkostnadsökningarna.
Alternativet kan väl vara att värma med ved. Köpa hem nåt lastbilslass med björk. Betala med pengar som
man sparar in med vedeldning i stället för värme med el i nån form.
Men så var det detta att få till timmerstockarna till lagom stora kluvna, torkade och inburna kubbar.
Det är det inte många nya som kan tänka sig att börja med.... Alltså eget extraarbete förutom lönearbete.
Även om det är lönsamt, sett ur flera vinklar. Dessutom skattar man inte på i slutänden den inkomst det genererar. Nä, börja inte med vedeldning.... Jobb, jobb o mera jobb.
Betala elräkningarna i stället. I regel mindre slitsamt.
Men jag har testat det livet, sade upp mig från dåligt betalt jobb från en ort där hus och även lägenhet kostade i miljoner.
Levde bättre (alltså ekonomiskt) med A-kassa och som arbetslös på annan ort. Så småningom timanställd och fastanställd....så har ju nu lyxat till.
Ville helt enkelt slippa bli bankens slav när dom dessutom krävde säkerhet. Alltså mer säkerhet än själva boendet.
Idag är man skuldfri och bor i eget hus.
Allt går ju om man vill. Men det livet jag levde om jag hade haft barn så hade nog socialen kommit.
Lite som fattiga människor i Ryssland och diverse u-länder. 12-14 grader inne på morgonen, kallvatten ur kranen osv innan man fått upp värmen.
Saknar inte det livet men ångrar heller ingenting (även om det ibland kan kännas även lite tråkigt med bergvärme som går plugandplay utan ansträngning...)! Var riktigt bra uppleva det hårda livet och slippa vara ekonomiskt beroende av släktingar.
Sedan så hänger även vedpriser efter vad andra "bränslen" kostar.
Då när jag började vedelda gick 1kubik färdigkluven ved på 300kr hemlevererad!
Den tiden var el, pellets billigare än idag och fanns även billig finsk polttoöljy (som idag även det kostar flera ggr det gamla priset).
Men vedpriser
Idag pratar vi väl om 1000kr (om inte mer) per kubik. Vet inte helt ärligt vad de kostar då jag bara hört kompis och släktingspriser. Men billigt är det inte nå mer.
Redigerat: